Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ESU Lokpilot 5 Susi activeren

Gestart door d.vanaalst maandag 30 augustus 2021, 16:40:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Beste mensen,

Ik wilde graag de standaard decoder uit een Märklin 37851 verwisselen voor een ESU Lokpilot v5. Deze heeft een versterkte aux3 /4. Nu schijnen de geluiden, functies (ontkoppeling) via de susi aansluiting te worden aangestuurd. Echter, het lukt mij niet om deze functies aangestuurd te krijgen.
Stappen:
CV 31 waarde 16
CV 32 waarde 8
CV 124 is op 28 gezet.
Waarom? Zie hiervoor de handleiding van de Lopi 5 bij hoofdstuk 11.4.
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjY_fOb_NjyAhVK9IUKHWVGDscQFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw1QPT9I0FFm5tfY10-5WD5X

Weet iemand hoe je de susi bij een Lopi 5 weet te activeren?

Hartelijke groet,

Dennis
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Susi master zet je aan door CV124 bit 3 op 1 te zetten, dat heb jij gedaan.
Wel de susi functies gemapt aan de decoderfuncties/de decoder t/m f15 geprobeerd?
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Hallo

Ik meen dat de koppelingen bij deze lok onder F14/15 zitten.

Bart
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Dank voor jullie reacties! @Looney Tunes: als je dat schema op het tabblad Compatibility bedoelt, (waar f1-f15 links staan en susi1 -15 bovenin): je, die vinkjes staan keurig aan. Kan even geen foto tevoorschijn toveren, dus maar even zo beschreven.

Groet Dennis
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Wellicht: de standaard decoder is een Märklin decoder ontwikkeld vlak na de "scheiding" met Esu, Märklin heeft toen het wiel opnieuw proberen uit te vinden.....

Groet, Anne W
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Vreemde stelling weer. :?
Het gaat om een esu decoder die niet doet wat hij zou moeten doen, niet om een marklin decoder die wel doet wat hij moet doen.

Bart
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
 @citaat

Natuurlijk, vandaar ook het woord "wellicht", maar het zou kunnen dat de "Märklin Susi" door Märklin anders wordt aangesloten/aangestuurd als met de Märklin/Esu en Esu decoders, daarnaast is het "out of the box denken".

Groet, Anne W
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Het is geen "out of the box" denken wat jij doet. Eerder stemmingmakerij.
Susi is gewoon een genormeerde aansluiting, voor iedere fabrikant gelijk.

Bart

P.s: ook bij een lokpilot is susi standaard aktief. Aan de CV 124 hoef je niks in te stellen.
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
Beste Bart,

Jij mag denken wat je wil en de vraagsteller ziet maar wat hij er mee doet, discussie is voor mij gesloten, ik kom er niet meer voor in de "stemming".

Oh ja: er is helemaal niets werkelijk genormeerd in de modelspoor industrie.

Groet, Anne W
Re: ESU Lokpilot 5 Susi activeren
@citaat Anne W er word wel degelijk aan normen gedaan alleen sommige wijken hiervan af.
Ook is het aantal afwijkingen die Marklin heeft gedaan klein, ik heb er nog niet eentje kunnen vinden.
Het enigste verschil wat ik zo weet is versterkte AUX 3 en 4.
Mijn mening is ook dat je voor dit soort aanpassing gewoon een programmer moet gebruiken dan kun je zien wat je aanpast en gelijk testen.