Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)

Gestart door Acido maandag 23 augustus 2021, 23:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Hallo allemaal,

Hier een vraagje voor de decoder-wizards :wink:

Ik heb sinds kort een Piko 2200 (cat nr 71097, NS 2240) die is uitgerust met een Piko 56400 SmartDecoder 4.1.

De loc heeft werkende zwaailampen en rangeerverlichting. Het jammere is alleen dat het tweede zwaailicht op F5 (AUX5) zit en de rangeerverlichting op F6 (AUX6) zit. Aangezien ik een Control Unit heb, heb ik maar vier functietoetsen. Ik kan dus alleen de zwaailamp aan doen die op F4 zit en ik kan niet bij het rangeersein.

F1 schakelt de sluitseinen.
F2 leek niet in gebruik; daar heb ik de rangeermodus op gezet door CV36 waarde 64 te geven.
De handleiding van de loc beschrijft vreemd genoeg alleen de functietoesen F3 t/m F6:
AUX3 = cabineverlichting
AUX4 = zwaailamp voorzijde
AUX5 = zwaailamp achterzijde
AUX6 = rangeersein

Wat ik graag wil, is:
a) de rangeermodus en het rangeersein samen op F2 zetten (CV36)
b) de beide zwaailampen samen op F4 zetten (CV38)

Mijn probleem is:
Ik ga ervan uit dat ik dat voor elkaar kan krijgen door in die CV's twee waarden bij elkaar op te tellen, maar ik weet niet welke waarden ik daarvoor moet invoeren.
a) Ik weet dat de rangeermodus 64 is, maar niet wat de waarde is voor AUX6, het rangeersein, zodat ik die erbij op kan tellen. In theorie zou dat de huidige waarde van CV40 (= F6) moeten zijn maar ik heb geen mogelijkheid om dat uit te lezen.
b) Hetzelfde geldt voor de beide zwaailampen: ik weet niet welke waarden CV38 (= F4) en CV39 (= F5) nu hebben, waardoor ik ze niet bij elkaar op kan tellen voor in CV38.

Vragen:
Is wat ik wil mogelijk met deze decoder in Simple Function Mapping?
Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Dank alvast voor het meedenken! :biggrin: :thumbup:

Martijn

Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
hoi,

Citaat van: Acido op maandag 23 augustus 2021, 23:52:51
De loc heeft werkende zwaailampen en rangeerverlichting. Het jammere is alleen dat het tweede zwaailicht op F5 (AUX5) zit en de rangeerverlichting op F6 (AUX6) zit. Aangezien ik een Control Unit heb, heb ik maar vier functietoetsen. Ik kan dus alleen de zwaailamp aan doen die op F4 zit en ik kan niet bij het rangeersein.

Doen de extra zwaailampen e.d. wel op de 2 extra adressen die gereserveerd worden voor de lok bij Motorola? Volgens de handleiding Smartdecoder 4.1 heeft de decoder twee extra adressen voor functies 4 tot en met 12
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Hoi Ronald,

Dat heb ik ook zien staan. Er staat dat als je het lokadres op CV1 instelt, de andere twee Motorola-adressen automatisch worden ingevuld. Wát er dan wordt ingevuld staat er niet bij maar je mag aannemen dat als je CV1 op 40 zet, de andere twee adressen 41 en 42 worden. Het is me echter niet gelukt om op zo'n extra adres iets werkend te krijgen, ook niet als ik zelf expliciet iets in CV47 invul (waar het eerste van die extra adressen opgeslagen zou moeten worden). Waarschijnlijk zijn de extra adressen nu niet in gebruik.

Er blijkt een schakeloptie voor te zijn in CV50, namelijk bits 0 en 1, waarmee je het gebruiken van die extra adressen aan of uit kunt zetten. Probleempje daarbij is dat als je CV50 wilt instellen, je ook een waarde moet hebben voor de andere vijf bits en die zou ik niet weten. Ook hier is het lastig dat ik niet kan uitlezen wat er nu in CV50 staat.

Een extra locadres gebruiken zou een alternatief kunnen zijn maar het is natuurlijk veel mooier als beide zwaailampen gewoon samen geschakeld worden en de rangeermodus samen gaat met het rangeersein. Dan heb ik ook geen tweede adres nodig, dus dat heeft toch wel de voorkeur.

Martijn
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Staat de standaard waarde van cv 50 niet gewoon in de handleiding?
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Hoi Hero,

Nee, er staat alleen een tabel in met de settings per bit en de mogelijke waarden, maar niet wat de defaults zijn.

Bit 0: motorola adress 2 not use (0) | use (1)
Bit 1: motorola adress 3 not use (0) | use (2)
Bit 2: light output not switch (0) | switch (4)
Bit 3: Frequenzy Light, A1 to A7 = 156Hz  (0) | 24KHz (8 )
Bit 4: FSUSI = SUSI (0) | FSUSI = A3/A4 logic level (16)
Bit 5: KSUSI = SUSI (0) | SUSI DATA = Input 1, CLK = Input 2 (32)
Bit 6: A8 = Output with logic level | Input 3 (64)

Ik denk dat je er bij deze settings van uit mag gaan dat alle defaults 0 zijn en de waarde in CV50 dus ook 0 is.
Door daar 1 van te maken zou het tweede Motorola-adres beschikbaar moeten komen, zijnde het adres dat in CV47 staat.
Dat zal ik binnenkort wel even proberen, maar deze oplossing is voor mij een alternatief, tweede keus dus.

Immers:
Citaat van: Acido op maandag 23 augustus 2021, 23:52:51
Wat ik graag wil, is:
a) de rangeermodus en het rangeersein samen op F2 zetten (CV36)
b) de beide zwaailampen samen op F4 zetten (CV38)

;-) Martijn

Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Default waarden staan in de CV tabel, in de kolom "Wert". CV50 = 0.

Als je niet kunt lezen wordt het tricky, er is gebruik gemaakt van Mapping shift, de CV's 100 / 101, om bij A5 en hoger te komen. Ik zou zeggen zoek iemand met een DCC centrale die kan lezen en schrijven.

Gr, Ben.
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Hallo Ben,

dank voor je reactie. In de handleiding die bij de loc zit staat geen tabel met daarin alle CV's en hun defaults. Er staan wel wat defaults in, maar voor slechts een deel van de CV's (1-8, 17, 18, 30-46 en 59) plus twee tabelletjes met de bitwaarden voor CV's 50 (zie mijn vorige bericht) en 29.

Dat AUX5 t/m 7 ergens dieper weggestopt zitten blijkt wel uit dat kennelijk alleen A1 - A4 met Simple Function Mapping te koppelen zijn aan een functietoets. Hoe dat met de rest moet wordt in de handleiding niet duidelijk gemaakt. De CV's 100 en 101 die je noemt komen nergens in het document voor, bijvoorbeeld.

Als ik online ga zoeken, kan ik het document dat bij de loc zit terugvinden als "kurtzanleitung". Dat verklaart het ontbreken van dit soort meer geavanceerde informatie. Een volledige handleiding heb ik online nog niet kunnen vinden. Weet je die ergens als PDF te staan, toevallig?

Groet,

Martijn
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Dank je. Had niet gezien dat er een link in zijn bericht zit :wink:
Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Okee... ik ben eens in de uitgebreide handleiding gedoken en ben tot de conclusie gekomen zijn dat er twee manieren zijn (een ingewikkelde en een eenvoudige) waarop mijn wensen geprogrammeerd zouden kunnen worden:

Citaat van: Acido op maandag 23 augustus 2021, 23:52:51
a) de rangeermodus en het rangeersein (A6) samen op F2 zetten (CV36)
b) de beide zwaailampen (A4 en A5) samen op F4 zetten (CV38)


De ingewikkelde manier vond ik als eerste: dat is gebruik maken van een CV-bank. Dat is een flinke puzzel, maar samengevat is daar het volgende voor nodig:

Configuratie:
CV96 = 1 (uitgebreide mapping inschakelen)
CV31 = 8 en CV32 = 0 (Bank 1 met regels 1 t/m 16 inschakelen)

Voor a) de rangeergang (RG) en het rangeersein (A6) samen op F2 zetten:
voorwaarde
Regel 1, byte 1 = CV257 (= een functietoets is ingeschakeld)
Waarde CV257 = 2 (bit 1 aan = functietoets F2 is ingeschakeld)
effect
Regel 1, byte 13 = CV269 (= een of meerdere van de AUX-en wordt ingeschakeld)
Waarde CV269 = 32 (bit 5 aan = AUX6 wordt ingeschakeld)
en
Regel 1, byte 14 = CV270 (= diverse functies, waaronder rangeergang)
Waarde CV270 = 128 (bit 7 aan = rangeergang wordt ingeschakeld)

Voor b) de beide zwaailampen (A4 en A5) samen op F4 zetten:
voorwaarde
Regel 2, byte 1 = CV273 (= een functietoets is ingeschakeld)
Waarde CV273 = 8 (bit 3 aan = functietoets F4 is ingeschakeld)
effect
Regel 2, byte 13 = CV285 (= een of meerdere van de AUX-en wordt ingeschakeld)
Waarde CV285 = 24 (bit 3 aan = AUX4 wordt ingeschakeld, plus bit 4 aan = AUX5 wordt ingeschakeld)

Mogelijk moet hier nog aan toegevoegd worden:
CV36 = 0
CV38 = 0

om de standaard toewijzingen van F2 en F4 te verwijderen. Dat is mijn vermoeden, ik zie dit zo snel niet staan in de handleiding.



Gelukkig blijkt het ook een stuk eenvoudiger te kunnen door gebruik te maken van CV100.
Als ik het goed begrijp werkt dat als volgt:

CV100 (function mapping shift voor F0 t/m F4):
bit 1 aan (waarde 2) = aanzetten function mapping shift voor functietoets F2
bit 3 aan (waarde 8 ) = aanzetten function mapping shift voor functietoets F4
--> CV100 = 10

a) CV36 (toewijzing F2), met shift:
bit 3 aan (waarde 8 ) = rangeergang (RG)
bit 6 aan (waarde 64) = rangeersein (AUX6)
--> CV36 = 72

b) CV38 (toewijzing F4), met shift:
bit 2 aan (waarde 4) = zwaailamp vóór (AUX4)
bit 5 aan (waarde 32) = zwaailamp achter (AUX5)
--> CV38 = 36


Die tweede methode zou nog wel te doen moeten zijn met een Control Unit. Ik moet 'm alleen in "lange programeermodus" zetten om bij CV100 te kunnen komen. Dat heb ik nog niet eerder gedaan maar volgens mij werkt dat als volgt en is dit daarmee het antwoord op mijn vraag:
1. CV64 = 1 (lange modus)
2. 100 - 64 = 36 --> CV36 = 10  (deze waarde wordt in CV100 gezet)
3. CV64 = 0 (terug naar korte modus)
4. CV36 = 72
5. CV38 = 36

Nou, dat valt best mee :smile:
Als iemand voor mij kan bevestigen dat dit de juiste manier is, ga ik het proberen :mrgreen:


Martijn

Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
Update: nailed it! :mrgreen:
De stappen aan het eind van mijn vorige post waren de juiste :smile:

Ik heb ook ontdekt dat F2 wel degelijk een functie had: het blijkt dat je met F1 en F2 de sluitseinen aan de voor- en achterzijde apart kunt schakelen. Da's alleen nuttig in multiplebedrijf maar dat ga ik met deze loc niet doen, dus om F2 vrij te maken voor de rangeerstand, heb ik eerst beide sluitseinen samen op F1 gezet (CV35 = 4 + 8 = 12).

Ik heb nu wat ik wil:
F1 = sluitseinen (beide rijrichtingen)
F2 = rangeersein + rangeergang
F3 = cabineverlichting
F4 = beide zwaailampen

Aardige bijkomstigheid is dat ik, door de sluitseinen met de rangeerstand te combineren, nu ook een gevaarsein kan tonen :wink:

Martijn

Re: Vraag over programmeren functies van Piko 56400 decoder (met Control Unit)
 @citaat Mooi dat het gelukt is  :thumbup: Zal de volgende keer erbij zetten dat het een linkje is  >:-D