Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem

Gestart door Vic1956 dinsdag 21 september 2021, 12:47:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Beste treintjesliefhebbers,

Voor de verandering eens een gemakkelijke vraagje. (Hoop ik dan toch  >:-D)

Sinds ik met Rocrail bezig ben, heb ik bezetmelders met massa detectie. Nu heb ik een aantal wagons van andere merken, die wielassen hebben voor het twee rail systeem. Massadetectie is hier dus niet mogelijk. Deze wagons hebben nooit geen probleem gegeven wat hun rij-kwaliteiten betreft, alhoewel er wel verschillen zijn in bouw tussen twee rail en drie rail wielen, maar ik zou deze wielen dus verder willen gebruiken. Kwestie dat al deze wielen vervangen door drie rail systeem wielen, mij alweer wat geld zal kosten, geld dat ik nu ook weer niet, spijtig genoeg  :-(, in overvloedige mate tot mijn beschikking heb.

Daarom deze post: Is er een eenvoudige en goedkope methode om de isolatie in de wielas te overbruggen? Ik denk dan aan het aanbrengen van elektrisch geleidende verf over het isolerend gedeelte op de wielas en aldus een elektrische verbinding tot stand te brengen tussen beide wielen.

Vraagje 1: Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt dit? Of is dit toch niet zo een geweldig idee?
Indien het antwoord op vraagje 1: "neen" is, dan:
Vraagje 2:   Weet iemand een andere eenvoudige, goedwerkende en beproefde oplossing, die garantie geeft op succes?

Vraagje 2 mag ook beantwoord worden als het antwoord op vraagje 1 "ja" is, en je toch nog een ander goedwerkende oplossing in petto hebt :D.

Alvast bedankt voor de inbreng,
Groeten,
Vic
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
jouw optie is een goede optie. Met geleidende verf is het mogelijk. Bij 2-rail wordt het zo gedaan om een bepaalde weerstand te krijgen zodat er een detectie aanwezig is. Je kan eventueel één van de assen draaien. Dan een dun elektrodraadje tussen de twee assen. Dat is dan eenzelfde effect. Van uitgaande dat het geen dubbel geïsoleerde assen zijn  :)

Succes!

Groet Ronald.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Ik breng de afstand tussen de flenzen op 14,1 mm en verbindt het geïsoleerde wiel met geleidende lijm.
Zie ===> klik


Aanvulling: 'l Heb die lijm bij Conrad gekocht. Zie ===> klak
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
uit de tekst van Conrad:
Solderen zonder soldeerbout, met geleidende lijm! U hoeft deze lijm (hoogohmig) alleen op de te verbinden metalen componenten aan te brengen, de componenten te verbinden en te laten drogen om een geleidende metaalverbinding te garanderen.
ik hoop toch echt dat dit een schrijffout is en dat deze lijm laagohmig is anders geleidt de las voor geen meter >:-D
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 21 september 2021, 12:47:55
die wielassen hebben voor het twee rail systeem. Massadetectie is hier dus niet mogelijk.
Bij 2-rail zijn er 3 mogelijkheden (volgens n-project.org) voor stroomdetectie bij isolerende wielen:

  • Een standaard weerstandje (10KΩ ) tussen de wielen van een draaistel plaatsen
  • Een SMD weerstand plakken (nr 1206=10KΩ)
  • Gebruik maken van weerstandlak (10-15KΩ)

Die 10KΩ die een 2-rail rijder nodig heeft, heeft een 3-rail rijder niet nodig.
De weerstandwaarde is vergelijkbaar met een stroomverbruiker (licht, motor) bij 2-rail.

Voor alle drie geeft n-project.org tips hoe, voor- en nadelen van die manieren.
Ik zou dat draadje verplichte lectuur willen noemen voor mensen die over de schutting durven te kijken.
Buurmans gras is altijd groener. Kunstgras is het hele jaar groen.

Uiteraard is er een 4e optie (RonaldK noemt die): het draadje (bij 2-rail met weerstand) tussen de twee eenzijdig geïsoleerde assen van een draaistel. Ook die weerstand is 10 KΩ, bij 2-rail gebruik.
Een draadje zonder die weerstand ertussen, is voor 2-rail dus niet toereikend, maar voor 3-rail wel.

Nou rij ik 2+3 rail, en heb dus een ander  insteekpatroon dan jij. Ik ga uit van stroomdetectie.
Jij rijdt 3-rail, dus ga je uit van massadetectie.
Dus bij jou volstaat het om de stroom van linker naar rechter wiel te herstellen.

Dus volstaat het om in een draaistel met twee assen 1 wielpaar te laten zitten, en het andere 180 graden om te draaien, en tussen de twee assen een draadje te spannen: dat is toereikend voor massadetectie.
Op die manier heb ik b.v. een Fleischmann 2-rail loc rijden op 3-rail: gewoon de assen om en om omdraaien (en een sleper eronder schroeven). Alleen bij Liliput werkt dat niet: die wielen zijn aan beide kanten van de as geïsoleerd.

Waarom dit uitgebreide antwoord? Als je alles nieuw koopt, zul je er nooit wat merken.
Als je tweedehands koopt op marktplaats, ebay, ricardo of op de beurs, dan kan het je overkomen dat 2-rail assen bewerkt zijn met geleidende lak, smd of standaard weerstand, net zoals het kan gebeuren dat de assen onder een loc zijn omgedraaid door een voorganger. Bij 3-rail gebruik merk je daar weinig van (behalve op standaard K-rail wissels), maar bij 2-rail merk je het direct.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Er zijn al veel goede antwoorden gegeven over het aanpassen van de assen, maar hoe nodig is het? Als je in vaste treincombinaties rijdt, moet je zorgen dat de voorste en eventueel ook de laatste as van de trein ongeisoleerd zijn. Wat er verder tussen zit is niet zo relevant.
Het wordt lastiger als je rijtuigen en wagons geregeld afkoppelt en de treinrn steeds  heel anders samenstelt. Dan nog kun je zorgen dat ieder draaistel steeds minimaal 1 3-rail wielstel heeft. De rest kan geïsoleerd zijn. Ook dat scheelt kosten!

Groet,

Peter
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 22 september 2021, 00:06:36
hoe nodig is het?
Dat hangt van het merk af. Een merktrouw Märklin rijder merkt niets, en hoeft verder ook niets te weten.

Een Lima rijder (ze bestaan nog, al bestaat Lima niet meer) moet zich ervan bewust zijn dat een 4-assige loc (Bo Bo)
per draaistel de wielen geïsoleerd heeft aan één kant.
Maak je daarvan 3-rail, dan wissel je één van de 2 assen per wielstel om.
Als je dat niet doet, dan zit je met het zelfde nadeel als een Lima 2-rail rijder.
Per draaistel heeft de ene kant van de wielen een stroomafnemer, en de andere kant (als je mazzel hebt 2 antislipbandjes). Een Lima-loc schiet te ver door, of komt juist niet ver genoeg t.a.v. een sensor.

De oplossing voor 2-rail rijders is een extra massastrip leggen aan de wielen per draaistel, en dus per draaistel zowel de plus als de min "pakken" (hopelijk hebben die wielen dan geen asb's).

Zo heeft elk 2-rail merk zo z'n "features", en daar kom je achter als je ze in gebruik neemt.

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 22 september 2021, 00:06:36
1. Wat er verder tussen zit is niet zo relevant. (...)
2. lastiger als je  treinen steeds  heel anders samenstelt.

ad 1. Wat ertussen zit is niet relevant als alle wagons 3-rail assen hebben.
Als er treinen zijn die gedeeltelijk of geheel bestaan uit wagons met 2-rail assen,
dan moet je daar iets mee, op termijn.

Mijn situatie wijkt af, ik weet het. Uitzondering bij mij zijn treinwagons met AC-wielen.
De locs kunnen standaard 2-rail of 3-rail zijn, daarin is voorzien.

ad 2. Er is een draadje van Brietdijk.
Hij heeft een methode bedacht om treinsamenstellingen in een besturingssysteem te typeren.
Hij onderving daarmee het nadeel van punt 2.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 21 september 2021, 12:47:55
Beste treintjesliefhebbers,

Voor de verandering eens een gemakkelijke vraagje. (Hoop ik dan toch  >:-D)

Alvast bedankt voor de inbreng,
Groeten,
Vic

Het blijft verbazingwekkend hoe een gemakkelijke vraag tot de meest ingewikkelde antwoorden kan leiden hier.
Ik ga er van uit dat Vic de voor hem relevante info er uit filtert, maar toch...
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Mijn methode heeft bewezen goed te werken.
De U.S.A. advertentie rept van: Highly Conductive.
Citaat van: nobody op dinsdag 21 september 2021, 14:00:18
Ik breng de afstand tussen de flenzen op 14,1 mm en verbindt het geïsoleerde wiel met geleidende lijm.
Zie ===> klik


Aanvulling: 'l Heb die lijm bij Conrad gekocht. Zie ===> klak
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
@citaat jouw methode werk inderdaad prima Wim, echter niet als de geleidende lijm hoogohmig zou zijn zoals Conrad vermeldt. Maar dat zal een vertaalfout zijn van het highly conductive (=hooggeleidend oftewel laagohmig) uit de USA advertentie.

Dit is mijns inziens tevens de eenvoudigste oplossing voor Vic.

Bij wagons met draaistellen is er ook nog de andere genoemde optie om één wielstel 180° te draaien en beide asjes met een (slippend ;)) draadje te verbinden.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
 @citaat Overbodig bericht. Echter wél goed voor je berichtenteller... ;)
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Slecht geslapen, Wim?
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
 @citaat Nee.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 21 september 2021, 12:47:55

Is er een eenvoudige en goedkope methode om de isolatie in de wielas te overbruggen?


Jazeker, die is er. Je kunt het wiel uit elkaar trekken: eerst het wiel van de as halen en voorts ook de isolatiebus uit het wiel drukken. Je hebt dan dit:



Uit een gestript stuk montagedraad haal je één dun draadje en dat steek je tussen wielisolatie en wiel en je drukt het weer in elkaar. Voorts doe je het losse eind van het draadje in het asgat en druk je het wiel weer op de as. De isolatie is nu elektrisch overbrugd middels het draadje.

Tip voor Jan22: leer eens een antwoord te geven op een gestelde vraag, de leesbaarheid van het forum knapt er van op.  ;)

Gr, Ben.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: nobody op dinsdag 21 september 2021, 14:00:18
Ik breng de afstand tussen de flenzen op 14,1 mm en verbindt het geïsoleerde wiel met geleidende lijm.
Zie ===> klik


Aanvulling: 'l Heb die lijm bij Conrad gekocht. Zie ===> klak

Goede tip.  :thumbup:
Dat levert echt een verbinding van nul ohm op?
Tot nu toe gebruikte ik zilvergeleidende lak voor zoiets. Zeer effectief, maar duur.
Re: Wielassen twee rail systeem omvormen naar wielassen drie rail systeem
Citaat van: henkv op woensdag 22 september 2021, 08:17:24
Dat levert echt een verbinding van nul ohm op?
Niet echt nul. Doch verwaarloosbaar klein. In de praktijk voldoet het aan het doel.
Je kunt er natuurlijk een koperdraadje mee vastplakken, dan wordt de weerstand nog geringer.