Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Guuske's Rangeerbaantje

Gestart door guuske woensdag 15 september 2021, 21:05:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Guuske's Rangeerbaantje
Beste spoorgenoten,

na het bouwen van mijn module (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63517.0) voor de 3-rail forum modulebaan en een aantal testbaantjes verder heb ik na veel googlen, youtuben en lezen besloten om een rangeerbaantje te gaan bouwen. Inmiddels ben ik gekomen tot een ontwerp dat naar mijn zin is, hoewel het nog altijd niet in beton gegoten is.

De reden om te kiezen voor een rangeerbaan is de beperkte ruimte die mij ter beschikking staat op mijn hobbykamertje dat 2 x 3,5 meter groot is.

Al zoekende kwam ik allerlei leuke rangeer/puzzel concepten, waaronder inglenook en time-saver, tegen waarvan sommigen zelfs in een vensterbank pasten. Ik heb geprobeerd een soort combinatie van deze twee concepten te maken. De mogelijk/moeilijkheden om wagons op hun plek te krijgen nemen zo nog iets meer toe.

Omdat ik iets meer ruimte dan een vensterbank tot mijn beschikking heb, heb ik e.e.a. net iets groter kunnen maken zodat er ook nog iets aan de aankleding gedaan kan worden en er niet alleen maar rails liggen. Het is de bedoeling om in een Nederlandse omgeving in tijdperk iv met dieseltractie te gaan rijden. Ik wil enkele spoorgebonden bedrijven op de baan te plaatsen zodat een gevarieerd bedrijf mogelijk wordt. Ik heb nog geen definiteve keuzes gemaakt over het type bedrijven dat ik ga gebruiken. Ik overweeg een chemisch bedrijf, brouwerij, staal verwerkend bedrijf, handelsonderneming/opslag, graansilo's. De mogelijkheid om een klein (kop)stationnetje op te nemen sluit ik vooralsnog niet geheel uit. Ik wil gaan werken met Kadee koppelingen zodat ik zonder ontkoppelrail en "hand van god" kan rangeren. Voor de bediening van de baan gebruik ik een Ecos II centrale.


Onderstaand heb ik een tekening (gemaakt met SCARM) toegevoegd. Hierin is links de fiddleyard te zien met een afmeting van 105x45 cm. Het zichtbare deel is een L-vorm met een lengte van 245 cm en een breedte van 60 cm. De korte poot van de L is 107 cm lang. De sporen bieden ruimte voor 3 tot 5 wagons met een lengte van 13 à 14 cm. Op het omloop spoor is ruimte voor maximaal 3 wagons.

In de afgelopen 3 weekenden ben ik bezig geweest met het bouwen van de tafel, deze is bekleed met 2 cm XPS schuim. In de komende periode ga ik de rails eens rustig neerleggen om te kijken hoe dit bevalt en of ik eventueel nog wat wil schuiven. Ter illustratie heb ik een paar foto's bijgevoegd.

tot zover de start van mijn topic.

Guus
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Ha Guus,

Dit soort baantjes vind ik heel erg leuk. Ik was zelf eigenlijk te ambitieus en ben pas gaan bouwen toen ik voldoende ruimte had voor wat ik echt wilde. Ik denk dat ik mezelf in de 'baanloze' periode wat tekort gedaan heb. Dus, gaaf dat je dit maakt!

Is het nog een idee sommige sporen van een verborgen passeermogelijkheid te voorzien? Dan kun je achter of in een loods stiekeme wisselingen tussen volle en lege wagons uitvoeren. Je kunt ook werken met verborgen traversers of sectorplates dan wel verwisselbare 'cassettes'.

Ken je trouwens www.carendt.com ? Staat vol met micro lay outs en ruimtebesparende oplossingen!

Groet,

Peter
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Hi Guus,
Fijne rangeermogelijkheden, visueel zou ik een en ander proberen iets minde recht te leggen en wat diagonaal of met meer bogen te werken.
Wel goed bezig.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Hey Guus, leuk en simpel ontwerp met de nodige mogelijkheden. De tip van phil zou ik ter harte nemen, oogt wat leuker.

In mijn beleving is een fiddleyard een schuifbak. In jouw geval zul je dan door de muur heen moeten schuiven.  ;)
Re: Guuske's Rangeerbaantje
 @citaat Een fiddle yard hoeft volgens mij geen schuifbak te zijn. Elke plek waar je buiten het zicht kunt klooien (fiddling) met de treinen is een fiddle yard. Een schuifbak wordt ook wel traverser genoemd.

Groet,

Peter
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Dank voor jullie reacties.

@peter: www.carendt.com ken ik inderdaad. Ik heb daar uren doorgebracht en is een grote inspiratiebron geweest om te komen tot dit ontwerp. De ruimte voor verborgen passeermogelijkheden is voor mijn gevoel met de geometrie van C-rails wat beperkt. Traversers of of sectorplates heb ik nog niet echt over nagedacht maar zou misschien kunnen. Ik sta open voor suggesties.

@phil: daar ga ik waarschijnlijk nog wat mee experimenteren, maar ik heb gemerkt dat de kadee koppelingen die ik tot nu toe gebruikt heb om mee te experimenteren zodanig flexibel zijn dat de buffers van wagons met teveel bochten makkelijk in elkaar haken. Met Amerikaanse en Engelse wagens, waar de kadee's meer gebruikt worden, hebben daar minder last van omdat deze wagens vaak geen buffers hebben.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Naar aanleiding van de eerdere reacties heb ik tijdens een bezoekje aan de Nederlandse Modelspoordagen vorig weekend wat kleine passtukken en bochten gekocht voor een zacht prijsje. Dit weekend had ik tijd om eens wat rails te leggen en na wat geschuif en gedraai ben ik tot het onderstaande baanplan gekomen.
Op de beurs heb ik ook nog een mooi klein loc loodsje op de kop getikt om, op het korte spoortje, mijn Roco Sik een droog onderkomen te geven.

Re: Guuske's Rangeerbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Jou sik staat er de komende winter lekker binnen  :thumbup: :thumbup:
Leuke opzet, ben je al iets verder Guus?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Afgelopen weekenden bezig geweest met het loodsje voor mijn Sik. De eerste keer dat ik een resin model in elkaar probeer te knutstelen. Eén van de wanden was wat krom getrokken. Na wat googelen heb ik dat met een scheutje heet water op weten te lossen. Hierbij een paar plaatjes van de bouw en de eerste schilder werkzaamheden. De komende weken maar weer verder prullen. Afgelopen weekend in Utrecht nog wat inspiratie opgedaan voor de verdere bouw.

p.s. weet iemand hoe je foto's die op onverklaarbare wijze op hun kop terecht komen (zie mijn eerdere post) "recht" kunt zetten? Het ziet er zo beroerd uit  :-(
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2020

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lekker knus schuurtje wordt dat! Leuke plannen. Ik ga je volgen.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Al een tijd geleden dat ik een update geplaatst heb. Maar ja, soms heb je nu eenmaal iets minder tijd om aan je hobby te besteden. In november ben ik bezig geweest met het verder afwerken van de lokloods (schuurtje zoals Ruurd het noemde) voor mijn Sik. Hieronder een plaatje van hoe hij geworden is. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben over het eindresultaat en dat is natuurlijk het belangrijkst  ;).

Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Mee eens, is knap geworden.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Tijdens de vrije dagen rond kerst en nieuwjaar ben ik lekker bezig geweest met de techniek op en onder de tafel. Ik heb al mijn wissels voorzien van een servo aandrijving. De aandrijving is 3D-geprint met dank aan Alphons op basis van een voorbeeld dat ik online vond.

Naar aanleiding van een bezoek aan Eurospoor heb een hoekje van de layout iets verhoogt, dat maakt het nog net iets speelser vind ik. De ondergrond heb ik een bruinig basis kleurtje gegeven, dan oogt het al een stuk beter dan dat wit/gele XPS. Hierna heb ik de ligging van de rails en wissels uitgetekend en vervolgens de openingen voor de servo's uitgesneden/gezaagd. De rails en wissels liggen inmiddels op hun plek en zijn voorzien van baanspanning en decoders om de wissels aan te sturen. In een volgende post zal ik een foto opnemen van de baan zoals die er nu bij ligt.

Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Vorige week ben ik bezig geweest met het plaatsen van de lokloods op de baan. Het passend snijden van de XPS was nog best een klusje, maar ik ben tevreden met het resultaat. Voor de vorm maar even een boom mee op de foto gezet  ;)

Ook heb ik de magneten t.b.v. de kadee koppelingen besteld en ontvangen. Deze zijn afgelopen weekend geplaatst onder de baan. Toen kon ik aan de slag met de eerste rangeertesten. Zowel mijn 2200 als mijn Sik hebben de eerste testen prima doorstaan.

Zoals beloofd een "overzichtsfoto" van hoe de baan er nu bij ligt toegevoegd.

Komende tijd ga ik verder met testen en beginnen aan mijn eerste gebouw voor de baan. Dat gebouw moet een fabriekshal van een staalverwerkend bedrijf worden.

Groeten,

Guus

Re: Guuske's Rangeerbaantje
Gaaf zo'n plafondbaan :thumbup: :D

Je lokloods ziet er goed uitgeleefd uit. Dat heb je mooi gedaan!
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Dankje basjuh. :D

t.a.v. die plafondbaan heb ik maar even de foto vervangen door ééntje waarbij de wereld niet meer op z'n kop staat. Daar hebben we de afgelopen 2 jaar al teveel last van gehad met z'n allen  @citaat
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Hoi Guus,

Je loods is prachtig geworden, het lijkt of hij er al jaren staat  :thumbup:
Fijn dat de testen met de kadee koppelingen goed werkt,


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Dat gaat helemaal goed komen.
Mooi dat die magneetkoppelingen goed werken.
Blijf dit even volgen.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Hallo Guus,

een zeer interessant thema, de oude locomotiefloods ziet er ook erg goed uit!

ein sehr interessantes Thema, auch der gealterte Lokschuppen sieht richtig gut aus!

mvg
Ekki
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Dit weekend een begin gemaakt met de bouw van de fabriekshal. Het basismateriaal van deze week was karton  :D in de vorm van een oude schoenendoos.
Eerst heb ik de doos verkleind tot twee helften van de fabriekshal. Vervolgens heb ik de hal voorzien van poorten, deuren en ramen. Aan één kant wilde ik een kleine uitbouw hebben als kantoorruimte. Hiervoor heb ik de overgebleven delen van doos gebruikt. Nadat ook hier teken en snijwerk voor de ramen en deuren gedaan was kon alles in elkaar gelijmd worden. De ruwbouw is hiermee voltooid.

De afwerking van de buitengevel ga ik doen met steenprint karton en polystyreen profielplaat. De ramen en deuren worden gemaakt van polystyreen strips. Wordt dus vervolgd  ;)
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Ha, dat is lekker! Echte scratch building! Ik ben benieuwd naar de voortgang. De basis is veelbelovend.

Groet,

Peter
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Citaat van: guuske op zaterdag 15 januari 2022, 20:28:43
Ik heb al mijn wissels voorzien van een servo aandrijving. De aandrijving is 3D-geprint met dank aan Alphons op basis van een voorbeeld dat ik online vond.

Ik heb deze aandrijvingen ook getest, maar ben er toch vanaf gestapt.
Nadeel is dat als de servo door een bijv. een stoorsignaal een keer abrupt uitslaat dan kan het tandwiel een tandje verder verspringen.
Met als gevolg dat de boel weer open moet om de tandwiel en geleider weer goed te positioneren.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
 @citaat

Ligt dat niet aan de kwaliteit van de servo/ stabiliteit van het signaal?
Re: Guuske's Rangeerbaantje
 @citaat Het kan ook liggen aan onvoldoende voeding voor de servodecoders. Bij onvoldoende stroom kunnen die dingen de stuipen krijgen bij het inschakelen. Maar als het allemaal op orde is, moeten dergelijke problemen niet (meer) voorkomen.

Groet,

Peter
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Met de voeding en signaal is niks mis. Een servo kan door wat voor reden dan ook wel eens een keer uitslaan.
Met de servo onder de baan met verenstaal blijft hij altijd op de juiste positie.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
OK Barry, als jij het zegt. Ik heb gekke bokkensprongen met servo's alleen meegemaakt bij voedingsproblemen, lees: te weinig ampères. Bij het inschakelen gaf dat bizar gedrag.
Verder heb ik niets geks meegemaakt met onvoorspelbare uitslagen.

Groet,

Peter
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Afgelopen weken weer bezig geweest met de afwerking van de fabriekshal. Steen afwerking en profielplaten aangebracht op de gevels. Folie en styreenstrips voor ramen en kozijnwerk.
Voor de deuren moet ik nog op zoek naar een handige werkwijze:  fotoprint, bewerkt plaatje styreen of misschien toch 3d print...

Onderstaande foto's spreken denk ik voor zich.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Al weer een maand geleden dat ik een update geplaatst heb. Gelukkig heb ik niet stil hoeven zitten.
De dakdekker is geweest en heeft het dak voorzien van bedekking bestaande uit stroken schuurpapier.
De deuren heb ik uiteindelijk gemaakt van styreen en daar ben ik tevreden over. De opening waar straks de wagons binnengereden kunnen worden heb ik voorzien van een gemotoriseerde roldeur van Viessmann.
De gevelbeplating heeft een kleurtje gekregen en een eerste weathering.
Langzaam begint het op een echt gebouw te lijken. De komende weken ga ik verder met onder andere verlichting en verdere afwerking.

Daarnaast zijn is er een leuk setje wagens binnen komen rijden.

Zaterdag in Houten eens zien of we daarvoor wat op de kop kunnen tikken  :D

Groeten, Guus
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Hoi Guus,

De dakbedekking van schuurpapier is goed gelukt  :thumbup:
Ook leuk dat de deur straks bedient kan gaan worden, beweging op de baan vind ik geweldig.

Veel plezier met je nieuwe wagons.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Prachtwerk Guus 👌
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Ik sluit mij graag aan bij voorgaande schrijvers. Het wordt een erg mooi gebouw zo!

Groeten,
Herman
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2020

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Tof gebouw inderdaad!
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Mooie werkplaats. Ik vind dit altijd heel tof als mensen zelf zoiets in elkaar knutselen. Heb mezelf altijd bezig gehouden met huisjes kopen en plakken. En de laatste jaren is hier het verouderen bijgekomen. Maar mooiste is nog altijd als je een geheel eigen en uniek gebouw in elkaar weet te zetten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Beste modelspoorvrienden,

Ik zie dat ik lange tijd geen updates heb geplaatst van mijn rangeerbaantje. Tot mijn grote spijt wordt dit ook meteen de laatste bijdrage van het rangeerbaantje. Reden is: ik ga verhuizen. Dat biedt uiteraard nieuwe mogelijkheden, want één van de eisen aan het nieuwe huis was dat er meer hobby ruimte moest zijn. Tegelijkertijd betekent dit dat het rangeerbaantje gesloopt wordt/is. De fabriekshal blijft echter in takt en zal ongetwijfeld een plaats krijgen op mijn nieuw te bouwen baan. Wanneer dat echter gaat gebeuren is nog even afwachten. Eerst zijn er de nodige andere klussen in ons nieuwe huis die voorrang krijgen.

Rest mij de laatste serie foto's te plaatsen en iedereen te bedanken voor de reacties.

Guus
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Citaat van: guuske op dinsdag 30 januari 2024, 13:58:41Tot mijn grote spijt wordt dit ook meteen de laatste bijdrage van het rangeerbaantje. Reden is: ik ga verhuizen.
Dat vind ik een goede reden ;)
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
volgende foto's
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2016

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
en de laatste foto's  :-(
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
En daarmee is Guuskes rangeerbaantje uitgerangeerd? De eerste serie foto's vinden Lynn en ik wel mooi, de laatste serie is een beetje troosteloos.
Nu dan maar snel verhuizen en een nieuw baantje bouwen. Dan kan iedereen weer blij worden.
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Guus,

Dat is een fraaie loods en rangeerterrein geworden vooral het hekwerk vindt ik zeer mooi. :thumbup:

Succes met de aanstaande verhuizing.

Groet Michel
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Succes met de verhuis
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Lid sinds: 2020

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Grote complimenten Guus! ik kijk uit naar je volgende foto's
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Guuske's Rangeerbaantje
Altijd jammer als je een baan moet afbreken, maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen  :)
Prachtige loods Guus, die verdient straks een mooi plekje op je nieuwe baan.

Succes met de verhuizing.


Mvg,

Peter Degeluidsman