Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?

Gestart door Tpb woensdag 08 september 2021, 18:57:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Niet al mijn analoge loks zijn omgebouwd, en sommige blijven ook analoog.

Nu vroeg ik me af of ik tijdelijk in plaats van de MS2/CS3 een witte trafo kan aansluiten op de ringleiding. Zou dit problemen kunnen geven voor de s88's en vooral de inbouw wisseldecoders? Die wil ik uiteraard niet beschadigen met de omschakelpuls. 
Ik heb gezocht op t forum en veel topics gevonden maar nog geen uitsluitsel over de wisseldecoders. Heeft iemand daar ervaring mee?
(deze zijn van oudere en nieuwere type, alle marklin)

Dank vast!

Groet,

Thom
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Goede vraag. Als je de wisseldecoders aan dezelfde rode en bruine draad of ringleiding hebt aangesloten als de rails, vrees ik dat je een risico op schade loopt, zeker als de analoge schakelpuls op de rode draad komt te staan. Dat moet je dus helemaal kunnen afkoppelen.

Heb je de wisseldecoders op een aparte booster staan, en dus een andere stroomkring, dan loop je dat risico niet, maar zou ik je aanraden ervoor te zorgen dat er ook echt geen spanning op kan komen te staan.

Groet,

Peter
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Hi Thom,

Mits je zoals hierboven ook staat alles (echt goed) gescheiden houd dan kan het.
Of volgende naar de Stamtafel komen..... we kunnen het vertellen hoe of je het zelfs laten zien.
Wel ff opgeven in het Stamtafel-Utrecht draadje we hebben een maximum voor het zaaltje.

groet
Harald

Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Dank Peter en Harald voor de duidelijke antwoorden!


Ik gebruik (nog) geen Booster, al is dat denk ik wel nodig als de baan compleet is.
De wisseldecoders zitten nu dus op de rijstroom aangesloten (op de lipjes van de rails)
Dus ik zal analoog rijden voorlopig maar op een apart tafelbaantje doen.

@Harald, dank voor het aanbod, daar maak ik graag gebruik van, sluit graag eens aan bij de stamtafel als daar ruimte is. (Utrecht is voor mij ook dichtbij) ik ga me melden in het draadje! 

Groet,

Thom
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Dat hangt af van de maatregelen die je neemt.
Stel je neemt een witte trafo om analoog mee te rijden (ik neem blauwe).
Die wil je aansluiten op de ringleiding. Kan (uitsluitend om te rijden kan dat).

Maar de omschakelpuls ! Precies, je benoemt het probleem correct!
(Omschakelen is iets anders dan rijden!)
Die kun je dus niet op de ringleiding zetten.
Verbaast je dat? Nee, duidelijk niet.

Als je analoog geautomatiseerd rijdt,
dan kun je die rijrichting omschakel puls nooit op de hele baan tegelijkertijd toepassen
(15 treinen stuiven dan tegelijkertijd links en rechts terug: chaos is het gevolg)

maar

  • uitsluitend op dat baanvak (blok) waar een trein de rijrichting mag (laten) omkeren, en
  • uitsluitend op het moment dat een trein stil staat (geen rijspanning heeft) in dat blok, en
  • uitsluitend met 1 puls (niet meer, niet minder), en
  • die puls komt niet af van de rijtrafo en niet van de schakeltrafo 
    (maar van een onafhankelijke voeding, in een onafhankelijk stroomcircuit)

en vandaar dat er geen digitale schade kan ontstaan
want die digitale apparaten maken geen deel uit van dat Rijrichting Omschakel Stroomcircuit.

Analoog en digitaal kun je mixen (door ze te scheiden, dus).
Digitaal schakelt de decoder terug, analoog de trafo.
Die twee zaken scheid je van elkaar met bijvoorbeeld een relais.
Per blok waar de rijrichting omgekeerd mag worden, heb je zo'n relais (of vergelijkbare schakeling) nodig.
Het treintype (analoog/digitaal) bepaalt wat er gebeurt.
Treintypes kun je analoog uit elkaar houden met b.v. magneten of barcodes.
Kwestie van de juiste sensor voor de juiste markering gebruiken.
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Jan Willem, Thom heeft ook al zijn overige digitale artikelen zoals bv wisseldecoders op de ringleiding van de rijstroom aangesloten.
"Alles via 2 draadjes" zoals M ooit van de daken riep om haar digitale systeem te promoten.
Niet even snel te scheiden dus.
Ik zou daar nooit wisselspanning op zetten, om nog maar te zwijgen over de omschakelpuls.
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Met andere woorden, zoals Jan Willem voorstelt met alle mitsen en maren valt het niet zonder schade aan de digitale delen uit te voeren.

Advies aan Thom: Ga dus inderdaad naar de stamtafel Utrecht, daar zullen ze je zeker verder kunnen helpen.

Enige twee zaken die analoog en digitaal gestuurde banen gemeen kunnen hebben is de massa!!
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Citaat van: Marklindak op donderdag 09 september 2021, 08:04:54

Advies aan Thom: Ga dus inderdaad naar de stamtafel Utrecht, daar zullen ze je zeker verder kunnen helpen.


Er valt niets te helpen, het antwoord op de gestelde vraag is simpel: niet doen want de boel gaat naar de knoppen. Die Stamtafel is leuk om te ouwedeuren over treintjes en kopjes koffie drinken maar voegt over dit onderwerp echt niets toe.

Gr, Ben.
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
 @citaat

Nou Ben dat ben ik echt niet met je eens.
Op de Stamtafels, waar ik ben geweest, daar is veel kennis aanwezig en je wordt er ook goed geholpen hoor.
Uiteraard  gezelligheid is er ook zelfs bitterballen o.i.d.   ;)

groet
Harald
Re: kan ik analoog een rondje rijden op de digitale baan?
 @citaat O dat zal best. Maar de vraag is reeds beantwoord..... ;)