Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rookgenerator in BR24 (3003)

Gestart door Lobomotion69 maandag 04 oktober 2021, 18:37:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Rookgenerator in BR24 (3003)
Hallo,
Ik heb een Märklin 3003 met een LoPi5 erin gebouwd. Nu wil ik er nog een rookgenerator in zetten maar ik twijfel welke model het beste is. Zelf neig ik naar de Seuthe nummer 21 maar een 20 of 24 zou ook passen. Gezien de 24 op een spanning van 16 - 22 Volt werkt denk ik eerder dat deze voor analoog bedrijf is terwijl de 21 op een spanning van 10-16Volt werkt. Van de Seuthe 20 heb ik verder geen gegevens gevonden. Graag een gedegen advies.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
rook generators met een hoge spanning zijn te gebruiken met analoog rijden
Digitaal kun je het beste met die lagere spanning rijden.
Of de spanning instellen in de ESU programmer.



Mvg Bert
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
De Seuthe 24 is te gebruiken voor inbouw in digitale locs waarbij de rookgenerator tussen sleper en railmassa wordt aangesloten en dus de volledige digitale baanspanning moet verwerken.
Dit was vaak het geval bij locs met een delta decoder, of andere eenvoudig decoders zonder AUX poorten.
De Seuthe 21 is te gebruiken voor inbouw in analoge locs en bij digitale locs waarbij de rookgenerator tussen een AUX poort van de decoder en railmassa is aangelsoten.
Bij gebruik tussen een AUX poort van de decoder en railmassa, is de spanning lager, omdat de gelijkrichter op de decoder en collector-emitter overgang van de AUX transistor tesamen enkele volts van de baanspanning afsnoepen.
Bij de meeste digitale locs is de rookgenerator tussen een AUX poort van de decoder en railmassa is aangelsoten en pak je dus het beste een Seuthe 21.
Gebruik je toch een Seuthe 24 in een digitale loc, dan is de kans groot dat de rookgenerator weinig rook produceert.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Ad, dank voor je bijdrage. Dat is tot zover duidelijk. Toch nog twee vraagjes:

1 )  Je hebt het over Aux poort en railmassa. Maar wat als je tussen Aux poort en Common + aansluit?

2)  In de beschrijving van Seuthe staat dat de nr.21 geschikt is voor lokomotieven met Metaalkap en slanke schoorsteen. Nu heeft de BR24 van Märklin een kunststof kap. Het gaat er mij maar om dat deze niet gaat smelten door de warmte van de generator.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
 @citaat
1) Dan kun je de rookproduktie met de decoder regelen. Zie afb 1.
2) Heb geen ervaring met generator in plastic schoorsteen. Maar er schijnt een oplossing te zijn. Zie afb 2.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Wim, Die CV tabel is zeer handig, dank daarvoor. De Seuthe nr.22 had ik ook wel gezien maar die heeft een diameter van 4,5mm en de schoorsteen van een BR24 heeft ook die maat. Uitwendig wel te verstaan. Dat betekent dat de hele schoorsteen verdwijnt om een rookgenerator in te kunnen bouwen. Lijkt mij niet de bedoeling, toch?
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
 @citaat Dan vervalt de mogelijkheid tot inbouw van een rookgenerator.
Koop een BR24 met metalen kap. ;)
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Ik heb een 3003 met kunstofkap met een seuthe 100 er in.
De schoorsteen moet uitgeboord worden en de wordt vervangen door wat seuthe mee levert.
Deze werkt tussen 10 en 16 volt.
Er zit een beschrijving bij.
Mvg Johan
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Ahh, dit is interessant. Heb je die zelf ingebouwd? Zou je foto's kunnen publiceren van de schoorsteen aan de buitenkant en van onder de kap? Dat zou heel fijn zijn.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
https://johan.monsieurs.nl/Download/Besturing/Seuthe-100/
Hier staan alle foto's grootformaat en kleiner.
Ik heb het zelf ingebouwd maar je ziet aan de lok hoe oud hij is.
Kan goed 35 jaar geleden zijn toen deed ik dat gewoon.
Mijn kleinzoon heeft hem een keer van de vensterbank plaat met kerst laten vallen.
Maar hij rijdt nog steeds.
Ik zie aan de foto's wel dat ik hem eens goed moet schoonmaken.
Paar foto's klein bijgevoegd.
Mvg Johan

Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
 @citaat Die schoorsteen lijkt me wel veel te hoog.
Kan je die niet nog een millimeter of 5 later zakken?
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Ik denk dat je de rookgenerator kunt laten zakken afhankelijk van de ruimte in de lok
en van het bovenste metalen deel onder die ruimte inkort de schoorsteen is dan wel lager.
Zodat bovenkant rookgenerator gelijkzit met het bijgeleverde metalen deel.
Ik denk niet dat het kunstof deel kan zakken omdat deze de kap isoleert van de rookgenerator.
Origeneel is 7 a 8 mm hoog  seuthe 100 = het metalen deel 11 mm totaal 13 mm.
verschil = +/- 5mm
Ruimte in de 3003 is van af de kunstof ring Seuthe 22 mm dus daar zou ruimte genoeg moeten zijn
Ik heb ook nog een reserve rookgenerator voor de 2e 3003 hier heb ik een metalen deel voor van 7,5 mm
Als je zoekt op seuthe 100 krijg je een plaatje met 2 metalen delen te zien de 11mm en ik denk de 7,5.
Maar in mijn bestelling zit alleen die van 11 mm en de kunstof ring.
Zie bijlage

Gegevens ga naar https://seuthe-dampf.de/

Mvg Johan

Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Hi Johan, dank voor deze foto's. Zeer verhelderend. Te zien aan foto Img_1878K.jpg kan de schoorsteen best nog 5mm zakken. Heb de plaatjes van de leverancier op internet al bekeken en er worden twee ersatz-schoorstenen mee geleverd. De kleinste lijkt mij wel te passen. We gaan ermee aan de slag.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Ik heb ook een plaatje gezien met 2 schoorstenen maar toen de Seuthe 100 binnen kwam was er enkel de 11 mm.
Zie foto 1867. Dus ik zou eerst informeren of er echt 2 schoorstenen geleverd wordt.
Zou voorzichtig in te korten moeten zijn maar moet wel aansluiten.
Bij Seuthe vind ik geen model met 2 schoorstenen alles is 11 mm.
De link naar Seuthe staat ook in dit draadje.
Het gekke is dat ik van vroeger uit wel een 7,5 mm schoorsteen heb van Seuthe.
Als het nog geleverd word met 2 schoorstenen hoor ik graag van welke leverancier.
Mvg Johan.
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Even getest of je de 11 mm kan inkorten.
Er zit een richel in de schoorsteen.
Neem een boor van 5 mm schuif daar de schoorsteen overheen.
Pak een scherp hobby mes zet die in de richel en kerf rondom de richel door.
Daarna voorzichtig afbramen en met een grotere boor met de hand de binnenkant braam weghalen.
Ik heb daarna met een kleine verzinkboor de binnenkant met de hand bewerkt dan sluit het goed aan de rookgenerator.
De foto's staan op de website link staat in dit draadje.
Enkele kleine toegevoegd
Lengte is nu +/- 7 mm.
Mvg Johan
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Rookgenerator in BR24 (3003)
Inderdaad, ik heb nog eens gecontroleerd bij de leverancier en wat ik aanzag voor tweede schoorsteen is dus de isolatiering. Met jouw uitleg moet het anders niet moeilijk zijn om dat aan te passen. Dus we gaan aan de slag. Nogmaals bedankt voor de info en foto's.