Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren

Gestart door Supervisors_NL maandag 27 september 2021, 16:11:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Hallo,
Ik ben bezig met het project om mijn Märklin 3526 (NS1637) te digitaliseren.
Ik overweeg nu deze lok te voorzien van een Sound decoder.
Ik heb dit echter nog nooit gedaan en wil me graag informeren hoe dit kan, en wat ik daarvoor nodig heb.

Het fysieke inbouwen van de decoder zal geen probleem zijn, echter wat moet er dan met het geluid gebeuren?
Ik lees dat de Märklin decoder voor Elektrische loks is, bij ESU kan ik geen specifieke soorten loks vinden.
Wel heb ik ontdekt dat Märklin en ESU bepaalde downloads aanbieden voor geluidsbestanden.

Mijn vragen:
Zijn deze decoders voorzien van een "standaard" set aan geluiden, en waar moet ik dan ongeveer aan denken?
Hoe kan ik eventueel een geluidsbestand in de decoder zetten (programmeren) en wat heb ik daarvoor nodig?

Ik heb op Youtube wel een aantal filmpjes gezien, maar deze werken allemaal met een CS/2 of een Lokprogrammer.
Ik heb echter geen van beiden.
Ik maak voor mijn baan gebruik van een MS/2 (Märklin 60657).

Al met al, is het dan wel slim om toch een sounddecoder in deze lok te plaatsen, of is het weggegooid geld, omdat het toch niet werkt zoals ik wil,
zonder behoorlijke investering van bijv. een Lokprogrammer.

Ik ontvang hierover graag jullie tips.
Alvast dank en groet,

Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Kijk hier: http://projects.esu.eu/projectoverviews/7?type=all&order=date&country=nl

Daar zie je het Esu LokSound geluid van een NS1600. Je kunt bij een winkelier een Esu sounddecoder bestellen incl. dat geluid er in gepropt voor een kleine vergoeding. Of je zoekt iemand met een LokProgrammer die het er voor je in zet.

Gr, Ben.
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Hi ?

Je kan ook eens gaan kijken op een stamtafel bij jou in de buurt, daar is vast wel iemand die je kan helpen.
Verder weet ik niet waar je woont maar binnenkort,  op Stamtafel-Utrecht, wil ik je met alle plezier het gewenste geluid op je decoder zetten (Wel ff aanmelden).
Klik:  hier .

groet
Harald
Utrecht
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Voor het programmeren van geluid heb je minimaal een locprogrammer en een pc nodig. Als je het zelf wilt doen, wil testen en eventueel daarna wat wijzigingen wil doen is een eigen locprogrammer heel handig. De M* locprogrammer (60971) is rond de € 70. Deze bevat, via de bijbehorende software, kant en klare bestanden voor o.a. de NS16/17/1800. Dit is een eenmalige aanschaf die ook goed te gebruiken valt voor andere MSD decoders.

Tezamen met een MSD/3 sounddecoder lijkt het mij de meest voordelige oplossing, (als je het zelf wilt doen).
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Marklin verkoopt in principe 3 typen MsD-decoders, waarvan elk een standaard geluid heeft voor resp. stoomlok, diesellok en elektro lok.
Deze zijn m.b.t de Programmer (Stick of direct) en Programmeer-tool overschrijfbaar met standaardprojecten uit de database van Márklin, die te vinden is op hun site.
Je kunt hiermee ook "eigen" projecten vormgeven.

Let wel: Ik geef geen oordeel over de geluidbeleving van deze projecten.

Voor het overschrijven is het niet relevant welke basis-MsD je gebruikt. Dus ook E-lok-geluiden kunnen op de stoomlok-MsD geschreven worden.
Bij het uploaden van (alleen) geluidsbestanden worden de reeds gemaakte instellingen niet overschreven, tenzij dit een compleet project betreft.
Uiteraard moet je bij het installeren van geluiden wel rekening houden met de functie-toetsen die al door fysieke functies bezet zijn.

John (VT601)
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Dank voor alle reacties,
Het is me inmiddels een stuk duidelijker geworden.

Ik ga nu de decoders van Marklin en ESU met elkaar vergelijken. Uiteindelijk ga ik dan de keuze maken welk type het wordt.

Ik ben woonachtig in de Achterhoek, dus er zijn weinig fysieke winkels voor de modeltreinen in de buurt.
De verkrijgbaarheid en zelfredzaamheid is hier toch wel een punt.
Je kunt hier niet zo maar terug vallen op de hulp van een hobbywinkel, en dat is toch wel jammer.
Dat zal ook voor een groot deel de keuze bepalen.
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Er zit/zat een winkel in Zelhem, wat verder weg zijn grote winkels, met ook veel kennis, in Apeldoorn en Arnhem

Groet, Anne W
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
hoi,

Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 28 september 2021, 11:06:52
Ik ben woonachtig in de Achterhoek, dus er zijn weinig fysieke winkels voor de modeltreinen in de buurt. De verkrijgbaarheid en zelfredzaamheid is hier toch wel een punt.

Voor het hele land is het niet echt super breed aanbod. Met de komst van het bestellen via internet maakt het eigenlijk niet uit of je decoder bij de plaatselijke treinenboer haalt of via internet laat komen.

Inderdaad in Zelhem zit er een. Een wat kleinere zaak. Of hij veel op voorraad heeft weet ik zo niet. Voor decoders en ander spul kan je ook tegenwoordig terecht bij Freebit / N-spoorstore in Lochem. Die voeren tegenwoordig ook H0. Dat valt voor de "Westelijke Achterhoek" wel mee. Voor de oostelijke achterhoek kan je nog uitwijken naar Bocholt. Dat is volgen mij een kleinere winkel. Het is al een tijdje geleden dat ik daar ben geweest. Voor het noordelijke deel is Enschede een goede optie.

Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 28 september 2021, 11:06:52
Je kunt hier niet zo maar terug vallen op de hulp van een hobbywinkel, en dat is toch wel jammer. Dat zal ook voor een groot deel de keuze bepalen.

Stel je verwachtingen over de "technische digitale kennis" van winkeliers aub bij. Vraag het na of ze veel dingen zelf doen of uitbesteden. Mijn ervaring is dat je voor digitale kennis beter richting Lochem kan rijden dan richting Zelhem. Daar zitten wat meer technische mensen. Zeker met het instellen van loks en inblazen van geluid e.d.

Een andere mogelijkheid is om je licht eens bij de plaatselijke modelspoorverenigingen zoals de Seinpaal in Ruurlo op te steken. Daar zit ook technische kennis. Ook bij hobbisten die hier op het forum zitten is de juiste kennis aanwezig. Ook in de buurt.

Groet Ronald.
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Ik weet niet waar je precies woont in de achterhoek? Maar ik woon in Rijssen en heb mijn baan(bij gebrek aan ruimte)bij mijn ouders in Laren(gld)
Verder ben ik in het bezit van een ESU lokprogrammer Marklin programmer en een CS2.
Als je het echt geluid van een 1600 of 1700 NS lok zoekt zou je ook een decoder bij pijplines kunnen bestellen.
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Dank wederom voor de reacties.

Ik woon net onder Doetinchem, dus meer in de zuidelijke Achterhoek.
De winkel in Zelhem is inderdaad bekend bij mij. Helaas heb ik daar onlangs wat mindere ervaringen opgedaan.
Zij hebben wel decoders van Marklin, maar het aanbod is zeer beperkt. ESU wordt voor zover ik weet niet verkocht.
Ik kom ook nog wel regelmatig bij Wentink Hobby in Arnhem. Dit is wel een behoorlijke grote winkel met veel verschillende produkten.
Zij verkopen alleen ESU en geen Marklin Decoders. Het is mij niet duidelijk of zij wel specifieke klantondersteuning bieden zoals het plaatsen van
geluidsbestanden in de decoders.

Lochem, kende ik (nog) niet. Dit is voor mij nog goed te berijden, dus deze optie is zeker een mogelijkheid voor me.
Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken.
Groet,
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Hi Paul,

Wellicht ten overvloede: ESU-decoders kan je alleen met geluid laden door middel van een ESU lokprogrammer en hun software,
Märklin mSD3 decoders alleen met Märklin hardware (CS2/3 of mProgrammer met hun software).
(net als Zimo alleen met Zimo hard- en software, en Döhler & Haass met D&H...).

Losse CV's van andere instellingen aan de loc wijzigen kan wel met apparatuur van verschillende merken door elkaar, sound "branden" dus niet.

Groet, Paul
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Ook Piko hanteert zijn eigen programmeer soft- en hardware voor de Piko "Smart decoder".

Willy
Re: Marklin MSd/3 60977 / ESU Loksound Sounddecoder en programmeren
Bentink Apeldoorn al geprobeerd? Zij bieden goede service. Ook Harlaar Badhoevedorp, eindje uit de richting maar zijn zeer klantgericht!