Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Raar probleem met omgebouwde lok.

Gestart door Lobomotion69 donderdag 09 september 2021, 12:37:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Raar probleem met omgebouwde lok.
Hallo medeforummers,

Onlangs heb ik maar weer eens een lok (Märklin) omgebouwd naar digitaal. Eerst een 8-polige schnittstelle ingebouwd, dat doe ik meestal voor het gemak. Dan de verlichting omzetten naar LED's en aansluiten op de schnittstelle. Motor ombouwen met permanent magneet en evt. 5-polig anker. Dat laatste heb ik bij deze lok niet gedaan, er zit nog een 3-polig anker in, gecontroleerd en schoongemaakt. Als dan alles gedaan is eerst testen op gewoon 12V DC. Wanneer daar geen problemen worden geconstateerd gaat de decoder erin, in dit geval een ESU Lopi4, en wordt dat getest. Eerst de verlichting aan/uit, en andere aanwezige functies. Alles OK? Dan wordt de rijregelaar langzaam opengedraaid en komt de lok in beweging. Tot zover klopte alles precies, maar dan. Na enkele seconden stopt de lok en is er geen beweging meer in te krijgen. Verlichting blijft branden dus de lok krijgt spanning, verder gebeurt er niets meer. Decoder eruit gehaald en in een andere lok gezet. Alles werkt perfect en blijft dat ook doen. Andere decoder in de lok gezet, exact hetzelfde probleem, Moet dus in de lok zitten. Nog eens alles nagemeten en getest, ook met de multimeter op evt. sluitingen of lekstromen, niets te vinden. Nog een test in de lok, probleem persisteert. Decoder weer eruit, verlichting afgekoppeld, testen op 12V levert een netjes draaiende motor met een stroomafname van 320mA op 10V. Prima dus. Verder ook geen probleem te vinden. Weer de decoder erin en dezelfde checklist afgewerkt. Resultaat exact hetzelfde. Nu weet ik het niet meer. Decoder werkt uitstekend in een andere lok maar in deze lok gebeurt iets raars en ik kan geen oorzaak vinden. Iemand ooit al zoiets meegemaakt? Hints, ideeën of suggesties zijn van harte welkom.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Ik vermoed te veel stroom verbruik door de motor als de decoder eraan zit.
Je zou het kunnen testen door een andere decoder te gebruiken als je die hebt.
Wat van motor instelling gebruik je voor de 3 polige met magneet of standaard instelling.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Er is toch geen  condensator  die massa maakt aan de kap of frame. groeten  klaas.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Wat voor een magneet heb je gebruikt?
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Klaas, Dat is een goeie. Dat moet ik controleren. Morgenochtend meteen doen.

Vliegenier, Een ESU magneet.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
En welke motorinstellingen heb je daar bij gebruikt?
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Dezelfde als van de loc waar de decoder (en magneet) eerst in heeft gezeten. En die liep prima.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
En het anker? Is dat nog goed?
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Meet de windingen van het anker eens ohms door en vergelijk de gemeten waarden eens met die van een ander 3 polig anker, die wel goed werkt.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Voor mij als leek: de magneet voor een 3 polige en een 5 polige motor hebben dezelfde maat "gat"?

Groet, Anne W
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat Wanneer je de magneet uit de Märklin ombouwset gebruikt, dan niet. De 3 polige past wel in de ESU magneet.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Er bestaat wel een 5 polige die net zo groot is als een 3 polige, ik dacht dat het dan om de 35** modellen gaat.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
O.K., ik neem aan dat de spleet tussen magneet en anker niet overdreven groot is.

Groet, Anne W
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
De ESU magneten willen nog wel eens een braampje hebben, een achterblijfsel bij het gieten van de kunststof.  Even een vijltje erlangs...

Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
320 mA is wel een groot verbruik.Condensator ergens ? Zelfs mijn loksound verbruikt amper 180 mA met led verlichting
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
320 mA is m.i. niet echt "groot verbruik".  Het hangt natuurlijk af om welke Märklin locomotief het gaat.
Voor sommige van mijn "oudere" Märklin locomotieven noteer ik mijn locomotievenoverzicht het stroomverbruik volgens mijn ECoS II, en daar zijn wel eens uitschieters bij.

Wanneer de motor probleemloos draait op een gelijkstroombron, zou ik daarna uitsluitend de motorbedrading aansluiten op de decoder, de + en massa/- direct aan het stuurapparaat en dan testen.


Willy
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat Juist, zo hoor je fouten te zoeken. Uitsluiten van mogelijkheden als beredeneren lastig is, in dit geval dus de stroomafname van wielen, sleper en rail uitsluiten.

Gr, Ben.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Nou het probleem is opgelost hoor maar wat nu precies de oorzaak was ben ik nog niet achter gekomen. Naar aanleiding van de tip van Klaas eerst gecheckt op condensatoren. Er zit er maar eentje op, over de twee motoraansluitingen. wat heel normaal is. Een 5-pool set (60943) heeft dat ook. Toen een ander motorschild gemonteerd en nog eens testen. Resultaat was niet veel beter maar nu voelde ik de motor brommen bij het opendraaien van de rijregelaar. Toch iets beter. Dan een ander anker erin en maar weer testen. En ja hoor, alsof het nooit anders was geweest kwam de lok in beweging en bleef het doen. Op en neer op het testbaantje, op en neer, heen en weer, over en weer en nog meer.

Het oude motorschild en anker zijn direct in de kliko verdwenen.

Allen die hebben meegedacht en bijgedragen met tips en hints hartelijk dank. Nog even een vraagje aan flyerman: Je had het over de motorinstellingen aanpassen. Welke CV had je daarbij in gedachten? Je kan de motorkarakteristieken aanpassen met CV instellingen niet het motortype. Een decoder moet gewoon op iedere (goede) motor werken.

Ik heb niet meer de stroomopname gemeten bij dit anker maar volgens mij is 320mA voor een 3-pool motor heel normaal.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Motortype instellen is alleen bij Marklin decoders, de CV instellingen staan dan (meestal) goed. Bij ESU gaat dit met CV instellen, gebruik je de ESU lokprogrammer dan zijn er ook voorkeursinstellingen in de software voor verschillende motortypes.

Fijn in ieder geval dat het probleem verholpen is  :thumbup:
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Ik ben nu niet thuis en heb geen toegang tot mijn programmer software. Kan je daar dus geen antwoord op geven.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Nog even voor de liefhebbers onder ons. Een foto gemaakt van de falende onderdelen naast goede onderdelen. Wie ziet het verschil?
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Ik ben vooral geen liefhebber maar er mist een condensator links tussen de motorpolen, mogelijk heeft het gemis de motorregeling verstoord? Dat ding is eigenlijk een must......
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Die condensator heb ik eruit geknipt na de vaststelling dat dit motorschild niet in orde is. Nu dus inderdaad zeker niet meer.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Is dit het type motorschild waarin je (ander topic) een lagertje wilt monteren?
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Van de rechter foto mist de rechter borstelveer het pootje.
Cees
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Citaat van: hvanschaik op zaterdag 11 september 2021, 17:53:13
Is dit het type motorschild waarin je (ander topic) een lagertje wilt monteren?

Denk dat dat heel erg moeilijk wordt, niet? Nee, niet in een dergelijk motorschild dus.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat
Nee hoor Cees, op de foto misschien slecht te zien maar beide borstelveertjes zijn in orde, links met een haaks omgezet pootje en rechts gewoon recht.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Asgat van linker motorschild uitgesleten?  Reijer
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Het linker schild is duidelijk anders.

Groet, Anne W
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Het rechter schild is ook duidelijk anders zo te zien. De conclusie is dan dat ze allebei anders zijn.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Het zal wel aan de belichting liggen, die is niet al te best. Het zijn twee identieke motorschilden. Alleen van de linker is de condensator afgeknipt omdat dit schild storing geeft. Echter het asgat is prima in orde, in tegenstelling tot het rechtermotorschild. Daarvan heeft het asgat speling maar functioneert verder goed. Vanwege die speling zal het echter ook niet meer gebruikt gaan worden.
Ik heb nu nog één lok met een 3-polig anker met schijfcollector, waar dit type motorschild op past. Alle andere zijn nu omgebouwd naar 5-pool met trommelcollector. Daarvoor zoek ik nog de juiste kogellagertjes.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Je hebt 2mm (binnen) kogellagers nodig.  Die heb ik niet kleiner dan 5mm (buiten) kunnen vinden.  Ik weet niet of je dat gaat lukken...

Ik zou voor een Märklin motorombouwsetje gaan, daar kunnen de 1.5mm / 4mm kogellagers in.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat

Rare belichting dan ........

Groet, Anne W
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat

Erik, Je bedoelt oa het setje 60493? Dat heb ik nu in nagenoeg al mijn loks met dat type motor ingebouwd ja. Heb verzuimd de asdikte van die ankers te meten. Zal dat alsnog doen. Uit andere verslagen van ombouwers had ik begrepen dat het ook een 2mm asje was. Ergens wat gemist dan.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat

Anne, gewoon onder mijn werk/loeplamp. Niks raars aan toch? Zo maak ik al mijn foto's. Weliswaar niet allemaal op een hobbelig stuk schuim. Dat kan nogal eens schelen.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
als je een foto plaats over een probleem met onderdelen of iets dergelijks en je vraagt om hulp, dan is de scherpte en belichting van de foto essentieel en in dit geval dus niet.
Dus ik kan me vinden in de opmerking van Anne.

gr. Ruud
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Het 5pol anker voor ombouw van de schijfcollectormotoren heeft een 1,5mm as aan de borstelzijde. Het opgeperste tandwiel heeft een verdikte flens, zodat aan de framezijde een dikte van 2mm ontstaat. Lagertjes: 1,5x2x4 borstelzijde, 2x2,5x5 aan framezijde.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat @citaat

Beste Henk,

Ik zie verschillen tussen de schilden, maar dat moet dan aan de belichting liggen....

Groetjes, Anne W
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Citaat van: feniks op maandag 13 september 2021, 20:55:51
als je een foto plaats over een probleem met onderdelen of iets dergelijks en je vraagt om hulp, dan is de scherpte en belichting van de foto essentieel en in dit geval dus niet.
Dus ik kan me vinden in de opmerking van Anne.

gr. Ruud

Beste Ruud, De foto is gemaakt en geplaatst nadat de problemen waren opgelost en ging dus niet meer over hulp.
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Raar probleem met omgebouwde lok.
 @citaat @citaat

hvanschaik, Bedankt voor deze informatie.