Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het Wijnland spoor

Gestart door bastiaang donderdag 24 augustus 2023, 23:16:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2020

offline
Het Wijnland spoor
Goedenavond allemaal,

Ik ben een beetje nieuw en al een tijdje aan het dubben over de treinbaan die ik wil maken.
Maar naar vele versie geprobeerd en proefgereden te hebben, ben ik erover uit.
Graag zou ik mijn voorderingen delen met jullie zodat ik wat tips kan ontvangen tijdens het bouwen van mijn baan.

Ik rij op C-rail met zowel Märklin als Piko en Roco.
Sinds kort ben ik in het bezit van een Mobile station (MS3).

Voor deze baan heb ik een klein wensenlijstje:
  • Een groot modern station (Ik heb station Horrem (Faller) al opgebouwd hiervoor)
  • Een kleiner station met museum
  • Een oud stationnetje
  • In de toekomst graag aansturing met RocRail via een RPI4
  • Misschien een draaischijf, maar ik moet daar even voor naar de maten kijken
  • Een beetje een zomerse uitstraling

Het spoor zal uit twee lagen bestaan, de bovenlaag heb ik al getekend.
Hier ben ik ook mee begonnen met bouwen.
De onderlaag ben ik nog aan het bedenken maar er ligt al een deel op mijn baan momenteel.

Ik heb dus al een plank, nu nog het spoor  :D
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2016

offline
Re: Het Wijnland spoor
Altijd spannend als er een nieuw baanontwerp voorbij komt. Wat zijn de gedachten erachter? Wat wil de ontwerper uitbeelden?

Je wensenlijstje is niet zo klein als het lijkt. Want als er een derde station bijkomt met een draaischijf wordt het wel heel vol.
Nu ligt er een pendelbaan zonder aansluiting op ander spoor. Ik vind dat al best leuk. Alleen het dubbele spoor tussen de twee stations is overkill. Het zijn twee kleine stations en daartussen zal in de regel slechts beperkt verkeer mogelijk zijn. Visueel wordt het mooier als je dat aan zou passen. En qua verkeer lever je nauwelijks iets in, niets wezenlijks denk ik, want wat kan er op het dubbele spoor nou extra rijden? Hooguit een extra treintje.

Verder heb je het over een 'onderlaag' die nog gebouwd moet worden. Mijn vraag is: waar?
En moeten de sporen dan aansluiten op de pendelbaan? Of worden het twee losse banen?
Dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Qua scenery kan de pendelbaan hoger liggen en kan er op 0-niveau nog een doorgangastation gelegd worden met schaduwsporen onder de al geplande sporen.
Wel lastig om te bouwen, van boven naar beneden, trouwens.
En dat je al een plank hebt, maar nog niet alle sporen hebt bedacht, is ook wat ongelukkig. Je beperkt je gedachten tot een kader. Alsof je eerst een lijst ophangt en daar een schilderij bij zoekt.
Andersom is makkelijker maar misschien heb je er al plannen voor. Laat maar weten!

Groet,

Peter
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Het Wijnland spoor
Hallo Bastiaan,

Je bent al lekker aan het brainstormen en je hebt best wel een lekker stukje oppervlak om iets moois te gaan bouwen. Het moderne station Horrem geeft aan dat er best wel treinen komen van enige lengte. Dat vraagt wel een aantal lange sporen in het station. Mijns inziens blijft er dan weinig ruimte over voor een tweede, laat staan een derde station. Dan zou ik gaan voor een hoger gelegen pendel- of klein enkelspoors baantje voor lokale goederen of passagiersdiensten.

Ook een baan van jouw afmetingen is al gauw vol gepland, geen probleem als dat jou idee is. Tip: ontwerp de baan niet met een lineaal en leg sporen eens scheef ten opzichte van de zijkanten. Ten tweede: houd je aan de geometrie van de C-rail, je ziet in de beide bochten aan de rechterkant dat de ruimte tussen de rails verschilt.

Denk lekker rustig verder, succes! We gaan het zien. :thumbup:



Re: Het Wijnland spoor
Zoals gewoonlijk kan ik mijn mond niet houden en laat ik graag eens zien wat ik er zou van maken  ;)
't Is maar wat je zelf liefst ziet natuurlijk, en alle suggesties zijn volledig vrijblijvend, maar met slanke bogen en slanke wissels ziet het er wel helemaal anders uit.
En dan nog met enkel standaard rails, wie er de zaag durft in te zetten kan de Märklin geometrie helemaal vergeten en er nog iets helemaal anders van maken.
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2016

offline
Re: Het Wijnland spoor
Wat Patrik getekend heeft, had ik ook voor ogen. Eventueel zou je het station 'zuid' kunnen omtoveren tot spitzkehre door er een dalend spoor aan toe voegen dat met een slinger onder het noordelijke station uitkomt.
Op die onderlaag kan een keerlus gemaakt worden met eventueel wat schaduwsporen om treinen te verbergen.
Dan koun ritjes maken van schaduwstation naar station Zuid en weer terug, of nog even naar station Noord. Heb je lekker wat te rangeren en/of te automatiseren.

Groet,

Peter
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het Wijnland spoor
Echt geweldig om te zien dat iedereen zo meedenkt, dat helpt mij echt om dit goed voor elkaar te krijgen. Vandaag nog eens wat geschetst aan de hand van de tekening van Patrik.
En ja jullie hebben gelijk, een pendelbaan kan prima enkel spoor zijn. En ja de geometrie mocht zeker beter. Wel vind ik het lastig om schuin te werken, past nog niet echt in mij hoofd denk ik.

Het idee van jou BlikkenTinus vind ik ook heel goed. Een doorgang station en dat de trein inderdaad verdwijnt onder de bovenlaag. Het aansluiten van de pendelbaan op de niveau 0 baan ben ik ook nog niet zo voorstander van inderdaad.
Qua beeld had ik echt de Moezel Wijnbaan Project in gedachte met die schuine heuvel waar de wijnranken opstaan. Daarom heb ik gekozen om de pendelbaan iets naar binnen te leggen.
Voor de rest ben ik nog niet helemaal over uit hoe ik het ga indelen. Ik ben niet gebonden aan een land of streek. Mijn treinen zijn ook een mix.

Ik zou binnenkort even een foto plaatsen van de huidige situatie, misschien wordt daarmee duidelijk waarom mijn plank al zo vast ligt. Tevens kan je onder het stuk waar nu drie sporen naast elkaar liggen niet komen. Dit is namelijk een kast  :?  Dus dat ik perfect voor de bovenlaag, maar jammer dat ik geen schaduwstation kan bouwen daar.

Nogmaals wil jullie bedanken voor de input, dit helpt mij enorm en motiveert mij om nog eens goed na te denken en zoveel mogelijk te delen. Ik probeer zondag met wat meer informatie en dus foto's te komen.
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2016

offline
Re: Het Wijnland spoor
Het harpje dat station Zuid nu geworden is is wel heel karig. Het eerdere ontwerp vond ik beter.

Als de bovenaan en onderbaan helemaal los komen zoals Marcel (Narwal) dat heeft gedaan, kun je op 0-niveau volstaan met een ovaal waar het voorste deel waarschijnlijk wel een station zou kunnen bevatten, hoewel ik het wel veel vind. Misschien is een bepekte industrie-aansluiting wel leuker.
Een brouwerij misschien? Aanvoer van grondstoffen, gerst en hop zou in gesloten goederenwagens kunnen (stukgoed, zakken). En het bier kan in koelwagens de wereld in gestuurd worden.
Op het doorgaande hoofdspoor kan van alles voorbij komen.

Groet,

Peter
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het Wijnland spoor
Dag iedereen, na een tijdje weer terug op het draadje. Ben een poos aan het dubben geweest. Maar ik ben begonnen! :D

Hier een paar foto's voor het vermaak, ik ben begonnen aan de onder baan. Voornamelijk met de goederenloods.
Dus een lijstje van dingen die ik nu voor het eerst gedaan heb:
[v] Modelspoor gipsen
[V] Ballast tussen de sporen
[v] Weatheren van gebouwen
[v] Grasstrooien
[v] Bosjes plaatsen

En wat er nog op de planning staat:
[ ] Goederen maken
[ ] Vullen van het goederen station
[ ] Verlichting inbouwen in het gebouw
[ ] Buitenverlichting bepalen

Als het goed is komt er morgen een bestelling binnen, hier zitten weer wat extra details bij.
Ik heb wat hekwerk besteld van Faller (180413) en wat laadgoederen (180348).
Ook ga ik eens kijken naar wat Kibri producten, waaronder de decoratiesets 38149 en 38628.
Niet te vergeten, ik heb ook wat containers gekocht voor wat wegwerpartikelen (7753 Busch).

Verder ben ik nog van plan om eens naar een mooie vrachtenwagen te gaan zoeken die ik kan open knippen aan de achter kant voor wat goederen.
Of een open dieplader kan natuurlijk ook. Maar dit wil ik op de modelspoor plus dagen doen in Houten komende maand.
Wie weet kom je wat leuks tegen!
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het Wijnland spoor
Door technische problemen van de site kunnen mijn foto's nog niet geüpload worden  @citaat
Dit houden jullie tegoed!
Re: Het Wijnland spoor
Lid sinds: 2020

offline
Re: Het Wijnland spoor
Hierbij de foto's van het vrachtstation