Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin M rail keerlus dubbelspoor

Gestart door Mitropa donderdag 23 september 2021, 20:08:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin M rail keerlus dubbelspoor
eigen ontwerp van een keerlus voor dubbel spoor
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Leuk en heel behulpzaam voor mensen die met de geometrie worstelen.
Ik vind 'm zo ook wel lekker strak, maar dat kan alleen als je er de ruimte voor hebt.
De wissels aan de uiteinden heb ik ingetekend om aan te geven dat de lussen eindigen in een standaard M-railspoorafstand, dus niet voor de extra treinbewegingen.
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Dit is niet een echte keerlus. Bij een keerlus komt de trein in omgekeerde richting op hetzelfde spoor uit als waarvan hij vertrok. Maar het is wel een aardige constructie.
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
In het eerste ontwerp zitten nogal wat bochten direct gevolgd door een tegenbocht. Dit staat minder mooi en is ontsporingsgevoelig. Het tweede ontwerp is een stuk vloeiender maar neemt vrij veel ruimte in beslag.
Kruiswissel vervangen door 2 normale wissels waarvan de  bogen deel uitmaken van de "keerlus" gevolgd door 1/2 bocht is nog mooier én compacter. Onderstaand een schetsje met railsjabloon 1.0.
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
In mijn eigen baan ligt ook een dergelijke "keerlus" maar dan met aansluitingen vanaf 3 kanten ipv 2.
Ook zit daar een variant van de zgn Hosenträger in gebruik makend van 2 normale en 2 meegebogen wissels >:-D.
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
 @citaat Dubbelspoor?
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin M rail keerlus dubbelspoor
De keerlus zelf niet, de aansluitingen vanaf 3 kanten wel.