Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

digitale loc op een analoge baan

Gestart door bijeen donderdag 26 augustus 2021, 19:44:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale loc op een analoge baan
Moeten de dip switches van de loc omgezet worden op 0 indien ik met een digitale loc op een analoge baan wil rijden ?
Schakelt de verlichting niet meer bij omschakelen van rijrichting op een analoge baan ?
Momenteel brand hij helemaal niet op een analoge baan, terwijl lampjes in orde zijn
Gaarne advies
De loc is marklin 3690
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
Hoi bijeen,

De decoder herkent automatisch analoog rijden, dus geen dipswitches omschakelen nodig.
Verlichting brandt niet bij analoog bedrijf.
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
ik heb een aantal digitale loc's analoog rondrijden en de verlichting functioneert gewoon hoor, inclusief wisseling bij omschakelen van rijrichting.
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat Ligt aan de decoder die erin zit... Niet alle decoders hebben die optie. Als het een origineel is dan zit er een Marklin 6080 in. En kijk maar eens naar de wiki-pagina.

Groet
Re: digitale loc op een analoge baan
Hartelijk dank voor de info !!!
Ben benieuwd of er toch een mogelijkheid is om de verlichting te laten branden in een analoge situatie  ??
Re: digitale loc op een analoge baan
Citaat van: bijeen op vrijdag 27 augustus 2021, 13:56:55
Ben benieuwd of er toch een mogelijkheid is om de verlichting te laten branden in een analoge situatie  ??
Heb je hier iets aan? ====> klik
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
interessante materie Wim, alleen niet waar "bijeen" naar op zoek is verwacht ik ;).
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat Ik heb géén kristallen bol... :D
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
@citaat ík wel Wim, verschil moet er zijn >:-D.
Re: digitale loc op een analoge baan
Bedankt Wim voor je bericht, ik zoek echter een oplossing in de huidige loc !
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat Dan zou je de decoder moeten vervangen. Dat is één van de weinige "simpele" oplossingen.
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat Bij analoog rijden geldt: Geen rijspanning betekent (logisch) geen licht. Je bent dus voor het licht afhankelijk van een externe bron.
Ongeacht de decoder.
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
Volgens mij is het niet "bijeen" 's probleem dat de lampen uit zijn bij stilstaande loc zoals gebruikelijk op een analoge baan, maar ook tijdens het rijden branden ze niet en dat zou toch bij iedere decoder wel het geval moeten zijn (?).
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat / Wim / Nobody:

Kijk even naar de originele vraag:

Citaat van: bijeen op donderdag 26 augustus 2021, 19:44:22
Moeten de dip switches van de loc omgezet worden op 0 indien ik met een digitale loc op een analoge baan wil rijden ? Schakelt de verlichting niet meer bij omschakelen van rijrichting op een analoge baan ? Momenteel brand hij helemaal niet op een analoge baan, terwijl lampjes in orde zijn Gaarne advies De loc is marklin 3690

In de antwoorden kan je al lezen dat als de originele decoder in de lok zit deze geen verlichting op een analoge baan laat branden. Als je een andere decoder in (laat) bouwen kan dat wel. Dan brandt de verlichting (frontseinen) gewoon als het treintje rijdt. Daar is niets bijzonders aan. En ja: bij analoog geldt inderdaad "Geen spanning op de baan is geen brandend lampje of ledje". Andere oplossingen zoals jij aan het voorstellen bent zijn "te moeilijk" / "te ingewikkeld" voor wat "Bijeen" aangeeft.
Re: digitale loc op een analoge baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: digitale loc op een analoge baan
Dan heb ik zeker gewoon stom geluk dat de lampjes in al mijn digitale loc's wél functioneren op een analoge baan...
Re: digitale loc op een analoge baan
 @citaat Mogelijk wel  :D
Re: digitale loc op een analoge baan
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6080_Decoder
Hier is te zien dat de lampjes aan aarde liggen.
Ik ga er wel van uit dat het 22 volt lampjes zijn anders kun je de rest overslaan.
Decoder zou voor analoog op alles off moeten staan.
Dat doet niets af aan de verlichting.
Als je met deze lok alleen maar analoog rijd waarom dan niet lampsturing van de decoder en naar de sleper.
Dan branden de lampen wel aan beide kanten.
Als er genoeg ruimte is in de tender kun je met sturing van de veldspoelen een bistabiel relais schakelen en daarmee de verlichting.
maar daar is wel een schakeling voor nodig .
Of lampjes aan de sleper i.p.v. Gnd andere kant op de veldspoelen.
Het is uitzoeken of het werkt en anders inderdaad een andere Decoder die met deze motor werkt.
Maar als je ook digitaal wilt kunnen rijden is alleen een andere Decoder de oplossing.
Ik hoop dat je de oplossing vind.
MVGR Johan


Re: digitale loc op een analoge baan
Bedankt allemaal. Voldoende ideeën om te overdenken.Maar ben een beetje huiverig om de decoder te beschadigen met allerlei probeersels
Denk dat ik de verlichting in eerste instantie aansluit op de massa en sleper !