Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)

Gestart door frenkievee dinsdag 05 oktober 2021, 17:00:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Meerssen en Maastricht (03 nov 2021)
Hallo allemaal,

We gaan even een stukje terug in de tijd en wel naar 15 september 2015, waar ik in dit topic foto's had gepresenteerd uit 1985. Sinds 2015 heb ik diverse keren het lichte verzoek om mijn oren gekregen om de lijn, welke nu grotendeels van de ZLSM is, opnieuw vast te leggen.
Aangezien de herfstvakantie in Zuid-Limburg is doorgebracht, ben ik een aantal keren op stap geweest en hierbij de resultaten van die pogingen.

Eerst een kaart om te laten zien waar we ons bevonden. De kaart is klikbaar en komt (uiteraard) op de juiste plek op Google Maps terecht, waar je zelf kunt inzoomen etc. om een beeld te krijgen waar een en ander zich afspeelt.



Even terug naar het oude topic:
In deze foto is het viaduct van de Roermonder Strasse in Aken te zien, met vlak erna een overloopwissel waarover de trein van spoor wisselde om daarna de aftakking naar Nederland te nemen. Wat lastiger te zien is het viaduct van de Autobahn A4, maar dat komt hieronder verder aan bod:


1. Terug naar nu en wel op locatie 1 op de kaart:
Ik sta op het viaduct van de Roermonder Strasse en kijk naar het noorden. Het overloopwissel ligt er nog, evenals (uiteraard) het viaduct van Autobahn A4.


2. Ingezoomd is net na de kruising met de A4 een kast te zien, waar de aansluiting van het spoor naar Nederland heeft gezeten. In de kaart is dat aangeduid met de letter A.


3. Op naar locatie 2 op de kaart: het viaduct in de Horbacher Strasse aan de noordkant van de A4. Een algemene blik naar het zuiden.


4. En ook dat ingezoomd naar diezelfde kast, waar de aansluiting gezeten heeft. Uiteraard vertekent het inzoomen sterk.


5. Verder naar locatie 3 op de kaart. Net om de hoek de Hander Weg op en daar bij de fiets- voetgangersbrug toch nog wat restanten van het spoor kunnen vinden, al lijkt het op deze foto, met de blik richting Nederland, ondoenlijk om wat te zien.....


6. Recht naar beneden kijkend zie je toch de nodige restanten van ballast liggen.


7.


8. Ondanks de zon, toch even de camera richting het hoofdspoor, maar dat is al helemaal ondoenlijk om iets te herkennen.....


9. Verder naar locatie 4 op de kaart. Het kostte best wat moeite om daar te komen, want diverse wegwerkzaamheden in de dorpen en vele borden "gesloten voor alle verkeer" met onderbordjes: "Nur Anlieger" of "Landwirtschaftlicher Verkehr frei" maakten het allemaal niet gemakkelijker. Maar goed: toch uiteindelijk belandt op de Grünenthal.
In de bocht van de weg is nog best wat te zien, zoals hier de spoorbedding met ballast. Dit is kijkend richting Aken.


10. Een stukje de bebossing ingelopen en veel van hetzelfde. Overwoekerde spoorbedding, met veel losse ballast. Rails en dwarsliggers zijn echter allemaal verdwenen.


11. Niet echt schokkend dit:


12. Terug bij de weg: in de weg ligt nog rails en hier eindigt dan (volgens mij) dan ook het spoor. Vanaf hier richting Nederland moet het spoor nog compleet zijn, al is het niet meer berijdbaar zonder de nodige werkzaamheden.


13. Toch nog even ingezoomd.


14. Tja... vind het spoor maar eens terug


15. Een paar meter verderop dit bruggetje over een klein waterloopje heen.


16. Op locatie 5 op de kaart is dit vol in de zon liggende viaductje te vinden.


17. En van de andere kant. Met een doorgangshoogte van 1,6 meter is dat natuurlijk bukken geblazen als je zonder hoofdpijn naar de andere kant wil.


18. Het was redelijk gemakkelijk om even naar boven te klauteren en daar bleek ook nog de spoorlijn redelijk intact te zijn. Al is het natuurlijk flink overwoekerd allemaal.


19. Door naar de Karl-Friedrich-Strasse, terug te vinden op het kaartje op locatie 6.
Staand naast de weg, kijkend richting Aken is de spoordijk te herkennen. Links naast de bomenrij ligt nog het overwoekerde spoor.


20. In de weg zijn de spoorstaven nog gewoon duidelijk zichtbaar.


21. En ook in de richting van Nederland ligt naast de weg het spoor er gewoon nog.


22. Al is het even flink zoeken geblazen..... ook in het echt.


23. De overweg is weg, de spoorstaven zijn dichtgesmeerd met bitumen, maar de stopstreep heeft het al die jaren overleefd..... Net als zijn broertje aan de andere kant trouwens.


Tot zover de eerste serie van de speurtocht naar wat er niet meer is....
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Mooie foto's gemaakt! Leuk om te zien, ik kom hier altijd graag om te wandelen, gezien dit voor mij haast om de hoek is.

Groet, Joey
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Frank,

Zoals ik van jou gewoon ben zal dit weer een prachtig gedocumenteerde reportage worden. Ik kijk er al naar uit.

Mvg, Luc
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Erg leuk om zo op zoek te gaan naar de bijna verdwenen resten van de spoorlijn :thumbup:.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, met een snufje Duitsland (5 okt 2021)
Dank allen!

@Luc: ik zie wel dat je de lat weer hoog legt voor me.....  :?  :D
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Ook hier weer met veel plezier naar de fotoreportage gekeken Frank.
Dank hiervoor.

Groet Michel
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Verder met waar we gebleven waren en dat was in de buurt van Vetschau. Dus verder met wat locaties op het al getoonde kaartje.

24. Op naar positie 7 op de kaart. Daar is het spoor in de Laurensberger Strasse ook nog prima terug te vinden ....


25. .... al eindigt deze in de richting van Aken in een flinke berg hout ....


26. .... en in de richting van Nederland in deze kluwen struikgewas.


27. Maar misschien niet geheel onbelangrijk: hier is ook het eindpunt van de lijn van Simpelveld naar Vetschau, wat middels een simpel bordje duidelijk gemaakt wordt. Door de ZLSM worden/werden hier diensten gereden met hun railbus (mocht je het leuk vinden: op youtube staat een cabinerit van Simpelveld naar Vetschau uit 2013, niet van mij, naam van de maker staat erbij).
                                               



28. Hier lopen we het perron van eindhalte Vetschau op. Vanaf hier (of tot hier, hoe je kijkt) zou het spoor berijdbaar moeten zijn voor treinen. Al zal er nog wel het nodige moeten gebeuren om dat weer voor elkaar te krijgen. Maar dat komt verderop in het verslag.


29. Aan het einde van het spoor zorgt deze flinke jongen er voor dat treinen niet te ver door zullen schieten.


30.


31. Ja... inderdaad Vetschau.


32. Kijkend richting Nederland ....


33. .... en dat ingezoomd. Het viaduct van locatie 8 is hier al te zien.


35. Einde van het perron en dan terugkijkend naar het stootblok (al staat dat hier in de schaduw).


36. Op naar de Bocholtzer Strasse, naar locatie 8. Hier gaat dat viaduct over de spoorlijn heen. Ook hier geldt: voor mij doodlopende weg, want geen trekker bij me.... oftewel de nodige verbodsborden met uitzondering voor landbouwverkeer.
Een kijkje vanaf het viaduct richting Vetschau ....


37. .... en dat ingezoomd. Aan het einde van het spoor (iets boven het midden van de foto) is ook het stootblok van halte Vetschau nog te zien.


38. En de totaal overwoekerde kant van Nederland op. Er ligt daar ergens rails, maar er kan nu geen trein komen ....


39. .... al was het alleen al vanwege deze omgevallen boom, die de boel verspert.

Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
mooie foto's frank

mvgr. gerard
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Heerlijk deze reis! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Leuke reportage Frank!
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
ZLSM rijdt toch gewoon op Vetschau? Omdat je schrijft dat er nog wat aan het spoor moet gebeuren.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Interessante wandeling. Ik keek natuurlijk even bij de Duitse speurneuzen.
Die waren hier nog niet geweest.
Zo keek ik op de kaart bij stillgelegt.de, en die kaart maakt me duidelijk
dat de lijn loopt van Simpelveld tot Vetschau, en ook beslist niet verder.

Begrijp ik nou van jou dat het stuk tussen Simpelveld en Vetschau inmiddels ook is dichtgegroeid?
Uiteindelijk zijn 2 coronajaren genoeg voor bos om op te slaan ....
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Hoi Frank,

Interessant verslag ! Bedankt voor het plaatsen ‼️
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Citaat van: Laurent op woensdag 06 oktober 2021, 20:38:19
ZLSM rijdt toch gewoon op Vetschau? Omdat je schrijft dat er nog wat aan het spoor moet gebeuren.
Hoi Laurent,
Volgens de website van de Miljoenenlijn zelf, rijden de treinen alleen op het traject tussen Simpelveld en Schin op Geul, dus voorlopig niet naar Vetschau. En als ik het traject zo zag, dan is er nog wel even wat onderhoud nodig om daar weer met een trein te kunnen komen. Zie foto 39 bijvoorbeeld. Die boom lijkt mij toch een aardige dwarsligger.....

Citaat van: Jan22 op woensdag 06 oktober 2021, 21:14:04
[...] die kaart maakt me duidelijk dat de lijn loopt van Simpelveld tot Vetschau, en ook beslist niet verder.[...]
De berijdbare lijn loopt inderdaad tot aan het stootblok van Vetschau, foto's 29 en 30 in mijn bijdrage. Maar het spoor zelf, dus de fysieke rails, lopen nog een kleine 700 meter verder tot waar vroeger de overweg in de straat Grünenthal zat. Op het eerste kaartje is dat aangegeven met locatie 4. En bij de foto's is dat vanaf foto 12.

En inderdaad: een flink stuk tussen Bocholtz en Vetschau is aardig overwoekerd. Vanaf Bocholtz naar Simpelveld valt redelijk mee.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Citaat van: Jan22 op woensdag 06 oktober 2021, 21:14:04
Interessante wandeling. Ik keek natuurlijk even bij de Duitse speurneuzen.
Die waren hier nog niet geweest.
Zo keek ik op de kaart bij stillgelegt.de,

Ik heb nog even verder gekeken op de website die je aanhaalt, maar daar gaat het om "Schmalspurbahnen", dus die zullen naar verwachting niet het stukje tussen Vetschau en Aken gaan bekijken.
En mijn ervaring is inmiddels dat kaarten lang niet altijd overeen komen, met wat je in het veld tegen komt. Zeker de braamstruiken en zo niet....
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Prorail heeft het tracé ook in beeld gebracht tot waar het lijntje stopt bij punt 6, kijk hier: https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#16/50.8124/6.0432

Gr, Ben.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Interessante reportage weer! Ik houd wel van dat onderzoeken van oude tracé's. Meestal blijft het bij mij bij speuren op Google. Deze (Gogh - Boxtel) is bijvoorbeeld ook wel interessant. De lijn is nu grotendeels opgebroken, maar heeft als ik de goede voor me heb in de meidagen van 1940 een cruciale rol gespeeld. Mocht je nog eens een projectje zoeken...
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Hi Frank,

Erg interessant al ken ik die omgeving niet zo goed.
Wel eens wezen kijken bij de "Panzersperre" bei Bocholtz (Andere hobby)

groet
Harald
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 07 oktober 2021, 12:51:23
Gogh - Boxtel is bijvoorbeeld ook wel interessant.
Zo liep ik vroeger vaak van Groesbeek naar Kranenburg (dat kun je nu met een draisine doen).

Overigens, Gogh-Boxtel? Bij mij geeft Google Maps Boxtel-Wesel aan. is dat dezelfde lijn?
In Uden raakte ik de weg kwijt, daar voel ik me niet zo thuis.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Citaat van: Jan22 op donderdag 07 oktober 2021, 13:34:37
Overigens, Gogh-Boxtel? Bij mij geeft Google Maps Boxtel-Wesel aan. is dat dezelfde lijn?

Ja. Ik heb niet naar de tekst gekeken, maar naar begin- en eindpunt.


Citaat van: Jan22 op donderdag 07 oktober 2021, 13:34:37
In Uden raakte ik de weg kwijt, ...

Topotijdreis.nl is ook wel een aardige site om je te helpen het vroegere tracé van een spoorlijn terug te vinden.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, we naderen de grens met Nederland (7 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, we naderen de grens met Nederland (7 okt 2021)
We laten Brabant, zoals hierboven aangehaald, voor wat het is en gaan weer even zo vrolijk terug naar het laatste stukje van wat er in Duitsland nog aan spoorse zaken op de ZLSM lijn te fotograferen valt. Maar daarbij is de kaart op, dus daarom een nieuw kaartje met verse locaties. Ook hiervoor geldt weer: de kaart is klikbaar, dus leef je uit!



40. Via wat omwegen bleek ik vanuit Duitsland zomaar ongemerkt opeens weer Nederland ingereden te zijn. In Bocholtz de Akerweg opgezocht (wat niet zo heel moeilijk was, want ik heb voor dat soort dingen tegenwoordig een heel behulpzaam schermpje in de auto), waar aan het begin netjes een bord "doodlopende weg" stond. Op de grens met Duitsland bleek dit inderdaad zo te zijn, dus de auto even achtergelaten en richting locatie 9 op de kaart gelopen. Dit is een viaduct over het spoor.


41. En vanaf dat viaduct(je) zie je richting Vetschau dit, met op de achtergrond het viaduct van de Autobahn A4.


42. En datzelfde viaduct een beetje ingezoomd.


43. Richting Nederland ziet dat er zo uit. Niet veel anders dan wat ik tot nu toe heb laten zien, ben ik bang voor. Overwoekerd spoor, waar niet veel zal/kan rijden. Ergens verderop zal de grens met Nederland moeten zijn. Al trekt de natuur zich hier natuurlijk niet veel van aan, dus ook niet echt zichtbaar.


44. Op de terugweg naar de auto even een zijstapje gemaakt, want bij locatie B op de kaart staan drakentanden aan weerszijden van het spoor; dit is de "Panzersperre bei Bocholtz". Deze dienden om pantservoertuigen in de Tweede Wereldoorlog tegen te kunnen houden ....


45. .... en dat ingezoomd.


46.


47. Ook hier staan net-niet-op-de-grens, maar wel in Duitsland dit soort zwiepers. Als je op Google maps inzoomt dan kun je ze ook redelijk gemakkelijk terug vinden.


48. De auto stond in Nederland, net als de betonblokken, op locatie 10 op de kaart. Net aan deze kant van de blokken is de grens met Duitsland te zien.


Tot zover het deel wat zich afspeelt in Duitsland. Wordt later vervolgd met het traject in Nederland.
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg, Eindhalte in Duitsland (6 okt 2021)
:offtopic:
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 07 oktober 2021, 15:05:42
Citaat van: Jan22 op donderdag 07 oktober 2021, 13:34:37
Overigens, Gogh-Boxtel? Bij mij geeft Google Maps Boxtel-Wesel aan. is dat dezelfde lijn?
Ja. Ik heb niet naar de tekst gekeken, maar naar begin- en eindpunt.
Citaat van: Jan22 op donderdag 07 oktober 2021, 13:34:37
In Uden raakte ik de weg kwijt, ...
Topotijdreis.nl is ook wel een aardige site om je te helpen het vroegere tracé van een spoorlijn terug te vinden.
Jullie zijn wel een beetje verdwaald qua spoorlijn; toch een linkje naar een loc die daar ooit reed ;).
klikkie Gennep
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Het spoor door Bocholtz heen (8 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Het spoor door Bocholtz heen (8 okt 2021)
49. Nu het Duitse deel achter de rug is, is in Nederland het eerste wat bezocht is: locatie 11 op de kaart. Lokaal bekend als De Baan in Bocholtz. Daar is een overweg over het spoor, waarbij de lampen inmiddels verwijderd zijn en het dus geen AKI meer is. Geen idee trouwens of het ooit een AKI (Automatische Knipperlicht Installatie) of een AHOB (Automatische Halve Overweg Bomen) was. Wel  is een en ander uiteraard (nog) voorzien van een enkel Andreaskruis en schrikhekken.


50. Het spoor loopt hier richting Duitsland in een flauwe bocht naar links ....


51. .... al heb ik het idee dat verderop ook nog het nodige gedaan moet worden om het weer berijdbaar te krijgen.
Al is deze blokkade bewust gedaan, want vanuit de Facebook groep "Fotogroep toeristische Miljoenenlijn" is de aanvulling gekomen:
"Die versperring achter De Baan is een soort nooddijk die is gemaakt tijdens de hevige regenval en daaropvolgende watersnood van Zuid-Limburg in juli van dit jaar. Dit dijkje moest voorkomen dat er nog meer water en modder vanuit de Duitse akkers richting de huizen van Bocholtz liep."
Lijkt me duidelijk dat dit dan belangrijk genoeg is om dit gedaan te hebben.


52. Als aangehaald: de lampen voor de AKI zijn verwijderd, maar de relaiskasten staan er nog.


53. De blik richting Simpelveld, het spoor blijft in dezelfde flauwe bocht lopen en ziet er hier redelijk onderhouden uit.


54. Al zou die ene struik misschien wel een beetje binnen profiel komen....


55. Even wat afstand genomen van de overweg, want dit bord moet natuurlijk ook vereeuwigd worden.


56. Via een hoop omrijden door Bocholtz omdat het halve centrum overhoop ligt, toch bij de halte Bocholtz (op locatie 12 op de kaart) uitgekomen. Hier de overweg die naast de halte ligt (of is het nou andersom? Dat de halte toch naast de overweg ligt?), voorzien van een AHOB installatie.


57. Staand op de overweg kijkend in de richting van de halte en richting Duitsland.


58. Ingezoomd op het snelheidsbord aan het einde van de halte. De trein mag dus niet harder dan 30 km/h rijden.


59. Zelfs hier staan de nodige verbodsborden, al zijn het niet de bekende ProRail bordjes.


60. Aangezien deze overweg wel compleet is, staan hier natuurlijk ook 'gewoon' de nodige relaiskasten naast het spoor.


61. Via een niet echt uitnodigend toegangspad het perron opgelopen. Het onkruid ziet er hoger uit dan het bleek te zijn. Echt heel veel hoger dan 10 cm was het allemaal niet.


62.


63. Helemaal aan het einde van het perron is een onderdoorgang zichtbaar, dat bleek een voet/fietspad met de naam De Reinert te zijn.


64. Staand op het perron met de blik richting Simpelveld (en de overweg).


65. De dienstregeling (van door helaas de bekende omstandigheden) van 2020.


Edit mezelf: tekst toegevoegd bij foto 51 over het waarom van de blokkade.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Tussen Bocholtz en Simpelveld (9 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Tussen Bocholtz en Simpelveld (9 okt 2021)
Verder met het laatste stukje in Bocholtz en het traject tussen Bocholtz en Simpelveld. Dat ligt allemaal niet zo heel ver van elkaar vandaan, maar je bent toch even bezig met de foto's te maken.
Ik hoop dat jullie weer plezier hebben met deze nieuwe reeks!

66. De volgende plek is locatie 13. Deze is te bereiken door een voetpad op te lopen welke bij locatie 14 (zie hieronder) begint en omhoog loopt richting het spoor. Bovenaan aangekomen zitten er gaten in de heg, dus een paar zijstapjes gemaakt. Ondanks dat het spoor op een best hoge dijk ligt, zijn er toch verrassend wat mogelijkheden om er dicht in de buurt te komen, zoals hier dus.


67. Kijkend richting Bocholtz (en Duitsland) ....


68. .... en de andere kant op, dus richting Simpelveld.


69. En ingezoomd op die laatste, waarbij te zien is dat het spoor bij het tunneltje van locatie 14 toch een best rare bult vertoond.


70. Locatie 14 is een tunneltje onder het spoor in de Groeneweg, op de plek waar de Schoolstraat overgaat in de Bocholtzerweg. Deze laatste loopt tot en met Simpelveld evenwijdig aan het spoor.


71. En datzelfde tunneltje van de andere kant.


72. Een klein stukje verder, bij locatie 15, gaat de straat Kievit onder het spoor door. En omdat ik nog niet genoeg (weg)werkzaamheden gezien had:


73. Ingezoomd op het bruggetje van het spoor zelf.


Het kaartje was weer op en dus een vers kaartje gemaakt om verder te kunnen met waar we gebleven waren. Ook hier geldt weer: kaartje is klikbaar om naar Google maps te kunnen.



74. Op naar locatie 16 op het nieuwe kaartje. Dit is onder het viaduct van de N281. Hier loopt ook de Oude Simpelvelderweg, die bereikbaar is vanuit punt 15 (dus via Kievit) of door het tunneltje onder het spoor bij locatie 17. De weg loopt zoals je ziet omhoog en komt bij het viaduct ongeveer ter hoogte van het spoor uit


75. Vanaf de eerste pilaar kijkend richting Simpelveld. Rechts staat een baken wat een sein aankondigt ....


76. .... wat verderop na inzoomen dan ook duidelijk zichtbaar is. Hier zie je ook de twee andere bakens nog in beeld. Die in werkelijkheid natuurlijk verder uit elkaar staan, dan hier vermoed wordt.


77. Door naar locatie 17. Dit is de St. Josephbrug, waar de Rischerkuijlerweg onder het spoor door gaat. Aan de kant van de Oude Simpelvelderweg ziet de onderdoorgang er zo uit ....


78. .... en aan de kant van de Bocholtzerweg (de tegenwoordige doorgaande weg) is dat zo.


79. Waarbij een foto van de naam van de brug niet mag ontbreken.


80. Vanaf de Oude Simpelvelderweg nog even omhoog gekeken en het voorsein vastgelegd.


81. Een klein stukje verder langs de Bocholtzerweg kan het sein zelf ook gemakkelijk vastgelegd worden.


82. En van de achterkant.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. In Simpelveld (11 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. In Simpelveld (11 okt 2021)
Verder met een paar locaties in Simpelveld zelf.

83. Verder naar locatie 19, waar de overweg in de Vroenkuilerweg in Simpelveld is te vinden. Deze overweg ligt aan de achterkant van de werkplaats van de ZLSM. Het spoor naar rechts gaat richting Bocholtz, naar links dus richting de werkplaats. En vandaar uit door naar stations Simpelveld.


83. Het spoor richting Bocholtz.


84. En de blik de andere kant op, richting de werkplaats en ....


85. .... dat uiteraard flink ingezoomd om het hoofdsein aldaar te kunnen laten zien, evenals de op het spoor geparkeerde wagon. Op de achtergrond is nog net het gebouwtje van Post I te zien.


86. Locatie 20 is de rotonde waar de Vroenkuilerweg en de Nijswillerweg samen komen. Daar staat als decoratie een hoofdsein in de stand "veilig". Aan de noordkant van Simpelveld staat op een rotonde ook een dergelijk sein de bezoeker een warm welkom te heten.


87. Het viaduct op de achtergrond van bovenstaande foto (86) is het spoorviaduct van de ZLSM, tussen de werkplaats en het station. Hierover voeren ook de sporen richting Kerkrade en de bij de werkplaats de aftakking naar Bocholtz. Een glimp van een rouwbrief was daar al te zien, maar die is even wat dichterbij gehaald.


88. Toch even naar het station gereden (locatie 21), maar daar was zeer weinig te beleven. Toen ik er was, was het geen rijdag dus alles was dicht (niet geheel onlogisch natuurlijk). Toch wat foto's gemaakt, al is het niet veel. Op het spoor tussen de parkeerplaats en het emplacement staat een rijtje goederenwagons geparkeerd.


89. Verderop, meer naar het einde van de parkeerplaats, staat dit verzamelingetje goederenwagons, waaronder een Von-Haus-zu-Haus goederenwagon. Bij de ZLSM is een railbus in dienst met sterkere motoren, namelijk de 798-04. Deze is ontworpen om ook met enige regelmaat goederenwagons mee te nemen, waaronder dus die Von-Haus-zu-Haus wagons. Dit staat uitgelegd op de website van de ZLSM zelf op de pagina Collectie-Materieel (zoek zelf even naar de betreffende railbus).


90. De Von-Haus-zu-Haus goederenwagon van wat dichterbij.


91. Een grindstortwagon van het type F-z 120.


92. Nog een keertje de wagons op het spoor naast de parkeerplaats.


93. Het stationsgebouw van Simpelveld.


94. En als laatste voor nu: Het stootjuk op de parkeerplaats.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. van Simpelveld naar Kerkrade (12 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. van Simpelveld naar Kerkrade (12 okt 2021)
We laten het traject Aken-Simpelveld-Schin op Geul (en verder) en het station Simpelveld voor nu voor wat het is en richten de aandacht op het traject tussen Simpelveld en Kerkrade. Ook die kant op worden ritten door de ZLSM verzorgd, zij het dat door de corona-maatregelen dit niet is gedaan.

95. Als eerste punt kom je op locatie 22 in de Schiffelderstraat. Het spoor gaat daar met een eenvoudige stalen brug de weg over.


96. De constructie van de onderkant. Het viaduct is aangelegd voor twee sporen, maar er is er slechts één (nu nog?) aanwezig.


97. En van de andere kant. Met enige moeite zijn twee trekdraden te zien. Deze lopen voor het verkeersbord "maximale doorrijhoogte" langs.


98. Aan weerszijden van de brug zijn dan natuurlijk ook de typische houders voor deze draden te zien. Dit is de houder aan de kant van station Simpelveld.


99. Verder naar locatie 23: de onderdoorgang met de naam Waalbroekervoetpad. Dit blijkt een (qua formaat) enorme, best indrukwekkende betonnen constructie te zijn.


100. En van de andere kant.


101. Verder naar de volgende onderdoorgang: locatie 24. Lokaal bekend als de Rodeputserveldweg.


102. Van de kant van Simpelveld. Als je dit tunneltje doorgaat en rechtsaf gaat, dan kom je bij voormalig klooster Damianeum uit. Tegenwoordig is hier een opleiding voor butlers gevestigd.


103. En toen reed ik richting de middle of nowhere.... en werd mijn auto daar best vies van.... Maar bij locatie 25 is een overweggetje over de Vingweg (want zelfs in de middle of nowhere hebben de zandweggetjes een naam), waar je met de auto toch kan (en mag) komen (ik heb in ieder geval geen borden gezien die mij anderszins vertelden).


104. De terugblik naar Simpelveld.


105. En kijkend naar Kerkrade. Aan de afdrukken in de modder naast de rails was bij de overweg te zien dat hier niet al te lang geleden nog wel eens iets langs was gereden. Het viaduct op de achtegrond is die van de snelweg A76, waar ongeveer op dat punt de afslag naar Simpelveld begint (als je tenminste vanuit het westen komt).


106. Dit bewijst dat een schrikhek helemaal niet ingewikkeld hoef te zijn. Twee stukken spoorstaaf en twee platen staal met rode en witte verf erop.... Voor op de modelbaan is dat natuurlijk zo nagebouwd.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. verder op pad richting Kerkrade (13 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. verder op pad richting Kerkrade (13 okt 2021)
En ook dit kaartje is weer opgebruikt, dus op naar de volgende.



107. In het zuiden van Heerlen ligt locatie 26. Daar gaat de Vrusschenhusken met een stalen brug over het spoor.


108. Ik mag wel zeggen: ruim over het spoor, want het is allemaal best diep. De blik richting Simpelveld en ....


109. .... met ingezoomde lens kijkend naar de bocht die richting het viaduct van de snelweg A76 gaat.


110. Kijkend naar Kerkrade, waar in de verte het viaduct van de N281 te zien is.


110. Ook heb ik nog een poging gewaagd om de constructie van de brug vast te leggen.


111. En ingezoomd. Viel niet helemaal mee, in en achter het struikgewas, maar dit was de enige plek waar ik een beetje fatsoenlijk bij kon komen.


112. Verder naar de Locht in Kerkrade (locatie 27), waar een stalen vakwerkbrug over het spoor ligt.


113. Vanwege werkzaamheden op en na de brug, was het wat lastiger fotograferen. In de richting van Simpelveld kruist het spoor de Hamstraat via een korte tunnel.


114. In de richting van Kerkrade is het simpelweg rechtuit.


115. Verder naar het Plein (locatie 28) in Kerkrade, waar het spoor gelijkvloers gekruisd wordt. Hier is dan ook een 'ouderwetse' overweg met slagbomen met hekken.


116. Staand op de overweg richting Simpelveld kijkend, valt een perron op ....


117. .... ingezoomd natuurlijk nog beter. Dit is halte Spekholzerheide, maar of die nog in gebruik is, dat zou ik niet durven zeggen.


118. Het spoor richting het einde van de lijn.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. verder op pad richting Kerkrade (13 okt 2021)
Het is er wel mooi in dat Limboland.
Ik woon er in de buurt.
Ben er ook al met de kleinkinderen op toer mee geweest. (Prachtig)





Mvg Bert
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Het spoor door Bocholtz heen (8 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Het spoor door Bocholtz heen (8 okt 2021)
Even een stapje terug naar Bocholtz en wel naar deze foto:

Citaat van: frenkievee op vrijdag 08 oktober 2021, 21:04:50
51. .... al heb ik het idee dat verderop ook nog het nodige gedaan moet worden om het weer berijdbaar te krijgen.


Vanuit de Facebook groep "Fotogroep toeristische Miljoenenlijn" is de aanvulling gekomen:
"Die versperring achter De Baan is een soort nooddijk die is gemaakt tijdens de hevige regenval en daaropvolgende watersnood van Zuid-Limburg in juli van dit jaar. Dit dijkje moest voorkomen dat er nog meer water en modder vanuit de Duitse akkers richting de huizen van Bocholtz liep."

Lijkt me duidelijk dat dit dan belangrijk genoeg is om dit gedaan te hebben.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. verder op pad richting Kerkrade (13 okt 2021)
hoopje zand weg werken en een beetje onderhoud mag hier nog wel gebeuren.
Dan kan er ook weer eens een trein over gereden worden.




Mvg Bert
Re: Op pad in Zuid-Limburg. verder op pad richting Kerkrade (13 okt 2021)
@citaat Gaat goedkomen, volgens de dienstregeling rijden er daar 23 oktober treinen :D.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. Station Kerkrade, eindpunt van deze trein! (15 okt 2021)
De reis gaat verder richting het eindpunt van de ZLSM lijn (en ietsjes verder ook het eindpunt van de Arriva lijn in de vorm van Kerkrade-Centrum). Dit staat echter allemaal weer op een nieuw kaartje, dat uiteraard ook weer klikbaar is.



119. Het eindpunt in Kerkrade, althans: het baanvak wat door de ZLSM gereden wordt, staat op locatie 29. Rechts is nog een spoor te zien, dat eventueel door Arriva gebruikt kan worden, vandaar de bovenleiding.
Naast het stootjuk liggen deze halve bogen. Ik heb geen idee wat dat zijn, dus daarom: iemand enig idee wat dat zijn? En vooral: waarvoor?


120. Het stootjuk van de andere kant, zoals de machinist dat ziet.


121. Het station heeft een omloopspoor, zodat de lok weer aan de andere kant van de trein kan aankoppelen. Nog met ouderwetse handwissels!


122. Een stuk(je) het perron opgelopen en een sfeerbeeldje van de drie sporen naast elkaar.


123. Het punt waarop het omloopspoor weer samen komt met het perronspoor. Rechts is nog net de laatste betonblok van de afspanning van de bovenleiding van het ProRail/Arriva spoor te zien.


124. Zover doorgelopen als mogelijk (zonder op het spoor te komen) en ingezoomd op het wissel van het omloopspoor ....


125. .... en nog verder ingezoomd op het einde van het Arriva spoor. Daar liggen bij het bord (mogelijk wat lastig zichtbaar door de schaduw) twee bielsen in de bekende V-vorm dwars op het spoor om verder rijden te voorkomen. Links ervan is ook met enige moeite een verweerde vrijbalk te zien.


126. Hoe een houten perronafscheiding te maken? Men neme een (stalen) H-profiel en een stuk of wat oude bielzen en voila!!


Tot zover het ZLSM spoor in Kerkrade. Nog wat leuke dingen die ik zag bij Arriva/ProRail.
De overweg ligt op locatie 30 op de kaart

127. Maar eerst een kijkje vanaf het ZLSM perron richting het Arriva station. Wat opvalt is op het linker spoor een stootjuk (met daarachter een trein), maar op het rechterspoor niet. Een aantal zaken komen hieronder nog langs.


128. Dit laat natuurlijk aan duidelijkheid niks te wensen over, maar waarom het wegverkeer waarschuwen?


129. Dat komt omdat de AHOB die er staat (of beter: stond) geen AHOB meer is.... en wat is dan een AHOB zonder HOB? Nou... dit:


130. Op de overweg richting Kerkrade Centrum. Net voor de overweg ligt een wissel, waar de stationssporen van spoor 1 en spoor 2 samen komen.


131. En de andere kant op richting het eindpunt en de (hierboven al genoemde niet actieve) aansluiting met de ZLSM.


132. Duidelijke taal!


133. En op het station zelf (locatie 31) staat bij het einde van spoor 1, net voor het einde van het perron deze grote gele jongen. Aan de andere kant van het perron, bij spoor 2 staat een bord "einde bovenleiding" (niet op de foto, want zag ik later pas), maar geen stootjuk. Wel zag ik in de bovenleiding een onderbreking, dus het kan zomaar zijn, dat vanaf dat punt de bovenleiding schakelbaar voor het laatste stukje richting en over de overweg van hierboven. Tijdgebrek vanwege een afspraak met een gewaardeerd mede-forumlid zorgde ervoor dat dat niet meer is vastgelegd.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Terug naar Simpelveld, waar de draad weer opgepakt wordt. Nu om in de richting van Schin op Geul weer het een en ander vast te leggen.

Daarvoor weer even een nieuw kaartje gemaakt, om duidelijkheid te geven op welke verschillende locaties de foto's gemaakt zijn. Locatie 21, station Simpelveld zelf, staat helemaal rechtsboven en is in dit topic al langs gekomen.



134. Nu verder met locatie 32 en dat is aan de westkant van het emplacement van Simpelveld. Daar kruist middels een overweg (voor fietsers en voetgangers) de Sint Nicolaasbergweg meerdere sporen.


135. Vlak naast die overweg staat (voor velen) het welbekende gebouwtje van Post II


136. Stiekem even door het raam gegluurd om een foto te kunnen maken van het bloktoestel.


137. Een tikje ingezoomd richting Simpelveld.


138. De kant op van Schin op Geul, en uiteraard wat er aan stations tussen ligt.


139. Ingezoomd op dat stuk, waarbij allerlei details opeens naar voren komen, zoals bijv. de trekdraden voor wissel 24, de nodige seinen verderop en meer.


140. Een hoofdsein (uitrijsein?) van Simpelveld heeft achter de groene lens een extra kap zitten. Volgens mij zodat bij lage stand van de zon de machinist zich niet vergist in de kleur van het sein.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Prachtige omgeving.
En ook een heel mooi verslag is dit geworden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
de metalen bogen te Kerkrade stonden eerst bij het museum een paar meter verderop . Schijnt gedeelte stationsoverkapping van Zwolle te zijn .
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Tot zover Simpelveld. Helaas was onze agenda zodanig ingedeeld dat we geen rijdagen van de ZLSM mee kon maken, dus jullie zullen het wat dat aangaat met foto's zonder (ZLSM) treinen moeten doen.

141. Dus gaan we verder in de richting van Schin op Geul en daar kom je als eerste dorp Eys tegen. De eerste zijstraat van de Mr. Dr. Froweinweg in Eys is de Goedenraadsbergweg, op de kaart te vinden als locatie 33. Het spoor kruist hier de weg middels een bakstenen brug. Van de zuidkant ....


142. .... en vanuit het noorden gezien.


143. Even de structuur van het metselwerk in detail. Om dit in model na te maken is het niet alleen maar een kwestie om zomaar een stukje steenplaat in model snijden. Er komt dus wel wat meer bij kijken.


144. Verder naar locatie 34, waar het Nijswillerpad middels een klein overweggetje het spoor kruist. Het is vaak even zoeken naar een handig plekje voor de auto, zo ook hier. Ik moest daarom een stukje terug naar het spoor lopen, waarbij ik door drie nieuwsgierige paarden werd bekeken. Zo van: wat doe jij hier? En heb jij mogelijk wat voor ons?


145. De overweg in de Nijswillerpad. Ook hier blijken de lichten verwijderd te zijn, gezien de gaten in de palen.


146. Richting Simpelveld ....


147. .... en richting Schin op Geul.


148. Het volgende kleine overweggetje is locatie 35: de Kelderweg in Eys. Vanuit het dorp best steil omhoog, al doet de naam anders vermoeden.


149. Richting Simpelveld. Het is te zien dat dit deel van het traject van de ZLSM vaker bereden wordt, want het ziet er prima onderhouden uit.


150. Al ontkom je er natuurlijk niet aan, dat er best wat onkruid tevoorschijn komt tussen de bielsen.


151. Ingezoomd richting Schin op Geul is de onderdoorgang te zien waar de Zwartebrugweg over het spoor heen gaat. Dat is locatie 36 op de kaart. Ik ben daar niet geweest om foto's te maken.


De kaartjes gaan snel, want ook voor dit stukje van het traject van Simpelveld naar Schin op Geul zijn alle locaties op het kaartje de revue gepasseerd. Dus is het weer tijd voor een vers kaartje.



152. Halte Eys-Wittem is te vinden langs de Wittemerweg, op het kaartje op locatie 37 (rechts onderin). Daar kruist het spoor de weg over een viaduct. Het stationsgebouw ligt dan ook wat hoger.


153. Het stationsgebouw zoals je dat ziet liggen als je vanaf Eys richting Wittem rijdt.


154. Ingezoomd op het naambord.


155. Teruggelopen naar het viaduct, wat blijkbaar gemaakt is voor dubbelspoor.


156. Niet op het perron kunnen kijken, want het hek zat op slot en het bordje vertelt: "Toegang alleen op rijdagen ZLSM", dus tja.....

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Mooi verslag !
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Ik zal het hek van halte Eys-Wittem wel even voor je openen:
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Dat was locatie 37 op de kaart, op naar locatie 38; echter dat is al vlak bij Wijlre.
Ik ben zo vrij om locatie 37a toe te voegen, een prachtige combinatie-tunnel voor wandelaars én een beek! De tunnel verbindt natuur-/waterwingebied Piepert aan de noordzijde met een paadje richting Cartils aan de zuidzijde van het ZLSM-spoor dat hier op een wel erg hoge spoordijk ligt, vandaar ook de lengte van de tunnel.
En die beek die gezellig met je meestroomt is -hoe kan het ook anders- de Eyserbeek.
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Deze en meer ZLSM-foto's staan in mijn eigen draadje: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby

En dan nu op naar locatie 38!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Mooi verslag weer Frank!

Groeten,
Herman
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Dank voor de complimenten!!

Dankjewel voor de aanvullingen Hans!! Locatie 37a misstaat dus hier helemaal niet en heb ik daarom maar even toegevoegd op het kaartje.
Het tunneltje met de Eyserbeek heb ik dus helemaal gemist in de voorbereidingen.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Mooi spoorzoeken zo!
Thnx!
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Ja, dat tunneltje van nr37! Mijn vrouw, een beetje nachtblind, was altijd bang om in de beek te vallen.
Dus in polonaisestand liepen we daar doorheen 😂😂😂

Leuk verslag!

De vakantiegroeten uit mooi Gulpen!
Jan
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Citaat van: frenkievee op zondag 17 oktober 2021, 17:29:51

145. De overweg in de Nijswillerpad. Ook hier blijken de lichten verwijderd te zijn, gezien de gaten in de palen.


Dus maar eens goed op de foto's kijken die forumgenoten hier plaatsen van hun treinenkamers. Ik heb al wel treinbanken gezien en borden, maar nog geen knipperlicht installatie.... >:-D >:-D
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
 @citaat
Ook niet in de tuin  ;)
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Bij station Wijlre-Gulpen en omgeving (18 okt 2021)
Gezien de bovenstaande aanvullingen en discussies, toch voor de zekerheid nog even het kaartje in de herhaling.



157. En dan door naar Wijlre (locaties 38 t/m 40), daar zijn een aantal zaken bij elkaar te vinden, zoals het feit dat het uit de richting van Simpelveld hier dubbelspoor wordt ....


158. Wat er ingezoomd dan zo uit ziet. Te zien is het bruggetje van de Kleinveldjesweg (locatie 38, wat ik niet bezocht heb). In het eerste topic staat in deze bijdrage op de vierde foto het inrijsein van Wijlre-Gulpen. Het bruggetje van de Kleinveldjesweg is daar ook te zien.


159. Staand op de overweg van de Dikkebuiksweg (locatie 39), kijkend richting halte Wijlre-Gulpen ....


160. .... wat ingezoomd natuurlijk beter te zien is.


161. Het Andreaskruis van de overweg met net erachter nog zichtbaar het "verboden voor alle verkeer op 2 of meer wielen" bord.


162. Op de halte zelf, locatie 40 op de kaart.


163. Kijkend richting Simpelveld.


164. En ingezoomd naar de twee uitrijseinen die kant op.


165. En de blik de andere kant op, richting Schin op Geul dus. waar slechts één sein in gebruik is. Het linkerspoor wordt beveiligd middels een Stop-bord ....


166. .... met als onderbord: "Oprijden na Toestemming Post T".


167. Even door een raam gegluurd van Post T, waar het bloktoestel te zien is. Op de foto is te zien dat de derde handel geen ketting er overheen heeft liggen. Dit komt omdat het betreffende sein nog niet is geplaatst. Volgens de informatie op de pagina van Wijlre op de website Klassieke Beveiliging komt dit sein in de plaats van het Stop-bord van hierboven (foto's 165 en 166) te staan. Bij het maken van deze serie wist ik dat nog niet, dus heb dat detail niet verder gefotografeerd.


168. Nog wat trekdraden in detail.


169. Verder richting Schin op Geul. Niet ver van halte Wijlre-Gulpen ligt op locatie 41 de overweg in de Elkenraderweg.


170. Dichtbij genoeg om vanaf de overweg de halte te zien liggen.


171. Al zie je dat ingezoomd natuurlijk veel beter. Rechts is in het stationsgebouw de Post T nog te herkennen.


172. En richting Schin op Geul, waar blijkt dat al snel het spoor hier dubbel spoor wordt.


173. Al wordt het rechtse spoor niet echt meer gebruikt lijkt het. Vooraan een bord met baanvaksnelheid 40 km/h en op de rug gezien het inrijsein voor halte Wijlre-Gulpen. Verderop het voorsein ervan.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - De Westkant van Simpelveld (16 okt 2021)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 16 oktober 2021, 19:58:02


Vier keer per jaar kom ik in Eys. "Bi de taantes", in het durp, ze zijn nu overgenomen.
Ik kom daar voor het Eyserbosch, vanwege de paddenstoelen, sorry, een andere hobby.
En uiteraard zie ik alles ook, wat jij meldt in dit draadje, en meer, en maak daar ook foto's van, meestal...

Maar juist daarom raken jouw foto's extra: een manier van kijken, van je dingen afvragen.
Het stuk spoor tussen Eys en Wijlre, met name, daar kom ik dus relatief vaak, voor een noorderling.

Dank voor het delen.

Er zijn ondergrondse doorgangen onder hooggelegen spoor.
Als je toch weet hoeveel strijd het gaf in Gooi & Vechtstreek om doorgaande routes te krijgen onder trein
en autowegen door, bij aanleg, voor fiets, en auto en wandelaar. In Eys kon het allemaal, kennelijk.

Maar waarom hoefde dat soort begrijpelijke wensen niet te wijken voor de economie,
niet in Limburg, in het Gooi (in mijn jeugd) wel?
Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
In deze bijdrage gaan we verder met alweer bijna het laatste deel van het ZLSM traject. Voor het laatste deel tussen Wijlre en Schin op Geul wel nog een nieuw kaartje, met dit keer wel een kleine overlap, want locatie 42 staat zowel op het vorige als op dit kaartje.



174. Verder dus naar locatie 42, dat is de onderdoorgang in de Klapstraat in Wijlre. De oostkant hiervan ....


175. .... en de westkant. Door het overhangend groen is nauwelijks zichtbaar is hoe groot hij eigenlijk is.


176. En zoals zovelen is ook deze onderdoorgang gemetseld.


177. Locatie 43 is het Baggelsgat in Schin op Geul. Midden in een landbouwgebied gaat het spoor weer met een gemetselde brug over de weg heen. Het bord om de maximale hoogte aan te geven (3,1 meter) is in de loop van de jaren toch wel wat verkleurd.


178. Net als die aan de andere kant trouwens.


179. Na de onderdoorgang maakt de weg een bocht naar links en gaat dan omhoog om ongeveer ter hoogte van het spoor uit te komen. Daar is te zien dat het spoor ook hier dubbelsporig is.


180. Locatie 44 is een onderdoorgang, zoals die van hierboven, dus doorgereden naar locatie 45: de overweg in de Holleweg. Ook hier zijn alle lichten van de overweg verwijderd, maar staan de relaiskasten er nog wel. Volgens diverse websites is dit de 'opa Flodder-overweg'.


181. De blik richting Simpelveld.


182. En richting Schin op Geul. Het spoor ligt hier in een flauwe boog, die pas eindigt net voor Schin op Geul.


183. De relaiskasten voor het aansturen van de overweg. Naast het spoor een bord, die aangeeft dat de snelheid teruggebracht moet gaan worden naar 20 km/h.

Re: Op pad in Zuid-Limburg. - Tussen Wijlre-Gulpen en Schin op Geul (20 okt 2021)
Treinactiviteit op de miljoenenlijn