Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ESU Br.220/V200

Gestart door 1200Blauw zondag 10 oktober 2021, 17:07:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Br.220/V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
ESU Br.220/V200
Dit model van ESU is, zoals veel andere locomotiefmodellen van dit merk, uitgerust met een schakelaar en een afneembare sleper. Daardoor kan het model eenvoudig zowel op 2- als 3-railbanen worden ingezet. Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand. Oppassen dus voor met name tweerailers.
Het model is verpakt in een stevige kartonnen doos met schuimplastic vulling. Daarbinnen bevindt zich een plastic houder waarop de loc is vastgeschroefd. Met een meegeleverde inbussleutel kan het model worden losgemaakt. Eveneens meegeleverd zijn een zakje met kleine onderdelen en een hulpstuk om de voorgemonteerde sleper te verwijderen.
Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.



Het model  werd een maand of misschien twee geleden aangekondigd en is inmiddels ook in de winkels beschikbaar.

Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit.  De loc is eenzijdig voorzien van een koppeling, aan de zijde van cabine 2. Een tweede koppeling wordt meegeleverd. In cabine 1, de cabine waaronder geen koppeling is gemonteerd, is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man in de cabine plaatsnam.



Op een ESu ECoS-centrale meldt de loc zich default aan met Railcom en biedt dan een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er wordt zoals gezegd een zakje met allerlei onderdeeltjes meegeleverd, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk". Ook zonder die extra's ziet het er heel netjes en strak uit.
Re: ESU Br.220/V200
ACTS.zuid
gast

Re: ESU Br.220/V200
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 oktober 2021, 17:07:13

Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand.


Check het eens, bij eerdere Esu hybride modellen was dat namelijk niet altijd het geval. Staat de lok verkeerd om: geen detectie. :D

Mooi lokkie maar dat had ik geloof ik al gezegd.

Gr, Ben.
Re: ESU Br.220/V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ESU Br.220/V200
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 10 oktober 2021, 17:20:07
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 oktober 2021, 17:07:13

Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand.


Check het eens, bij eerdere Esu hybride modellen was dat namelijk niet altijd het geval. Staat de lok verkeerd om: geen detectie. :D

Dat zou bijzonder zijn, maar ik ga het binnenkort even proberen. Ik meld het hier wel.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 10 oktober 2021, 17:20:07
Mooi lokkie maar dat had ik geloof ik al gezegd.

Zeker, maar andermaal dank :)
Re: ESU Br.220/V200
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU Br.220/V200
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 oktober 2021, 17:07:13
Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail.

Hi ?,

Inderdaad een fraai model zou hem ook wel willen hebben maar er zijn hier al enkele V200's
Veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: ESU Br.220/V200
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU Br.220/V200
De uitsparing in de metalen bovenbouw is m.i. te groot voor de ingezette raampjes (of omgekeerd, de raampjes hadden iets hoger moeten zijn)?

EDIT Ad: Foto verwijderd op verzoek

Willy
Re: ESU Br.220/V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ESU Br.220/V200
 @citaat Je opmerking is correct. In werkelijkheid zie je dit nauwelijks, maar de foto toont het onverbiddelijk. Ook het lekken van cabinelicht valt in werkelijkheid nauwelijks op.

Citaat van: Haradigi op maandag 11 oktober 2021, 11:19:29
Inderdaad een fraai model zou hem ook wel willen hebben maar er zijn hier al enkele V200's
Veel plezier ermee.

Tijd voor een mooie line-up misschien, in het daarvoor bedoelde topic? :) :thumbup:
Re: ESU Br.220/V200
ACTS.zuid
gast

Re: ESU Br.220/V200
Citaat van: 1200Blauw op zondag 10 oktober 2021, 21:32:21

Dat zou bijzonder zijn, maar ik ga het binnenkort even proberen. Ik meld het hier wel.


En, al geprobeerd?
Re: ESU Br.220/V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ESU Br.220/V200
 @citaat Ik heb een drukke week achter de rug, dus nee, nog niet. Misschien morgen wel, wie weet... :)
Re: ESU Br.220/V200
ACTS.zuid
gast

Re: ESU Br.220/V200
 @citaat Ik las dit niet gisteren, morgen is vandaag toch?
Re: ESU Br.220/V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ESU Br.220/V200
 @citaat Zeker, maar niet om 8 uur 's ochtends. Dit lijkt me een schappelijker moment ;) Als je dit morgen leest schreef ik dit dus gisteren :D

Vanmiddag even geprobeerd. Ook omgekeerd geeft de loc massadetectie. Echter zijn maar van één draaistel de wielen verbonden, namelijk die waar de sleper gemonteerd is / kan worden. Dat is toevallig ook de kant waar default geen koppeling is gemonteerd, cabine 1. Die loopt dus doorgaans voorop mag je verwachten en dat is prettig.
Re: ESU Br.220/V200
ACTS.zuid
gast

Re: ESU Br.220/V200
Citaat van: 1200Blauw op zondag 17 oktober 2021, 19:42:45

Echter zijn maar van één draaistel de wielen verbonden, namelijk die waar de sleper gemonteerd is / kan worden.


Da's ieder geval wat maar wel minnetjes voor de 3railer. Het andere draaistel dan maar zelf doen, erg ingewikkeld is het niet: draadje aanleggen wat altijd weer te verwijderen is.

Gr, Ben.