Hallo allemaal,
We gaan even een stukje terug in de tijd en wel naar 15 september 2015, waar ik
in dit topic foto's had gepresenteerd uit 1985. Sinds 2015 heb ik diverse keren het lichte verzoek om mijn oren gekregen om de lijn, welke nu grotendeels van de ZLSM is, opnieuw vast te leggen.
Aangezien de herfstvakantie in Zuid-Limburg is doorgebracht, ben ik een aantal keren op stap geweest en hierbij de resultaten van die pogingen.
Eerst een kaart om te laten zien waar we ons bevonden. De kaart is klikbaar en komt (uiteraard) op de juiste plek op Google Maps terecht, waar je zelf kunt inzoomen etc. om een beeld te krijgen waar een en ander zich afspeelt.
Even terug naar het oude topic:
In deze foto is het viaduct van de Roermonder Strasse in Aken te zien, met vlak erna een overloopwissel waarover de trein van spoor wisselde om daarna de aftakking naar Nederland te nemen. Wat lastiger te zien is het viaduct van de Autobahn A4, maar dat komt hieronder verder aan bod:
1. Terug naar nu en wel op locatie 1 op de kaart:
Ik sta op het viaduct van de Roermonder Strasse en kijk naar het noorden. Het overloopwissel ligt er nog, evenals (uiteraard) het viaduct van Autobahn A4.
2. Ingezoomd is net na de kruising met de A4 een kast te zien, waar de aansluiting van het spoor naar Nederland heeft gezeten. In de kaart is dat aangeduid met de letter A.
3. Op naar locatie 2 op de kaart: het viaduct in de Horbacher Strasse aan de noordkant van de A4. Een algemene blik naar het zuiden.
4. En ook dat ingezoomd naar diezelfde kast, waar de aansluiting gezeten heeft. Uiteraard vertekent het inzoomen sterk.
5. Verder naar locatie 3 op de kaart. Net om de hoek de Hander Weg op en daar bij de fiets- voetgangersbrug toch nog wat restanten van het spoor kunnen vinden, al lijkt het op deze foto, met de blik richting Nederland, ondoenlijk om wat te zien.....
6. Recht naar beneden kijkend zie je toch de nodige restanten van ballast liggen.
7.
8. Ondanks de zon, toch even de camera richting het hoofdspoor, maar dat is al helemaal ondoenlijk om iets te herkennen.....
9. Verder naar locatie 4 op de kaart. Het kostte best wat moeite om daar te komen, want diverse wegwerkzaamheden in de dorpen en vele borden "gesloten voor alle verkeer" met onderbordjes: "Nur Anlieger" of "Landwirtschaftlicher Verkehr frei" maakten het allemaal niet gemakkelijker. Maar goed: toch uiteindelijk belandt op de Grünenthal.
In de bocht van de weg is nog best wat te zien, zoals hier de spoorbedding met ballast. Dit is kijkend richting Aken.
10. Een stukje de bebossing ingelopen en veel van hetzelfde. Overwoekerde spoorbedding, met veel losse ballast. Rails en dwarsliggers zijn echter allemaal verdwenen.
11. Niet echt schokkend dit:
12. Terug bij de weg: in de weg ligt nog rails en hier eindigt dan (volgens mij) dan ook het spoor. Vanaf hier richting Nederland moet het spoor nog compleet zijn, al is het niet meer berijdbaar zonder de nodige werkzaamheden.
13. Toch nog even ingezoomd.
14. Tja... vind het spoor maar eens terug
15. Een paar meter verderop dit bruggetje over een klein waterloopje heen.
16. Op locatie 5 op de kaart is dit vol in de zon liggende viaductje te vinden.
17. En van de andere kant. Met een doorgangshoogte van 1,6 meter is dat natuurlijk bukken geblazen als je zonder hoofdpijn naar de andere kant wil.
18. Het was redelijk gemakkelijk om even naar boven te klauteren en daar bleek ook nog de spoorlijn redelijk intact te zijn. Al is het natuurlijk flink overwoekerd allemaal.
19. Door naar de Karl-Friedrich-Strasse, terug te vinden op het kaartje op locatie 6.
Staand naast de weg, kijkend richting Aken is de spoordijk te herkennen. Links naast de bomenrij ligt nog het overwoekerde spoor.
20. In de weg zijn de spoorstaven nog gewoon duidelijk zichtbaar.
21. En ook in de richting van Nederland ligt naast de weg het spoor er gewoon nog.
22. Al is het even flink zoeken geblazen..... ook in het echt.
23. De overweg is weg, de spoorstaven zijn dichtgesmeerd met bitumen, maar de stopstreep heeft het al die jaren overleefd..... Net als zijn broertje aan de andere kant trouwens.
Tot zover de eerste serie van de speurtocht naar wat er niet meer is....