Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Eigen besturing

Gestart door Killyan maandag 06 september 2021, 17:01:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eigen besturing
Killyan
gast

Eigen besturing
Hallo iedereen

Hopelijk staat dit  in de juiste rubriek :)

Tijdens het schooljaar 2019-2020 moest ik een GIP maken. Hiervoor mochten we zelf een onderwerp uit een lijst kiezen. Ik koos voor het onderwerp "modelbaan beveiliging". Hiervoor moesten we het mogelijk een treinbaan aan te sturen via een computer door verschillende reiswegen aan te bieden, deze baan moesten we dan ook gaan beveiligen tegen mogelijke botsingen of ontsporingen. Het programma hiervoor gingen we maken in LabVIEW. De baan zag er als volgt uit:



De beveiliging zelf gingen we doen met reed-contacten. De baan werd opgedeeld in 7 secties. Iedere sectie had een reed-contact aan het begin en einde van de sectie. Elke trein had een magneetje aan de zijkant van een wagon hangen. Als er een trein dus langs het reed-contact komt gereden zal het contact sluiten. Als we deze informatie via een DAQ-kaart doorgeven aan LabVIEW kunnen we weten wanneer een trein een sectie in- of uitrijdt. Wanneer er een trein in een sectie is mag er natuurlijk geen andere trein binnenrijden. Het sein van sectie moet dus op rood staan. De sectie waar de trein origineel van kwam mag is nu leeg en het sein van die sectie mag dus weer groen worden. Natuurlijk moet een trein ook van de buiten ring naar de binnen ring of omgekeerd kunnen gaan. Hiervoor hebben we dus wissels. Deze werden aangestuurd door relais. Als we al deze dingen in ons LabVIEW programma gooien zal de interface er zo uit zien:



Dit is enkel de software kant van het verhaal, natuurlijk komt er ook hardware aan de pas. Omdat er niet genoeg poorten zijn op mijn DAQ-kaart om elk component apart aan te sturen moesten we gebruik maken van multiplexers. Hiermee konden we 8 componenten aansturen met maar 4 poorten van de DAQ-kaart in te nemen. Aan deze multiplexers maakten we de dioden vast die de relais zouden aansturen. Hier kan u het volledige elektrisch schema bekijken (beetje moeilijk te zien omdat het zo ver uitgezoomd is):



Het plaatje dat dit allemaal ging doen kwam er zo uit te zien (nette draden zijn nooit mijn sterkste kant geweest  :P ):



Door corona konden we minder naar school komen waardoor ik niet alles kon afwerken. Hierdoor zijn er geen werkende seinen op mijn plaat. In mijn programma staan ze natuurlijk wel. Moest u een filmpje willen zien van hoe het allemaal werkte kan u hier op klikken: https://www.youtube.com/watch?v=VpDAqYYaTh0

Dit was mijn draadje over mijn GIP, hopelijk heb ik u een beetje leesplezier kunnen geven :)

Mvg, Killyan



Re: Eigen besturing
Lid sinds: 2012

offline
Re: Eigen besturing
Hi Killyan

Dat ziet er erg mooi uit. Alle vormen van communicatie met je treinbaan gecombineerd. De stap naar een sein is nu snel gemaakt. Heerlijk die spaghetti. (het werkt) Succes met het vervolg van je baan.

Met vriendelijke groet

Hans :thumbup: