Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.

Gestart door Vic1956 donderdag 16 september 2021, 16:08:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Beste treintjesliefhebbers,
Ondertussen begint rocrail een beetje te lopen. Ik kan een gevarieerd treinverloop op mijn treinlayout realiseren. En de ghosttreinen blijven, op eens een enkele uitzondering na, afwezig.

Nu is er echter weer een kleinigheid die ik toch wel irritant vind, vooral omdat ik maar niet weet hoe ik het opgelost krijg, vandaar dat ik hier nog maar eens raad kom vragen aan de rocrail kenners.

Ik gebruik afbeeldingen van mijn locomotieven, ook in de blokken op het railplan, omdat dit heel overzichtelijk is, veel meer dan een afkorting. Zonder veel moeite is mij dat gelukt voor zes locomotieven. Maar voor één loc, de Württembergse C2032, wil dit maar niet lukken, alhoewel ik exact hetzelfde doe als bij de zes andere.

Op het werkblad van rocrail, zie bijlage, verschijnt bovenaan wel de loc in kwestie, dus rocrail neemt wel de juiste afbeelding uit het bestand "images" en zet dat bovenaan de tabel van de locomotieven. Tot daar alles in orde.

Maar de kleine afbeelding in de kolom verschijnt niet. Ook verschijnt deze afbeelding niet in de blokken op het railplan. Het formaat van de afbeelding is in orde: 80px hoog en extensie .png. In Rocvieuw eigenschappen staat "Toon locafbeelding in het blok" aangevinkt. Maar wat ik ook probeer, ik krijg deze afbeelding niet in de blokken op het railplan of in het blok in de tabel.
Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Vic
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Ik ben niet bekend met Rocrail, maar zou het kunnen dat het formaat van het plaatje afwijkt van de anderen waardoor het niet lukt?
Heb ik bij het CS2 wel eens van, vandaar.
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Hallo Tim,
Neen, dat heb ik gecontroleerd, 80px hoogte is de exacte maat, en dat is de maat van de geschaalde foto. Ik heb hem zelfs eens iets kleiner gemaakt: 79px, helpt niet.
Toch bedankt,
Vic
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Het pad naar de afbeelding moer je ook correct ingeven.
De afbeelding zie ik ook niet in de loklijst.

Verder moet je in de instellingen ook het juiste vinkje zetten.
Daarna zal het pas werken wanneer de Rocrail correct afsluit en opnieuw start.

John (VT601)
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Hallo John,
Ik heb zelf een foto gemaakt en ingegeven op Rocrail en nu lukt het wel. De foto die ik daarvoor wilde gebruiken, kwam van het internet en dat lukte van geen kanten. Geen idee waarom mijn zelfgemaakte foto nu wel werkt, want ik heb nog foto's van het internet gebruikt voor loc afbeeldingen, want die zijn professioneel gemaakt en zien er heel goed uit, en dat heeft tot hier toe nooit problemen opgeleverd. Vreemd. Ok, het is gelukt, bedankt voor uw hulp.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Hallo Vic,

een image in Rocrail moet voldoen aan een aantal regels.

- afmeting: 230 x 80 pixels.
- totale grootte is gelimiteerd tot 50Kb
- maximaal 256 kleuren.
- en bij voorkeur PNG formaat

Zie ook deze link: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrailini-gen-en#image_path.

vriendelijke groeten,
Piet
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
en als het bij mij fout gaat, dan komt dat meestal omdat het bestand te groot is.

Citaat van: PietG op zaterdag 18 september 2021, 16:52:56
- totale grootte is gelimiteerd tot 50Kb
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail, loc afbeelding in blok lukt maar niet.
Het jpeg/jpg-formaat is een manier van comprimeren (samenpersen) van een plaatje of foto. Vaak wordt de mate van compressie aangegeven op een schaal van 1-12, waarbij 1 de maximale en 12 de minimale compressie is. Als je dus een .jpg wilt gebruiken die te groot is maar wel de juiste afmetingen in pixels heeft, dan zou je het plaatje ook nog sterker kunnen comprimeren om tot de juiste bestandsgrootte te komen.

EDIT: ik zie nu dat ik op een oud draadje reageer. Zo is het dan maar.