Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiting DC motor

Gestart door Neo donderdag 16 september 2021, 19:58:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2012

offline
Aansluiting DC motor
Dag allemaal,
Ik heb bij Alie een instelbare 24 v adapter gekocht en een 12 v motor die ik wil aansluiten.
De adapter begint bij 3 v; details staan op foto 1 en 2.
Op foto 3 de stekker die aan de adapter zit en op foto 4 het motortje. Op foto 5 een stekkertje
uit mijn rommeldoos, die op de "female" adapterstekker past. Ik heb wel gezien dat de "male" stekker eigenlijk
driepolig is. Resultaat: Het werkt niet... >:-D
Nou ben ik een elektronica  digibeet dus zo gek is dit niet.
Overigens: De adapter heeft een aan/uit schakelaar.

Wie weet hoe, dit moet worden aangesloten ?

Alvast bedankt voor een reactie !
Gijs

Re: Aansluiting DC motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluiting DC motor
De stekker aan de adapter, die zo te zien 12V is en niet 24V is een DC jack met 5,5mm buitenkant en 2,1mm of 2,5mm pin aan de binnenkant.
Die andere stekker is een (naar ik schat 2,5mm) audiojack die niet voor voeding is bedoeld, maar voor audio. Kortom, verkeerde soort stekker gebruikt, daardoor geen contact en dan werkt het inderdaad niet.
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aansluiting DC motor
@citaat klopt. De stekker die aan de adapter zit heeft aan de buitenzijde de - en aan de binnenzijde de +.
Je kunt dus kijken of het geheel functioneert door één motordraadje tegen de buitenzijde te houden en de andere in de binnenzijde te steken.
Re: Aansluiting DC motor
Plug eraf knippen een kroonsteenje gebruiken probleem opgelost en universeel toepasbaar.

Groetjes.
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2012

offline
Re: Aansluiting DC motor
Dag allen,
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb de stekker eraf geknipt en inderdaad hij, loopt als een zonnetje !
Vriendelijk dank voor alle hulp.
Groet,
Gijs
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2014

offline
Re: Aansluiting DC motor
Citaat van: Sprinter op vrijdag 17 september 2021, 14:57:58
Plug eraf knippen een kroonsteenje gebruiken probleem opgelost en universeel toepasbaar.

Groetjes.
En een amateuristisch oplossing, gewoon een contra stekkertje bestellen bij ali of ergens anders.
Re: Aansluiting DC motor
Wat is er amateuristisch aan een kroonsteen?
Re: Aansluiting DC motor
Goede morgen,

Een kroonsteen zal niet gauw gebruikt worden door een electro-vakman.
Dus kan het amateurisme genoemd worden.

Maar het werkt natuurlijk wel.

Bij transport van modules met daarin kroonstenen verwerkt, geeft wel het risico dat de schroefjes los gaan zitten en dus de draadjes geen (goed) contact meer maken. Wat bij mijn modules een aantal keer is voorgekomen. Ik zal ze dus ook niet gauw meer in mijn modules toepassen.
Groet,
Lodewijk
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aansluiting DC motor
Citaat van: locvanpuffelen op dinsdag 21 september 2021, 12:32:41
Een kroonsteen zal niet gauw gebruikt worden door een electro-vakman.
iedere elektro-vakman gebruikt kroonsteentjes, simpelweg omdat zo ongeveer iedere plafondlamp dmv een kroonsteentje is aangesloten.
Re: Aansluiting DC motor
 @citaat @citaat. Voor de installatie in een huis begrijp ik dat kroonsteentjes niet geschikt zijn, behalve voor een lamp aan te sluiten. Maar voor het modelbouw gebeuren is het uitermate geschikt.

Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiting DC motor
Citaat van: Sprinter op vrijdag 17 september 2021, 14:57:58
Plug eraf knippen een kroonsteenje gebruiken probleem opgelost en universeel toepasbaar.
Hoe simpel kan het zijn!

Er  zijn natuurlijke bezwaren tegen het prefix "kroon" in kroonsteentje.
Bij niet-konings gezinden.  :D
Niet bij 3-railers, neem ik aan.
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2019

offline
Re: Aansluiting DC motor
Je kan ook de naam "lusterklem" gebruiken. Is in Vlaanderen goed ingeburgerd.  :)
Re: Aansluiting DC motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Aansluiting DC motor
voor huisgebruik zijn kroonsteentjes/luchterklemmen na oorlogs.Tegenwoordig gebruikt met veiliger dingen zoals waco's of gelijkaardig.Doe ik trouwens ook op de modelbaan.