Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder

Gestart door discom donderdag 02 september 2021, 16:53:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Ik heb al wat eerdere berichten bekeken over het ombouwen van een motorpost maar mijn vraag gaat eerder over de msd/3 decoder, denk ik.

De front- en sluitseinen zijn nu gekoppeld. Dat wil zeggen dat rood aan de ene zijde gelijktijdig brand met geel aan de andere zijde en omgekeerd. In een ander Märklin model met een msd/3 decoder (de Traxx, zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_36629), kan ik met de combinaties f0+f6 en f0+f8 er voor zorgen dat de verlichting maar aan één zijde brand. Dat is mooi en realistischer als er een rijtje postwagonnen achter hangt. Verder zijn er nog wat andere licht functies. Ik zou dat graag ook willen realiseren naast nog extra wat binnenverlichting middels een digikeijs led stripje.

Ik heb de motor inmiddels al omgebouwd naar een 5 polig anker model middels de hoogvermogen ombouwset 60941. De bedrading voor de sluitseinen heb ik losgenomen zodat die niet meer meegaan met de frontseinen.

Ik lees over de msd/3 decoder dat f6 en f8 gerelateerd zijn aan de Aux4 en Aux2 uitgangen maar dat is volgens mij 'out of the box'.
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60977_Decoder

Betekend het wel dat als ik dezelfde functionele eigenschappen wil behalen, dat ik die sluit seinen aan deze twee Aux uitgangen moet hangen of kan dat ook gewoon Aux1 en Aux 2 zijn?

Ik neem aan dat die combinaties f0+f6 en f0+f8 nog wat programmeerwerk vragen. Is daar ergens iets meer over te lezen want op dat vlak ben ik nog op m'n ontdekkingsreis.  :)

Ik had dit bericht wel al gevonden maar daar kom ik nog niet geheel verder mee:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85438.0

Alvast bedankt voor nuttige tips.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Je kunt idd de schakeling maken F0 + F6/F8 maar het is wel wat programmeer werk heb het zelf bij een NS 1200 37120 gedaan.
Wat gebruik je om te programmeren CS2/3 of de Marklin programmer?
Zelf heb ik alle printjes uit de lok verwijderd en de dragerprint geplaatst op de bodem in de kunststof houder, en vervolgens alle verlichtings draden naar de dragerprint gemaakt vergeet niet om er een weerstand tussen te zetten van 1k2 ohm.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Goeden middag ,

Ik ben toevallig ook bezig met MP 3386 om te bouwen met een MSD/3 ( 60976 ) decoder en ook hoog vermogen motor (60941 ).
Dit is voor mij de eerste keer dat ik wat ombouw ( beginner ) Ik had in de modelbouw zaak het program van de nieuwe motorpost op de decoder geladen zo dat ik de mp geluiden zou hebben .
Alleen nu ben ik bezig met ombouwen decoder op de motor aangesloten en het geluid er in het enig wat rest is dat ik het licht nog moet aansluiten , Maar ik wou even tussen tijds kijken of het goed ging ? Dus chassis op de baan mfx werd herkend met alle functies er in geluid deed het ook maar toe reed ik 20 cm voor en 20 cm achteruit toen heeft een loshangend draad kortsluiting gemaakt denk nu reageert hij nergens meer op en wordt hij ook niet meer herkend,,
Kan iemand me help met dit probleem of zou de decoder al overleden zijn ?

Gr Arjen 
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Het zou goed kunnen dat de decoder is overleden.
Welke kleur draad was het?
Heb je de decoder/loc al verwijderd uit je besturingssysteem en opnieuw aangemeld?
En isoleer je ongebruikte draden met krimpkous, solder ze los, of knip ze af.

Mvg
Marcel
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Hi Marcel ,

De decorder overleden dat zou heel jammer zijn ,
Welke draad het was weet ik niet maar heb er zeker van geleerd alles te isoleren .
Ik heb hem gewist uit me mobil station maar die herkend hem nu niet meer , Heb net een programmeer tool besteld voor de decoder .
Dus ik weet nog niet of alleen het programma gewist is??

Gr Arjen
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Heb je nog een ander controller die MFX heeft of ken je iemand dan kun je daar even testen of die het nog doet?
En anders gewoon terug naar de winkel, vertel wat je hebt gedaan en vergeet even de losse draad te vermelden ;)
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Citaat van: hmmglaser op maandag 20 september 2021, 19:36:58

..... vertel wat je hebt gedaan en vergeet even de losse draad te vermelden ;)


Wat een moraal. Dat noemen we de boel besodemieteren......
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Heren,

Even wat zaken over de motorpost ombouw: Er worden in dit topic twee artikelnummers genoemd, de 3689 en 3389, hier zitten af fabriek verschillen in, bij de 3389 moeten de ledprints met front en sluitverlichting worden aangepast en moet er een weerstand in de voeding worden geplaatst, anders blaas je de leds op.

Een Msd3 inbouwen kan wel, alleen heb je geen geluidsbestand ter beschikking. Het bestand dat Marklin aanbiedt is voor een oudere Msd1 decoder en deze decoder valt weer niet met het programmeertool te besturen waar over wordt gesproken.

De aux 1 t/m 4 zijn allemaal gelijk op een Msd3 decoder en kunnen alle 4 voor sluitverlichting worden gebruikt.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
De decodertool heeft een MSD/3 motorpost geluid, zie M26613.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Soms kan je beter met een basis decoder je trein en functies testen. Dan is het financiële risico kleiner als het mis gaat.

Mvg
Marcel
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Citaat van: Nestor op dinsdag 21 september 2021, 01:37:52
De decodertool heeft een MSD/3 motorpost geluid, zie M26613.

Dit is nieuw voor mij, heb al een tijdje niet met geluiden gestoeid.
Dank voor de info!
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Klopt. Die heb ik ook gebruikt bij de ombouw van de motorpost.

Nog even een directe link:
https://www.marklin.nl/producten/details/article/26613

Zitten ook postsorteergeluiden bij  :D
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Helaas is het niet het echte geluid van een motorpost, maar van een Duitse elektrische treinstel.

Weet je wat besodemieteren is wat bedrijven rekenen voor vervangende onderdelen.

Schade voor Marklin bij een defecte Msd3 is een paar euro!

Ik heb bij diverse bedrijven reparatie bedrijven stage gelopen/gewerkt, en kan je vertellen dat bvb wasmachine motoren 5x over de kop gaan dus wie besodemieterd nu de boel.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Ja ik heb het gelezen op het wasmachine forum....... :P
Je vindt "besodemieteren" vast een interessant woordje........, :D :D
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 september 2021, 12:50:11

Schade voor Marklin bij een defecte Msd3 is een paar euro!


Dat maakt niet uit. Zaken door eigen toedoen kapot maken en dat voorts met opzet verzwijgen voor de winkelier zijn gewoon kutstreken. Je bent geen knip voor de neus waard Glaser.  :thumbdown:
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Ik heb bij diverse bedrijven reparatie bedrijven stage gelopen/gewerkt.  :warning:
En daar heb je ongetwijfeld gezien dat het voorradig houden van onderdelen een kostbare zaak is, vanwege incourante artikelen en jarenlange opslag. Of heet dat ook bes....?
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 26 september 2021, 14:55:00
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 september 2021, 12:50:11

Schade voor Marklin bij een defecte Msd3 is een paar euro!


Dat maakt niet uit. Zaken door eigen toedoen kapot maken en dat voorts met opzet verzwijgen voor de winkelier zijn gewoon kutstreken. Je bent geen knip voor de neus waard Glaser.  :thumbdown:

Ben je hebt als verkoper en producent ook nog wel wat plichten om je klanten goed te infomeren,
Maar weet je wat ik echte kutstreken vind andere mensen " helpen " om er zelf beter van te worden!
En je maakt ook de aaname dat de decoder door toe doen van de topic starter is ontstaan.
Verder heb ik al bij meerdere bedrijven meegemaakt dat defecte componenten of apparatuur retour leverancier gaat zonder melding hoe het gekomen is.
Moraal van het verhaal Ben kijk eens wat meer naar jezelf ipv je steeds met anderen te bemoeien!
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 01 oktober 2021, 09:39:46
En je maakt ook de aaname dat de decoder door toe doen van de topic starter is ontstaan.


Het is hier weer gezellig. Voordat je commentaar levert Mark, even goed lezen.

De topic starter heeft geen kapotte decoder, maar Arjen wel, en dat komt door een los hangende draad tijdens testen, dus eigen schuld.


In één ding heb je gelijk, de topic starter kan er niks aan doen dat de decoder van Arjen stuk is.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Ik gebruik inderdaad de programmer (ik heb geen ander Märklin apparaat daarvoor).
Heb je wat tips mbt dat programmeren?
Eerlijk gezegd heb ik heel lang (een jaar) niet op dit bericht gereageerd, enerzijds omdat het ineens heel ergens anders over ging (had mijns inziens in een eigen bericht geplaatst moeten worden) en door persoonlijke omstandigheden, is het een hele tijd stil komen te liggen. Maar... we pakken de draad weer op dus ik ben benieuwd of je op dit onderwerp (F0+F6/F8) nog wat interessantie info hebt?  :)
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Wat wou je precies weten, hoe je de schakeling maakt?
Moet het zelf even opzoeken, het is al weer een tijdje geleden.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
De Basis:
Gele frontseinen sleperzijde op grijze draad.
Rode sluitseinen sleperzijde op aux1.
Gele frontseinen motorzijde op gele draad. 
Rode sluitseinen motorzijde op aux2.
Eventuele interieurverlichting op aux3.

Wil je speciale rangeerverlichting zoals één gele led, dan wordt het een stuk complexer.
Hier is op de print niet op voorzien, maar zal je zelf een andere volgorde van de gele led-verlichting moeten maken. Dat houdt in: printbanen anders aansluiten dmv deels wegkrassen/schrapen van bestaande printbanen en anders verbinden met 0.1 mm koper (spoelen-)draad.  Ook kan je de originele aansluiting niet meer geheel benutten. Je zal immers een extra draad met weerstand moeten bijplaatsen en er zal ook een smd diode op de print tussen de 2e en 3e led moeten worden geplaatst.

Mvg
Marcel
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Het aansluiten op de msd/3 zal wel gaan lukken, zeker met deze info echter is het msd/3 project wat ik van de Märklin site trek (van de Märklin 26613 bruine motorpost) niet voorbereid om die functies zo te kunnen toepassen, toch? Moet daar niet iets voor worden aangepast?
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
De motorposten kunnen met bestaande lichtprint op zijn hoogst het Duitse rangeerden voeren.
Voor een Nederlands rangeersein wordt het zelf fabriceren of aanpassen.
Misschien moet je eens de print bekijken en het schema tekenen.
Mvg
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Ik heb verlichtings printen voor de motorpost waar ook de mogelijkheid van een rangeersein op zit.
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Hier een ideetje hoe je het moet maken, voorbeeld van een koploper
Re: Motorpost 3689 ombouwen naar msd/3 decoder
Je kan de F toetsen koppelen aan een aux poort en dan voor een specifieke rijrichting instellen, of rijden/stand type.
Als je de sluitseinen op een specifiek aux poort zet en de frontseinen op verlichting voor kun je de sluitseinen instellen op alleen rijden vooruit.
Als je dan deze aux poort of F toets aan vinkt op je ms2 of cs3 dan doet deze sluitsein alleen als je vooruit rijd of achteruit.

Een decodertool is ideaal om een msd3 te programmeren, deze is namelijk wat overzichtelijker dan een cs3 qua gebruik.

Dit kan je ook met geluiden doen, bepaalde geluiden instellen op rijrichting of instellen op stand of rijdend.

Dus kort uitgelegd;
Als je de witte leds als front sein op de normale voor en achter aansluiting soldeert, grijs en geel bij marklin kleur.
Dan kun je bijvoorbeeld aux 1 als rood voorkant gebruiken en aux 2 als rood achter.
Deze stel je in per rijrichting, en in eigen functie toets een voor aux 1 en een voor aux 2. ( in functie toets doet hij het alleen als je ook de functie toets aan zet)
Als je per ongeluk de sluitseinen op de verkeerde aux heb gezet, geen probleem, je kan de rijrichting per aux wisselen.
Je hoeft dit dan niet om solderen, je kan ook de aux uitgang per functie toets omzetten in tool.
Dit kan ook met binnenverlichting of cabine verlichting, zodat je alleen de cabine verlicht hebt in de richting waar je naar toe rijd. (bijvoorbeeld op aux 3 en 4 )


--------------------
Je kan hier mee spelen, voorbeeld; Wielstel verlichting die het alleen doet bij stand, zodra je rijd gaat deze dus uit ook al staat de functie aan.
Dit geld ook voor de verlichting; als je rijrichting voor of achteruit, stand of rijden hebt ingevuld doet deze alleen als ingesteld.
Gekoppeld aan een functie toets kun je deze dan aan of uit zetten.

Licht ingesteld in licht aan/uit dimmen i.p.v. dimmer, hiermee kun je oudere lampen na bootsen zodat ze langzamer doven en langzamer op gaan lichten.
Zo zijn er tal van instellingen die te vinden zijn.
Er staan verschillende soorten lichten in als je dimmer aanpast in iets anders. (gyra, neon e.d.)
Qua geluid, kijk of je een laatste mfx versie kunt vinden of zoek in de marklin geluidsbieb die in de decodertool zit gewoon naar de type lok.
In Mdecodertool3>Soundkeuze> Mbieb>motor> (dampf-diesel-electro) > lok of geluid erbij zoeken.

Het Mdecodertool is gratis,  ga puzzelen :D ;)> en als je een mooie plan c.q. document hebt aangemaakt en je hebt geen programmeer stick, neem dan de file mee en er is vast iemand die deze er voor je op de decoder kan laden.

S.v.p. vergeet niet om de motortype van te voren erin te zetten, de mm en dcc adres, naam snelheid e.d.,....... de basis dingetjes. ;)
Daarna kan je eventueel nog op een losse baan je lok inmeten (inmeetrit) in dcc.

En niet met losse draden rijden, is niet nodig om te testen.
Als je de std licht voor en achter hebt gesoldeerd als frontsein (geel en grijs zie boekje) en je hebt de aux + oranje ook toegewezen naar een lampje dan kan je het aanpassen via de decoder.
Met andere woorden, je hoeft alleen eventueel de decoder eruit te halen om via de stick aan te passen of je doet dit via een cs3
(je geeft de auxpoorten via de tool een andere functie aan)

Dit scheelt kans op schade aan de decoder door sluiting.

8o