Beste treintjesliefhebbers,
Na de perikelen met de terugmelders, dat nu gelukkig opgelost is, stuit ik op een nieuw probleem. (Wat een geweldige hobby toch : modeltreinen

!) Dit is een lang verhaal want een voor mij toch zeer vreemd probleem. Maar ik wil duidelijk informeren, vandaar.
Een deel van mijn trein layout bestaat uit C-rails, een ander deel uit de lange buigbare (Flex-rails) K-rails, Deze geven de mogelijkheid om hele zachte curves te realiseren wat resulteert in een mooi en elegant treinverloop ipv het "rechtuit-rechtaan" rijden met de strakke C-Rails.
Ik heb voor Rocrail een aantal blokken voorzien in mijn spoorbaan. Elke blok wordt begrensd met twee terugmelders. Bij de C-rails stelt dat totaal geen probleem, deze rails zijn heel gemakkelijk daarvoor aan te passen. Wat de K-rails betreft stelt een contactrail maken, tegen alle verwachtingen in, toch problemen heb ik gemerkt.
In het flex K-rail isoleer ik een stukje railstaaf van 12 cm door het langs beide kanten door te slijpen met een dremelslijpschijfje. Op die manier ontstaat een railstaafje van 12 cm dat los staat van de massa. Aan dit stukje railstaaf soldeer ik dan een geleider die op de Rosoft terugmelder wordt aangesloten. Dit stukje railstaaf fixeer ik met twee klein kunststofwigje zodat het niet kan verschuiven en een foutieve melding maken met de niet geïsoleerde railstaaf. (Foto 1) Het resultaat lijkt mij net hetzelfde wat ik doe met de C-rails, om een contactrail te maken, met één verschil: de afstand tussen de geïsoleerde railstaaf en naastliggend niet geïsoleerde railstaaf bedraagt ongeveer 2 mm, vrij groot in vergelijking met de C- rails waar deze afstand veel kleiner is (ongeveer 0,5mm).
Vaststelling: Als de trein, zonder dat Rocrail werkt, over deze contactrails rijdt gaat dit zonder enig probleem, geen haperingen of schokken, alles normaal. Wanneer ik Rocrail opstart en nu de treinen over deze contactrails laat rijden doen er zich af en toe (in ongeveer 15% keren bij het overrijden van het contactrail) een storing voor. Rocrail schakelt dan namelijk de centrale uit. Op de C- rails doen er zich geen problemen voor.
Eerst dacht ik aan kortstondige kortsluiting tussen de geïsoleerde railstaaf met het onderliggende metaal van de middengeleider. Deze beiden zijn weliswaar gescheiden dmv kunsstof, maar ik dacht aan een braampje van het slijpen of slijpstof dat toch, zeker als er een trein over rijdt, contact (kortsluiting dus) zou mogelijk maken. Ik heb dus alle "slijp-snedes" grondig gecontroleerd, gezuiverd van ijzervijlsel met borsteltje en wasbenzine en heb inderdaad af en toe een braampje gevonden. Ik dacht de oorzaak gevonden en opgelost te hebben. Maar tevergeefs, het probleem bleef zich voor doen.
Het viel mij op dat enkel in het gedeelte van de K-Rails dit probleem zich voordeed, niet bij de C-rails. Waarin verschillen beide situaties? De opening tussen geïsoleerde railstaaf en naastliggende niet geïsoleerde railstaaf zijn verschillend: Bij de K-rails 2 mm bij de C-rails 0,5 mm. Ik vulde dan de openingen van 2 mm op met een stukje kunststof. De "put" tussen beide railstaven wordt op die manier opgevuld. (Foto 2) En vreemd genoeg nu is het probleem praktisch volledig verdwenen. Praktisch, want gisteren deed zich toch éénmaal nog eens een afschakeling van de centrale voor.
Begrijpen doe ik het niet. Daarom deze uitleg en mijn vraag: is er iemand die gelijkaardige problemen heeft meegemaakt en/of ook contactmelders heeft gemaakt in K-rails? Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt bij voorbaat.
Vic