Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer

Gestart door Vic1956 zondag 19 september 2021, 13:09:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Beste treintjesliefhebbers,
Nu Rocrail een beetje begint te lopen laat mijn CS3 mij in de steek.

Ik kreeg gisteren bij het opstarten van de CS3 volgende waarschuwing: "Het s88-apparaat GFP3-1 heeft de contactgegevens niet tijdig teruggezonden. Controleer of het apparaat juist bekabeld is en nog van stroom wordt voorzien."
De CS3 krijgt dus geen enkele terugmelding meer, dus ook Rocrail niet. Alle terugmelders zijn op het scherm van de CS3 rood. (Normaal grijs voor "niet bediend" en geel voor "bediend")

De rest werkt wel, dat wil zeggen ik kan de wissels schakelen zowel vanop de CS als vanuit Rocrail. Ook kan ik de treinen laten rijden, handbediend uiteraard, want geen enkele melder licht op in het Rocrail baanplan.

Ik heb al van alles geprobeerd: Link-S88 volledig losgekoppeld en verwijderd uit de CS3, terug ingevoerd. Geen resultaat. Ik heb nog niet alle terugmelders verwijderd uit de CS3, ik wacht daar nog even mee op de hoop dat er misschien een minder omslachtige "oplossing" uit de bus komt, want het zijn bijna 100 terugmelders.
Is hier iemand die hetzelfde probleem heeft voorgehad en de oplossing vh probleem weet?

Alvast bedankt bij voorbaat,
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Ai, dat zijn problemen van de vervelende soort.

Het eerste wat je kunt doen, is nagaan wat je het laatste veranderd hebt voordat deze storing optrad:

Ergens kabels verlegd of omgedraaid (in i.p.v. out). Sporen veranderd? Update gedownload of instellingen veranderd in CS of eventueel RocRail?
Is er misschien een andere ingrijpende storing geweest, zoals een kortsluiting? Sloot de boel wel goed af de laatste keer?

Tot veel meer dan dit soort algemeenheden kom ik niet, omdat ik werk met een CS2 en daarop rechtstreeks de S88 modules kunnen worden aangesloten.
Wel had ik een keer een vergelijkbaar probleem. Het verloopstekkertje (pinheader naar UTP) aan de onderkant was stuk gegaan. Had een fysieke tik gekregen door een onhandige actie van mijzelf.
Het probleem was dat alle melders op rood gingen en in het gunstigste geval knipperden als een stroboscoop. Alleen vasthouden in een bepaalde stand hielp...
Stekkertje is vervangen en sindsdien geen centje pijn meer!
Hopelijk is het zoiets simpels ook bij jou.

Succes,

Peter
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Beste Victor,

Meet je op de detectie rails t.o.v. de massa rail spanningen?

Groet, Anne W
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Welke type detectie gebruik je. De S88 aan de onderzijde. Die correspondeert met de GPF-3.
Je meldt ook een L88. Deze communiceert via Link88.

Kijk dat eens na.

John (VT601)
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Hi Vic1956,

Dit probleem heb ik ook regelmatig. zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85930.msg1435041#msg1435041

Heb hier ook een vraag hier over gesteld op het rocrail forum, daar werd het ook wel eens gezien.
Heb inmiddels ook contact op genomen met Marklin, maar die heb helaas nog geen antwoord op gekregen.

De remedie cq work-around, is helaas, zodra je deze melding krijgt, de CS3 opnieuw opstarten, dan werkt het weer ( een poosje  :( ).

Met vriendelijke groet,

Frans
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Hallo beste vrienden, treintjesliefhebbers,
Ik ga even iedereen in dezelfde mail beantwoorden:

Peter,
Citeer"Het eerste wat je kunt doen, is nagaan wat je het laatste veranderd hebt voordat deze storing optrad:
Ergens kabels verlegd of omgedraaid (in i.p.v. out). Sporen veranderd? Update gedownload of instellingen veranderd in CS of eventueel RocRail?
Is er misschien een andere ingrijpende storing geweest, zoals een kortsluiting? Sloot de boel wel goed af de laatste keer?"

Neen, ik heb niets van dit alles gedaan, geen updates, geen veranderingen aan kabels. Alles werkte toen ik de CS afsloot. Toen ik deze terug opstartte merkte ik dat de loc in het vertrekblok, op het rocrailplan, bleef staan en toen zag ik de waarschuwingsmelding, op de CS.

Anne,
Citeer"Meet je op de detectie rails t.o.v. de massa rail spanningen?"

Ik heb spanning tussen detectierail en railmassa: 4,49V, gemeten op verschillende terugmelders. De schuifschakelaar op de Link- S88 staat ingesteld op 5V, dus dat lijkt mij normaal.

John,

Ik heb de gewone CS3, die werkt inderdaad met de Link-S88 en krijgt voeding van een adapter 18VDC en is verbonden door middel van een kabel met de CS3. Op de Link-S88 heb ik twee bussen in gebruik met RSJ 45 stekkers. Op Bus 1 zijn twee terugmeldmodules Rosft-N met diodetruc aangesloten, Op bus 2 zijn vier terugmeldmodules Rosft-N met diodetruc aangesloten.
Nu merkte ik wel dat de Link-S88 bij de instellingen aangaf dat er geen (0 dus) terugmeldmodules op beide bussen waren aangesloten. Ik had deze echter wel juist ingesteld. Ik dacht dus even dat ik het probleem had gevonden, maar het instellen van de juiste aantallen terugmeldmodules bracht geen oplossing. Ik heb verschillende malen de centrale terug gestart en gestopt en merkte dat deze instelling soms wel wijzigde. Bvb op een bepaald moment had ik Bus1: 1 terugmeldmodule aangesloten, Bus 2: 1 terugmeldmodule aangesloten, Bus 3 (de flatkabel aansluiting die ik niet gebruik): 1 terugmeldmodule aangesloten.

Frans,
Citeer"De remedie cq work-around, is helaas, zodra je deze melding krijgt, de CS3 opnieuw opstarten, dan werkt het weer ( een poosje   )."

Opnieuw opstarten heb ik al verschillende malen gedaan en helpt niet, alles blijft zoals het was: rode, niet werkende, bezetmelders.
P.S. Wat wil "remedie cq work-around" juist zeggen?

Alvast bedankt voor jullie inbreng, dat belooft echter niet veel goeds. Ik overweeg om de Link-S88 te verwijderen (met het vuilbakje) alsook de 96 terugmelders. En dan terug met een propere lei alles terug stelselmatig invoeren.

Moesten jullie nog ideeën hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.
Alvast bedankt voor jullie inbreng,
Groeten,
Vic

Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Citaat van: Vic1956 op zondag 19 september 2021, 19:56:26
P.S. Wat wil "remedie cq work-around" juist zeggen?
Dat de oorzaak niet opgelost is, maar er wel omheen te werken is zodat probleem lijkt te zijn verholpen.
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Beste treintjesliefhebbers,

Het spreekwoord zegt: "De nacht brengt raad". En deze oude volkswijsheid heeft zich, wat mij betreft en sinds ik terug in deze treinehobby ben gestapt, al menigmaal als steeds weerkerende waarheid bewezen.

Vanmorgen dus met een "frisse kop" achter de CS3 gekropen. Ik wilde de bezetmelders, die rood kleurden en van geen kanten werkten, van het systeem verwijderen. Tot ik in het motje kreeg dat de instelling "Kenmerk" van de Link S88 op "1" stond terwijl die altijd op "2" had gestaan. En dat was het. Cijfertje 1 naar 2 verandert en alles werkt weer. Het zalig bevrijdend gevoel dat alles terug werkt en  onder controle is.

Mijn excuses dat ik dit nu echt niet eerder had opgemerkt. Waarom de CS dit gewijzigd heeft heb ik totaal geen idee van. Nu, weer iets bijgeleerd: niet te vlug panikeren en eens een nachtje slapen.

Bedankt voor jullie inbreng,
Met opgeluchte groeten,
Vic
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Citaat van: Vic1956 op maandag 20 september 2021, 13:15:40
Mijn excuses dat ik dit nu echt niet eerder had opgemerkt.
Daar hoef je toch excuses voor te maken. Voordeel voor de toekomst is nu wel dat mocht er iemand zo'n zelfde probleem hebben, dit nu gedocumenteerd is. Elk nadeel heeft z'n voordeel ;)
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 geeft plots geen terugmeldingen meer
Beste Vic,

Het meten is een vrij simpele bezigheid en controleert voor je of de spanning op de modules staat en of er een verbinding is tussen de massa van de modules en de railmassa (verkeerde uitdrukking want de interne booster van het CS heeft geen massa), goed dus.

Verder, ja, hoe mooier of uitgebreider zaken met software worden des te ingewikkelder wordt het en dus des te groter de kans op (invoer) fouten.

Succes verder, groet, Anne W