Citaat van: hmmglaser op zaterdag 02 oktober 2021, 20:41:34
Wat ze daarmee bedoelen is dat er motor constructie veranderd is weg DCM in het machinistenhuis en een lange dunne motor in de ketel.
Daardoor is de lok veel meer open gewerkt omdat de tandwielen op het midden van de as zitten buiten het zicht.
Hallo
Af en toe schrijf je gewoon maar iets dat je zelf uit je duim zuigt volgens mij.
Hoe het zit. Oorspronkelijk is deze 17 een trix construktie met een motor in ketel in de lengterichting en een nogal "avontuurlijke" tandwieloverbrenging. Hier draaiden verschillende tandwielen over 2asjes zodat je een hoge vertraging op kleine ruimte kreeg. Helaas totaal onderbemeten en dus vrij snel stuk.
Ook de marklin Hofzug heeft deze baggeraandrijving nog.
Bij latere modellen is de aandrijving verbeterd, maar nog steeds niet echt goed.
De nieuw uit te komen lok is de derde aandrijfvariant die dan een aandrijflijn zoals alle huidige loks zal hebben. De eerste versie die heel zal blijven dus.
Bart