Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Koploper simulatie starten

Gestart door Lobomotion69 donderdag 16 september 2021, 16:38:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Koploper simulatie starten
Beste medeforummers,

Heb nu mijn nieuwe railplan helemaal in koploper gezet met alle toeters en bellen die daar bij horen (voor zover ik kan nagaan in ieder geval). Nu wil ik het geheel gaan testen. De zoekfunctie heeft mij geleerd dat dat middels simulatie bij diverse koploper gebruikers goed werkt. Maar helaas, ik heb geen idee hoe een dergelijke simulatie te starten. Het testprogramma doet niets omdat er geen centrale aan de pc hangt, wat volgens berichten ook niet nodig is voor een simulatie. Heb van alles geprobeerd en opgestart maar er gebeurt verder gewoon niets, niks, nada. Wie kan mij de juiste tip geven hoe dit werkt?
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper simulatie starten
algemeen * globale instellingen - vinkje zetten : testen zonder communicatie
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Johnny, Inderdaad, dat vinkje staat aan. Ik kan een lok slepen vanuit het rijwindow naar een blok op de baan. Maar het ding is dan niet vooruit te branden (achteruit trouwens ook niet).
Re: Koploper simulatie starten
Sleep je lok dan nu een blok vooruit.

Heb je automatisch rijden aan gezet of staat je nog op stop stand. ?
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Ja, automatisch rijden staat aan. Het heeft even gewerkt. Tot ik erachter kwam dat een paar rijwegen niet opengesteld waren. Dat hersteld en nu wil het weer helemaal niet. Niets rijdt.
Trouwens heb ik onder variable routes verschillende rijwegen uitgesloten voor enkele treintypes. Maar daar trekken ze zich schijnbaar ook niets van aan. Het reed alle kanten op behalve de goede.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Het is hier nu half twaalf = bedtijd. Morgen weer een dag. weltrusten mannen.
Re: Koploper simulatie starten
Database posten Henk, dan kijken we even mee. Het is een zip maar als je de extensie verandert naar een jpg of zoiets kun je die als bijlage posten.

Gr, Ben.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Ok Ben. Ben nu even druk met andere dingen. Database zal ik morgen in de loop van de dag posten (voordeel dat we hier een paar uur voor lopen).
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Koploper simulatie starten
Hoe kan je de database sturen als de extensies het niet toelaten.Toegestane extensies: jpg, gif, png, tra, bck, ral, any, scarm, tcd, jpeg, tcdz.


Ik hoor het graag.


Mvg Bert.
Re: Koploper simulatie starten
Zoals Ben aangaf.     bestand voorbeeld.txt hernoemen naar voorbeeld.jpg.   Voordat je bestand opent, hernoemen naar voorbeeld.txt     (of de extensie die de bewuste software gebruikt)
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Toch tussendoor even tijd gevonden om wat te doen. Database gedownload naar een .zip bestand maar ik zie geen mogelijkheid de naamsextensie te wijzigen. In oudere versies van Windows was dat geen probleem. Maar in de nieuwe zou ik niet weten hoe dit te doen. Iemand een tip?
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Met onderstaande link zou je het bestand moeten kunnen downloaden. Hoor graag de reaultaten.
https://drive.google.com/file/d/15wHPrkFPntfuiASnG6JSXJo-mk3GXDK_/view?usp=sharing

Wat gaat er nu nog fout in koploper? Treintypes rijden blokken binnen die bij variabele routes zijn aangevinkt als "uitgesloten".
Bvb. De BR55 (regionale goederentrein) rijdt vanuit blok 50 naar blok 37. Dat is een lokale lijn en regionaal verkeer mag daar niet komen.
De VT95 rijdt vanuit blok 34 naar 35. Blok 35 is het goederenstation en personenverkeer heeft daar niets te zoeken.
Enzovoort.
Kortom die uitsluitingen werken niet.
Re: Koploper simulatie starten
De uitsluitingen werken wel maar je moet ze activeren in het locomotief rijwindow.....



......immers dat heb je aangegeven bij de variabele routes.....



Gr, Ben.


Re: Koploper simulatie starten
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 18 september 2021, 13:53:41
Toch tussendoor even tijd gevonden om wat te doen. Database gedownload naar een .zip bestand maar ik zie geen mogelijkheid de naamsextensie te wijzigen. In oudere versies van Windows was dat geen probleem. Maar in de nieuwe zou ik niet weten hoe dit te doen. Iemand een tip?
Wellicht staat bij jou bestandsnaam extensies uit. In Windows Verkenner > View > vinkje zetten bij bestandsnaam extensies. Nu worden de extensies zichtbaar. Met F2 (op je toetsenbord niet je lok >:-D ) kun je de naam aanpassen.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Ok Bedankt voor de tips. De lokale treinen (goederen en personen) rijden nu helemaal goed zoals het bedoelt is. Met de regionale treinen heb ik nog wat problemen voornamelijk in de blokken 1, 11, 12 en 13. Bvb een trein rijdt van blok 12 naar 11. Blijft dan in 11 staan en begint te knipperen om volslagen onduidelijke redenen, Door verslepen naar 13 rijdt het een stukje verder en begint weer te knipperen. En dan nog een keer in blok 1. Daar kan ik dan op het blauwe pijltje klikken en gaat de reis gewoon verder. Tot de trein weer van 12 naar 11 wil. Dan begint het verhaal van voren af aan. Heb alles gecontroleerd en nog een paar foute bezetmelders gevonden maar verder heb ik geen idee wat er nu fout gaat.
Daarnaast nog een vraagje. Hoe krijg je treinen in opstelblokken, of beter gezegd hoe definieer je opstelblokken voor treinen.
Voor de nieuwe database hieronder de link, de oude is obsolete.
https://drive.google.com/file/d/15wHPrkFPntfuiASnG6JSXJo-mk3GXDK_/view?usp=sharing
Re: Koploper simulatie starten
Een regionale trein van 12 naar 11 kan niet verder in automatisch bedrijf omdat je dat aangegeven hebt in de variabele route, daarom gaat de lok knipperen: geen rijweg meer. Hij kan er alleen in bij rijden op bestemming.



Of een blok ook "opstelblok" is kun je aangeven in "aanvulling blokgegevens":





Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Ben, wederom bedankt voor je reactie. Heel fijn. Het hoofdstuk opstelblok had ik inmiddels ook gevonden en heb ik allemaal aangepast voor zover ik dat wenselijk acht. Wat betreft de automatische routes, wanneer je dus 'bij bestemming' een blok hebt aangevinkt betekent dat er in automatisch bedrijf geen toegang wordt verleend? Of begrijp ik nu iets verkeerd.
Re: Koploper simulatie starten
 @citaat Je begrijpt het goed.

Nabrander: als je trein niet verder kan kun je in het rijwindow zien waarom. Rechter muistoets in het lege vlak klikken (ster) en je krijgt een sub-menu:



Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Aaahhh, geniaal. Het werkt nu als een trein. Heb nu vier stuks lopen. Ga dat nog uitbreiden naar acht.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Ha, Bij vijf treinen krijg ik een deadlock op blok 44 - 50. Even uitvogelen hoe dat te voorkomen.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Laatste twintig minuten met zes treinen gereden en geen enkel probleem meer. Morgen weer verder. Hartelijk dank voor alle hulp. Hier gaat een blij man nu naar bed.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Vandaag de hele dag met koploper gespeeld. Aan het finetunen en wat met instellingen om deadlocks te voorkomen aan het experimenteren geweest. Kan nu met 8 treinen rijden zonder tegen deadlocks aan te lopen, dat is harstikke fijn. Één probleempje heb ik nog wat zich heel af en toe voordoet, en dat maakt het niet gemakkelijk. Een lokale personentrein (VT95 of BR81) begint spontaan te knipperen in blok 12 vanuit blok 25 of 26. Het ding zou dan naar blok 9 moeten maar doet dat niet. Verslepen van blok 12 naar 9 helpt om het op te lossen maar ik snap niet waarom die trein zomaar ineens daar een probleem heeft.
In onderstaande link de backup waarin dit probleem zich aandient.
https://drive.google.com/file/d/15wHPrkFPntfuiASnG6JSXJo-mk3GXDK_/view?usp=sharing
Tips en/of oplossingen zijn van harte welkom.
Re: Koploper simulatie starten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Koploper simulatie starten
Heb het probleem gevonden. In blok 9 was de lijn niet toegekend aan het blok. Wel raar dat het dan meestal goed gaat en slechts een enkele keer niet.
Re: Koploper simulatie starten
Heeft niets met je probleem te maken, is alleen maar voor het plaatje.

Knippert blok wil zeggen dat Koploper geen vervolg blok kan vinden of beschikbaar heeft, kan een gevolg zijn van verboden in variabele treinroutes.

Groetjes.