Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails

Gestart door Vic1956 donderdag 02 september 2021, 09:45:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste treintjesliefhebbers,

Na de perikelen met de terugmelders, dat nu gelukkig opgelost is, stuit ik op een nieuw probleem. (Wat een geweldige hobby toch : modeltreinen :-)!) Dit is een lang verhaal want een voor mij toch zeer vreemd probleem. Maar ik wil duidelijk informeren, vandaar.

Een deel van mijn trein layout bestaat uit C-rails, een ander deel uit de lange buigbare (Flex-rails) K-rails, Deze geven de mogelijkheid om hele zachte curves te realiseren wat resulteert in een mooi en elegant treinverloop ipv het "rechtuit-rechtaan" rijden met de strakke C-Rails.
Ik heb voor Rocrail een aantal blokken voorzien in mijn spoorbaan. Elke blok wordt begrensd met twee terugmelders. Bij de C-rails stelt dat totaal geen probleem, deze rails zijn heel gemakkelijk daarvoor aan te passen. Wat de K-rails betreft stelt een contactrail maken, tegen alle verwachtingen in, toch problemen heb ik gemerkt.

In het flex K-rail isoleer ik een stukje railstaaf van 12 cm door het langs beide kanten door te slijpen met een dremelslijpschijfje. Op die manier ontstaat een railstaafje van 12 cm dat los staat van de massa. Aan dit stukje railstaaf soldeer ik dan een geleider die op de Rosoft terugmelder wordt aangesloten. Dit stukje railstaaf fixeer ik met twee klein kunststofwigje zodat het niet kan verschuiven en een foutieve melding maken met de niet geïsoleerde railstaaf. (Foto 1) Het resultaat lijkt mij net hetzelfde wat ik doe met de C-rails, om een contactrail te maken, met één verschil: de afstand tussen de geïsoleerde railstaaf en naastliggend niet geïsoleerde railstaaf bedraagt ongeveer 2 mm, vrij groot in vergelijking met de C- rails waar deze afstand veel kleiner is (ongeveer 0,5mm).

Vaststelling: Als de trein, zonder dat Rocrail werkt, over deze contactrails rijdt gaat dit zonder enig probleem, geen haperingen of schokken, alles normaal. Wanneer ik Rocrail opstart en nu de treinen over deze contactrails laat rijden doen er zich af en toe (in ongeveer 15% keren bij het overrijden van het contactrail) een storing voor. Rocrail schakelt dan namelijk de centrale uit. Op de C- rails doen er zich geen problemen voor.

Eerst dacht ik aan kortstondige kortsluiting tussen de geïsoleerde railstaaf met het onderliggende metaal van de middengeleider. Deze beiden zijn weliswaar gescheiden dmv kunsstof, maar ik dacht aan een braampje van het slijpen of slijpstof dat toch, zeker als er een trein over rijdt, contact (kortsluiting dus) zou mogelijk maken. Ik heb dus alle "slijp-snedes" grondig gecontroleerd, gezuiverd van ijzervijlsel met borsteltje en wasbenzine en heb inderdaad af en toe een braampje gevonden. Ik dacht de oorzaak gevonden en opgelost te hebben. Maar tevergeefs, het probleem bleef zich voor doen.

Het viel mij op dat enkel in het gedeelte van de K-Rails dit probleem zich voordeed, niet bij de C-rails. Waarin verschillen beide situaties? De opening tussen geïsoleerde railstaaf en naastliggende niet geïsoleerde railstaaf zijn verschillend: Bij de K-rails 2 mm bij de C-rails 0,5 mm. Ik vulde dan de openingen van 2 mm op met een stukje kunststof. De "put" tussen beide railstaven wordt op die manier opgevuld. (Foto 2) En vreemd genoeg nu is het probleem praktisch volledig verdwenen. Praktisch, want gisteren deed zich toch éénmaal nog eens een afschakeling van de centrale voor.

Begrijpen doe ik het niet. Daarom deze uitleg en mijn vraag: is er iemand die gelijkaardige problemen heeft meegemaakt en/of ook contactmelders heeft gemaakt in K-rails? Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt bij voorbaat.
Vic

Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Paar aandachtspunten. Wellicht heb je er iets aan.
Ligt de tegenoverliggende spoorstaaf wel aan massa?
Persoonlijk vind ik 12cm aan de lage kant voor een detectiepunt. Zelf houd ik het op min. 15-18cm
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo,

Ik gebruik voor de doorgeslepen railstaven, geïsoleerde raillassen van Peco SL11.
Deze werken perfect tegen het verschuiven van de railstaven en vallen eigenlijk helemaal niet op.

Groeten Martin
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Ad,
CiteerLigt de tegenoverliggende spoorstaaf wel aan massa?
Uiteraard, de contactrails werken zonder fout, buiten dan het vervelende fenomeen dat Rocrail soms de centrale afschakelt, om voor mij nog steeds volledig duistere en onbekende reden. Ik heb bij de C-rails contactrails van 9,5cm lengte, geen enkel probleem.
Toch bedankt voor de inbreng.
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Je maakt via de assen en de wielen contact met de tegenoverliggende rails, dat kan dus nooit een kortsluiting geven, een verbinding met massa. De 0 aansluiting op de centrale.
Als het zonder RocRail goed gaat, en met RocRail niet dan moet je dat in RocRail zoeken, en niet in de baan of de terugmeld units.
En dit heeft niets met het verschil in K -of C-rails te maken, met C-Rails doe je precies hetzelfde.
En als RocRail de baanspanning uitzet wil dat niet zeggen dat er een kortsluiting is dat kan om een andere reden gedaan worden. Bij voorbeeld een beveiling trein op een verkeerde plaats op de baan b.v.

Of geeft de centrale een kortsluitmelding of alleen een stopmelding?

Groetjes.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Sprinter,

CiteerJe maakt via de assen en de wielen contact met de tegenoverliggende rails, dat kan dus nooit een kortsluiting geven, een verbinding met massa. De 0 aansluiting op de centrale.
Dat klopt, en bij de C-rails geen probleem, bij de K-rails wel probleem. Waarom werkt Rocrail wel bij de C-rails en doet Rocrail moeilijk bij de K-rails? De vraag van een miljoen :-).
Groeten,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Martin,
CiteerIk gebruik voor de doorgeslepen railstaven, geïsoleerde raillassen van Peco SL11.
Ok, maar dat kan toch niet het verschil maken? Mijn oplossing is niet zo estetisch maar technisch gesproken net hetzelfde als een estetische oplosszing met raillassen van Peco SL11. Daar kan het toch niet aan liggen?
Maar jij slijpt K-rails door om contactrails van te maken, zoals ik doe, enkel fixeer je met raillassen van Peco SL11 en jij hebt geen  probleem zoals ik hier kom te vertellen?
Bedankt voor de inbreng,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Goed controleren of er geen metaaldeeltjes of braampjes sluiting kunnen maken, dus goed schoonmaken, Fleischmann heeft die isolerende verbinders ook gemaakt, gebruik ik, maar ik gebruik geen flexrails.

Verder ben ik het met Sprinter eens, maar waar het dan in Rocrail zit is dan de vraag.

Groet, Anne W
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Ik doe precies hetzelfde met mijn k rails. Melders lengte varieert van 5 cm tm 2 meters.
Je gebruikt toch geen etsvloeistof bij het solderen? Wanneer je dit wel doet moet je er zeker van zijn dat alles goed schoon is na het solderen. Bij de msg groep in Den Bosch hadden we lang geleden het probleem dat soms op enkele stukken kortsluiting ontstond. Na heeeeel lang zoeken bleek er wat resten vd vloeistof onder de spoorstaaf te zitten. Bij een zware loc bewoog de rails ietsje naar beneden en maakte kortsluiting. Sindsdien alleen nog maar met tandenstokertje puntje etsmiddel tegen spoorstaaf gehouden, dit is meer dan genoeg voor een goede verbinding met de spoorstaaf. (Ik weet dat er mensen zijn die aan de railschoentjes solderen, of de draad eronder klemmen. Maar dat is een andere discussie)
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Vic1956 op donderdag 02 september 2021, 10:51:11
Sprinter,

CiteerJe maakt via de assen en de wielen contact met de tegenoverliggende rails, dat kan dus nooit een kortsluiting geven, een verbinding met massa. De 0 aansluiting op de centrale.
Dat klopt, en bij de C-rails geen probleem, bij de K-rails wel probleem. Waarom werkt Rocrail wel bij de C-rails en doet Rocrail moeilijk bij de K-rails? De vraag van een miljoen :-).
Groeten,
Vic

Omdat er iets anders aan de hand is, maar dat heeft niets met het verschil in rails te maken, RocRail weet niet welke rails er gebruikt wordt, dus je stelling is pure onzien.

Bij k-rails willen de koperenlipjes van de derde rail puco's nog weleens verbuigen en contact maken met de railstaaf, en als dat af en toe gebeurd zal dat op altijd dezelfde plaats op de baan gebeurn als er een trein zijn gewicht opzet tijdens het overrijden van dat probleem.
Je probleem moet je dus als eerste in de baan zoeken en dan in RocRail. Je hebt gewoon een standaard baan met massadetectie, die wereldwijd door iedereen in gebruik is.

Groetjes.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
spookmelding waardoor rocrail afschakelt ? Zit in koploper ook in.Mss eens goed nakijken of alles wel juist is ingegeven
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Een stukje spoor van 12cm voldoet als detectie prima maar bij lange rijtuigen gaat het spookmeldingen veroorzaken immers de detectierail is niet continue bezet bij het passeren. Spooktreindetectie uitzetten dus.

Spooktreindetectie is uiterst irritant en neppe veiligheid, ik heb het nooit gebruikt. Als je gaat voor kwaliteit bij het aanleg van je spoor en wissels heb je nooit spooktreinen......  ;)

Gr, Ben.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
@Vic,

Als ik dit zo lees zou de Ghost-train wel eens de boosdoener kunnen zijn. Controleer sowieso een je railplan binnen Rocrail op gezondheid (Heathy plan).
Controleer daarna de aangemaakte routes / rijwegen. Dat kun je met Enter- en In-melders via de Router. Je moet dan wel de melders gekoppeld hebben aan de blokken en deze instelling in het systeem gemaakt hebben. (Wis eventueel alle oude (handmatige gemaakte) routes.

Probleem opgelost. Dan kun je weer lekker spelen.
Wellicht nog even een update van Rocrail draaien.

Probleem niet opgelost: Zet dan de optie "uitschakelen bij Ghost-train" uit.
Maak eventueel een issue aan en plaats dit op het Rocrail forum.

John (VT601)
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Vic1956 op donderdag 02 september 2021, 10:56:04
Ok, maar dat kan toch niet het verschil maken? Mijn oplossing is niet zo estetisch maar technisch gesproken net hetzelfde als een estetische oplosszing met raillassen van Peco SL11. Daar kan het toch niet aan liggen?
Maar jij slijpt K-rails door om contactrails van te maken, zoals ik doe, enkel fixeer je met raillassen van Peco SL11 en jij hebt geen  probleem zoals ik hier kom te vertellen?
Bedankt voor de inbreng,
Vic

Nee dit zal het probleem niet oplossen, ik denk dat de problemen zoals anderen hebben geschreven binnen jouw sporenplan van Rocrail liggen.

Ik heb je deze optie aangedragen omdat je ook een stukje schreef over verschil in overgangen van 0,5 en 2mm breed.
Daar zijn deze Peco raillassen perfect voor.
Bij flexrails wil het in bochten nog wel eens voorkomen dat de railstaven na het doorslijpen niet meer netjes in lijn staan door spanning van de bocht. Dit heb je zo ook ondervangen.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 02 september 2021, 14:39:50

Bij flexrails wil het in bochten nog wel eens voorkomen dat de railstaven na het doorslijpen niet meer netjes in lijn staan door spanning van de bocht.


Ervaren flexwerkers maken in de boog de raillassen een paar biel versprongen, dan krijg je nooit een knik.

Gr, Ben.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 02 september 2021, 16:21:23
Ervaren flexwerkers maken in de boog de raillassen een paar biel versprongen, dan krijg je nooit een knik.

Gr, Ben.

Ben,

Hoe wou je raillassen laten verspringen als je voor je terugmelding zoals Vic één railstaaf doorhaalt op 2 plaatsen?

Groeten Martin
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
zie dat hij marklin flex gebruikt en dat kan je best gewoon in vorm plooien hoor.Doe ik hier al jaren en dat verzet zich niet meer.Soms wel eens hardhandig doen .Andere oplossing is gewoon een metalen railverbinder opschuiven en een koperen vijsje ernaast.Soldering en verplaats niet meer.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 02 september 2021, 16:38:33

Hoe wou je raillassen laten verspringen als je voor je terugmelding zoals Vic één railstaaf doorhaalt op 2 plaatsen?


Niet natuurlijk Martin, dat doe je met 2x een kunststof raillasje. Even ter plekke de railstoelen wegsnijden met een scherp mesje. Ik doel op het leggen van flex in bogen: verlengen doe je versprongen......
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo John,
Ik heb eens gekeken naar Healthy plan. Ik heb dit eens opgezocht hoe dit werkt in de handleiding. Dus telkenmale je Rocrail opstart doet deze een check van het baanplan en het resultaat van deze check zie je in het server venster. Klopt dat? Of moet ik nog iets anders doen?
Ik heb dus eens gekeken na een opstart in het server venster en daar las ik het volgende:
15:43:13 init Plan () Ready
Ik vermoed dat dit wil zeggen dat alles ok is?

Verder heb ik toch wel vreemde zaken geconstateerd als ik een trein laat rondrijden. Om dit uit te leggen  heb ik daarvoor een copy van mijn treinplan bijgevoegd.  Eerst en vooral, alle problemen situeren zich in de onderste vier blokken: Hb-Bk10, Hb-Bk11, Hb-Bk12, Hb-Bk13 en de twee blokken uiterst rechts: Hb-Bk14,  Hb-Bk15. Deze blokken bevinden zich in het gedeelte met de K-Rails, de rest van het plan bestaat uit C-Rails en daar doen zich geen fouten voor. Nu besefte ik plots dat de melders van  al deze blokken ook allemaal aangesloten zijn op dezelfde Rosoft terugmelder.

Zou het mogelijk zijn dat er toch iets fout is met deze Rosoft terugmelder? Zo zie ik bvb, bij alweer een uitval van de centrale, dat de trein blok Hb-Bk10 aan het verlaten is en daardoor de melder aan de minzijde van blok 10 activeert, maar er zich dan een Ghost trein meldt in het parallel naastliggende blok, Hb-Bk11. Dit blok bevindt zich op een ander spoor, en dat vind ik toch uiterst vreemd. Ik kan een ghostmelding in twee achterelkaar liggende blokken nog snappen maar in een naastliggend spoor? Maar misschien zie ik dit verkeerd?

Ik heb dan voor deze zes blokken "Ghostmelding toestaan" aangevinkt maar dan deden zich vreemde zaken voor zoals plots trager gaan rijden van de trein en dergelijk onvoorspelbaar gedrag.

Ik ben ondertussen begonnen om heel dit baanplan opnieuw te tekenen en gewoon van nul terug te vertrekken want ik heb dit plan al een aantal keren veranderd waardoor mijn testloc soms plots een andere bestemming neemt, dan ik opgedragen heb. Ook zijn er twee blokken waar de loc bij intrede altijd plots vertraagt om dan terug te versnellen. Maar ik vermoed dat dit problemen zijn van ergens een instelling die verkeerd staat en niets te maken heeft met de ghost-meldingen.

Wat ik nog kwijt wil: bij het uitvallen van de centrale merk ik meestal geen ghostmelding. Maar ik vermoed dat deze meldingen soms zeer kortstondig zijn, lang genoeg om de centrale uit te schakelen maar veel te snel terug weg om opgemerkt te worden.
Alvast bedankt voor uw inbreng,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste Vic,

Als je even rechtstreeks contact opneemt met RoSoft, dan gaat die met je meekijken via Teamviewer, en wat testjes uitvoeren. Om dingen te controleren en uit te sluiten.

Groetjes
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Ik denk Vic dat je teveel dingen tegelijk wilt. Als je tòch het baanplan opnieuw aan het maken bent in Rocrail zou ik adviseren in eerste instantie alleen een eenvoudig ovaal te tekenen, dan een loc te laten rijden mbv dat baanplan, dan een eerste blok toevoegen en weer rijden, dan een wissel aanbrengen en weer rijden etc. Telkens als je weer iets hebt toegevoegd de mogelijke routes opnieuw laten bepalen natuurlijk en als iets niet werkt los je het eerst op voor je weer verder gaat.
Zoals ik het nu lees heb je gewoon een heleboel problemen tegelijkertijd, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Succes!
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
ik heb voor begin met koploper gewoon alles per blok op papier (en excel file) gezet van blok-bezetmelder in en uit enzovoort.Zo toonde ik het ook in de lessen die ik gaf. Kan je gewoon alles ingeven en nakijken als je het uitprint.Die functie zit mss ook in rocrail . Dan is een groot baanplan geen probleem.Of zoals gezegd beginnen met 1 trein en die overal naartoe sturen waar je een probleem vind.Zo vind je de fout wel
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
CiteerZou het mogelijk zijn dat er toch iets fout is met deze Rosoft terugmelder? Zo zie ik bvb, bij alweer een uitval van de centrale, dat de trein blok Hb-Bk10 aan het verlaten is en daardoor de melder aan de minzijde van blok 10 activeert, maar er zich dan een Ghost trein meldt in het parallel naastliggende blok, Hb-Bk11. Dit blok bevindt zich op een ander spoor, en dat vind ik toch uiterst vreemd. Ik kan een ghostmelding in twee achterelkaar liggende blokken nog snappen maar in een naastliggend spoor? Maar misschien zie ik dit verkeerd?

Als een melder een Ghost trein activeert in een anders blok, lijkt het mij dat (een) melder(s) niet aan het goede blok gekoppeld is.
kijk in blokeigenschappen eens onder rijwegen of het klopt.

Check ook de Health zoals John aangeeft:
-neem de routing terug
-traceren (maakt alle routes opnieuw aan)
-doe uitgebreide spoorbaan check

.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste mensen,
Al heel hartelijk bedankt voor al jullie inbreng. Ik heb goed nieuws. Daarnet een klein uurtje zonder één fout kunnen rijden. Geen enkele uitval. Alles werkte prima. Alleen weet ik niet goed hoe dit nu plots komt. Ik had daarstraks "Ghost treinen toegestaan" aangevinkt in de blokken die problemen gaven maar dat gaf toen schijnbaar geen oplossing. Dan heb ik twee terugmelders met elkaar gewisseld. Ik heb toen heel even kunnen testen en toen had ik geen problemen. Dan heb ik alles uitgeschakeld want ik moest eten en nog ergens naar toe. Thuisgekomen startte ik terug op en heb tot nu probleemloos gereden. Kan het zijn dat het aanvinken van Ghosttreinen pas in werking treedt na het herstarten van Rocrail? Of was die ene terugmelder toch wat gevoeliger? Morgen test ik nog eens uitgebreid verder.
Wordt vervolgd,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste Vic,

Ik zie dat in ieder geval één Rocrail deskundige er zich mee bezig houdt, heel goed, maar één simpel vraagje: heb jij de basisprincipes van Rocrail leren kennen door te beginnen met een simpele ovaal met 4 blokken?

Groet, Anne W
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
@Vic,

Een aantal wijzigingen (instellingen) wordt pas actief na een herstart van het programma.
Dus die constatering klopt.

Je hoeft de optie Healty eigenlijk allen maar te gebruiken bij veranderingen.
De Routing functie levert je vervolgens bij juist ingestelde vinkjes, de bij een blok bijbehorende melders én alle mogelijke rijwegen.
Bij het aanmaken van blokken en bij loks kun je de opties Pendeltrein uitzetten, om onbedoeld keren tegen te gaan.

John (VT601)
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo Anne,
Jawel hoor, Anne, ik ben stapje voor stapje begonnen met een ovaal en een zijspoortje en een paar blokken. En dat werkte allemaal goed. (Wel allemaal c-rails) Het probleem van de spookmeldingen situeert zich niet in foute aansluiting of verkeerd ingegeven commando's. Ook bij het aansluiten ga ik heel systematisch te werk, met lijsten waarop het nummer en het adres van elke contactmelder en het klemnummer van de terugmelder op genoteerd staan, elke draad is gelabeld...Het zou mij ten zeerste verbazen dat daar iets fout zit, dat denk ik niet.

Ik ben zeker: moesten er geen K-rails in mijn spoorbaan aanwezig zijn, enkel C-Rails, dan zou ik geen last hebben van valse ghostmeldingen of kortsluitingen. Dan zou heel die zaak perfect werken. Ik ben er dus nog niet achter gekomen: "wat is de oorzaak van deze storingen?" Nu moet het lukken dat al de contactrails in dit gebied waar de problemen zich voordoen (van de K-Rails) ook allemaal op dezelfde terugmelder zijn aangesloten. Daarom heb ik heb gisteren twee terugmelders gewisseld en plots geen storingen meer, één uur lang voortdurend treinen over deze contactmelders laten rijden. Ook geen storingen in het gedeelte waar de zogezegde "slechte" terugmelder de contactrails dan moest controleren. Maar deze waren nu wel op C-rail contactmelders aangesloten.

Wat ik mij zit af te vragen, Anne, ik heb gemerkt dat deze contactrails (en dan heb ik het over die van de K-Rails), uiterst gevoelig zijn. Gewoon met de vinger zacht het geïsoleerd spoor aanraken is voldoende om een melding te krijgen. Je mag er, bij wijze van spreken, al niet naar wijzen of ze reageren :-). Ik weet niet of de C-rails ook zo gevoelig zijn? Ik zal dat eens controleren. Waar ik aan denk: Stel dat om een of andere reden (bvb een bedding van kunsstof bij de C-Rails of beter geïsoleerd van de ondergrond of.....) de contactrails in het K gedeelte gevoeliger zijn dan die in het C-gedeelte, is het mogelijk dat de ene Rosoft terugmelder bij een iets gevoeliger contactrail ook sneller reageert? Want hoe kan je anders verklaren dat na het wisselen van twee terugmelders de problemen plots verdwenen zijn? Terwijl de iets gevoeligere terugmelder zonder problemen werkt in het gedeelte met de C-rails?

Nu, om het verhaal nog iets ingewikkelder te maken, had ik gisteren in de "probleemblokken" de instelling "ghosttreinen toestaan" aangevinkt, kwestie om op die manier uitschakeling van de centrale te vermijden. Maar dat gaf toen geen oplossing. Maar ik zit mij af te vragen of ik rocrail wel herstart heb om deze instelling actief te maken? Toen ik later op de avond terug thuiskwam en rocrail terug startte merkte ik tot mijn grote verbazing (en tevredenheid) dat foutmeldingen/afschakelen centrale achterwege bleven. En dat gedurende een uur lang.

Dus Anne, gisteren werkte het feilloos (ik durf dit bijna niet uitspreken :-), bijgeloof.), ik ga nu eens opnieuw testen en eens kijken of ik er achter kan komen wat de oorzaak van de fout was. Want dat wil een mens uiteraard weten, om niet opnieuw dezelfde fout te maken.

Alvast bedankt voor uw interesse en hulp, Anne.
Groeten,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo John,
Dat is allemaal interessante informatie en ik ga nog eens die optie Healty (Healthy?) nog eens opzoeken en uit proberen. Ik zit namelijk met twee los van elkaar staande problemen/fouten:

1° De storingen. Die lijken nu opgelost (gisteren avond toch, vandaag nog niet kunnen testen) en ik vermoed dat het aanvinken en actief maken van "ghostmeldingen toestaan" in de probleemblokken de zaak heeft opgelost.

2° Het telkenmale vertragen van de trein bij het binnenrijden van steeds drie dezelfde blokken. Ik heb al verschillende malen de instellingen van deze blokken overlopen maar ik zie niet dadelijk iets dat van dit afremmen de oorzaak zou kunnen zijn . Ik vergelijk ook met de instellingen van blokken waar dit euvel zich niet voordoet, maar merk geen verschil. Ik heb een vermoeden (met mijn beperkte kennis van Rocrail) dat ergens een vroeger ingegeven rijweg nog opgeslagen zit die dit veroorzaakt. Ik heb aan dit schema zoveel zitten sleutelen en veranderen dat ik vrees dat daar toch wat instellingen in zijn blijven hangen die ik er nu niet meer uit krijg. Daarom ben ik nu bezig heel de zaak in een nieuw bestand terug te tekenen. In de hoop dat ik dan met een "propere lei" kan starten.
Bedankt voor de bijdrage, Wordt vervolgd.
Groeten,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste Vic,

O.K. je zult nog veel moeten leren m.b.t. Rocrail, vraagje: heb je bij je leerproces met het ovaaltje ook "ghosttreinen" aan gehad?

Inderdaad K-railstaven en C-railstaven zullen net zo gevoelig zijn, beide zijn van een goed geleidend metaal, ik ken het wel door de 3 buurjongetjes en de 2 neefjes, die legden wel een een vingertje op de rails toevallig ter plekke van een melder, ja hoor, ineens was een trein een stuk verder als in werkelijkheid.

Je kunt eens navragen bij de Rocrail deskundigen of er een vertraging kan zijn in de werkelijke verwerking van het meldsignaal, ik weet dat dat in iTrain zit en in mijn Raptor zit hij ook, per melder instelbaar.

Groet, Anne W
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
@Vic,

In principe zal Rocrail als er geen 'volgende vrij blok' is gaan afremmen bij het activeren van de Enter-melder.
Bij jou kan dat dus ook in een aantal situaties het geval zijn.
Je kunt optimaliseren met de optie "reserveer opvolgend blok (second next block)'

Toch denk ik dat volledig opschonen en zonder toeters en bellen en aparte instellingen je beter op weg helpt.
Controleer je correcte binding van melders aan blokken. Schoon daarna alle rijwegen op en laat de router nog een keer lopen.
Probeer daarbij ook blokken met maar één melder en Enter2In melders te voorkomen. Hier werkt de Router niet.

Er zijn ook hier een aantal Rocrail gebruikers, maar zoals ik al eerder aangaf, op het Rocrail-Rocrail-forum kan je probleem beter bekeken worden.
Maar daarvoor een Issue-file aan wanneer het probleem optreedt, en publiceer dit daar (of evt. hier).
Daarmee kan je probleem bekeken worden door meer ervaren gebruikers.

John (VT601)
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
John en Anne,
Wat betreft het afremmen als er geen "volgend vrij blok" is. Ik rij, voor het ogenblik, telkens maar met één trein rond. Het volgend blok is dus altijd vrij. Het zijn ook altijd de drie zelfde blokken waar de vertraging zich voordoet, het is dus zo voorspelbaar als iets, alsof het geprogrammeerd is. En ik vermoed dat het probleem dan ook in die richting moet gezocht worden.

Ik heb dit railplan al getekend toen ik nog met mijn oefen-ovaaltje bezig was. Virtueel liet ik daar treinen op rondrijden en maakte ik dienstroosters enzo meer, om zaken uit te proberen. Ik heb dus druk geëxperimenteerd met dit railplan. Ik heb deze dienstroosters op een of andere manier verwijderd, ( ik vrees al, waarschijnlijk niet op de juiste manier) waardoor er misschien toch zaken achter gebleven zijn. Dan heb ik bij de in gebruikname van dit railplan op de werkelijke treinbaan ook nog aanpassingen en veranderingen doorgevoerd. Met andere woorden, er is wel wat gerommeld geworden met dit railplan. Zo gebeurt het dat ik een bestemming geef aan de trein en deze gewoon een andere opdracht uitvoert. Deze andere opdracht is ook steeds dezelfde.  Er zijn dus, denk ik dan, toch nog resten van vroegere ingegeven opdrachten/rijwegen/dienstroosters  achter gebleven die dan op een of andere manier terug opduiken.

Ik heb gisteren twee blokken samengevoegd en bij het opnieuw "tracen" en "rijwegen genereren" ook de "healty" laten lopen. Die was grotendeels ok. Daar waren een paar melders (3) die bij een verkeerd blok stonden maar dat was in het gedeelte van het schaduwstation dat momenteel "buiten werking" gezet is. Ik heb die fouten gecorrigeerd, op één na die ik onmogelijk kon terugvinden: een melder die bij een verkeerd blok zou staan. Ik heb alle blokken nagekeken, alle melders maar vind dit niet. Het gaat over een melder in het schaduwstation dat op drie blokken na volledig buiten werking gesteld is.

Ik heb besloten, zoals ik gisteren al aan heb gegeven, om heel dit railplan opnieuw te maken en ben er al mee begonnen. Ik denk dat het blijven zoeken in deze "rommel" tijdverlies is. Dus dat ga ik vandaag doen en daar zal ik wel even zoet mee zijn. Als dit klaar is laat ik iets weten wat het resultaat is.

Wat de storingen betreft, die zijn achterwege gebleven totdat ik gisteren dan die twee blokken heb samengevoegd heb ik nog een blok bijgevoegd. En toen had ik terug volop prijs. Dus heb ik die bijgevoegde blok er terug uitgegooid. En dan kwam alles terug goed. Ik heb de Healty nog uitgevoerd en op dat ene foutje na dat ik maar niet kan vinden was alles ok. Ik had toch geen storingen, wat toch al een hele opluchting is.

Toch nog twee vraagje,  John.
1°: Ik heb al de blokken op mijn railplan zo georiënteerd, dat deze altijd in dezelfde richting worden doorreden, altijd van de "+zijde" naar de "– zijde" van het blok. Bij het bepalen van de enter-melder en de in-melder, doe ik dit toch voor beide richtingen,  dus ook voor het binnenrijden van het blok langs de "-zijde", terwijl dit in feite nooit plaatsvind. Ik vroeg mij af of dat voor verwarring zou kunnen zorgen?

2°: Mijn blokken hebben een lengte van 160 cm. Mag je twee dergelijke blokken achter elkaar opstellen, gescheiden met een korte spoorlengte van 20cm? Dergelijke situatie  doet zich bvb voor bij de blokken  Hb-Bk11 en Hb-Bk13 en ook bij de blokken Hb-Bk10 en Hb-Bk12. De trein bevindt zich dan bij het doorrijden in beide blokken gelijktijdig. Mag dat of is dat af te raden? Is het beter dat je trein het vorige blok volledig verlaten heeft alvorens de trein een ander blok binnen rijdt? (het is van beide blokkenparen, 11-13 en 10-12 dat ik dan ook twee grote blokken heb gemaakt.)

Alvast erg bedankt voor jullie bereidwillige hulp,
Groeten,
Vic

Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo John,
Nu is er iets dat mij opvalt en dat de verklaring zou kunnen zijn van het even vertragen. Ik lees in de handleing volgende:
CiteerRijweg
Geen snelheidsreductie bij wissels

Als er in de rijweg omgelegde wissels zijn dan toont het sein een wit-beeld en de loc snelheid wordt V_mid.
Om deze optie niet te gebruiken moet het vinkje worden gezet.

Sla wissel commando's over

Wissels die al goed staan worden over geslagen bij het reserveren van een route. Dit bespaart tijd.
Te gebruiken als de wissels betrouwbaar schakelen maar geen terugkoppeling geven.
Gebruik de Init veld commando bij het opstarten om zeker te zijn dat alle wissels goed staan.

Ik begrijp bovenstaande als volgt: Bij het inrijden van een rijweg met wissels, zal de trein vertragen om de wissels de tijd te geven om te schakelen. Klopt dat? Voor Hb-Bk11 zijn dat 4 wissels om in Hb-Bk04 te komen. In het schaduwstation gaat dat om 9 wissels, die geschakeld moeten worden, bij het binnenrijden van het eerste blok in die rijbaan. Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat de trein vertraagt en pas als alle wissels geschakeld zijn (ook al staan ze al in de juiste richting) de trein terug op kruissnelheid komt?

Indien dit zo zou zijn, kan dit (denk ik, maar verbeter mij indien ik fout ben) opgelost worden door:
CiteerAls er in de rijweg omgelegde wissels zijn dan toont het sein een wit-beeld en de loc snelheid wordt V_mid.
Om deze optie niet te gebruiken moet het vinkje worden gezet.
Alleen weet ik niet over welk "vinkje" ze het in godsnaam hebben. Kan jij hier meer duidelijkheid inbrengen?
Groeten,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste Vic,

In het grootbedrijf worden wissels in de afbuigende stand nooit op volle snelheid bereden, in Duitsland e.d. hebben ze daar een seinstand voor "Hp2, dit is groen-geel, in Nederland wordt dat, geloof ik, indien nodig geregeld met een "cijferbak", wellicht dat er in Rocrail iets aanstaat wat een snelheid vermindering geeft, ik weet dat andere programma's en ook mijn Raptor dat kennen.

Groet, Anne W
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Als je in RocRail kiest voor het verminderen van de snelheid bij afbuigende wissels, gaat de trein er inderdaad langzamer doorheen.
Het is niet bedoeld om tijd voor het juist leggen van een wisselstraat te winnen. Eventjes inhouden om daarna weer harder te rijden wordt met deze optie ook niet bereikt. Over afbuigende wissels rijdt de trein met Vmid het volgende blok in.


Groet,

Peter
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Peter en Anne,
Ik heb daarnet nog eens goed gekeken wat er nu juist gebeurt:

Het probleem is volgende: de trein rijdt mooi op 80% snelheid. Op het ogenblik dat de trein een blok binnenrijdt, dat het beginblok is van een rijweg, die één of meerdere wissels bevat, vertraagt de loc mooi naar 50% van de snelheid tot de wissels in die rijweg geschakeld zijn, om dan terug naar 80% van de snelheid over te gaan. Ik vermoed dat het niet uitmaakt of de wissels reeds in de juiste stand staan of niet om de vastgelegde bestemming te bereiken, deze vertraging doet zich steeds opnieuw, perfect voorspelbaar voor.

Het zijn steeds dezelfde blokken op het rocrailplan, namelijk: Hb-Bk11, Hb-Bk05 en Ss-Bk02(deze laatste blok is niet te zien op het door mij doorgestuurde rocrailplan hierboven, want is deel van het schaduwstation)

Mijn railplan is eigenlijk heel eenvoudig, het middengedeelte met al de doodlopende sporen en draaibrug wordt niet gebruikt door rocrail en is enkel bedoeld om volledig handmatig te rijden/rangeren. In dit gedeelte zijn geen blokken opgenomen en de wissels staan op "buiten gebruik" en worden allen volledig handbediend. Rocrail verzorgt dus enkel treinverkeer van de vier stationsblokken (Hb-Bk01 tot en met Hb-Bk04) naar het schaduwstation en terug.

Vandaar dat deze situatie ( ...het beginblok van een rijweg die één of meerdere wissels bevat,...) zich enkel in Hb-Bk11, Hb-Bk05 en Ss-Bk02 kan voordoen en duikt dit vervelend fenomeen ook nergens anders op.

Omdat het fenomeen zo voorspelbaar is en zo correct, telkens opnieuw, wordt uitgevoerd moet de oorzaak, denk ik, gezocht worden in een instelling ergens, die deze korte snelheidsvermindering veroorzaakt.

Ik ben al blij dat foutmeldingen/ghosttreinen/afschakelen centrale en zo meer, zich niet meer voordoen. Dat is toch al opgelost.
Ik ben volop bezig dit hele railplan opnieuw te maken in de hoop dat het euvel daarmee opgelost geraakt.
Moesten jullie nog ideeën hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn dan hoor ik dat uiteraard heel graag.
Alvast bedankt voor jullie interesse en hulp,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Vic,

Waarom wil je gedrag zoals het is gemaakt en bedoeld veranderen/aanpassen??
Je kun ook accepteren dat het werkt zoals het werkt en moet werken. Soms heb je zoiets als baanvak snelheden die afhankelijk zijn van wisselstanden, seinstanden, en het vooruit reserveren en zetten van wisselstraten en seinbeelden. Als je niet weet of begrijpt hoe iets werkt en moet werken, kun je ook de niet bestaande problemen oplossen.

Als het niet kapot is probeer het dan ook niet te maken.

Groetjes.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
En toch bevreemdt het mij iets. Bij mij gaan de treinen pas rijden als een rijweg helemaal goed ligt. Ik herken dit gedrag dat Vic beschrijft niet. Maar het kan er aan liggen dat ik gekozen heb voor het synchroniseren van de rijwegen. Ook schakelen alle wissels en seinen na elkaar. Bij gelijktijdig schakelen ging er teveel mis. Sommige wissels liggen dan nog niet goed of gingen helemaal niet om.
Misschien, Vic, staat de optie 'volgende blok' vrijgeven bij jou ook aan? Dan worden ook de rijwegen van het volgende blok al goed gelegd voor de rijdende trein. Dat zou ook iets kunnen verklaren.


Groet,

Peter
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
De snelheid in afbuigende wissels kun je op een paar manieren beïnvloeden.

allereerst als algemene instelling waarbij het overal geldt, en het staat dan ook op de plek waar je het mag verwachten:
Rocrail Eigenschappen; tabblad Auto (hierin staan alle instellingen voor automatisch verkeer) en dan uiteraard bij rijweg.


de tweede methode is omgekeerd, je geeft aan waar je wilt dat het van toepassing is.
en ook dit staat op een logische plek: onder Tabellen; Rijwegen en tabblad Snelheid.
Hier geef je per rijweg op wat je wilt met de snelheid. (en ook het bijbehorende seinbeeld indien gewenst)





Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hans,
Zo staan deze instellingen bij mij ook.
Toch bedankt,

Peter,
CiteerBij mij gaan de treinen pas rijden als een rijweg helemaal goed ligt. Ik herken dit gedrag dat Vic beschrijft niet.
Wat bedoel je hier met rijweg?
1° De weg tussen twee opeenvolgende blokken? (dit interpreteer ik als één rijweg) of
2° De weg van beginblok, waar de trein start tot en met het eindblok, het blok van aankomst? (dit interpreteer ik als een aaneenschakeling van meerdere rijwegen)

Dus bij mij vertrekt de trein bvb in blok Ss-Bk31 in het schaduwstation en rijdt over een x aantal rijwegen (interpretatie 1) naar zijn eindbestemming. Rijwegen waar geen wissels in voorkomen rijdt de trein aan 80%. Bij het binnenrijden van een rijweg met wissels (Hb-Bk11 naar Hb-Bk03 bvb) zal de trein bij het raken van de enter melder van blok Hb-Bk11 even vertragen naar 50% en tegelijk worden de wissels in deze rijweg achter elkaar in de juiste richting gesteld. En dan gaat de snelheid van de loc terug naar 80%.

Citeerstaat de optie 'volgende blok' vrijgeven bij jou ook aan?
Peter, ik heb daar naar zitten zoeken maar vind niet dedelijk iets. Kan je mij zeggen waar ik dit kan instellen aub?

Sprinter,
CiteerWaarom wil je gedrag zoals het is gemaakt en bedoeld veranderen/aanpassen??
Dus als er in een rijweg een aantal wissels moeten omgelegd worden dan vertraagt de snelheid naar 50%? Ik heb ook al zitten denken: misschien is dit gewoon zo voorzien. Maar ik kan mij dit toch niet voorstellen want dit resulteert in een storend rijgedrag, esthetisch gesproken dan. Zo plots even remmen en dan "vollen bak" terug verder?

Allemaal al hartelijk bedankt voor jullie inbreng,
Groeten,
Vic



Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Met rijweg bedoel ik inderdaad: de weg tussen elkaar opvolgende blokken.

En ik vergis mij met de term: volgende blok vrijgeven. Dit moet zijn 'reserveren'. Staat in het overzicht dat Hans toonde in zijn post.

Ik bedoelde hetzelfde: het blok waar de trein nog naar toe gaat, moet voor de rijdende trein beschikbaar komen.
Ik denk dat bij het aanvinken van de optie 'navolgend blok reserveren' het tijdelijk afremmen verleden tijd wordt. De computer kijkt immers een blok verder vooruit. Meestal zal de trein dan wel met dezelfde snelheid door kunnen rijden als er geen afbuigende wissels meer te verwachten zijn.

Groet,

Peter

Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Sprinter op zondag 05 september 2021, 12:38:57

Je kun ook accepteren dat het werkt zoals het werkt en moet werken.


Het werkt niet zoals het hoort.

De trein remt af aangekomen in het gereserveerde blok terwijl er niet gestopt hoeft te worden in dat blok en dat is dus niet correct. De bedoeling is altijd een blok verder te kijken en zodat ook die rijweg gelegd is.

Gr, Ben.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Hallo Peter en al die deze post volgen,
HET IS OPGELOST!!!!!
Peter ik heb je raad opgevolgd. Bij rocrail-eigenschappen heb ik  "navolgend blok reserveren" aangevinkt en dat eenvoudige, simpele, onnozele muisklikje bracht de verlossing. Mijn locomotieven rijden, zonder enige irriterende plotse vertraging, mooi het parcours, zoals het inderdaad hoort te zijn, Ben.
Jullie kunnen niet geloven hoe blij ik ben, want het was toch even een frustrerende lijdensweg.
Nu moet ik zeggen, toen ik aan Rocrail begon verwachtte ik wel dergelijke situaties. Er zijn zoveel instellingen mogelijk, een beginner als ik loopt daar gewoon in verloren. Maar uiteindelijk toch opgelost. En ik vind deze besturing met de computer echt de max, even indrukwekkend als de overstap van analoog naar digitaal.

Peter, hartelijk bedankt voor het verlossende woord :-) en iedereen die hier raad en interesse betoonde ook hartelijk bedankt.

Nu moet ik zeggen, het werkt nog niet 100%, want soms rijdt mijn loc naar een andere locatie dan ik heb opgegeven, maar daar geraak ik wel uit. En met zo een verrassingseffect kan ik wel leven, maakt het wat onvoorspelbaar  >:-D.
Vriendelijke en opgeluchte groeten,
Vic
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Beste Vic,

Heel mooi dat je gevonden hebt waar "het in zat", dat gezegd hebbende, vind ik deze in te stellen instructie een zwakheid in de programmatuur, als een trein een vrije rijweg krijgt, moet automatisch gekeken worden of de daaropvolgende rijweg vrij is en dient dan gelijk ingesteld te worden, dat je daarna aan kunt geven of er nog meer opvolgende rijwegen ingesteld kunnen worden is wel "normaal".

Ik zou dus de optie "navolgend blok reserveren" altijd aan zetten.

Groet, Anne W

Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Dat is mooi, Vic! Het is inderdaad wel eens lastig de weg te vinden in RocRail. Niet alles is even voor de hand liggend. Je kunt merken dat er steeds meer onderdelen en opties zijn toegevoegd en soms weggehaald of verplaatst.
Of het een zwakte is van het programma, zoals Anne stelt, weet ik niet. Het zou makkelijker zijn als de bewuste optie standaard aan staat, maar als je een kleine baan hebt, en niet veel vrije blokken, dan merk je het niet zo. Als in ieder blok gestopt wordt, remt de trein altijd af om te stoppen.
Belangrijk is dat je met optie spelen kunt en zelf uiteindelijk kunt bepalen wat gebeuren moet.


Groet,

Peter
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
CiteerBelangrijk is dat je met optie spelen kunt en zelf uiteindelijk kunt bepalen wat gebeuren moet.

@citaat zo is het inderdaad.

je kunt deze functie regelen als algemene instelling of het per loc aangeven.

Een instelling per loc geeft een meer gevarieerd treinverkeer. Zo zou je de reservering bij doorgaand verkeer (b.v intercities) aan kunnen
zetten en bij lokaal verkeer niet. Tenslotte betekend meer gereserveerde blokken minder mogelijkheden voor andere treinen een route te kiezen.
Dat is niet zo'n probleem als alle treinen in dezelfde richting rijden en als een colonne voorbijtrekken, maar bij tegengesteld verkeer beperkt het wel degelijk.

het is zoals Peter al zegt: nu valt er in ieder geval wat te kiezen.  :)


Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Sprinter op zondag 05 september 2021, 12:38:57
Als het niet kapot is probeer het dan ook niet te maken.
Dat is een tegeltjeswijsheid om aan de muur te hangen.
Of boven de PC met een uitvallende monitor (wegens vermoedelijk bolstaande condensators).
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Anne W op maandag 06 september 2021, 22:48:15

........ dat gezegd hebbende, vind ik deze in te stellen instructie een zwakheid in de programmatuur, .....


Dat is niet zo, het dient meerdere doelen die jij vanuit jouw vermeende modelspoorautomatiseringsexpertise niet overziet.

Gr, Ben.
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
 @citaat

Geen reactie natuurlijk

Groet, Anne W
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Citaat van: Maarten op donderdag 02 september 2021, 11:21:48
Ik doe precies hetzelfde met mijn k rails. Melders lengte varieert van 5 cm tm 2 meters.
Je gebruikt toch geen etsvloeistof bij het solderen? Wanneer je dit wel doet moet je er zeker van zijn dat alles goed schoon is na het solderen. Bij de msg groep in Den Bosch hadden we lang geleden het probleem dat soms op enkele stukken kortsluiting ontstond. Na heeeeel lang zoeken bleek er wat resten vd vloeistof onder de spoorstaaf te zitten. Bij een zware loc bewoog de rails ietsje naar beneden en maakte kortsluiting. Sindsdien alleen nog maar met tandenstokertje puntje etsmiddel tegen spoorstaaf gehouden, dit is meer dan genoeg voor een goede verbinding met de spoorstaaf. (Ik weet dat er mensen zijn die aan de railschoentjes solderen, of de draad eronder klemmen. Maar dat is een andere discussie)

Even off-topic maar met welk soort soldeertin solderen jullie aan de spoorstaaf en welke etsvloeistof gebruik je? Heb je ook een speciale bout of temperatuur instelling?
Tot nu toe lees ik 60/40 (60% lood) soldeer.

Aart-Jan
Re: Vragen en problemen bij het maken van contactmelders in K-rails
Soldeer: Sonderlot 97/24, 25g, 1,0mm S-Sn97Cu3 DIN EN 29453
Beetje zoeken, maar dan vind je het wel bij elektronica zaken (op internet).

Het is niet goedkoop, maar het werkt. Temperatuur: zo hoog mogelijk, 400 graden.


Groet,

Peter