Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanverlichting d.m.v. Leds

Gestart door WimFPU vrijdag 01 oktober 2021, 10:24:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Baanverlichting d.m.v. Leds
Beste allen,

De laatste tijd heb ik mij beziggehouden met het maken van een stadje op mijn analoge M-rails baan. De huizenblokken zijn in vakwerkstijl en nu zou ik deze stad in wording graag opleuken met straatverlichting. Ik heb daarvoor een setje van 10 staatlantaarns gekocht waar een witte led in zit. Nu ben ik volstrekt leek in elektronica dus kan ik wel wat hulp gebruiken bij het aansluiten van deze leds. Ik ben al wel aan het lezen en zoeken gegaan ook op dit forum en denk nu dat het aansluiten van 10 leds in serie op een bron niet haalbaar is. Ook lees ik dat hierbij een weerstand gebruikt moet worden maar wie zou mij verder kunnen helpen en mij aan de juiste aansluitgegevens kunnen helpen.

groet, Wim
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
@WimFPU: Welke straatlantaarns heb je gekocht? Wat meer technische gegevens is wel makkelijk. Waarom zou het in serie zetten van 10 ledjes op een bron niet lukken? Ligt aan de trafo en het verval over de leds. Of het nu in serie of parallel is maakt niet zo veel uit.

Groet Ronald.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Hoi Ronald,

Fijn dat je al snel reageert De enige info die ik heb van de verkoper is dat de leds 3 volt mogen hebben en dat er 2 in serie branden op 5 volt. Meer info heb ik niet.

Groet, Wim
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Om daar een afdoend antwoord op te kunnen geven zijn inderdaad wat meer gegevens nodig. Meten is weten. In ieder geval heb je dus een multimeter nodig en het liefst een regelbare voeding. Maar als je die laatste niet hebt kan het ook met een batterij van 3 Volt. Heb je geen multimeter dan houdt het verhaal hier op, eerst eentje aanschaffen, zo duur zijn die dingen niet. En een modelbaner zonder multimeter is als een blinde op de Mookerhei.
Sluit de multimeter in Ampere stand in serie met de LED aan op de voeding. De multimeter moet dan een waarde aangeven ergens tussen de 1 en 10mA. Dat is afhankelijk van de kwaliteit van de LED. Nu weet je de stroom die door de LED gaat bij 3V. Daarmee kun je de weerstand uitrekenen die je nodig hebt om deze LED op 12V te laten werken. R=U/I, oftewel de weerstand is de spanning gedeeld door de stroom. Let wel de spanning over de weerstand en dat is dus 12-3 is 9 Volt. Bijvoorbeeld 9V gedeeld door 5mA is 1,8kOhm. Zet je twee of drie LED's in serie dan moet je dus de spanning (3V) over de LED's daarmee vermenigvuldigen en dan van 12V aftrekken. Snap je het nog? Goed.
Meestal geven de LED's op deze 3 Volt veel te veel licht om mooi te zijn. Dat moet je knijpen door een grotere weerstand te nemen. Maarr, de afname van de spanning en daarmee de stroom is bij een LED niet recht evenredig. Dat kun je ook weer meten met dezelfde multimeter en voeding plus een kleine weerstand of je doet het proefondervindelijk door het wisselen van weerstanden. Dan heb je daar wel enkele verschillende waardes voor nodig.

En Ronald. LED's in serie of parallel maakt niet zo veel uit? Het is een wereld van verschil!
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
 @citaat / Henk: Voor de toepassing van een paar ledjes op de baan valt het wel mee. Het is niet echt "raketwetenschap". Met een simpele trafo met een vermogen 2A (2000mA) kan je zat ledjes laten branden op 10 - 20mA. En de meeste ledjes van tegenwoordig branden al mooi op een 5 mA tot 10 mA. Dan kom je inderdaad snel in de waardes van 1500 Ohm (1,5 kOhm) of zelfs nog hoger. Ik gebruik rustig 4,7 kOhm als weerstandje.

@WimFPU: Op welke trafo wil je ze aansluiten? Een 12 volt trafo? Dan zou je 4 of 5 makkelijk in serie kunnen aansluiten. Dan eventueel nog een kleine weerstand zetten om het laatste verschil op te heffen. Al zal bepaalde leds al goed branden op een laag voltage. Dan kan je wat meer leds er tussen zetten. Ik heb hier ook wel verschillende leds in serie van 3- 4 of 5 met een weerstand van 4,7 kOhm op een 12 volt trafo. Dan branden ze nog mooi.

Groet Ronald.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Ik heb de Marklin 32VA transformatoren met een uitgangsspanning van 16 VA. Ook heb ik een multimeter. Een voeding van 3 Volt heb ik niet zo een twee drie voor handen.

groet, Wim
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Nee, het is zeker geen raketwetenschap, het is electronica. En als "men" daar dermate veel verstand van heeft dat hier dergelijke vragen gesteld moeten worden dan zijn algemeenheden niet op zijn plaats. Die worden dan vaak te letterlijk opgevat en dat is desastreus. Voor de LED's dan hé.

Voor het aansturen van de LED'S kun je het best een 5V (USB) of 12V voedingsadapter gebruiken.

Een Márklin 16V AC trafo zou ik daar niet voor gebruiken. LED's werken het liefst op gelijkspanning. Een 3V voedinkje kun je maken met twee 1,5V batterijtjes in serie.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
 Bij gebruik van een voeding van 3 volt ( batterijen)  geeft de multimeter  0,05 aan bij een stand op 200mA DCA De led brandt dan mooi.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Na het plaatsen van nieuwe batterijen geeft de multimeter een waarde van 0,8 aan Henk.

groet
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
 @citaat Hoe meet je? Je hebt de multimeter in serie met de verlichting? Dat mag je doen voor het meten van de stroomsterkte (Ampère). Voor het meten van de hoogte van de spanning (volt) mag je de multimeter parallel hebben t.o.v. de verlichting.

Groet Ronald.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
CiteerNa het plaatsen van nieuwe batterijen

Nieuwe batterijen in je multimeter of als LED voeding? Ik neem maar het laatste aan. OK dat is goed. Zie PB.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Ik ben met mijn vragen over de baanverlichting al goed op weg geholpen door Henk (Lobomotion) maar toch nog een vraag.
Ik heb mijn straatverlichting aangesloten op een 12 volts voeding met voor elk ledje een 1kOhm weerstandje.
Nu wil ik de gebouwen van Led verlichting voorzien.
De vragen hierover.
Hoeveel ledjes zou ik max. kunnen aansluiten op de voeding?
Wat voor ledjes kan ik het beste gebruiken voor in de gebouwen ( Losse leds of leds op strips)
Hoe bevestig ik de leds met weerstand in de gebouwen (De gebouwen zijn van karton en de vraag is of leds en weerstandjes warmte afgeven)

Het stadje dat ik aan het bouwen ben moet afneembaar zijn van de baan en daarom bij een ontsporing  :( simpel los te koppelen zijn van de voeding. Kan ik dit met stekkertjes realiseren?
Ik reken weer op jullie :D
groet, Wim
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Citaat van: WimFPU op maandag 01 november 2021, 19:19:07
Hoeveel ledjes zou ik max. kunnen aansluiten op de voeding?
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid stroom (Ampere) die de voeding kan leveren?

Citaat van: WimFPU op maandag 01 november 2021, 19:19:07
Wat voor ledjes kan ik het beste gebruiken voor in de gebouwen ( Losse leds of leds op strips)

Bij leds op strip heb je het voordeel dat de strips veelal al geschikt zijn voor 12 Volt, de benodigde weerstanden zitten al op de strip. De strips kun je meestal ook inkorten als je dat doet op de strip aangegeven punten dan kan je daar weer gewoon de 12 Volt op aansluiten. Enig nadeel is wel dat het inkorten van strips meestal in stappen van 2 of 3 leds gaat wat in een gebouw misschien alweer snel te lang is.
Losse leds kan ook, wel ook weer de juiste weerstand erbij gebruiken. De leds zelf zullen niet echt warm worden, weerstanden kunnen wel warm worden maar niet heet.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Hoi Johan,
Bedankt zover voor de info. De voeding is 12 volt en 3 ampère.

Dat scheelt weer als de weerstandjes al in de strip verwerkt zijn. De woongebouwen uit karton bestaan meest uit 5 woningen naast en aan elkaar. Moet iedere led van een strip zelf aan de voeding of kan ik deze ook doorverbinden zodat ik de 5 woningen hiermee kan verlichten.

groet, Wim
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
 @citaat: Je kan aan 3A behoorlijk wat ledjes hangen. Een led zal iets tussen de 10 en 20 mA nemen... dus dan kom je op 150 tot 300 ledjes. Zeg dat je iets van 100 ledjes aan kan sluiten.

Citaat van: WimFPU op dinsdag 02 november 2021, 09:12:54
Moet iedere led van een strip zelf aan de voeding of kan ik deze ook doorverbinden zodat ik de 5 woningen hiermee kan verlichten.

Je kan het gewoon doorverbinden. Geen probleem. Dan met één gezamenlijke stekker naar de voeding.

Citaat van: WimFPU op maandag 01 november 2021, 19:19:07
Hoe bevestig ik de leds met weerstand in de gebouwen (De gebouwen zijn van karton en de vraag is of leds en weerstandjes warmte afgeven)

Kan met lijm. De leds en weerstandjes geven warmte af. Mogelijk wat minder dan lampjes maar ze geven iets van warmte af. Het zou geen problemen moeten geven. Hier al in diverse zaken ledjes gezet en gemonteerd. nooit echt problemen gehad.

Citaat van: WimFPU op maandag 01 november 2021, 19:19:07
Kan ik dit met stekkertjes realiseren?

Geen probleem. Dat heb ik op mijn baan ook. Overal stekkertjes. Zorg ervoor dat het wel voor "idioten" gemaakt is. Dus zorg er voor dat je stekkertjes gebruikt die maar op één manier passen. Of dat je altijd dezelfde kleuren gebruikt. Of 3 polig aansluiten dat je altijd goed zit hoe je hem ook draait. Anders kan je iedere keer de stekkertjes draaien als het niet brandt na het insteken. Één keer raden hoe ik dat weet  ;)  :D

Groet Ronald.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
Hoi Ronald,
Zo'n grote stad wordt het nu ook weer niet  :D maar met pakweg 100 ledjes kan ik aardig uit de voeten.

Ik ga er dan een aantal doorverbinden om een huizenblok te verlichten en sluit deze aan op de ringleiding van de voeding en als ik de stad moet verwijderen dan ontkoppel ik de ringleiding onder de stad los van de voeding.

Mooi dat ik de verlichting in de gebouwen kan bevestigen. Ik was even bang voor teveel warmte met alle risico's van dien.

Goeie tip om een idiootproeve aansluiting met de voeding te maken. Ik denk met kleurtjes te gaan werken.
Bedankt voor alle tips en groeten,
Wim.
Re: Baanverlichting d.m.v. Leds
hoi,

Mooi dat het duidelijk is  :thumbup:

Citaat van: WimFPU op dinsdag 02 november 2021, 17:56:26
Zo'n grote stad wordt het nu ook weer niet  :D maar met pakweg 100 ledjes kan ik aardig uit de voeten.

Ik ook niet  :) Met de twee / drie gebouwen die ik nu heb staan heb ik al wel een stuk of 30 - 40 ledjes e.d. verwerkt. Kan hard gaan  :)

Succes er mee!