Beste treintjesliefhebbers,
Gisteren constateerde ik iets vreemd wat ik in het geheel niet kan verklaren, en daarom deze post om eens te horen of iemand ooit iets gelijkaardigs heeft voorgekregen.
Ik heb sinds een maand of zo twee slanke K-wissels (24715) in mijn treinbaan opgenomen. Deze doen het goed en stellen helemaal geen probleem tot ik gisteren een trein met wagons met spaakwielen over deze wissel liet rijden en er af en toe vonken aan de wielen van deze wagons te zien waren. Dit had ik nog nooit opgemerkt, want tot hier toe reden er enkel wagons over met volle wielen en daar doet dit fenomeen van vonken zich totaal niet voor.
Ik heb de loopvlakken van deze wielen met wasbenzine grondig gereinigd maar het "probleem" bleef. Wagons met "volle" wielen vertonen dit fenomeen niet, enkel de wagons met spaakwielen geven vonken, niet altijd, maar toch regelmatig en de ene wagon al meer dan de andere. Nu is het wel zo dat dit probleem zich beperkt tot altijd dezelfde, van één van de twee, K-wissels die ik in gebruik heb. Ik heb de wissel in kwestie minutieus onderzocht, maar merk toch niets bijzonders op dat deze vonken zou kunnen verklaren.
Volgens mij kunnen deze vonken enkel ontstaan bij het vormen van een kortsluiting, dus als er kortstondig contact wordt gemaakt tussen middenrail en spoorstaaf. Maar waarom hebben dan de volle wielen er geen last van? En ook schakelt de centrale niet uit, wat bij een kortsluiting toch zou moeten? Maar misschien is de duur van de kortsluiting te kortstondig? Of is er toch een andere bron voor deze vonken? Ik denk bvb aan statische elektriciteit. En waarom stelt dit probleem zich enkel bij spaakwielen? Hebben deze misschien licht afwijkende afmetingen ten opzichte van de volle wielen, die geen vonken veroorzaken, en raken deze spaakwielen, bij het overrijden van deze wissel, kortstondig middenrail en spoorstaaf? Heeft iemand dergelijk probleem ook ooit tegen gekomen en zo ja, wat is de verklaring en hoe heb je dat opgelost?
Ik zou de K-wissel, waar dit probleem zich voordoet, kunnen terugsturen en een andere in de plaats vragen, maar ik ontzie mij de uitbouw van deze wissel. Het was een hele klus om deze wissel ingebouwd te krijgen met dan ook nog verbindingen naar de ringleiding. Ik zou het ook zo kunnen laten maar ik ben er toch niet echt gerust in: vonken op mijn rails wijzen op iets dat fout loopt en dat is niet gezond. Ik zit er dan ook aan te denken om met een doorzichtige nagellak de binnenzijde van de spaakwielen te isoleren want ik vermoed dat de vonk enkel kan ontstaan door gelijktijdig raken van middenrail en spoorstaaf. Als ik een isolatie tussen beide aanbreng is het probleem misschien opgelost?
Veel vragen, ik tast duidelijk in het duister. Ik hoop dat iemand licht kan werpen op deze, voor mij toch, vreemde zaak. In afwachting van een bevrijdend antwoord zoek ik verder.
Vriendelijke groeten,
Vic