Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)

Gestart door frenkievee dinsdag 05 oktober 2021, 17:00:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
De opa-flodder overweg, fantastisch >:-D!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Bij en op de station(s) Schin op Geul (21 okt 2021)
Een nieuwe pagina, dus ook weer tijd om het laatste kaartje hier weer even te herhalen, zodat terug bladeren niet nodig is.



184. Bijna bij het eindpunt voor de ZLSM treinen, maar eerst nog de overweg in de Vinkenbergstraat (locatie 46) en alle daarbij behorende regelkasten.


185. De overweg zelf. Aan de overkant ervan leidt de eerste afslag naar links naar de parkeerplaats van het station.


186. De blik weer gericht naar Simpelveld, waar ook het wisselpaar te zien is om én de trein langs het juiste perron te krijgen én om de lok na het omlopen weer aan de juiste kant van de trein te kunnen koppelen.


187. En omgedraaid richting station Schin op Geul.


188. Ingezoomd vanaf de overweg richting de aansluiting met het ProRail (of Arriva) net. Vanaf hier noem ik dat gewoon de Arriva-sporen oid. Vroeger lag hier een dubbelsporige aansluiting, die later is weggehaald en nu weer enkelsporig is uitgevoerd.


189. De overweg de overweg gelaten en het perron opgelopen, dus zijn we nu op locatie 47 aanbeland. Volgens deze bordjes zijn we op km. 22 en wordt een trein van 4 bakken geacht hier te stoppen.


190. Het oude model van de naamborden met uiteraard de klok, die de juiste tijd aangaf.


191. Kijkend richting het wissel, waar de lok heen kan rijden (na losgekoppeld te zijn) om om te lopen.


192. Staand op de overweg, die daar is om van het ene perron (dat van spoor 3) naar het andere te lopen (geen spoornummer gezien, maar zal best spoor 4 zijn) en kijkend naar het ZLSM station.


193. Mezelf staand op de overweg omgedraaid en kijkend naar de aansluiting, welke door allerlei regelgeving uit Europa met betrekking tot het rijdend personeel helaas voor nu niet in gebruik is.


194. En dat ingezoomd, waarbij links een bord staat met de baanvaksnelheid (100 km/h). Op de rug een bord wat naar ik verwacht aangeeft dat bij rechtdoorgaand wissel er geen bovenleiding is.


195. De overweg in de Arriva-sporen.


196. Staand op die overweg, kijkend naar de boog. De WUBO's zijn zo te zien buiten dienst.


197. Vanaf diezelfde plek omgedraaid naar het in de boog liggende Arriva-station.


198. Het bord op het perron aan de overkant.


199. Een stukje doorgelopen en ingezoomd op het einde van het station. Ik sta zelf hier ter hoogte van het stationsgebouw. 


200. Op datzelfde stationsgebouw een mooi tegeltableau, aan de kant van de Arriva-sporen.


201. Voor de duidelijkkheid heb ik dat even wat dichterbij gehaald.


202. Aan de andere kant van het pand, dus aan de ZLSM kant, ook een tegeltableau en wat andere zaken, die interessant zijn. Zoals bijv. dat Post T als locatie km. 22,074 heeft. Het sein staat er natuurlijk als decoratie (vanwege gasten bij de horeca kon ik dat helaas niet helemaal in beeld krijgen).


203. Het bewijs dat spoor 3 ook echt spoor 3 is.


204. De kopse kant van het gebouw als je vanaf de parkeerplaats aan komt lopen.


205. Naast de gevel is nog een NS steen te zien.


Tot zover een groot deel van de ZLSM trajecten (Aachen-Vetschau-Simpelveld, Simpelveld-Kerkrade en Simpelveld-Schin op Geul). Ik kon niet overal komen, al heb ik (zeker in Duitsland op het stuk tussen het hoofdspoor en Vetschau) toch hier en daar meer gevonden, dan ik gedacht had. En ik ben ook niet overal geweest, maar ik hoop dat jullie tot nu toe een aardige indruk hebben gekregen van het Miljoenenlijntje.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Bij en op de station(s) Schin op Geul (21 okt 2021)
Heeeeeeel mooi verslag Frank.




Mvg Bert
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
Citaat van: Hanzi op woensdag 20 oktober 2021, 12:17:41
De opa-flodder overweg, fantastisch >:-D!
We genieten van een paar dagen vakantie in Schin-op-Geul en we zijn er vandaag gelijk overheen gewandeld -toen de koeien voorbij waren- om te controleren :D
En hij is t echt, zie ook opa Flodder
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Bij en op de station(s) Schin op Geul (21 okt 2021)
 @citaat

:-) :-)
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Bij en op de station(s) Schin op Geul (21 okt 2021)
Frank,

Bedankt voor deze prachtige fotoreportages.
Zeer interessant om te bekijken zeker hebben daar de prachtige foto's aan bijgedragen.

Groet Michel
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
Citaat van: Hanzi op vrijdag 22 oktober 2021, 20:25:26
En hij is t echt, zie ook opa Flodder
Een van mijn buren is zo gegaan, en het is nog steeds niet duidelijk of het opzet was.
Een wiel zat vast in de gleuf van de overweg, en hij kon niet op tijd weg komen ...
Het lijkt me een drama voor de machinist.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Het eindigt echter niet bij de ZLSM sporen. Omdat in het topic uit 2015 ik van het traject van Aken naar Maastricht hier en daar een aantal foto's had geplaatst, ga ik hier in dit topic verder richting Valkenburg en dan zien we wel waar het eindigt.

Tussen Schin op Geul en Valkenburg loopt het spoor door wat bosrijk gebied en halverwege dat stukje is een loop/fiets brug over het spoor. Om daar te komen moet de auto geparkeerd worden aan het eind van de Oosterweg en dan een stukje gewandeld worden. Niet erg, goed voor de gezondheid zullen we maar denken.

Maar voor de plaatsbepaling eerst weer een vers kaartje gemaakt:



206. En dan zie je dit bordje staan met "vrije wandeling op wegen en paden" ....


207. .... met dit soort trappetjes ( 8o ) in diezelfde wegen en paden. Maar ja, het is het heuvelachtige Limburg en niet het vlakke Zuid-Holland ;)


208. Maar gewoon met frisse moed de trap op (en later weer af), die door het natte weer best glibberig bleek te zijn, evenals het paadje bovenaan. Dan kom je bij locatie 48 op het kaartje en mooi hoog langs het spoor uit. Dit is kijkend in de richting van Schin op Geul.


209. En ingezoomd, waarbij ook hier blijkt dat de WUBO's buiten dienst zijn.


210. En de blik richting Valkenburg ....


211. .... waar het spoor verder de boog volgt om dan uiteindelijk na een recht stuk bij het station uit te komen, maar dat is voor later.


212. Het viaduct in de Schaloens Molenweg aan de oostkant van Valkenburg.


213. Naast de brug staat dit stuk(je) spoorbiels, met als nummer "127". Geen idee wat hiervan de betekenis is, dus iemand wel?


214. Van bovenaf het verloop van de bovenleiding in bogen.


215. Er kwam een Arriva Flirt voorbij richting Heerlen ....


216. .... met als eerste halte Schin op Geul. Door de locatie waar ik stond kon ik niet inzoomen op Schin op Geul, dit omdat de bovenleidingsportalen mij gewoon het zicht ontnamen.


217. Teruglopend naar de trap zag ik in de boog nog net een stukje van een bord met daarop de letter "S", dit is een aankondiging dat op remafstand een station is. In dit geval dus Valkenburg.


218. Een stukje verder is in het Euverum, bij locatie 49, één van de vele onderdoorgangen te vinden. Deze zijn voorzien van ProRail bordjes met het kilometer-nummer. Deze bijv. ligt op kilometer 24.300.


219. En staand aan de andere kant kwam er net een trein richting Heerlen voorbij.


220. In de Steenstraat zit bij locatie 50 deze lage uitvoering.


221. Bij locatie 51 is in de Hekenbeekstraat een wat meer recenter viaduct te vinden. Deze is namelijk gebouwd in 1997 ....


222. .... wat ingezoomd goed te zien is. De doorrijhoogte is echter wel beperkt.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Prachtig verslag weer  :thumbup:
Ik kan hier enorm van genieten. GZD  :thumbup:
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Op naar lokatie 52, oftwel Neerlands spoorwegovergang nummer 1
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Mooie aanvulling weer!

Ad 221. Zou het ook een in 1997 verbouwde tunnel kunnen zijn? Ik zie gebruik van verschillende soorten bakstenen.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Op zoek naar informatie over "Spoorwegovergang nummer 1", zoals Hans dat zo enthousiast noemde (zo snel niks gevonden daarover, dus wie wat heeft: graag!) kwam ik wel informatie tegen over voormalig station Oud-Valkenburg. Te leuk om niet even te delen, dus even terug naar foto 209 waar de Schaloens Molenweg het spoor kruist.

Citaat van: frenkievee op vrijdag 22 oktober 2021, 23:07:43
209. En ingezoomd, waarbij ook hier blijkt dat de WUBO's buiten dienst zijn.

Ter hoogte van dit viaduct over het spoor, blijkt station Oud-Valkenburg gelegen te hebben. Op de website www.geuldalbaan.nl staat beschreven hoe iemand een modelbaan bouwt van het traject Oud-Valkenburg tot aan Schin op Geul, waar ook het grootspoor van station Oud-Valkenburg voorbij komt.

Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 23 oktober 2021, 00:01:59
Prachtig verslag weer  :thumbup:
Ik kan hier enorm van genieten. GZD  :thumbup:
Dankjewel!  Ik GZD tot de foto's op zijn  :D (spoiler: duurt nog even).


Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 23 oktober 2021, 07:16:47
Ad 221. Zou het ook een in 1997 verbouwde tunnel kunnen zijn? Ik zie gebruik van verschillende soorten bakstenen.
Dat zou kunnen, maar ik ben er even van uit gegaan dat NS eigenlijk alleen maar bouwjaren op de viaducten plaatste. Of ik moet me natuurlijk ontzettend vergissen. En ook omdat de woonwijk die via dit viaduct te bereiken is, redelijk nieuw oogt.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder op pad richting Valkenburg (22 okt 2021)
Mmm, tja, spooroverweg nr 1 is kennelijk één van mijn onnuttige weetjes uit het verleden, want verder inderdaad niks over terug te vinden.
Behalve dan een foto van Google-streetview, ik hád er vandaag een echte foto van kunnen maken :D maar ben inmiddels weer thuis...
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De eerste overweg in Valkenburg (24 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De eerste overweg in Valkenburg (24 okt 2021)
 @citaat
Ah, het onderbord voor de diepladers.  :thumbup:
Die nummers verwijzen naar de informatie, die een chauffeur van een dieplader kon terug vinden in het zgn. diepladerboekje. Dit schijnt niet meer te bestaan, maar is tegenwoordig digitaal beschikbaar op de website van het RDW. Alleen worden de website die overwegnummers niet meer gehanteerd, maar mocht je over een ouder boekje beschikken, dan werkt dat natuurlijk nog wel. De filteropties links in het menu worden pas actief als de kaart zelf ingezoomd wordt.

Dat bord heb ik zelf niet op de foto, maar wel heb ik bij die overweg meerdere foto's gemaakt, dus: Op naar de Nieuweweg!!

223. In de Nieuweweg bijna naast het station Valkenburg (locatie 52) is een overweg, die net sloot toen ik er een foto van wilde maken.


224. De 'schuldige' stond nog in het station om even na het maken van de foto weg te rijden.


225. Vanaf de overweg is het station goed te zien. Vooral in beeld het wissel van het hoofdspoor naar spoor 3. Deze werd in het verleden gebruikt voor de stoomtreinen van de ZLSM, wat nu helaas door veranderde regelgeving niet meer kan.


226. Ingezoomd, waarbij het karakteristieke stationsgebouw al herkenbaar is.


227. Let ook even op de aparte bovenleidingsmast. Overal staan de standaard DIN-masten, behalve deze.


228. De andere kant op kijkend, richting Schin op Geul dus. Het overloopwissel wat hier zichtbaar is, is de eerste mogelijkheid voor ZLSM treinen om van spoor te wisselen, dus van links naar rechts. Tot aan dit wisselpaar dient dus vanaf Schin op Geul links gereden te worden.


229. Ingezoomd op de bocht in de verte, waar net buiten beeld de brug van locatie 48. De baanvaksnelheid hier is, zoals bijna overal verder, 100 km/h.


230. Behalve natuurlijk in het station, waar het 80 km/h is.



Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De eerste overweg in Valkenburg (24 okt 2021)
Omdat de wissels zo dicht bij de spoorwegovergang (nr.1😉) liggen moesten de bomen neer om de ZLSM-loc om te laten lopen hetgeen nog wel eens lange files veroorzaakte. Voor de stoomfans geen probleem natuurlijk maar ja, niet iedereen is stoomfan >:-D.
Loc 1040 loopt om:
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Station Valkenburg (26 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Station Valkenburg (26 okt 2021)
Station Valkenburg, locatie 53 op de kaart, is de volgende bestemming in deze reis langs de route Aken-Maastricht. Valkenburg heeft het oudste, misschien wel meest bekende stationsgebouw van Nederland. Volgens sommigen ook wel het mooiste.

231. Het stationsgebouw zoals je dat ziet als je bijv. van de bus onderweg bent naar de parkeerplaats van de auto's.


232. Ingezoomd op wat details op de voorgevel.


233. Informatiebord voor het station zelf. Mocht het niet goed te lezen zijn:
"Station Valkenburg
Gebouwd in 1853, is dit station nauw verbonden met de opkomst van Valkenburg als ten eerste kuuroord voor de welgestelden en naderhand ook als meer algemene toeristische bestemming. Het ontwerp wordt geschaard onder de neogotiek 'Engelse Stijl'. Dit is onder andere te herkennen aan de hoektorens en kantelen die de sfeer van een kasteel, en daarmee de middeleeuwse bouwkunst, oproepen."


234. De perronzijde van het gebouw. Rechts is inmiddels de trein richting Maastricht het station binnen gerold.


235. Naar het andere perron (van de sporen 2 en 3) gelopen en vanaf de overweg de trein nog even vastgelegd.


236. Ingezoomd op geveldetails aan de perronzijde.


237. De Arriva treinen voeren tegenwoordig ook weer een dienst uit op Aachen Hbf. Alleen gaat dat niet meer via de oude route via Schin op Geul, Simpelveld en Bocholtz, maar via Heerlen en zo verder.


238. En daarvoor kwam deze Flirt het station binnen rijden.


239. Het moderne neusje met het oude station op de achtergrond.


240. En na een korte stop, weer op pad.


241. Het tweede perron met wat hedendaags perronmeubilair, zoals bakbord, vertreklampje en spooraanduidingen.


242. Helemaal doorgelopen naar het einde van het perron en van hieruit kijkend in de richting van Maastricht.


243. En dat steving ingezoomd, om te laten zien, dat het spoor van spoor 3 best nog een flink stuk doorloopt. Pas voorbij de bocht sluit deze weer aan aan het hoofdspoor.


244. Nog even het stationsgebouw van de perronzijde, maar nu van de andere kant. Jammer dat het reclamebord met de vertrekstaat in de weg staat....


245. Naast het station staat een bijgebouw, wat tegenwoordig gebruikt wordt door de in het hoofdgebouw gevestigde horeca. Het heeft dan ook de naam "Willem II Zaal".


246. Het stationsgebouw recht op de kop.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Station Valkenburg (26 okt 2021)
Mooi om te zien!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Vanuit Valkenburg richting Meerssen (28 okt 2021)
Tot zover station Valkenburg: we volgen het spoor richting Maastricht een klein stukje verder.

247. Een klein stukje de Spoorlaan doorgereden en dan ga je vanzelf aan de westkant van het station het spoor over. Dat is de overweg bij locatie 54 op de kaart. Na het uitstappen kon ik nog net snel even de trein richting Maastricht vastleggen.


248. De overweg zelf, volgens mij in de Spoorlaan, al staan er nergens straatnaambordjes.


249. Op, of eigenlijk net naast de overweg, kijkend in de richting van Maastricht.


250. Sterk ingezoomd diezelfde kant op, waar te zien is dat het rechtse spoor samen komt bij het hoofdspoor.


251. En ingezoomd terugkijkend naar station Valkenburg.


252. De volgende halte voor mij was locatie 55 op de kaart: de Bosstraat, waar ook weer een overweg in het spoor zit.


253. Vanuit de richting Valkenburg liggen vlak voor die overweg de wissels van stationsspoor 3 naar het hoofdspoor (stationsspoor 2) en de overloopwissels van rechts naar links, zodat eventuele treinen spoor 3 kunnen bereiken.


254. Sterk ingezoomd op de beide wissels in het linkse hoofdspoor (gezien van mijn standpunt dan).


255. De blik de andere kant, richting Maastricht dus, waar het spoor in een bocht verder niet zichtbaar verloopt.


256. Rechts van het spoor staat een onderstation, daarop ingezoomd.


257. Langs het spoor loopt de Parallelweg (dat is dan locatie 56), daar even een geschikt plekje opgezocht en wat foto's gemaakt. Kijkend in de richting Valkenburg, waar ook het aankondigingsbord voor een station zichtbaar is.


258. De andere kant op gekeken, maar wel flink ingezoomd.


259. Bij locatie 57 gaat de Beekstraat onder het spoor door, middels een relatief nieuw viaduct ....


260. .... welke in 1973 is gebouwd.


261. Naast het viaduct van de Beekstraat, liggen nog twee kleinere onderdoorgangen, namelijk die van de Breedenweg (rechts) en die voor een klein waterloopje (links).


262. Van de kant van Valkenburg ziet deze er zo uit.


263. En een groen sein ....


264. .... kan natuurlijk zomaar een trein opleveren (stiekem een beetje tegen de zon in).


Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Vanuit Valkenburg richting Meerssen (28 okt 2021)
Dankzij jou maken we allemaal weer een mooie fotosafari door het heuvelland :thumbup:.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Vanuit Valkenburg richting Meerssen (28 okt 2021)
Blijft een mooie omgeving.
Mooi om zo te zien!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - het volgende station: Houthem St. Gerlach (29-10-2021)
Vlak voor het weekend nog even tijd voor een nieuwe update, de 19e in deze reeks alweer!!
Maar dat kan niet zonder een nieuw kaartje, want het vorige was alweer op.  ;)



265. De volgende plek is locatie 58: een gemetseld viaduct in de Vauwerweg, nog steeds in (gemeente) Valkenburg, maar volgens mij eerder in St. Gerlach.


266. En van de kant van St. Gerlach.


267. Het blijkt echter geen massief gemetselde brug te zijn, maar het spoor gaat hier middels stalen liggers over de weg. Laatste verfbeurt is zo te zien in 2004 geweest.


268. Je zou bijna zeggen dat een nieuw laagje verf hier toch niet echt kwaad kan.


269. Bij het ene spoor zijn houten bielsen gebruikt, maar bij het spoor richting Maastricht liggen dit soort bielsen, lijkt wel of deze van een soort kunststof gemaakt zijn.


270. Nog even de lens omhoog naar de ruimte tussen de beide sporen.


271. Vanaf het wat hogere standpunt naast deze onderdoorgang alvast een blik vooruit naar locatie 59: halte Houthem-St.Gerlach.


272. En na de verplaatsing naar locatie 59 is niet alleen de halte te vinden, maar ook overweg 607.


273. Deze dus.


274. Het loket is allang geleden vervangen door deze automaat.


275. Het voormalige stationsgebouw staat er nog, maar is middels de bekende hekken volledig van het perron afgescheiden.


276. Wel nog voorzien van de naam van het station ....


277. .... maar wel in twee delen.


278. In de verte diende zich vanuit de richting Valkenburg een Flirt aan ....


279 .... die echter niet stopte, maar als sneltrein richting Maastricht doorreed.


280. Houthem-St.Gerlach.


281. Keurig verkabelde detectie voor de overweg.


282. Het uitzicht van perron van spoor 1.


283. En vanaf datzelfde spoor 1 kijkend in de richting van de overweg en de bocht erna richting Maastricht.


284. Weer diende zich een trein aan, en wel de stoptrein naar Maastricht-Randwijck, ....


285. .... welke gereden werd door het treinstel met de naam: "De Groote Peel".


285. Al snel gevolgd door de stoptrein richting Heerlen, die hier langs het perron staat (veilig ingezoomd vanaf de overweg uiteraard).

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder richting Meerssen (31-10-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Verder richting Meerssen (31-10-2021)
Halte Houthem-St. Gerlach is inmiddels achter ons en we volgen het spoor verder richting Meerssen.

286. Op locatie 60 in het kaartje is de overweg in de Stevensweg in St. Gerlach te vinden. Helaas wat mindere foto vanwege schaduw van bomen en de zon achter wolken en zo.


287. De blik richting Valkenburg ....


289. .... en dat ingezoomd, waar de bocht te zien is waar net voorbij de halte Houthem-St.Gerlach ligt. Op deze foto zijn veel spoorse zaken te zien: links de aankondiging van de overweg op km. 27,9 en rechts het bordje voor hectometer 28,8. Op de eerste mast het laatste baken om een sein aan te kondigen: één reflecterend schildje (de twee ervoor zijn 2 resp. 3 van dit soort schildjes). Het sein zelf, met net daarachter de aankondiging voor een station op remafstand.


290. De andere kant op, richting Maastricht ....


291. .... waar ook het viaduct van de A79 te zien is.


292. In de Houthemmerweg is op locatie 61 een grote overweg te vinden. Ik stond mooi vooraan ....


293. .... al is de trein naar mijn idee een beetje teveel bewogen. Verder hier geen foto's want ik kon geen veilig plekje voor de auto vinden.



Kaartje is weeer op, dus op naar een nieuw kaartje, voor de laatste locaties waar foto's gemaakt zijn.



294. In Meerssen gaat bij locatie 62 de Herkenberg over het spoor, om gelijk met een scherpe bocht naar rechts over te gaan in de Parallelweg. Voor de Herkenberg het spoor kruist, gaat deze hier met ca. 10% naar beneden.


295. Staand op de overweg kijkend in de richting van Valkenburg ....


296. .... en ook dat weer ingezoomd.


297. De andere kant op, richting station Meerssen (en verder naar Maastricht natuurlijk).


298. Maar eerst maakte de overweg een hoop herrie, want de trein richting Maastricht kwam er aan ....


299. .... om even later in station Meerssen te halteren.


300. Op de terugweg naar de auto, bovenaan de helling van 10% een mooi uitzicht over een akker op de spoorweg en even gewacht op wat verkeer. De trein in de richting van Valkenburg en Heerlen (en mogelijk richting Aken) ....


301. .... al snel gevolgd door die richting Maastricht. Let ook even op de vakwerkmast net rechts van de trein, waar overal verder de standaard DIN portalen staan.


Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Stationsstraat en station Meerssen (02 nov 2021)
De reis richting Maastricht gaat verder en stopt nu even bij station Meerssen.

302. Maar eerst naar locatie 63 en dat is de overweg in de Stationsstraat, welke vlak naast het station ligt.


303. Staand op de overweg kijkend in de richting van Valkenburg ....


304. .... en ingezoomd, waar in de verte na de bocht ook de overweg van de Herkenberg nog te zien is.


305. Omgedraaid richting station Meerssen en zoals je ziet: dichtbij.


306. Beetje ingezoomd op het station zelf.


307. Door naar het station zelf, op locatie 64.


308. Ook hier weer de meest makkelijke manier om een kaartje te kopen: één automaat voor het hele station.


309. Het (voormalige) stationsgebouw vanaf het Stationsplein.


310. En het bijgebouwtje van het station (waar ze trouwens prima appelflappen verkopen).


311. De trein richting Heerlen halteerde even ....


312. .... om al snel weer door te rijden.


313. Het (voormalige) stationsgebouw van de perronzijde. Het huidige perron ligt toch wel een stukje hoger dan vroeger blijkbaar, want er zijn twee stapjes naar beneden nodig.


314. Het perron opgelopen en bijna aan het einde teruggekeken richting station.


315. Tikje ingezoomd.


316. Net zoals overal, mag je aan het einde van perron in Meerssen niet verder.


317. Dus vanaf daar ingezoomd op de verte.


318. Als laatste het stationsgebouw nog even vanaf de parkeerplaats.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
We laten Meerssen achter ons en gaan op naar de laatste bijdrage in deze reis in het mooi Limburgse heuvellandschap.

319. Locatie 66 op de kaart is daar waar het spoor middels een klein bruggetje over een klein water gaat. Dit is bereikbaar via de Molenweg in Rothem.


320. Het bordje wat de machinisten vertelt, dat er een brug ligt.


321. En het bruggetje wat meer uit spoors perspectief.


322. Hé, je was locatie 65 vergeten! Nee hoor, want daar gaat met een brug het spoor over de Geul. Dat is hier ingezoomd, want daar kan je niet zomaar dichtbij komen.


323. In de Molenweg is ook een overweg, want die moet je over om bij de vorige locaties te kunnen komen. Dus met nummer 66 gaan we verder.


324. Kijkend naar Valkenburg.


325. Gerinkel van de bellen deed mij weer een veilig plekje opzoeken om deze trein richting Maastricht vast te leggen.


326. En de blik op de trein in de verte.


327. Kijkend naar Maastricht, met in de verte de viaducten van de Maastrichterweg in Meerssen en daarachter die van de A2.


328. En als laatste locatie van deze serie komen we aan op de Weert in Maastricht, waar op locatie 68 deze overweg te vinden is.


329. Het spoor richting Valkenburg ....


330. .... en ingezoomd zodat het viaduct van de A2 wat beter te zien is.


331. En de andere kant op richting Maastricht.


332. Ook weer ingezoomd, waar een vooraankondiging voor een station, in dit geval Maastricht-Noord is te zien.


333. De overweg in de lijn Maastricht-Valkenburg is echter niet de enige overweg in de Weert, want ook de lijn Maastricht-Sittard (en verder natuurlijk) komt hier langs. Onderweg kom je dan trouwens ook Elsloo tegen, waar het 3rail forum materieel depot heeft. Die overweg heeft nummer 69 gekregen in het kaartje.


334. Tussen beide overwegen staan wat relaiskasten.


335. Kijkend richting het zuiden, oftewel Maastricht.


336. Ook hier weer ingezoomd, waar je links de sporen vanuit Valkenburg ziet. Deze komen echter pas bij het emplacement van station Maastricht Centraal bij elkaar.


337. En ook hier wat verkeer.


338. De blik naar het noorden gericht ....


339. .... en met deze ingezoomde foto is bijna het einde bereikt.


Het laatste stukje naar Maastricht heb ik niet meer vastgelegd, omdat de vakantie voorbij was. Dus eindig ik met het uitzicht wat ik in 1985 had op het emplacement van Maastricht:


Ik hoop dat jullie deze reis leuk vonden. Ik vond het zelf in ieder geval zeker leuk om dit allemaal vast te leggen.
Als gezegd: ik heb niet alles onderweg gevonden of vastgelegd, maar ook wel meer dingen gevonden dan ik in eerste instantie gedacht had, zoals zeker het eerste stuk in Duitsland.
In totaal heb ik 486 foto's geschoten, waarvan er 339 het tot in deze draad gered hebben.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Bedankt voor dit mooie reisverslag door zuid-Limburg; erg leuk :thumbup:!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
 :thumbup:
Zo vaak heb ik daar getreind, en nog nooit behoefte gevoeld aan een verslag.
Nu wel. Dankzij jouw verslag! Er is Iets!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
 :thumbup:
Hartstikke leuk en interessant.

groet
Harald
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Ik vind het een mooi verslag hoor, goede foto's en uitleg.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Gaaf. (ook die oude foto)