Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules

Gestart door 2504 zondag 05 september 2021, 11:38:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Wij hebben een Piko NS 2200, welke wat problemen gaf met de CS3, loc uiteindelijk als DCC aangemaakt op de CS3
Daarvoor hebben wij de MFX protocol al uitgezet van de PIKO decoder die in die loc zit.
(CV12 --> 4)

Grootste probleem wat wij niet opgelost krijgen is dat deze loc zich niets aantrekt van de afrem modules (schema floodland) die wij op sommige plaatsen in de baan hebben zitten.

Informatie moet je echt overal zoeken, want de instructie in de doos vermelde niet wat je moest instellen.
Wij hebben deze decoder nu op DCC only staan (CV12 --> 4)
Als ik de uitgebreide handleiding bekijk zou CV29 op Bit 2 moeten staan en CV27 Bit4 of Bit 5 op 1
(CV 29 --> 2 of 6 maakte niet uit)
(CV 27 --> 48 of 16 of 32) maakte niets uit.

De handleiding in de doos is zeer beknopt en de handleiding online van deze decoder bestaat uit 13 pagina's .

Zijn er mensen die deze loc met Piko decoder wel werkende hhebben op afremmodules?
Is de overbruggingstijd van de "accu" te verkorten?

weet iemand raad?

mvg

Alex
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Ik vermoed dat vervangen van de decoder de simpelste optie is.
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Je zou kunnen kijken of je wat hebt aan constante remafstand. Dat zit in CV138 en 143.

Maar zelf zou ik eerst eens kijken als ik in een teststuk een hele lange remsecties heb of de loc dan wel gaat remmen met de huidige settings. En anders scaletrading eens contacteren, zijn diverse kinderziektes met deze decoders, misschien weten die een tip.
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Alex,

Je moet de Duitstalige handleiding hebben van deze decoder. Deze is veel uitgebreider dan de Engelstalige.
Mocht je de Duitstalige al gebruiken, dan heb ik niks gezegd :P

Meine
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Het probleem hier is naar mijn mening veel simpeler. De Floodlands zijn Motorola remmodules, de Smartdecoder van Piko ondersteund Motorolaremmen niet, van de eerste pagina van de handleiding van een willekeurige 4.1 en 5.1 decoder:
Bremsen mit DCC Bremssignal, Bremsstrecken mit Gleichspannung oder ABC-Bremsen
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Die floodland modules remmen d.m.v. gelijkspanning Laurent, dus dat moet gewoon werken. Heeft niks met motorola te maken.
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Dank voor de reacties, ik had het zover ik zie nu allemaal geprobeerd  reeds geprobeerd, ook mbt CV 138 en CV143.

Ik heb op 18 september een reactie gehad van scaletrading, zij hebben mijn wat uitgebreidere info en pogingen  vertaald en door gestuurd naar Piko Duitsland.

Wel ik kreeg ik 1 advies tav reset wat ik voorstelde aan scaletrading.

Ik kreeg als reactie:

Allereerst het volgende: Géén reset via CV8 s.v.p.

Als u een reset wilt doorvoeren, dan uitsluitend op de onderstaande wijze:
CV59 = 1
Vervolgens: CV96=1

Dan moet alles weer op de fabrieksinstellingen staan.

Verder heb ik uw verhaal vertaald naar het Duits en uw probleem aan PIKO voorgelegd.
Zodra ik antwoord heb van PIKO laat ik het u weten.

Als ik een werkende oplossing krijg wil ik het wel melden.


Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
ps ik zie dat ik een reactie van 20 sept gemist heb.

Ik krijg daarin als advies:
Volgens PIKO zouden de onderstaande instellingen moeten worden gedaan:

voor de 4.1-PIKO decoder en de Märklin-remmodule (DC- remtraject ) geldt:
CV12 = 5 (DCC + analoog DC) of 33 (MFX + analoog DC)
CV27 = 48
CV29 = 6 (of voor een lang locomotiefadres boven 127, dan CV29 = 38) als RailCom niet nodig is.

Testen

Als het nog niet werkt, dan:
CV11 = 1

Dan zou het moeten werken!


Kan ik later deze week/volgende week hopelijk testen.
Daarin is CV11=1 volgens mij het enige wat ik nog niet geprobeerd had, rest al wel.

wordt vervolgt.


Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Getest! het werkt nu op afremmodule.

De volgende waarde werken voor de afremmodules
Nu stop de trein op een afrem moduele.
voor de 4.1-PIKO decoder en de Märklin-remmodule (DC- remtraject ) geldt:
CV12 = 5 (DCC + analoog DC) of 33 (MFX + analoog DC)
CV27 = 48
CV29 = 6 (of voor een lang locomotiefadres boven 127, dan CV29 = 38) als RailCom niet nodig is.

tav  CV11 = 1 geen verschil gezien, deze weer terug gezet op oorspronkelijke waarde.

Op de seinen zonder afremmodule met enkel korte stroomonderbreking rijdt deze nog wel door ROOD, maar dat komt door de buffer inde locomotief, dus die buffer werkt goed!
Handig op weinig bereden rangeerspoor.

Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Ik heb ook een Piko 2200.
Als ik mijn digitale systeem aanzet, start de loc steeds op met motorgeluid.
Geen idee hoe ik dit uit kan zetten.

Daarnaast had de loc laatst kuren door bij het aanzetten direct te gaan rijden en alle functies achterelkaar af te spelen.
Het vreemde was dat de loc dit niet deed op het programmeerspoor.
De oorzaak hiervan bleek een defecte Booster. :O

Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Het ligt er een beetje aan welke sound decoder erin zit tm 2019 waren het ESU sounddecoders daarna de piko eigen decoders.
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
sorry lees nu deze bericht ben net lid geworden
heb je toevallig cv 27  bit 4 en bit 5 op 1 gezet want dat moest bij mijn piko 110 ook gebeuren en die doet het nu perfeckt
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Ik kocht deze week de Rh 2000 van Piko, die hetzelfde euvel vertoont. Er zit een SmartDecoder XP 5.1 Sound in. Ik hoop dat de CV instellingen op dezelfde wijze moeten worden gewijzigd en dat de oplossing is.
Karel
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
 @citaat Niet hopen. Maar lees de handleiding van de lok / decoder door. Zoek de CV-waarden van wat ze aangeven op. En kijk wat daarbij staat. Als het goed is zal het niet verschillen. Maar je weet het maar nooit. Altijd in het boekje kijken om te controleren.
Re: Piko NS 2200, PIKO smartDecoder 4.1 PluX22 56401, stopt niet op afrem modules
Dank voor je advies, Ronald. Toch bleef het hopen, na het uitpluizen van alle handleidingen waarnaar je verwees, waarin niets - geen enkele waarde daarin aangegeven - ook maar enig uitsluitsel of positief resultaat bood. Totdat ik mijn hoop toch maar vestigde op het advies van Piko in dit draadje - vreemde waarden, die in geen enkel 'boekje' terug te vinden zijn. En voilà, het werkte zowaar ook voor de xp 5.1 👏👏👏. Vurrukkulluk, dit forum.
Karel