Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC

Gestart door Lobomotion69 woensdag 25 augustus 2021, 18:32:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Hallo,

Even een vraag van technische aard. In de zoekfuctie vind ik diverse draadjes van ombouw voor 4-assers maar niet voor een Roco 3 assige Umbauwagen. Heeft iemand ervaring hiermee of ken je iemand die dat heeft dan zou ik daar graag van horen.

Ik heb een stammetje Roco 3-assige Umbauwagen Ep.III en wil daar binnenverlichting inbouwen. Hiervoor moet minstens één wagen van een AC-sleper worden voorzien. De rest kan dan met stroomvoerende koppelingen worden gevoed. Maar hoe monteer ik die sleper daaronder?
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Hi Henk,

Zie in mijn index.

groet
Harald
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
ik stel toch maar de vraag, maar waar is jouw index te vinden en hoe kan je op onderstaande vraag het antwoord zoeken
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Deze tekst staat onderaan en kan je "aanklikken".
Karbrücken mijn droom Index: Klik hier voor Bouw- en ombouw activiteiten en reis verslagen.
(Dus niet hier boven klikken maar onder mijn naam).

groet
Harald
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Harald, Dank voor je reactie maar ik kan wel de ombouw beschrijving van Märklin Donderbussen vinden maar niet die voor Roco Umbau 3-achser (trouwens Roco Donderbussen ook niet). Er staat wel een alinea in je index echter zonder achterliggende link. Dat maakt het moeilijk en zoals reeds eerder gezegd levert de zoekfunctie nul resultaten. Kun je aub wat meer info verschaffen?
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Inmiddels ben ik de mening toegedaan dat een sleper onder een 3-asser een nogo is. Zelfs Märklin levert voor zijn 3-assige Umbauwagens geen sleper. Deze zijn alle uitgerust met stroomvoerende koppelingen en het advies is om op die manier de verlichting te laten werken. Dan zal er een andere oplossing gevonden moeten worden, bijvoorbeeld vanuit de lok, geschakeld door de decoder. Dat vereist dan wel een lok met de mogelijkheid om stroomvoerende koppelingen te installeren i.e. een NEM-schacht. Eens kijken of we dat voor elkaar kunnen krijgen want die heb ik nog niet. Bijkomend probleem is dat Märklin alleen éénpolige koppelingen levert, massa gaat via de rail. Maar ik gebruik ESU decoders en die hebben een aparte draad voor functiemassa. Dan zijn tweepolige koppelingen vereist.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Los van of het technisch mogelijk is: het is geen gezicht.  :D


IsKing

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 02:03:43

Maar ik gebruik ESU decoders en die hebben een aparte draad voor functiemassa.


Je zult de gemeenschappelijke plus bedoelen, functies schakelen naar min.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
hoi,

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 02:03:43
Maar ik gebruik ESU decoders en die hebben een aparte draad voor functiemassa. Dan zijn tweepolige koppelingen vereist.

Ook Märklin-decoders hebben dat tegenwoordig. Niets bijzonders. Je kan ook alleen met de "min" of "massa" schakelen. In principe kan dat gewoon.

Groet Ronald.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Ik gebruik zelf voor vaste treinstammen tegenwoordig de 2-polige stroomvoerende koppeling van Almrose. Zeer goede resultaten mee:
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1170999

Natuurlijk kan je de verlichting schakelen achter de decoder, maar houd rekening met de aanwezigheid van condensatoren op de ledstrips. Dat gaat niet zomaar achter een functieuitgang. Hiervoor moet je eigenlijk een klein relais inbouwen: http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/miniatur-relais/

Op de 2-polige koppeling komt dan de (baanspanning) staan.

Persoonlijk zou ik de koppeling gewoon koppelen aan de sleper en massa van de loc, je zet de verlichting vaak toch alleen aan.... :mrgreen:

Mocht je toch een sleper willen gebruiken op een rijtuig? Voeg een Umbauwagen met draaistellen toe. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.modeltreincenter.nl/roco-74576-umbauwagen-4a-db-gruen.html


Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 02:03:43
Inmiddels ben ik de mening toegedaan dat een sleper onder een 3-asser een nogo is. Zelfs Märklin levert voor zijn 3-assige Umbauwagens geen sleper.
Toch wel hoor, geen enkel probleem!
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Bij Märklin kun je een onderscheid maken in een "oude serie" uit de jaren 80 (of '70 al??)  o.a. catnr. 4079.
Plaatje van Hanzi dus; die kun je van binnenverlichting voorzien met het destijds leverbare "kleine" slepertje.
Recenter zijn sets als catnr. 43185, af fabriek uitverkocht maar nog volop leverbaar in diverse winkels, met stroomvoerende koppelingen.

Maar vragensteller heeft een Roco, dus dan is het beter om voor stroomvoerende koppelingen te gaan.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Ben: Dat het geen gezicht is ben ik helemaal met je eens maar ja het systeem vereist wel eens een slepert. Dat functies naar min schakelen is mij heel goed bekend. Met massa bedoel ik gewoon de gemeenschappelijke aansluiting los van het feit of dit plus of min is. Is in de electronica een vrij ingeburgerd begrip.

Wijbe, Ik gebruik de Viessmann tweepolige koppelingen. Kun je ook een doodnormale Fleischmann Profi- koppeling aan hangen. Voordeel! En precies die 4-asser wil ik niet in die stam hangen. Die rijden al in een andere trein. Redundancy zoveel mogelijk voorkomen.

Hanzi, Jaja maar we leven nu in het rondrij 2.0 tijdperk. Dus dat gaat niet meer op.  ;)
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Je kan natuurlijk ook alleen deze sleper gebruiken zonder die gloeipeer er bovenop. Er wordt gevraagd naar een oplossing voor een sleper onder een drie-asser; welnu, die is er dus gewoon en met wat freubelwerk ook onder een Roco-kar te zetten.

En bovendien -uitgaande van het ultieme rondrij 2.0. principe- kan je je afvragen waarom je binnenverlichting zou willen hebben als je treinen toch alleen nog maar onzichtbare rondjes rijden >:-D.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Op 3 3-assige wagentjes (hier een Wohn - Schlafwagen) van Roco heb ik een 7076 gezet. Het drievoudige klemmetje zit 180 graden gedraaid op de middelste as (met een stukje papier tussen de klem en het plaatje om kortsluiting met de sleperklem te voorkomen). Tams functiedecodertje en Ledstripje er in en klaar. Massa van de decoder zit overigens aan het oogje van het drievoudige klemmetje gesoldeerd. Voor een betere massa zijn de assen vervangen door AC-assen.
Werkt op zich wel aardig, af en toe wat problemen op een wissel (met hoge puko's).

Groet, Paul
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 15:55:04

Dat het geen gezicht is ben ik helemaal met je eens maar ja het systeem vereist wel eens een slepert.



Oké, als je dat niet deert heb je nu twee voorbeelden hoe het zou kunnen.
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ombouw Roco Umbau 3-asser DC/AC
Paul, Hartelijk dank voor je bijdrage. Helaas is de door jou gebruikte sleper 7076 niet meer in het program van Märklin, neem tenminste maar aan dat het een Märklin product is (was).

En daarbij moet ik Ben nog meer gelijk geven want dit ding is wel erg prominent aanwezig onder die kar. We gaan de andere oplossing gebruiken.