Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wil Märklin besturen met Z21

Gestart door Marklin Newbie zaterdag 05 augustus 2023, 19:31:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Wil Märklin besturen met Z21
Hallo allemaal,

Volledig nieuw hier op het forum en sinds enkele maanden weer in bedrijf met een ovaaltje, wat aftaksporen en 2 digitale treintjes
Wil graag mijn baan uitbreiden en overstappen naar Z21.

Vind het op zich meer pro voorkomen dan de MS serie van Märklin en ietwat goedkoper dacht ik te zien.

Kan ik alles doen met Z21 wat ook met MS3/3+ kan gedaan worden?
Dus treinen, wissels, verlichting, enz bedienen
Me dunkt dat zelfs met een uitbreiding naar de PC er nog meer mogelijkheden zijn met bv iTrain.

Meerdere vragen zullen er waarschijnlijk naarmate de antwoorden komen

Bedankt voor de reacties
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Welkom op het forum! Met de Z21 kun je niets met MFX op de moderne Märklin loks. Aangezien dat een typisch Märklin dingetje is zou dat iets kunenn zijn wat je zou kunnen weerhouden als je daar om geeft. Maakt MFX je niets uit, dan kan het prima. Spreekt dcc en MM.

Er zijn er trouwens drie (of 5): z21 start, z21 en de Z21 met ieder hun prijszetting. De MS-serie van Märklin is inderdaad een goede instap maar je kunt er niet computerondersteund mee rijden. Dan moet je meteen naar de CentralStation.
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: GolferWelkom op het forum! Met de Z21 kun je niets met MFX op de moderne Märklin loks. Aangezien dat een typisch Märklin dingetje is zou dat iets kunenn zijn wat je zou kunnen weerhouden als je daar om geeft. Maakt MFX je niets uit, dan kan het prima.

Kan je dan geen enkele digitale functie bedienen via DCC met Z21?
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: Marklin Newbie op zaterdag 05 augustus 2023, 20:28:06
Citaat van: GolferWelkom op het forum! Met de Z21 kun je niets met MFX op de moderne Märklin loks. Aangezien dat een typisch Märklin dingetje is zou dat iets kunenn zijn wat je zou kunnen weerhouden als je daar om geeft. Maakt MFX je niets uit, dan kan het prima.

Kan je dan geen enkele digitale functie bedienen via DCC met Z21?

Jazeker op die decoders in een lok die ook dcc spreken.
Kijk ook even bij Zimo
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: Golfer op zaterdag 05 augustus 2023, 20:29:57Jazeker op die decoders in een lok die ook dcc spreken.

En heeft DCC dan evenveel mogelijke beschikbare functies als MFX op dezelfde loc?
Re: Wil Märklin besturen met Z21
..op dezelfde loc

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Het zou van het type lok kunnen afhangen maar wellict ook niet. Als ik bij een moderne 37424 kijk, zie ik onder 'digitale funktionen' geen kolommetje dcc staan met de hoeveelheid functies. Ik weet niet of het protocol hierin een beperkende factor is.
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21
Ben je wat met de handleiding van die Loc, staat ook in het Nederlands vermeld?

https://static.maerklin.de/damcontent/95/dd/95ddabde6f3ffbabc29370e88131514b1688463036.pdf
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: Marklin Newbie op zaterdag 05 augustus 2023, 20:51:55En heeft DCC dan evenveel mogelijke beschikbare functies als MFX op dezelfde loc?

Als het een vrij nieuwe Märklin lok betreft is er geen verschil tussen MFX en DCC kwa functies. Dit om dat de meeste loks ook bij het Märklins 2rail-zustermerk Trix uitkomen. Daar zit dan eenzelfde decoder in. De beperkende factor kan de centrale zijn. Deze moet alle functies wel aankunnen. De meeste centrales kunnen tot 28 functies of 32 functies.

Citaat van: Marklin Newbie op zaterdag 05 augustus 2023, 19:31:05Kan ik alles doen met Z21 wat ook met MS3/3+ kan gedaan worden?

Met de z21start/z21/Z21/Z21xl kan je zowel het DCC-protocol als het Motorola-protocol op je baan zetten. MFX zal niet gaan. Je hebt een aantal versies van de z21/Z21. De witte z21start is de "beginnerscentrale. Zit vooral in het aantal aansluitingen en geen Loconet. Dusgeen programmeerspoor en een beperkt aantal aansluitingen (boosters en terugmelding). wel Railcom. Met een vrijschakelcode kan je de netwerkpoort volledig benutten. Dan kan je deze ook met de computer besturen. De zwarte Z21 (met hoofdletter Z) is de uitgebreide centrale met programmeerspooraansluiting, loconet-aansluitingen, Railcom, en een aantal extra aansluitingen (o.a. CAN-bus). Daar hoef je geen vrijschakelcode voor te gebruiken. Daar kan je al direct mee via de computer besturen. Met alle Xpressnet-rijregelaars (zoals de multimaus, Lenz LH101) kan je handmatig rijden. Dat kan ook gewoon via de z21-app op slimme telefoon en tablet.

MFX/MFX+ is een echt Märklin dingetje. Ontwikkelt voor Märklin. Ze houden het voor het grootste deel voor zichzelf. Al zijn ze bezig met het "breder" op de markt proberen te zetten.

Citaat van: Marklin Newbie op zaterdag 05 augustus 2023, 19:31:05Dus treinen, wissels, verlichting, enz bedienen Me dunkt dat zelfs met een uitbreiding naar de PC er nog meer mogelijkheden zijn met bv iTrain.

Dus treintjes en wisseldecoders: Voorkeur DCC-protocol. Motorola-protocol wordt ook ondersteund. Je kan maximaal tot DCC-adres 9999 gebruiken. Functies: Afhankelijk van je rijregelaar vaak tot 28 of 32. Wissels tot DCC-adres 2048. Uitbreiding naar PC met alle versies van de z21/Z21 mogelijk. Zeker ook met iTrain of een ander programma.
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21


Dus in het kort gezegd kan vrijwel alles gedaan worden met Z21 wat met CS ook kan, behalve dan werken via MFX


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Wil Märklin besturen met Z21
 @citaat Inderdaad. Je mist in beginsel een mooi scherm en twee rijregelaars. Dat kan je opvangen met een tablet en/of een paar roco/fleischmann multimausen als handregelaar (zowel bedraad als draadloos).
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Heb zelf hier een Z21XL, en heb daarmee een testbaantje mee bediend, het werkte allemaal duidelijk en simpel, nu moet ik nog zorgen dat mijn kamer klaargemaakt word zodat ik mijn passie van vroeger weer kan oppakken :mrgreen:
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 augustus 2023, 21:41:51MFX/MFX+ is een echt Märklin dingetje. Ontwikkelt voor Märklin. Ze houden het voor het grootste deel voor zichzelf. Al zijn ze bezig met het "breder" op de markt proberen te zetten.

Hier dan toch even op aanhakend hoewel het niet de vraag was van @Marklin Newbie. Die wil graag gaan besturen met een Z21. omdat....?
Uhlenbrock heeft de Intellibox 2neo in de markt gezet met MFX. Voor de Marklinrijder lijkt me dat de betere optie enmet twee rijregelaars.
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: Golfer op zondag 06 augustus 2023, 09:51:45Uhlenbrock heeft de Intellibox 2neo in de markt gezet met MFX. Voor de Marklinrijder lijkt me dat de betere optie enmet twee rijregelaars.

Is voor een Märklin-rijder kan het een optie zijn. De nieuwe IB2neo ziet er wel veel belovend uit. Ondersteund heel veel. De oude IB's waren ook niet slecht. Het ding is helaas nog niet uit. Als je nu wil rijden is dat geen echte optie.  ;) 
Re: Wil Märklin besturen met Z21
ik gebruik al 5 jaar een z21start voor mijn Märklin-baantje, vrijgeschakeld en aangestuurd door een tablet of iTrain,
ik heb 1 MFX loc, alle functies kunnen worden aangestuurd via DCC, het enige verschil is dat je ze eenmalig handmatig moet invoeren in de tablet,

mvg,
Michel
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: ramdani op zondag 06 augustus 2023, 10:23:56ik gebruik al 5 jaar een z21start voor mijn Märklin-baantje, vrijgeschakeld en aangestuurd door een tablet of iTrain,
ik heb 1 MFX loc, alle functies kunnen worden aangestuurd via DCC, het enige verschil is dat je ze eenmalig handmatig moet invoeren in de tablet,

mvg,
Michel

Dat is hetgeen ik wilde horen, bedankt

Voor mijn part mag deze topic dan (af)gesloten worden
Re: Wil Märklin besturen met Z21


Citaat van: ronaldk op zondag 06 augustus 2023, 10:12:08
Citaat van: Golfer op zondag 06 augustus 2023, 09:51:45Uhlenbrock heeft de Intellibox 2neo in de markt gezet met MFX. Voor de Marklinrijder lijkt me dat de betere optie enmet twee rijregelaars.

Is voor een Märklin-rijder kan het een optie zijn. De nieuwe IB2neo ziet er wel veel belovend uit. Ondersteund heel veel. De oude IB's waren ook niet slecht. Het ding is helaas nog niet uit. Als je nu wil rijden is dat geen echte optie.  ;) 

Gewoon op voorraad :)

Re: Wil Märklin besturen met Z21
Citaat van: Marklin Newbie op zaterdag 05 augustus 2023, 19:31:05Vind het op zich meer pro voorkomen dan de MS serie van Märklin en ietwat goedkoper dacht ik te zien.

Kan ik alles doen met Z21 wat ook met MS3/3+ kan gedaan worden?

Ik heb de indruk dat hier 2 zaken door elkaar gehaald worden.
MS staat voor Mobile Station en is een eenvoudige handregelaar.
MS3/3+ bestaat niet dus ik neem aan dat je CS3/3+ bedoelt. CS staat voor Central Station en dat is toch wat anders dan een Mobile Station.

Dus welke van de 2 wil je nu vervangen door een z21/Z21 (wit of zwart).
Re: Wil Märklin besturen met Z21
Marklin Newbie
gast

Re: Wil Märklin besturen met Z21
 @citaat Klopt, maar als je de topic helemaal had gelezen zou je gezien hebben dat ik mijn keuze reeds heb gemaakt en dat deze topic mag (af)gesloten worden