Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vonken bij het overrijden van een K-wissel

Gestart door Vic1956 woensdag 29 september 2021, 09:24:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Beste treintjesliefhebbers,

Gisteren constateerde ik iets vreemd wat ik in het geheel niet kan verklaren, en daarom deze post om eens te horen of iemand ooit iets gelijkaardigs heeft voorgekregen.

Ik heb sinds een maand of zo twee slanke K-wissels (24715) in mijn treinbaan opgenomen. Deze doen het goed en stellen helemaal geen probleem tot ik gisteren een trein met wagons met spaakwielen over deze wissel liet rijden en er af en toe vonken aan de wielen van deze wagons te zien waren. Dit had ik nog nooit opgemerkt, want tot hier toe reden er enkel wagons over met volle wielen en daar doet dit fenomeen van vonken zich totaal niet voor.

Ik heb de loopvlakken van deze wielen met wasbenzine grondig gereinigd maar het "probleem" bleef. Wagons met "volle" wielen vertonen dit fenomeen niet, enkel de wagons met spaakwielen geven vonken, niet altijd, maar toch regelmatig en de ene wagon al meer dan de andere. Nu is het wel zo dat dit probleem zich beperkt tot altijd dezelfde, van één van de twee, K-wissels die ik in gebruik heb. Ik heb de wissel in kwestie minutieus onderzocht, maar merk toch niets bijzonders op dat deze vonken zou kunnen verklaren.

Volgens mij kunnen deze vonken enkel ontstaan bij het vormen van een kortsluiting, dus als er kortstondig contact wordt gemaakt tussen middenrail en spoorstaaf. Maar waarom hebben dan de volle wielen er geen last van? En ook schakelt de centrale niet uit, wat bij een kortsluiting toch zou moeten? Maar misschien is de duur van de kortsluiting te kortstondig? Of is er toch een andere bron voor deze vonken? Ik denk bvb aan statische elektriciteit.  En waarom stelt dit probleem zich enkel bij spaakwielen? Hebben deze misschien licht afwijkende afmetingen ten opzichte van de volle wielen, die geen vonken veroorzaken, en raken deze spaakwielen, bij het overrijden van deze wissel, kortstondig middenrail en spoorstaaf? Heeft iemand dergelijk probleem ook ooit tegen gekomen en zo ja, wat is de verklaring en hoe heb je dat opgelost?

Ik zou de K-wissel, waar dit probleem zich voordoet, kunnen terugsturen en een andere in de plaats vragen, maar ik ontzie mij de uitbouw van deze wissel. Het was een hele klus om deze wissel ingebouwd te krijgen met dan ook nog verbindingen naar de ringleiding. Ik zou het ook zo kunnen laten maar ik ben er toch niet echt gerust in: vonken op mijn rails wijzen op iets dat fout loopt en dat is niet gezond.  Ik zit er dan ook aan te denken om met een doorzichtige nagellak de binnenzijde van de spaakwielen te isoleren want ik vermoed dat de vonk enkel kan ontstaan door gelijktijdig raken van middenrail en spoorstaaf. Als ik een isolatie tussen beide aanbreng is het probleem misschien opgelost?

Veel vragen, ik tast duidelijk in het duister. Ik hoop dat iemand licht kan werpen op deze, voor mij toch, vreemde zaak. In afwachting van een bevrijdend antwoord zoek ik verder.

Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Ik zou eerst eens de maten opnemen van de asjes, als er een paar tiende mm te veel/te weinig ruimte zit tussen de wielen kan er een kortsluiting/vonk komen.
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Is het Märklin locomotief of van een ander merk?
Zoals John hierboven schrijft, controleer de afstand tussen de wielflenzen.
Grote kans dat die de puntcontacten raken en daardoor kortsluiting veroorzaken...
Het is maar een gok natuurlijk...

Willy
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Bij mijn Trix/Märklin ICE 3 heb ik kortstondige kortsluitingsmomentjes op de slanke Engelse wissel (K-rail).
Daar is de oorzaak de slepers die aan de binnenzijde van de wielen de massa 'afenemen'.
Deze komen op betreffende wissel tegen delen die contact hebben met de middencontacten.
Is er wellicht zoiets aan de hand?
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Plaats krimpkous o.i.d. over de puntcontacten die zich het dichts bij de railstaven bevinden...

Willy
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Beste treintjesliefhebbers,
Alvast bedankt voor al jullie raad en hulpvaardigheid. Ik heb het probleem deze namiddag gelukkig kunnen oplossen.

Het waren twee puko's in het midden van de wissel die iets te dicht naar de railstaaf toestonden en dat "iets te dicht"  was echt heel weinig, maar net genoeg om af en toe een contact te veroorzaken tussen de middenrail (de puko dus) en de spoorstaaf. De binnenkant van het wiel raakte dan heel even de puko en maakte dus  heel even kortsluiting waardoor er een vonk ontstond. Deze kortsluiting was waarschijnlijk zo kort van duur dat de centrale niet uitschakelde.

Ik heb het opgelost door de zijkant van deze puko's voorzichtig een klein beetje af te vijlen met een fijn vijltje. Ik heb misschien een paar tiende mm afgenomen maar dit was voldoende om dit valse contact te vermijden.

Nu, waarom dit fenomeen zich enkel voordeed bij de spaakwielen heeft er mee te maken dat veel van deze wagons uit periode 1 met spaakwielen vrij korte wagons zijn, waardoor de beide assen van de voor en achterwielen vrij dicht bij elkaar staan. Hierdoor kunnen deze wagons net iets meer schranken (scheef staan ) ten opzichte van de hartlijn van het spoor dan een langere wagon (met volle wielen) en aldus gemakkelijker dit valse contact veroorzaakten.

Voilà, ik geef hier de uitleg maar, misschien dat iemand anders met een gelijkaardig probleem er later ook wat aan heeft.

Hartelijk bedankt allemaal, de groeten,
Vic



Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Om de zijkant van een puco elektrisch te isoleren kan je ook transparante nagellak gebruiken, veelal bij moeder de vrouw te lenen  ;)
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Citaat van: Vic1956 op woensdag 29 september 2021, 19:39:39

Nu, waarom dit fenomeen zich enkel voordeed bij de spaakwielen heeft er mee te maken dat veel van deze wagons uit periode 1 met spaakwielen vrij korte wagons zijn, waardoor de beide assen van de voor en achterwielen vrij dicht bij elkaar staan. Hierdoor kunnen deze wagons net iets meer schranken (scheef staan ) ten opzichte van de hartlijn van het spoor dan een langere wagon (met volle wielen) en aldus gemakkelijker dit valse contact veroorzaakten.

Hallo

Ik wil je niet teleurstellen, maar hoe langer de wagen hoe meer de wielen scheef zullen staan in een boog. B)

Waarschijnlijk staan de spaakwielen iets dichter bij elkaar bij jouw wagon zodat de wielen net de puko raken. Of de flensen zijn iets dikker, kan ook nog.

In elk geval heb je het mooi en (naar mijn mening) op de goede manier opgelost. :thumbup:

Bart
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Hallo Bart,
Citeerhoe langer de wagen hoe meer de wielen scheef zullen staan in een boog.

Ja, dat klopt, daarmee ben ik volmondig akkoord. En hoe kleiner de straal van de bocht, des te schever de wielen ten opzicht van de spoorstaven zullen staan.
Maar het probleem doet zich voor in het rechte gedeelte van de linkse wissel. Ik heb nog niet getest als de wagons de afslag nemen, dat zal ik vandaag eens doen.
Ik heb de wielen ook nagemeten met de schuifmaat. De afmetingen zijn identiek aan de afmetingen van de volle wielen. En het is frappant dat het de wagons met spaakwielen waren, de korte wagons, die problemen gaven, bij de andere wagons waren er geen vonken te zien. Dus de verklaring waarom het de spaakwielen zijn die problemen veroorzaakten blijft duister. Nu het probleem is opgelost, alvast bedankt voor de interessante opmerking.
Groeten,
Vic
Re: Vonken bij het overrijden van een K-wissel
Willy en Jakop,
Bedankt voor deze beide oplossingen, nagellak en krimpkous. Ik heb het opgelost met een klein beetje van de puko te vijlen maar moest het probleem toch nog niet helemaal verholpen zijn dan zal ik jullie voorstel toepassen.
Groeten,
Vic