Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering

Gestart door DutchBoss woensdag 25 augustus 2021, 19:55:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Beste allemaal!

Ik heb een central station plus en een digikeijs 4018 samen aangesloten met daarop 1 werkende wissel.

Deze weigert soms om te gaan. Heeft soms ook periodes dat die 20x achteren probleem loos schakelt.

Als wissel aandrijving gebruik ik de 74491.

Deze is met zijn originele bedrading aansloten op de 4018.

Ik vraag me af of meerdere mensen dit probleem erkennen? En wat hier een oplossing voor zou kunnen zijn?
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Waarmee voed je de DR4018?

Groet Ronald.
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Beste Ronald, bedankt voor je reactie.

Ik heb links 2x een 1.5 mm2 draad gebruikt als voeding direct vanaf de C3.
Deze afgetakt met marklin kabel 71xx. De twee kabels onder de klemmen bruin en geel zijn van de wissel lantaarn, Dit zou geen kwaad kunnen?

De lus met tyrep heb ik inmiddels verwijderd maar ook dat geeft geen verbetering.
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Hoi,

Je voedt het ding dus met 19 volt digitale spanning.  In theorie kan het de hoogte voedingspanning zijn. Die is met 19 volt mogelijk iets te hoog (mag tussen de 12 en 18 volt AC / DC zijn). Maar daar zou het bijna niet aan mogen liggen.  Je stuurt deze met het DCC-protocol aan? Zo ja:  :thumbup: Zo, nee: gebruik hem alleen in DCC-modus. Niet in Motorola modus. Een ander iets wat je kan proberen is het omdraaien van de signaaldraden op de decoder. Soms wil dat wel eens helpen als het ding niet wil reageren.

Groet Ronald.
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Beste Ronald, bedankt voor je snelle reactie. Heb in de CS3 gekeken en blijkbaar stond de wissel toch aangestuurd op MM, Deze aangepast en schakelt nu al 10x goed in de automatische loop. Hoop dit zo blijft dan zou het probleem verholpen zijn. 

Met vriendelijke groet,
Jaimy
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Je voedt de DR4018 met baanstroom zie ik en vandaar uit voed je ook de wissellantaarn.
Dat lijkt me niet de beste oplossing. Die gele voeding komt die toevallig van een normale trafo met 16V, want dan zou je daar evengoed de DR4018 mee kunnen voeden.
Omgekeerd zou ik de wissellantaarn sowieso direct voeden en niet via de DR4018 laten lopen.
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Goedemorgen, nee deze word niet gevoed via een aparte trafo!

Dit zat wel gebeuren wanneer er meer lantaren palen op komen.
Nu totaal zitten er 2 verlichte stoot blokjes en 1 wissel lantaarn op de baan.
Heb het alleen zo aangesloten om de werking te zien voor nu.

Heb inmiddels gister een uur probleemloos automatisch gereden
En vanochtend ook al een uur zonder weigeringen. Was blijkbaar toch de dcc optie vergeten aan te vinken!

Bedankt voor jullie hulp. 

Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
@ Dutchboss,

Als je geen andere wisseldecoders gebruikt dan de 4018, zet dan de CS3 op alleen MM of DCC en schakel het niet gebruikte protocol uit in de systeem-instellingen van de CS3.
Eventueel kun je de 4018 even opnieuw initialiseren. Deze decoder geeft nogal eens problemen bij gemixte protocollen.

John (VT601)
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
@VT601, Dat heb ik inderdaad gedaan! Tot nu toe probleemloos
Re: CS3+ met digikeijs 4018! Wissel weigering
hoi,

Citaat van: VT601 op donderdag 26 augustus 2021, 11:09:34
Eventueel kun je de 4018 even opnieuw initialiseren. Deze decoder geeft nogal eens problemen bij gemixte protocollen.

Deze decoder luistert naar het eerste digitale signaal dat binnenkomt bij het programmeren van het adres. Dus als dat Motorola is dan werkt heet ding onder het motorola-protocol. Is het DCC dan werkt het ding met DCC. Het aardige is dat de decoder het beste werkt met het DCC-protocol. Het probleem met multiprotocol-centrales is dat je meestal niet weet welk protocol in welke volgorde op de baan gezet wordt. Is dat MFX - Motorola - DCC of juist DCC - MFX - Motoroal, enzovoort. Omdat je dat niet weet kan je soms wel eens voor een verrassing komen te staan. Daarom kan je bij het programmeren van het adres van deze decoders het beste alleen DCC-signaal op de baan zetten.

Over het algemeen is het bij het normale gebruik dan geen probleem. Al is het altijd wel verstandig om alleen de protocollen op de baan te zetten die je echt gebruikt.

Groet Ronald.