Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Inbouwen extra sleper en schakel relais in Artitec Plan U

Gestart door Waloen donderdag 09 september 2021, 10:56:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen extra sleper en schakel relais in Artitec Plan U
Ik zou graag mijn Artitec Plan U willen gaan voorzien van een extra sleper en schakel relais zodat alleen de voorste sleper stroom afneemt. Dit in verband met het juist kunnen werken op de remmodules op mijn baan.  Heeft iemand hier al ervaring mee?
Re: Inbouwen extra sleper en schakel relais in Artitec Plan U
Poeh... Dat vergt wel wat aanpassingen:
- Als het goed is, zitten de draden van de stroomafname verwerkt in de koppeling? Zo ja heb je in ieder geval een doorvoer.
- Kom je dan misschien uit met het verplaatsen van de sleper naar de middelste rijtuigbak?

Toch echt 2 slepers benodigd:
- Welke decoder zit er in je stel? Voor je schakel relais ben je 2 vrije uitgangen nodig.
- Met een bistabiel relais zijn 2 slepers te schakelen

Functiemapping van bistabiel relais:
Stop, forward aux 3 (of 5)
Stop, reverse aux 4 (of 6)
Drive, forward aux 3 (of 5)
Stop, reverse aux 4 (of 6)

De plan U maakt gebruik van de volgende uitgangen:
Frontsein voor F0
Frontsein achter F0
Sluitsein Achter F1 (Aux 2)
Sluitsein Voor F1 (Aux 1)
Binnenverlichting F2 (aux 4)
Rangeersein F6 (aux 3)

Oftewel er zijnt minimaal nog twee vrije uitgangen benodigd. Deze zitten niet op een Esu Loksound 4.0. Wel op 5.0 serie! In het geval van een Lokpilot 4.0 zijn ze er misschien, afhankelijk van de hardwareversie.... (ingewikkeld hé :mrgreen:)

Eventueel kunnen de sluitseinen gekoppeld worden aan de frontseinen, waarmee aux 3 en 4 vrijkomt. Let op; mogelijk zijn de voorschakelweerstanden aanwezig op de hoofdplatine en niet op de losse prints voorin.

Een andere oplossing voor meer functuitgangen: een functiedecoder toevoegen.

In geval van een functiedecoder toevoegen zou ik persoonlijk deze platine installeren: https://www.esu.eu/produkte/zubehoer/adapterplatinen/schleiferumschaltung/

De functiedecoder schakelt de stroomafname, deze koppelen we los van de elektronica van de plan U. 'Achter' het relais de stroomafname doorkoppelen naar de elektronica van de plan U.


Re: Inbouwen extra sleper en schakel relais in Artitec Plan U
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Inbouwen extra sleper en schakel relais in Artitec Plan U
Citaat van: Waloen op donderdag 09 september 2021, 10:56:05
Dit in verband met het juist kunnen werken op de remmodules op mijn baan.
Analoge of digitale remmodules?

Indien analoog, klik hier.