Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

tt-dec frustraties :-(

Gestart door marchein zaterdag 25 september 2021, 15:50:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
tt-dec frustraties :-(
Beste forum collega's


Ik heb sinds 2 weken De tt-dec draaischijfdecoder en heb hem tot op heden ie fatsoenlijk geprogrammeerd gekregen en begin me behoorlijk te frustreren  :-(na veel resetten en opnieuw beginnen.

Waar ik tegen aan loop:

Programmeer procedure blz7

-De decoder herkenning blijft de gele led knipperen ondanks dat de draaischijf reageert op commando L R turn mijn ECOS herkent de decoder dus niet?

Dit negeer ik dan maar en ga door met 180graden turn en snelheid (potmeters blz 4.2)

-De draaischijf reageert niet op 11 uur 10 uur en 9 uur commando zoals beschreven rode led blijft knipperen

Probeer ik daar in tegen 14:00 werkt het wel maar maakt hij nooit een 180graden draaien blijft 2tot 4 railaansluitingen voor het bereiken van 180 graden staan.

Ook het spelen met verschillende snelheden en 180 graden links of rechtsom draaien geeft geen oplossing.

Ook dit heb ik genegeerd en ben rail aansluitingen gaan programmeren waar ik de nodige stappen kan maken alleen zoals verwacht stopt hij totaal niet waar ik wil.
Ben nu vanaf ik de draaischijf decoder in bezit heb aan het programmeren met zeer veel frustraties maar krijg het niet voor elkaar.

Ook niet met de nodige you tube filmpjes.

Ook mijn vrouw die ik heb laten proberen kreeg het niet voor elkaar (Frisse benadering doet soms wonderen)
Ik programeer met de ESU Command station  software versie 4.2.7

Draaischijf is de marklin 7286.

vast bedankt want iedere hulp is welkom :-( :-( :-(

groet,

Marc

Re: tt-dec frustraties :-(
Hoi Marc,
Om te beginnen raad ik je aan een reset naar de fabrieksinstellingen van de TT-DEC uit te voeren, zie pagina 13, paragraaf 4.6.2
Dan beginnen we vanaf hetzelfde punt overnieuw.

Als eerste het aansluiten van de draaischijf op de decoder, zie pagina 5 van de handleiding. Haal alle kabels los en sluit ze nogmaals aan volgens de afbeelding.
Voldoet de transformator aan de eisen in de handleiding (16 - 18V wisselstroom)?
Zit de vlakbandkabel van de draaischijf goed gemonteerd op de decoder? Zijn er bij het monteren geen pinnetjes verbogen?

Dan de Ecos. Ik heb geen Ecos, dus ik beroep me op de handleiding.
Op pagina 46, vanaf paragraaf 14.2.1 staat hoe je de draaischijf in moet stellen in de Ecos.
Heb je de juiste draaischijfdecoder geselecteerd?
Heb je als digitaal adres 225 ingevuld?

Ik hoor graag van je of dit gelukt is.

Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
beste Albert, bedankt voor jou reactie.

Ik heb de kabels meerdere malen nagelopen.
heb ook de gezamenlijke 0 uit elkaar gehaald en de los op de decoder voorzien.
ook de laatste 2 weken meerdere malen gereset  minimaal 1 per avond en opnieuw begonnen.

adres =225 en marklin draaischijf geselecteerd
trafo 18volt

groet,Marc
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2017

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
Voorop gesteld: ik neem aan dat je de brugstekker volgens paf\gina 2 van de handleiding op de juiste manier hebt aangebracht.
Dan kan ik jammer genoeg niet anders concluderen dat ik je probleem niet herken, laat staan de oorzaak.
Bij mij was de draaischijf binnen 10 minuten volledig geïnstalleerd overeenkomstig de handleiding.
Maar wel eerst de draaischijf "aanmaken"  in de Ecos en pas daarna programmeren volgens de gebruiksaanwijzing van de tt-dec.

Cees
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2014

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
Beste Marc,

Na de  korte druk op S1, moet de gele led gaan knipperen, dat gebeurd dus bij jou, nu moet je meerder keren op de knoppen draairichting drukken, welke richting maakt niet uit.
Dit net zolang tot de gele led uitgaat. Ook bij mij lukte dat pas na veel proberen. Pas dan kun je verder..... Dus negeren helpt helaas niet Maar ik begrijp je frustratie.
Bij mij werkt hij naar tevredenheid, hoewel het programmeren wel een dingetje was.

Met groet, Henk
Re: tt-dec frustraties :-(
Ik ben het helemaal met Henk eens.
Zolang je deze stap niet met succes afgerond hebt zal de decoder niet goed werken.


Voor de zekerheid: heb de de draaischijf op deze manier aangesloten:
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_501.pdf
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
goede morgen Albert en Henk,

Ik had het gevoel dat stappen negeren niet tot het uiteindelijk gewenste resultaat zouden gaan leiden.

bedankt voor jullie input ik ga dapper voorwaarts :(

groet,

Marc
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
klopt heb later de gezamenlijke 0 bruine draad gescheiden en een geheel losse trafo toegepast naast de centrale.
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
Dit youtupe filmpje geeft een geweldige uitleg wijkt alleen af van de handleiding maar ook hiermee maak ik geen 180graden draai kom tussen de 2 4 sporen te kort.
Ook duitse en engelse zoek opdrachten kunnen me niet veder helpen.




zijn er nog mensen die dit probleem herkennen?
Re: tt-dec frustraties :-(
Citaat van: marchein op zondag 26 september 2021, 10:06:42

Ik had het gevoel dat stappen negeren niet tot het uiteindelijk gewenste resultaat zouden gaan leiden.

Dat is dus ook precies wat Henk en ik bedoelen. Je zal eerst het protocol goed moeten instellen voordat de decoder naar de overige opdrachten gaat luisteren.
Re: tt-dec frustraties :-(
Aansluitingen rood en bruin op J/K goed en jumper 1/2 op Mä goed?

Als niets helpt  :D maak dan in je Ecos een wissel aan met adres 228 (Motorola of DCC) en gebruik dit wissel om de gele led te doen doven bij het programmeren. De decoder luistert immers naar wisseladressen.

Dus:
- wissel aanmaken adres 228 MM of DCC
- spanning op de decoder zetten
- kort op S1 drukken
- wissel 228 op de Ecos bedienen, net zo lang tot....
- led uit gaat.

Gr, Ben.
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
Beste Ben,

bedankt dit deed de led droven :thumbup:

nu verder naar de 180graden turn.

groet,

Marc
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
Helaas brengt een wissel aanmaken adres 228 geen oplossing welliswaar dooft de gele led maar verder programmeren met adres 225 of 228 na het aanmaken van de marklin draaischijf lukt niet.

bij adres 225 zoals voorgeschreven draait de draaischijf  wel en wisselt van richting enz na commando Ecos.
krijg de 180 graden draai niet voor elkaar.
zolang dit niet lukt zal hij waarschijnlijk nooit het opgegeven spoor gaan bereiken.

heb de Nederlandse leverancier gemaild maar blijkbaar alleen geïnteresseerd in dozen schuiven en beurs verkoop geen enkele service of antwoord van die kant.
Dit ontbreken van service is al eens ter sprake geweest op dit forum dit ging over lichtsluis detectie.


Re: tt-dec frustraties :-(
Wat gaat er mis met de 180 graden draai?
Re: tt-dec frustraties :-(
Lid sinds: 2020

trein op philips terein strijp S in Eindhoven

offline
Re: tt-dec frustraties :-(
beste Albert,

hij maakt nooit een 180graden draaien blijft 2 tot 4 railaansluitingen voor het bereiken van 180 graden staan.

moet ik net zolang met de 2 potmeters snelheid en afslag afstellen tot hij de 180 graden draai maakt?
hij klikt netjes bij iedere mogelijke railaansluiting.

Ik heb alles zo ongeveer geprobeerd ben bijna op het punt gekomen om handmatig de sporen te kiezen met de ecos
met de step functie

groet,

Marc
Re: tt-dec frustraties :-(
De procedure voor het instellen van de 180 graden staat op pagina 8 van de handleiding, maar ik neem aan dat je die er bij hebt liggen.
Voor het instellen van de draai gebruik je alleen de potentiometer P1.
Zie je de rode led ook knipperen als de brug te vroeg stopt?