Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Faller 110150 en 110151, een vergelijking

Gestart door Jan22 zaterdag 11 september 2021, 12:54:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Stationsgebouwen kunnen sterk op elkaar lijken, en toch verschillen.

Neem Faller 110150 en 110151. Ik kom daarop vanwege een ander draadje.
De bouwdoos en zijn voorbeeld. Daarin stel ik:

Citaat van: Jan22 op maandag 06 september 2021, 14:46:51
Een ander stationnetje van Quick/Pola:
Mühlen, alias Zweinitz, alias Ebelsbach, alias Gurk, alias Hofheim, alias Hüttenberg, alias Weitensfeld.

Sommige van die stations hebben echt bestaan, andere niet. Sommige stationsnamen hebben echt bestaan andere niet. En tot overmaat van ramp hebben sommige modelstations andere namen dan in het echt, en liggen ze aan andere lijnen dan het stationsgebouw dat ooit model stond.

Mühlen (Faller) lijkt op Ebelsbach (Pola/Quick, dat sommige mensen kennen als Waldheim), en lijkt daarmee sprekend op station Gurk aan de smalspoorlijn Gurktalbahn (in Oostenrijk). Dat gebouw Gurk bestaat nog, maar de spoorlijn is op die plek afgebroken.

Hüttenberg lijkt sterk op Mühlen maar de verhoudingen zijn anders. Dat blijkt het duidelijkst als je de spoorkanten en straatkanten naast elkaar afbeeldt. Ze kunnen dus niet een en het zelfde grootspoor station als voorbeeld hebben.
Tenzij er bewust aan is geknutseld door de afdeling 3d, en daar lijkt het op. Er is een ander model Haltepunkt Mitteltal te noemen. Mitteltal (Primex) lijkt sprekend op Zweinitz. En er is nog een model dat sprekend lijkt op Hüttenberg. Dat is Pola 707, een baanwachterswoning. Pola is overgenomen door Faller, en Pola modellen verschijnen tegenwoordig vaak als Faller modellen.

Terminologie: Voor wie schrijf ik dit eigenlijk? In ieder geval ook voor mezelf.
Het gaat om bouw-jargon: hoe omschrijf je de verschillen, met welke begrippen?

Stel, je gebruikt de kerkelijke bouwkunst terminologie "hoofdbeuk" en "zijbeuk", en je noemt het gedeelte van het gebouw met de nok tussen spoor en straat de hoofdbeuk (met de hoogste daknok), en het stuk met de nok evenwijdig aan het spoor de zijbeuk (met een iets lagere daknok).   
De wikipedia helpt. Onder dakvormen staan allerlei vormtermen waarmee je daken kunt beschrijven, en daarmee kom je een heel eind: de meeste modellen hebben een zadeldak en een steekkap.

CiteerEen steekkap, insteekkap of steekdak is een dakconstructie waarbij een kleinere kap insnijdt in een grotere kap. Daarbij steekt de nok van de kleinere kap op een lagere hoogte in de grotere kap in.

Het verschil is duidelijk te zien, maar hoe beschrijf je dat in termen van de wikipedia? Gurk, Zweinitz, Mariapfarr, Mühlen en Hofheim hebben allemaal een lange (en lagere) zijbeuk en een kortere (maar hogere) hoofdbeuk.
De langere zijbeuk (steekkap) steekt op een lagere hoogte in de hogere kap van de hoofdbeuk.
Hüttenberg heeft een langere en bredere hoofdbeuk dan Gurk-Zweinitz, en een kortere, en smallere zijbeuk.
De hoofdbeuk heeft een zadeldak, en de zijbeuk heeft een steekkap die lager in steekt in de hoofdbeuk.
Maakt dat iets duidelijk? Nee, geen moer. Aan de hand van de plattegronden zie je het verschil beter.

Bij het origineel van Mariapfarr is de zijbeuk een stukje langer dan bij de andere stations,
en dat uit zich door een extra raam en een 3e steunbalk onder het afdak. Volgens Ingo Mögling is het origineel van Mariapfarr niet Mariapfarr (Oostenrijk) maar Schwarzenbach an der Pielach (Oostenrijk). 
Ik vind dat onwaarschijnlijk, vanwege architectonische verschillen.

Daarnaast speelt een kale gestucte muur versus een muur met betimmering (latwerk) een rol.
En er zijn ook stations (vergelijkbare originelen) met vakwerk-balken in de muur.
Bij Gurk (op een historische foto), Zweinitz, Mühlen, Hüttenberg  en Hofheim zit de deur naar het perron in de zijbeuk. Bij Mariapfarr zit de deur naar het perron in de hoofdbeuk.
Bij het gerestaureerde Gurk zit de dichtgestucte deur naar het perron ook in de hoofdbeuk (niet in de zijbeuk).

Dat Hüttenberg (Oostenrijk)  niet het station is wat Faller afbeeldt, blijkt uit de foto's van dat station in het echt.
Die foto's staan hier.

Bij Faller 's model  van Hüttenberg is de verhouding hoofdbeuk:zijbeuk net andersom t.o.v. de andere stations.
Net alsof iemand wat met een 3D programma heeft zitten spelen.
Een Oostenrijks model op een andere smalspoorlijn (Mariazellerbahn, Oostenrijk) heeft die andere verhouding ook, maar gespiegeld.

De reden waarom ik in Oostenrijk verzeild raakte, is een stationsnaam (Ebelsbach alias Winterbach). Winterbach (am Mariazellerbahn) heeft de goede verhouding, en lijkt desondanks niet op Hüttenberg.

Hüttenberg (in Oostenrijk) lag aan de Görtschitztalbahn. Gurktalbahn en Görtschitztalbahn zijn zijlijnen geweest van een smalspoornetwerk in Oostenrijk, aanvankelijk aangelegd voor transport van ijzerertswinning in het gebergte, en in de jaren '70 "eingestellt" (dus gesloopt) en verbust (er rijden postbussen).

De herkomst van het model "Mühlen" is duidelijk (gedocumenteerd). Het was een giet-model van Pola.
Pola had het model (de mal) van Quick, en Quick baseerde zich op de Gurktalbahn, in een tijd dat die baan zijn goederenfunctie verloor, en er werd gestreden voor het behoud van personenvervoer, en daarmee de lijn.

Maar hoe zit dat met Hüttenberg? En wat heeft het merk Vau-Pe daarmee te maken?

*** bron van de primex doos foto:
Altemodellbahnen.de Primex nr 1681 (Haltepunkt Mitteltal) (en het verband met Pola en Faller).
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
In dat andere draadje noem ik  Faller 190230 (A) Nebenbahn-Station Zweinitz.
Dat model betrof een epoche 3 (1946-1977) station, in een Limitierte Sonderserie,
inmiddels uitverkocht (=A) en dus niet meer bestelbaar.
En sinds mei 2022 ook niet meer te vinden op de Faller website.

Het originele station is mogelijk in 1977 afgebroken. Dat is hiervan de suggestie.
En die afbraak geldt waarschijnlijk ook voor Weitensfeld. Want de lijn loopt niet meer zover door.
Toch, zie bijlage, in 1967 nog wel. Twee foto's. Er staan helaas treinen voor de gebouwen.
De foto's zijn hier te vinden.

Faller model Zweinitz (190230)  is duidelijk identiek aan Faller model Mühlen (110150) en
aan Pola Bahnhof Zweinitz ( 804), en aan Quick model Zweinitz.
En dus aan het station dat model stond, Gork of Zweinitz?

Bahnhof Gork bestaat nog, al ligt er geen rails meer voor de deur. Het is volledig gerestaureerd.
Aan de Gurktalbahn ligt ook een station Zweinitz,
en dat gebouw was in 1967 nog vrijwel identiek aan Gork.


***edited: links aangepast
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Hoe kom je er nou achter wat de naam was, en wie het station het eerste maakte in model.
Zo ging ik op zoek in de antiquario gegevens van Conrad (Berlin), omdat daar vele catalogi staan van vele merken.

Een van die merken is Pola. En ik nam de catalogus uit 1967 omdat de Pola-catalogus Quick heet!
Kijk, en daarin staan allerlei modellen die ik toen heb gekocht of wilde hebben.

Wat heeft VAU-PE ermee te maken? Alles. Bijna alle stationsmodellen die Faller en Pola uitgaven, werden door VAU-PE eerder op de markt gezet. En laten we intuïtief de catalogus erbij nemen van VAU-PE uit 1967.

Het voorbeeld in de 1e bijlage in Quick (catalogus 1967).   Daarin staat o.a. station Zweinitz.
Het voorbeeld in de 2e bijlage is VAU-PE (catalogus 1967). Daarin staat station Ebelsbach.

Het blijkt dat mijn station Ebelsbach niet station Ebelsbach was,
maar net als Waldheim (bij medeforumlid Hanzi) een fantasienaam.

Alle producenten (Faller, Pola, Quick, en VAU-PE) houden vast aan dezelfde naam voor het zelfde model treinstation Ebelsbach. Echt waar? Faller dus niet. Die bracht dit station recent opnieuw uit, nu onder de naam Winterbach.
Je kunt dan een nieuwe zoektocht beginnen (naar een origineel met die naam), maar tot dusverre levert dat niets op.

In bouwdozen stoppen ze stickers met alle stationsnamen die ze uitgeven.
De gebruiker mag dus zelf bepalen hoe zijn modelstation gaat heten.

Maar voor Zweinitz geldt iets anders. Zweinitz wordt onder allerlei namen te koop aangeboden, door Faller.
Uitsluitend door Faller?  Nee, en dat is waarom Pola (100-2010) Bahnhof Hofheim genoemd werd.
En kennelijk hingen VAU-PE en Primex er nog weer andere namen aan.

Hofheim was een model van  Bahnhof Zweinitz, maar dan met een wit gestucte muur.
Er bestaan 3 Bahnhöfe Hofheim in Duitsland. Ze zijn het niet.
Formeel bestaat er geen station Hofheim in Oostenrijk. In ieder geval niet meer traceerbaar.

Ook Pola (100-2063) model Bahnhof Maria Pfarr is genoemd.
Het origineel van MariaPfarr lijkt sprekend op Zweinitz, met  als belangrijkste verschillen:

-de deur tussen stationsgebouw en bankje zit in de dwarsmuur
-een derde schoorsteen op het dak
-3 steunbalken onder het afdak in plaats van 2
-dwarsbalken onder de daknokken, en een versiering op die nokken (heet "piron", zie wikipedia)
-een extra bijgebouwtje (van hout) naast het station

Dat zijn de redenen waarom Ingo aangeeft dat Pola model Bahnhof Mariapfarr is gebaseerd op het origineel Schwarzenbach an der Pielach (Oostenrijk), en niet op het origineel van Maria Pfarr.

Dat idee klopt niet volledig om uiteenlopende redenen, o.a. betimmering, toegangsdeur en daklijn.
Het model Mariapfarr lijkt op het orgineel van Zweinitz, maar met wat (essentiële) verschillen. En het lijkt totaal niet op Hüttenberg, en wel beschouwd ook niet op Schwarzenbach.

Het originele station Mariapfarr staat aan de Taurachbahn (nabij Salzburg).

De sn.at wiki toont twee foto's van dat station
en dat origineel (aan de Taurachbahn) wijkt minder af dan Schwarzenbach (aan de Mariazellerbahn):
https://www.sn.at/wiki/Datei:Mariapfarr_Bahnhof_Taurachbahn.jpg
https://www.sn.at/wiki/Datei:Taurachbahn-Station_Maria_Pfarr.jpg

Hoe heeft de oorspronkelijke kennis van de plek waar een model stond, zo zoek kunnen raken?

De Quick catalogus meldt Treibach-Kleinglödnitz als de plek waar het origineel van Bahnhof Zweinitz stond.
De Duitstalige wikipedia weet dan al dat het om de Gurktalbahn gaat. En zo vind je hier en daar summier wat foto's zoals hier, met een foto van de voorkant en de achterkant van Bahnhof Gurk (zonder de rails uiteraard, en met een geel gestucte muur). De foto's zijn van Fotos von Swen Pfister uit 2005.

CiteerIm Ort Gurk, dem ehemaligen Bischofssitz und Hauptort des Gurktals,
st der Bahnhof erhalten geblieben und liebevoll restauriert worden

De Engelstalige wikipedia onthult dat het gaat om een district in Karintië.
Omdat daar Glödnitz (Slov.: Glodnica) onder valt.

En omdat de huidige gemeente Weitensfeld im Gurktal (Slov.: Prečpolje ob Krki) Kleinglödnitz en Zweinitz omvat.
Maar op die manier kom je niet verder, behalve dan dat je weet in welke hoek je het moet zoeken.
Alle info klopt op zich, maar aan het een heb je meer dan aan het ander.
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Bahnhof Ebelsbach (Ufr) bestaat niet meer. Tegenwoordig is er een halte tussen twee dorpen in:
Ebelsbach-Eltmann.  Zoeken op Hofheim en Ebelsbach samen geeft Unterfranken, Haßberge.
Omdat daar een station Hofheim ligt en een dorpje Ebelsbach (inmiddels kerngemeente van een hoop dorpen eromheen).
Ze liggen daar niet bepaald naast elkaar.

Op elk apart zoekend, vind je 3 verschillende stations Hofheim (Ufr, am Taunus, en Ried),
en toch maar 1 enkele halte Ebelsbach (tja, en nog eentje in het huidige Frankrijk).

Bahnstrecke Haßfurt–Hofheim. Daarin vindt men Hofheim in Unterfranken.
Aan de foto's  te oordelen is dat station tegenwoordig een museum,
en het gebouw lijkt niet op de modellen met die naam.

Hofheim (a. Taunus) ligt in Hessen.
Dat station is nog in gebruik. Het gebouw lijkt niet op de modellen met die naam.

Hofheim(Ried) zou aan de Riedbahn moeten liggen (daarop slaat de toevoeging "Ried", immers), maar ligt volgens sommige bronnen aan de Nibelungenbahn. Het stationsgebouw is niet meer in gebruik. Het gebouw lijkt niet op de modellen met die naam.
Hofheim(Ried) is tegenwoordig als gemeente toegevoegd aan Lampertheim, en dat bemoeilijkt het zoeken (niet naar een foto van het station, er zit er zowaar zit nog eentje in het gemeente archief, maar omdat Lampertheim ook een station heeft, maar aan een andere spoorlijn).

Spoorlijnen in Duitsland en Oostenrijk hebben vaak namen.
Als je weet aan welke spoorlijn een station ligt,
dan vind je de wikipedia pagina van zo'n station makkelijker.

Helaas is er bij de spoorlijn van Hofheim(Ried) iets fout gegaan bij de naamgeving. De Riedbahn (waaraan Hofheim ligt) en de Nibelungenbaan (waaraan Lampertheim ligt) zijn qua benaming door elkaar geraakt. en dat merk je terug in sites die historische info (proberen te) geven. Fake News ontstaat dus ook op die manier. Het kan een citeerfout zijn of een benoemingsfout, maar het gevolg is dat bijbehorende foto's verkeerd zijn opgeborgen.

Ebelsbach (in Landkreis Haßberge) merkt op
onder het kopje Verkehr
CiteerWeiterhin besteht eine Anbindung an die Bahnstrecke Bamberg–Würzburg mit dem Haltepunkt Ebelsbach-Eltmann.

De Duitstalige Wikipedia maakt onderscheid tussen Bahnhof en Haltepunkt (Haltestelle). De naamgeving maakt duidelijk dat er geen stationsgebouw meer staat in Ebelsbach-Eltmann, of dat het gebouw die functie niet meer heeft.
Foto's ervan (vroeger of nu) zijn vooralsnog onvindbaar.

Conclusie: Pola model Hofheim is gebaseerd op Bahnhof Zweinitz (Oostenrijk), en niet op een Duits origineel.
Ebelsbach (VAU-PE tot Faller) heeft misschien bestaan in de voormalige DDR, maar is waarschijnlijk in 1977 afgebroken (tegen het einde van Tijdperk III).

Tijdens de zoektocht viel het oog op Fallermodel 131309 (Winterbach) (Tijdperk I, 1880 - 1920).
Als je dat station vergelijkt met Fallermodel 131544 (Ebelsbach) (Tijdperk I, 1880 - 1920),
dan is de overeenkomst toch wel frappant.

Wat kunnen we hieruit opmaken: Ebelsbach=Winterbach?
Ik blijk niet de eerste te zijn die me dat afvraagt. Bij Altemodellbahnen.de speelde een soortgelijke vraag.
En die vraag komt daar vaker voor (Zijn ze het zelfde: Ebelsbach, Burgstadt, Winterbach).

***edited: de website van Faller werd in mei 2022 gewijzigd. Bronnen zijn sindsdien onvindbaar.
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Een bijzonderheid: alle genoemde banen in Oostenrijk zijn smalspoorbanen (760 mm).

De Duitstalige wikipedia noemt die maat smalspoor  Bosnisch  smalspoor of "Bosnaspoor". Die maat smalspoor tref je aan in Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië , Bulgarije, Roemenië, Slovenië, Kroatie, Servië, Bosnië, Polen en de Oekraïne.

In het Oostenrijkse deel zijn die banen bijna allemaal aangelegd in het toenmalige koninkrijk (en dat rijk was veel groter dan Oostenrijk nu is), met als hoofddoel "ijzererts winning". De stations zijn ook bijna allemaal in die tijd ontstaan, en later vaak aangepast aan latere wensen, meestal met houtbouw.

Veel van die (smalspoor-) stations zijn van dezelfde architecten, en er zijn hooguit kleine variaties: wat langer, wat korter, een groter of juist kleiner woonhuis, een kleinere of juist grotere overdekte wachtkamer, een open of juist een gesloten waranda, toiletten om de hoek of juist aan het perron, plek voor een bushalte (postkoets)  achter het gebouw of juist niet.

Een van die smalspoorbaantjes In Niederösterreich heet Waldviertler Bahnen.

Vanaf daar is het hopen dat het juiste stationsbeeld langs komt. En er komt het een en ander langs, zoals het station van Bad_Großpertholz, Neu Nagelberg, enBahnhof Alt-Weitra.

Op de site van een fotograferende treinreis-gek:  Eberhard Peter, staan foto's uit 2006.
Waldviertler Schmallspurbahn1
Daarin, met kennis van de stations op de lijn uit de wikipedia, heb ik gezocht naar stationsgebouwen op de foto's:

Dat gaf twee treffers: alleen was onduidelijk of diep linken is toegestaan. Antwoord nee.

Eberhard Peter heeft gereageerd op mijn verzoek per mail: elke link is welkom, ga je gang.
Deep linken heeft als nadeel dat hij z'n foto's niet op een andere wijze kan opslaan
(want dan werkt de link niet meer). Daarom heb ik een van z'n foto's bijgevoegd.
Dan weet je of het de moeite waard is om op z'n site rond te kijken.

Hij legt uit hoe je zo link 'naar 1 foto wel kunt plaatsen
b.v. zo:
www.ebepe.com/html/w10270.htm
Hij meldt dat het station Alt+Weitra geschreven wordt met een koppelteken ertussen, dat de lijn niet langer door de ÖBB bediend wordt, en dat stationsgebouwen inmiddels vervangen zijn door nieuwe.

Citeer
This railroad in the meantime changed the ownership from ÖBB to NÖVOG: https://www.waldviertelbahn.at/

Therfore most of my images are "history" already. All infrstructure at Gmünd is not existing any more as shown on my images.
Today a new station building was built close to the area shown on www.ebepe.com/html/w10163.htm

Op een foto die ik eerder aantrof van Alt-Weitra, bleek de de verhouding min of meer te kloppen met die van het model Faller Hüttenberg, alleen bestond de muur van het bouw toen nog uit vakwerk (hout met daartussen stucwerk).

Op de foto van Eberhard Peter (website ebepe) is de muur geheel gestuct. Het schuurtje links was er op die foto nog niet. Alles verandert in de tijd. Op andere sites kun je zien dat het station is verkocht, en daarna opnieuw is verbouwd met andere kozijnen, en met het dichtmaken van de open waranda. Als je nu op de trein wacht, wacht je voor de gevel in plaats van onder het dak.

http://www.ebepe.com/bwvb/10270_02.jpg
Bahnhof Alt-Weitra

Het plaatje bevindt zich hier in de bijlage.

Let op de schuur links, waarvan het dak lager insteekt in de hoofdbeuk,
en let op de betimmering van de bovenbouw van de muur van de hoofdbeuk.
De muur is niet van top tot teen gestuct.

Het is op deze foto onduidelijk of de deur van perron naar wachtkamer in de dwarsmuur zit (zoals bij Mariapfarr) of in de achterwand (zoals bij Bad_Großpertholz), want de trein staat ervoor.
De hoofdbeuk muur heeft maar 1 raam, geen twee. Hoeveel zolderramen er zijn (1 of 2) is niet te zien.

Eén foto (18 december 1993) wil ik nog naar voren halen:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Waldviertel_schmalspur_02.jpg
Daarop staat het station nog zonder de bijgebouwen, met vakwerk en betimmering van de bovenbouw, en met een dichtgemaakte waranda. Faller model Hüttenberg mist de betimmering en het vakwerk, en heeft een open waranda.
Voor de rest kan het ermee door.

Toch is er nog een marginaal verschil.  Faller Hüttenberg heeft 1 raampje bovenin de gevel van de hoofdbeuk,
Alt-Weitra heeft daar 2 raampjes zitten, althans in 1993.

Als dit alles onvoldoende overeenkomst biedt, dan is Hüttenberg een fake-station.
Zo niet, dan zou het origineel Alt-Weitra kunnen zijn.
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Er is nog een klassieke manier om Faller 110150 (Mühlen) en Faller 110151 (Hüttenberg) te vergelijken:
met plattegronden. Vroeger stonden die standaard in de handleidingen, nu niet meer.
Tegenwoordig staan plattegronden standaard op de website van faller.de, in de rechter kolom.
Je kunt er op klikken, en dan krijg je een grotere afbeelding.

Als je de facts bekijkt, dan is duidelijk dat ze niet exact gelijk zijn (zelfs niet na spiegelen of roteren of beide).
Ik heb de facts in die plattegronden geschreven.

Aan de plattegrond van Hüttenberg kun je zien dat de plattegrond van Alt-Weitra gespiegeld is;
de open (later gesloten) waranda zit links in plaats van rechts.

In Hüttenberg zijn de lengte x breedte verhoudingen veranderd t.o.v. Zweitnitz (Mühlen), en de totale hoogte is lager.
Maar er is niet geroteerd, en niet gespiegeld.

Door herschaling lijkt het woonhuis groter (maar is even groot), en de werkruimte (wachtkamer, kaartverkoop, toiletten) kleiner, en die is ook echt kleiner. De totale afmetingen zijn desondanks kleiner, het geheel is compacter.
Het schuurtje links voor (schuppen) is iets groter bij Hüttenberg dan bij Mühlen,
maar de uitbouw met de deur naar de straat is smaller en iets lang gerekter. 
(weten we ook weer waar het personeel 's winters de skies moest laten)
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Helemaal in het begin noemde ik als mogelijke originelen waarop Mühlen (Zweinitz, Hofheim, etc. geënt zijn) Gurk, Zweinitz en Weitensfeld.

Van Zweinitz en Weitensfeld zijn zwart-wit foto's uit 1967 terug te vinden op het web. Helaas staan er locomotieven voor de halte, en daardoor kun je niet alles zien. Zweinitz heeft de deur op de goede plek, bij Weitensfeld is dat niet vast te stellen. Er is zelfs niet vast te stellen of de verhoudingen in lengte en breedte kloppen.

Van Gurk zijn kleurenfoto's terug te vinden op het web. Het pand is gerestaureerd, en de rails is weg.
Maar wat je wel goed kunt zien is dat de deur op de verkeerde plek heeft gezeten.
Het deurkozijn is namelijk dichtgemetseld, op een zodanige manier dat je toch kunt zien waar die zat.
Op de zelfde plek als bij Bahnhof Mariapfarr, in de zijmuur van de hoofdbeuk.

Het oude station van mariapfarr had twee deuren: één naar het woonhuis (in de zijmuur van de hoofdbeuk), en één naar de wachtkamer (in de muur van de zijbeuk).  Het origineel van Mühlen mag alleen een deur hebben in de muur van de zijbeuk. Dus de Gurk-optie is  exit? Dan blijft alleen de Zweinitz-optie met enige zekerheid over.

Bij het gerestaureerde Gurk steunt het overhangende dak op maar één enkele steunbalk.
Mühlen (Zweinitz, Hofheim e.d.) hebben twee steunbalken, namelijk aan weerszijden van de deur.
Mariapfarr heeft drie steunbalken, enz. enz. Dat zegt iets over de stevigheid van de constructie.

Bij Hüttenberg spelen de andere lengte * breedte verhoudingen een belangrijke rol.
Hoeveel stations hadden die afwijking? Geen idee. Was het een afwijking? Geen idee.

Aan Alt-Weitra kun je zien (dat hoewel het station langs het spoor is gespiegeld t.o.v. Hüttenberg) dat zulke stationstypes wel voor kwamen in Oostenrijk langs zogenaamd "Bosnisch smalspoor", alleen toevallig nou net niet langs de Gurktalbahn.

Omdat Alt-Weitra is geprivatiseerd en verbouwd kun je niet meer zien op hoeveel steunbalken het overhangende dak steunt, en omdat de open waranda is dicht gemaakt, en afgesloten met een deur en een raam, kun je ook niet meer zien waar de deur zit (tussen de vroegere wachtkamer en de vroegere waranda).

Wat je wel aan oudere foto's kunt zien: de muren van deze stations werden vroeger als vakwerk huizen opgezet: balken met daartussen stucwerk. Pas later, na renovaties, zijn muren volledig gestuct en/of deels (met name de bovenverdieping) betimmerd met hout.

Sommige van die renovaties zijn nog tamelijk recent, gezien een foto uit 1993 van Alt-Weitra met vakwerk-balken in de muur (maar wel al met dicht gemaakte waranda).

Vragen? Stel ze gerust. Zo niet dan eindigt dit draadje hier.
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Deze twee tonen ook erg veel gelijkenis:
Faller 191761 Station Burgschwabach en Faller 190108 Station Ostermundigen

(Fotos komen van De Huisjesmakelaar

Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
En dat geldt b.v. ook voor de groep: Hochtann, Niedlingen, Neidlingen, Kleiningen, Lenningen, Grünstein, Mariafelde, Lützen, Oberndorf,  Frohnleiten, Radstadt, Petworth, Sélestat, en Livorno.   En dan van verschillende firma's: Faller, Plastoy (Faller product  exclusief verkocht bij Aldi ) en Pola (653).

Uitgesplitst in een ander draadje blijkt dat je een lijst kunt maken van types en een lijst van tijdperken. Met die  2 lijstjes ernaast kun je dan een hele reeks van vergelijkbare (standaard) stations indelen. Zit je alleen nog met de gevolgde naamgeving conventies van Faller, Pola, Plastoy, en Vau-Pe. Die lijkt bizar.

Het aanleggen van een lijst types en een lijst tijdperken, dat zou ook moeten kunnen voor de groep standaardstations die lijkt op 110150 en 110151, misschien.

Draadjes met soortgelijke vragen vind je ook op het forum van AlteModellbahnen.de, o.a.:

Zijn Bahnhof Reichenbach (Pola) en Neustadt (VAU-PE) het zelfde station ?
Zijn Ebelsbach (Pola), Burgstadt (Primex) en Winterbach (Faller) het zelfde station ?

*** correctie modellbahnen .de
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Hoi Jan Willem,

Kun je nog eens aangeven hoe ik op het duitse forum kom want bij AlteModelbahnen.de krijg ik de melding dat deze site niet beschikbaar is.

groet,
Wim
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Faller 110150 en 110151, een vergelijking
't is Duits, dus modelbahn schrijf je met dubbel-l:

Citaat van: WimFPU op woensdag 15 september 2021, 20:34:13
AlteModelbahnen.de
altemodellbahnen.de