Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw BR89

Gestart door Rubenhouten donderdag 16 september 2021, 23:04:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Ombouw BR89
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik mijn dierbare BR89, ooit uit de starterset, omgebouwd met een nieuwe hoogvermogensmotor en een ESU Locpilot 5 DCC/MM/SX/M4. Eerst analoog gereden, dat ging prima, en nu sinds kort toch maar een Mobile station 2 aangeschaft 60653. Met de standaard digitale Marklin modellen werkt het prima, maar de BR89 komt geen milimeter vooruit. Al meerdere keren geprobeerd om hem te programmeren maar lukt niet. In 1e instantie wordt de LOC wel herkend, de lampjes gaan ook branden, maar verder gebeurd er niets. Adres al veranderd, maar krijg dan ook foutmelding "time out" op het display van de MS2. Alle treinen zijn verder van de baan, heeft iemand een idee of tip wat ik nog zou kunnen proberen? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en jullie hulp!

Groet,

Ruben
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
Ik zou de lok door de MS II (mits met meest actuele software) automatisch laten herkennen. Met een beetje geluk wordt de lok onder DCC herkend met een adres. Meestal adres 3. Dat kun je dan weer aanpassen.
Zo heb ik het afgelopen week ook (opnieuw) gedaan.
Succes.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ombouw BR89
Goedemorgen Wim,

Dank voor je antwoord! Dat klopt inderdaad, hij wordt herkend op adres 3. Maar als ik dan aan de knop draai gebeurd er niets. Moet ik dan nog ergens iets instellen? Voor mij de 1e keer, sorry!

Groet,

Ruben
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
Dat is helemaal niet erg. Daar is dit forum voor, ik reageer ook niet overal op. Alleen op zaken waar ik iets vanaf weet, denk ik!

Op het moment dat je MS II de lok herkend heeft en als zodanig in beeld staat druk je op de beide knoppen links en rechts.
Zorg ervoor dat er geen enkele andere lok op de rails staat.
Je krijgt dan een submenu waar je met de rechter functieknopjes naar beneden kunt scrollen.
Als het goed is staat als eerste de tekst "Lok wijzigen", met de linkerdrukknop die naast de tekst staat selecteren.
Weer een submenu, als tweede staat nu "adres wijzigen".
Met links selecteren en nu kun je de decoder een nieuw ander adres geven. Bij de drukknoppen staat links een minstreepje (-) en rechts een plusteken (+), met de bijbehorende drukknop kun je het cijfer (het adres) wijzigen.
Met de rechter knop onder waar het vinkje staat akkoord geven.

Als het allemaal gelukt is nu je decoder in de lok op een ander adres gecodeerd.
Wel het adres noteren voor een eventuele aanpassing of als je weer eens iets opnieuw wilt adresseren.
Lukt e.e.a. niet stuur dan even een PB.

Groet
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
De lok zal ook niet gaan reageren, je zegt dat je een lopi 5 hebt deze is standaard met MFX. De lok zal zichzelf aanmelden.
Waarschijnlijk als lokpilot 5 in het display van de MS2.
Vergeet even wat vorige reageerders hebben geplaatst.

Volgorde bij Marklin is.

1=MFX
2=DCC
3=MM

PS: eerst even de gebruikershandleiding goed doorlezen, als deze er niet bij zit kun je deze zo bij Marklin downloaden.
Re: Ombouw BR89
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouw BR89
De makke is (zoals zo vaak) het brakke MFX/M4 wat niet doet wat het moet doen. Zo snel mogelijk uitzetten in de decoder en op DCC gaan rijden is dan het advies.

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ombouw BR89
Hoi Ben,

hoe pas ik dit aan naar DCC dan?

Groet,

Ruben
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw BR89
Hallo
Iedereen een beetje gelijk; bij M decoders heeft MFX prioriteit dus die word door de decoder als eerste ingelezen.
Bij de Lopi`s is dat DCC zeker als de decoder onder een andere modus (analoog) heeft gereden.
Ik zou hem een keer resetten en dan met de MS2 (handleiding) (alle protocollen ingeschakeld) opnieuw programmeren.
Wijzig lok enz.

succes digibert

Ps na de reset de lok enkele minuten stroomloos zetten (van de rail dus)
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ombouw BR89
Dank! Klopt het dat ik na het resetten de volgende melding te zien krijg op de MS2 timeout bij schrijven? En je bedoeld de handleiding van de Loc Pilot?
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 17 september 2021, 14:10:53
De makke is (zoals zo vaak) het brakke MFX/M4 wat niet doet wat het moet doen. Zo snel mogelijk uitzetten in de decoder en op DCC gaan rijden is dan het advies.
En met zo veel dingen in het leven ligt het probleem niet bij de techniek maar aan de gebruiker! Hou je aan de regels en alles werkt zoals het moet.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
En even voor de duidelijkheid heb ik meer problemen ervaren onder DCC met een MS2 dan onder MFX wat gewoon doet wat het moet doen.

Ruben wat heb je allemaal in je lok lijst staan?
Er zitten hier een aantal dino's op het forum die slecht met nieuwe techniek om kunnen gaan ;)
Verder staat er in de gebruikershandleiding hoe je te werk moet gaan gewoon even voor gaan zitten en rustig doorlezen dan word er meestal al een hoop duidelijk.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
Nog even voor de duidelijkheid de lok reageerd nergens op omdat deze al in de loklijst staat als het goed is en omdat MFX de hoogste prio heeft zal er niet op andere protocollen worden gereageerd.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ombouw BR89
Goedenavond, dank voor alle reacies, heb slechts 1 andere loc in de loclijst staan. Deze rijdt op het MFX protocol.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw BR89
Beste Ruben,

Als je woonplaats in je nickname zit en je komt er niet uit zoek dan contact met de stamtafel Utrecht.

Dino's: jawel, volgens dit spreekwoord "vele eersten zullen de laatsten zijn" wordt je vanzelf een dino.

Nee, ik bemoei me er niet mee, ik ben een zeer overjarige dino....die zo nu en dan wat probeert te leren.

Groet, Anne W
Re: Ombouw BR89
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouw BR89
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 17 september 2021, 17:26:27

Er zitten hier een aantal dino's op het forum die slecht met nieuwe techniek om kunnen gaan ;)


Zo, je durft.  :D

Terug naar het probleem, dit is hoe een LokPilot om gaat met MFX / M4 volgens de gebruiksaanwijzing hfstk 7.2.4: KLIK

M4 bedrijf
LokPilot decoders zullen daar waar voorzien, bij de Märklin systeem-centralen 2 & 3 of Mobile Station, zich automatisch erkennen en in het systeem integreren na het opsporen van de locomotief . Het verloop gebeurt automatisch , instellingen zijn niet nodig.
Zodra de decoder een geldig mfx compatibel signaal ontvangt , zal hij verdere Motorola, Selectrix en ook DCC signalen ignoreren . (dus bij een bedrijf met een mfx compatibele centrale). Andere signalen zal de decoder terug aanvaarden na een stroomloze onderbreking, of wanneer hij gedurende 4 seconden geen mfx signaal meer ontvangt .
De decoder reageert op signalen volgens bepaalde prioriteiten ;
• Eerste prioriteit is het DCC signaal met RailComPlus . Aan een ESU ECoS centrale zal de decoder zich steeds met RailComPlus en DCC aanmelden , ook als M4 actief is .
• Indien er geen RailComPlus beschikbaar is , zal in tweede prioriteit M4 behandeld worden . Bij gevolg zal de decoder zich bij Märklin Central Station met M4 aanmelden .


Bovenstaand (automatische MFX herkenning) werkt niet altijd goed en dat is wat ik bedoel met het brakke MFX. En het ligt zoals professor Glaser zegt niet aan de gebruiker maar aan de systematiek.
DCC is dan de rule, het standaard adres is 3 met 14 stappen DCC. Dit adres en het aantal stappen is via het menu van het Mobile Station aan te passen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR89
Als je je aan de adviezen van de fabrikanten houd werkt het gewoon goed, elke vorm van storing heeft echt met de gebruiker te maken, door zich niet aanrichtlijnen te houden.
DCC is de rule als je met een DCC only centrale rijd, DCC is een oude techniek wat misschien prima werkt voor een groot aantal rijders.
Verder heb ik over de honderd MFX loks/treinstellen op mijn baan gehad zonder problemen, waarbij ik onder DCC meerdere problemen op een MS2 gehad.
Re: Ombouw BR89
ACTS.zuid
gast

Re: Ombouw BR89
De topicstarter doet wat de fabrikant adviseert en wat in de gebruiksaanwijzing staat en het resultaat is dat het niet werkt......
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw BR89
Beste Ruben,

Ik heb wel één ervaring met MFX en aanmelden, in nieuwe Märklin stelde ik in mijn winkel met een CS1 de "curve van snelheden versus stappen" in, soms herkende het CS1 de lok niet, dan liet ik hem thuis herkennen door een MS1 en daarna herkende het CS1 in de winkel de lok wel.

Vraag me niet waarom, foute resultaten hebben in de computertechniek altijd één van de twee volgende oorzaken: een software fout (bug) of een foute invoer/handeling door de gebruiker.

Mocht je dus iemand in de buurt hebben met een CS of MS probeer het daar eens, is het een gloednieuwe lok?

Groet, Anne W
Re: Ombouw BR89
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ombouw BR89
Goedemorgen allen,

een positieve update. Ik heb gisteren het MFX protocol uitgezet in het daarvoor bestemde CV. Dus dat de LOC geen MFX meer herkend. En nu werkt het perfect. Allen bedankt voor de tips en opmerkingen!

En zeker geen oude Dino's...wel behulpzame en gepassioneerde forumleden!!