Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eindelijk een ontwerp

Gestart door Mizarel donderdag 30 september 2021, 15:42:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Eindelijk een ontwerp
Beste forumleden, na heel veel informatie gekregen, doorgespit en veel geleerd dankzij jullie. Mijn dank is groot.
Nog even mijn eisen gezien de helaas aanwezige rolstoel, Dus geen schaduw station, tafel op wielen zodat ik er rondom heen kan. Max drie locs als start 2 locs. Als de baan klopt en op tafel ligt komen uiteraard de beveiliging seinen enz maar dat is stap twee.
Ik had de baan op papier klaar en kreeg ik voor mijn verjaardag de nieuw Marklin  C3 draaischijf en deze nu opgenomen. Ondanks al jullie adviezen mijn doorspitten van alle info op ons forum ben ik onzeker of alles klopt. Bijgaand het ontwerp, alle benodigde rail is inmiddels aanwezig.
Willen de oude rotten, oh sorry ben zelf al 74, er kritisch naar kijken
Re: Eindelijk een ontwerp
Dag Anton,

Het stijgende en dalende spoor past volgens mij niet. Links is er veel te weinig ruimte om te stijgen.
En als zo vaak vraag ik het mij af waarom je zo'n slinger wilt. Ja, het breekt het statische beeld van een plat ovaal, maar functie heeft het niet. Het dreigt eerder een achtbaan te worden.
Verder vraag ik het mij af waar de verschillende (overloop)wissels toe dienen. Het beginsel van 'veel rijmogelijkheden' snap ik nooit zo.  Treinen moeten van mij ergens heen of vandaan komen. Niet zomaar allerlei rondjes rijden, maar er zijn ook mensen die dat juist leuk vinden. Als dat ook hier bedoeling is, dan is het prima. Leg maar neer  die wissels! Zo niet, denk dan nog even na.
Dat laatste geldt ook voor de seinen. Dat is niet echt fase 2! Dat moet je direct inplannen, anders ga je ontdekken dat je vast loopt of er niet meer bij kunt.

Groet,

Peter
Re: Eindelijk een ontwerp
Hoi Anton,

Ik lees iets over een rolstoel.
Zit je daar 100% in? Zo ja, kan je dan wel bij het midden vd baan komen? Ander ga je daar wel een probleem hebben met de bereikbaarheid als daar iets ontspoort.

Gr

Mark
Re: Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Eindelijk een ontwerp
Een leuk ontwerp. Je kan hier leuk op rijden en rangeren denk ik zo. Je draaischijf ligt wel wat verstopt op je baan.

Wat Peter aangeeft m.b.t. de hoogte aan de linkerkant deel ik.
Je zou het spoor iets in kunnen korten zodat je verhoogde spoor achter de twee lage sporen loopt.
Een andere optie is de andere sporen een eentje verlagen.

Groeten Patrick
Re: Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Eindelijk een ontwerp
Dag Anton,

Je hebt al de nodige opmerkingen gekregen.
Waar ik naar kijk is of het allemaal goed in elkaar steekt.
Een voorbeeld is daarbij de bereikbaarheid van je draaischijf.

Zoals ik het nu bekijk kun je alleen op je draaischijf komen als je linksom (met de klok mee) rijdt. Prima.
Maar nu ga je op je draaischijf draaien, daar is een draaischijf voor, en dan rij je rechtsom (tegen de klok in).
Dan wordt het volgens mij moeilijk om weer op je draaischijf terecht te komen.
Ik zie maar een klein stukje waar je een lokomotief kunt zetten en dan achteruit de draaischijf op.
Verder mis ik de mogelijkheid om kolen, water en zand te laden.
Meestal liggen deze in het verlengde van de draaischijf.

Groeten,

Henk
Re: Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindelijk een ontwerp
Anton,

door diverse mensen zijn hierboven enkele mankoos aan je baan benoemd. Bijvoorbeeld de helling aan de linkerzijde, de sporen daar naar toe zijn eigenlijk te kort. In plaatje 1 heb ik dat wat verduidelijkt. Tussen de rode lijnen (=de mogelijke helling) heb je grofweg 5 railstukken. Uitgaande van de standaardlengte bij Märklin is dat 5 x 18cm is 82cm. Dan kun je met het eene spoor omhoog en het andere omlaag om het grootste hoogteverschil te bereiken. Bij een hellingpercentage van 3% kom je dan voor ieder spoor op circa 2,5cm, bij elkaar 5cm. Dat is bij lange niet genoeg om onderdoor te kunnen met een lok, daarvoor heb je 7,5 tot 8cm nodig.
Echter zoals getekend in plaatje 2 kan het wel.

Tevens heb ik de wissels aan de linkerbovenhoek veranderd. Zodat je altijd weer terug kunt komen op de buitenbaan. Het is maar een idee, doe er mee wat je wil.
Re: Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Eindelijk een ontwerp
Beste forum leden,
Ik dank jullie  hartelijk voor de op en aanmerkingen.
Vwb het linker gedeelte zat ik ook al te stoeien over het stijgingspercentage ben blij met jullie adviezen en ik ga er mee aan de slag. Ook de berijdbaarheid van de draai schijf ga ik verwerken, kortom een hoop te doen dit weekeinde. Dan de blokken seinen ik benoemde dat als plan 2, Peter heeft gelijk maar in mijn hoofd zat als volgorde eerst de baan en rail dan uiteraard het vervolg in de bouw, blokken enz.
En voor Mark, gelukkig kan ik nog een aantal seconden uit de rolstoel even staan zodat ik overal bij kan.
Anton
Re: Eindelijk een ontwerp
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Eindelijk een ontwerp
Pfffff zwaar weekend zeker naar jullie adviezen en opmerkingen dank jullie wel.
Alles meegenomen en in Annyrail verder uitgewerkt en begonnen met de baan op de tafel uit te leggen of als ook in de praktijk klopt. De draaischijf laat ik vooralsnog zo, de tafel is eigenlijk aan de kleine kant, helaas wil mijn buurman geen gat in de muur😒
Volgens mij is dat zo en kan ik beginnen met de rail aan te sluiten op de ringleiding dan de grootste klus de wissels aan te sluiten deze in eerste instantie handmatig schakelen, dan de blokken realiseren met het plaatsen van de seinen.
Voorlopig nog wel bezig maar daar is een hobby toch voor 😀
Anton