Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hondekop Trix of Trix Express

Gestart door v200marklin maandag 13 september 2021, 20:22:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hondekop Trix of Trix Express
Beste medespoorders,

welk merk is dit treinstel, staat alleen made in Germany op en is het gelijk of wisselstroom ?.

Mocht je interesse hebben , hij is te koop.

Bij voorbaat dank.

Mvg Gert
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Beste Gert,

het is inderdaad een Trix. Meestal lusten die alleen gelijkstroom. Er zijn echter wel varianten voor het Marklin systeem gemaakt. Herkenbaar aan de bekende Marklin sleper op een van de draaistellen, en  afgefreesde schorten, zodat die niet in aanraking met de oude (grote) Marklin wissellantarens komen.

m.vr.gr.
Martin
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Gert,

Dit is een Trix Express model, in de basis een gelijkstroom drierail trein, dit door de speciale sleepvoetjes.
In de loop der jaren genoeg knutselprojecten gezien naar Marklin of gelijkstroom tweerail.
Probleem bij deze treinen zit hem vooral in de wielflenzen deze zijn iets te hoog voor hedendaagse normen hierdoor rij je (soms) op de bielzen.
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 14 september 2021, 14:53:39
Probleem bij deze treinen zit hem vooral in de wielflenzen deze zijn iets te hoog
En veel te dik...
Re: Hondekop Trix of Trix Express
De Hondekop, NS ElD2 grasgroen met gele strippen, van Trix is in veel uitvoeringen op de markt gebracht, 1962:
1) Trix Express 2281: 3-rail gelijkspanning systeem waardoor een twee treinenbedrijf mogelijk was. De wielen zijn niet volgens de NEM, ze hebben dikke flenzen.
2) Trix International 2284: 2-rail gelijkspanning systeem volgens NEM
3) Trix International 2287: 2-rail gelijkspanning systeem volgens NMRA
4) Trix Express ten behoeve van Märklin-systeem 2283: Let op: het wordt met gelijkspanning bediend dus was een gelijkrichter en rijrichtingschakelaar nodig die op een Mln trafo werd aangesloten 5530, de wielen waren conform Märklin geplaatst en het stel was voorzien van een sleper
Een tussenrijtuig bestond 2282 voor 2281, 2285 voor 2284, 2286 voor 2283 en 2288 voor 2287
1963:
in het rood ten behoeve van de Duitse markt en na verwijderen stroomafnemers als een benadering van een NS DE3
2301/2302 technisch als 2281/2282, 2303/2304 als 2283/2286, 2305/2306 als 2284/2285 (een rood "NMRA"-stel is niet verschenen)
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hondekop Trix of Trix Express
Het getoonde treinstel is een Trix-International; de wielflenzen van Trix-Express zijn aanzienlijk dikker.
Tevens zie ik dat de schorten van dit model kort zijn, dus geschikt om de Märklin wissellantaarns te ontwijken.

Ook in Lilleby-Altenstein is er zo'n hondekop verdwaald; ik heb deze verbouwd zodat hij prima op mijn analoge Märklin-baan rijdt.
Scroll voor de ombouw even door mijn draadje: Trix hondekop