Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Solderen onder de baan

Gestart door Stefanius maandag 23 augustus 2021, 10:09:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Solderen onder de baan
Ik lees wel eens dan mensen onder de modelbaan solderen. Nu denk ik erover om een kale VD draad onder mijn plank te leggen en vanaf hier de massa door te verbinden (als een soort ringleiding). Ik kan hier dan aftakkingen aan solderen, alleen, als ik soldeer mors ik soms wel eens iets op mijn bureau. Het laatste wat ik wil is dat ik een kloddertje vers verwarmde soldeer in mijn oog krijg onder de baan. Hoe lossen de onder-de-baan-soldeerders dat op?
Re: Solderen onder de baan
 @citaat Veiligheidsbril.
Re: Solderen onder de baan
 @citaat @citaat Of op gevoel solderen....?  :D

Sowieso is het niet handig onder je soldeerwerk te gaan zitten.

Gr, Ben.
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Solderen onder de baan
 @citaat  @citaat
inderdaad maar die moet wel volledig op je gezicht aansluiten, want je zal zien dat wat soldeer net tussen de bril en je gezicht valt. :(
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Solderen onder de baan
Hi Stefanius,

Ik soldeer best veel onder de banen bij StOMM en bij vrienden maar je zit er vaak net naast en heb zelf nooit brandvlekken gekregen.
Soms in korte broek en met een gewone leesbril.
Hoeveel ruimte heb je onder je baan ?

groet
Harald
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Solderen onder de baan
De reden hiervoor om onder de baan te gaan solderen ontgaat me helemaal moet ik zeggen.
Waarom geen kroonsteen op de draad zetten en vandaar uit alle vertakkingen maken?
Wel zo veilig Het zou zoveel beter zijn volgens de techneuten om te solderen omdat anders spanningsverlies optreed......nou ik gebruik kroonstenen en dat werkt gewoonweg perfect zonder problemen.
Ik gebruik wel goede draad  (0,75mm2) voor spanning vanaf de 2,5mm2 ringleiding naar de rails en dat lijkt me veel belangrijker.
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Solderen onder de baan
 @citaat
blijft een persoonlijke keuze dus  :D
trouwens kroonsteentjes zijn minder betrouwbaar dan solderen, want de draadjes kunnen losraken.
Re: Solderen onder de baan
 @citaat Een soldeerverbinding heeft óók niet het eeuwige leven...
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Solderen onder de baan
 @citaat
niets heeft het eeuwige leven, maar Wim ook jij weet dat het lostrillen of losgaan van draadjes in kroonsteentjes voorkomt...
Re: Solderen onder de baan
Adereindhulsen gebruiken, heb je dat probleem niet
Re: Solderen onder de baan
Citaat van: feniks op maandag 23 augustus 2021, 16:32:22
Wim ook jij weet dat het lostrillen of losgaan van draadjes in kroonsteentjes voorkomt...
'k Gebruik al ongeveer 63 jaar kroonsteentjes. Losraken van draden (nog) niet meegemaakt. ;)
Re: Solderen onder de baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Solderen onder de baan
Als alternatief kan je aftakklemmetjes gebruiken. :roll:
Heb dat ook altijd gebruikt in de auto voor diverse doeleinden, kan me niet heugen dat dit ooit is los getrild.
Aangezien het om een ringleiding gaat zal je een wat dikkere draad gebruiken, voor de hele dunne elektra draadjes werkt dit niet.

Dirk-Jan
Re: Solderen onder de baan
hoi,

Citaat van: Stefanius op maandag 23 augustus 2021, 10:09:41
Het laatste wat ik wil is dat ik een kloddertje vers verwarmde soldeer in mijn oog krijg onder de baan. Hoe lossen de onder-de-baan-soldeerders dat op?

Het is al weer een paar maand geleden dat ik onder een treinbaan heb zitten solderen....  O:-D Was wel met wat tijdsdruk  :D Maar nooit recht onder je werk gaan zitten liggen  :D Dan krijg je het ook niet in je oog.  O:-D Daarom is mijn huidige baan zo dat ik gewoon staand kan werken. En ook ik deed alles met krimpkousen afwerken. Netjes en gemakkelijk.

Groet Ronald.
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2007

online
Re: Solderen onder de baan
Inderdaad, baan hoog genoeg maken, zodat je er normaal onder kan zitten.
Re: Solderen onder de baan
Ha, dank voor weer een aantal nuttige opmerkingen! Wellicht is solderen onder mijn baan dan wellicht niet de meest handige keuze, maar die aftakkingsclips zijn wel de overweging waard. In zekere zin wil ik van de kroonsteenoplossing af (in die zin: de kroonstenen die niet doorverbonden zijn), daar ik heb gemerkt als ik daar een verdeelblok van wil maken dit bijzonder tijdrovend is.

Op dit moment is er geen baan, in mijn vorige woning had ik wat prototypes uitgewerkt op een proefbaantje met blokbeveiliging (nadat het eerst 20 jaar in dozen heeft gezezeten) en e.e.a. aan rollend materieel opgeknapt, maar ik heb midden in de coronacrisis per ongeluk een andere woning gekocht (met meer ruimte voor infrastructuur / pretbunker), dus alles weer in dozen ;). Maar de laatste fase van de verbouwing gaat binnenkort voltooien, dus dan moeten die dozen weer worden uitgepakt en met lering van het prototype ben ik weer inspiratie aan het opdoen voor een goede infrastructuur van de bedrading om te voorkomen dat het een puinhoop wordt.
Re: Solderen onder de baan
 @citaat Bouw een baan waar je niet in problemen komt met je rug. Lees deze overwegingen maar eens: Nieuwe plannen. Dan kan je zien hoe dat werkt met "op zijn kant" werken: update 25: Bedrading, zo goed als gereed..... Er zijn nog zat andere alternatieven om "rugvriendelijk" te bouwen  :)
Re: Solderen onder de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Solderen onder de baan
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 23 augustus 2021, 16:46:09
Als alternatief kan je aftakklemmetjes gebruiken. :roll:
Heb dat ook altijd gebruikt in de auto voor diverse doeleinden, kan me niet heugen dat dit ooit is los getrild.
Aangezien het om een ringleiding gaat zal je een wat dikkere draad gebruiken, voor de hele dunne elektra draadjes werkt dit niet.

Dirk-Jan

Deze dingen ook in mijn auto gehad. Een keer een probleem gehad met iets anders, maakte zo een blokje open, bleek bijna "doorgevonkt " te zijn. Was een serieus probleem geworden en iets om je de blubber naar te zoeken. Alles vervangen door goede krimpverbindingen. Nadeel van deze blokjes is dat je door isolatie snijdt en soms ook tiertjes van draden doorsnijdt waardoor de geplande stroom door een draad door een kleinere diameter gaat. En dus inbrand verschijnselen. Een goede autodealer gebruikt deze ook niet.
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Solderen onder de baan
Citeerk Gebruik al ongeveer 63 jaar kroonsteentjes. Losraken van draden (nog) niet meegemaakt.
dus geen ervaring met soldeer maar wel een mening daarover 
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2017

online
Re: Solderen onder de baan
Dat je af en toe tin op je bureau krijgt, heeft mogelijk 1 duidelijke reden. Je gebruikt in dat geval te veel tin waardoor deze kan gaan druppelen. Meer tin geeft over het algemeen ook een minder betrouwbare verbinding en gaat in de meeste gevallen ook sneller kapot. Het belangrijkste is dat een soldeerverbinding geen mechanische belasting/stress te verwerken krijgt, dit is funest zelfs voor goede soldeerverbindingen.
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Solderen onder de baan
Voordeel van kroonsteentje is dat je wel gelijk een meetpunt hebt.
Daarnaast is het draadje makkelijk te vervangen.

Mvg
Marcel
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Solderen onder de baan
Wat een geneuzel ...
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Solderen onder de baan
@citaat :thumbup:
Re: Solderen onder de baan
Ik bouw de baan op in segmenten, dus een wisselstraat op een plaat, en die plaat omkeren zodat de rail aan de onderzijde zit, en je kunt naar hartelust solderen. Geen last van mijn rug of nek.
En als je het slim opbouwt kun je voor aanpassingen dat segment er weer uitnemen en op je werktafel leggen. Scheelt een hoop gedoe onder de tafel.

Groetjes.
Re: Solderen onder de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Solderen onder de baan
 @citaat

Daar willen wij wel eens een paar foto's van zien Wim.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Solderen onder de baan
Solderen doe ik wel onder mijn baan, maar die hoogte is dan ook 1,3 m
Ik zit erbij op een krat bier (wel van het enige goede merk natuurlijk) en pas er dan precies onder.
Voordeel is wel, je hebt altijd wat voor het grijpen.  ;)



Re: Solderen onder de baan
Citaat van: RocnetHans op vrijdag 17 september 2021, 17:29:02
Solderen doe ik wel onder mijn baan, maar die hoogte is dan ook 1,3 m
:thumbup:  :thumbup:

Citaat van: RocnetHans op vrijdag 17 september 2021, 17:29:02
Ik zit erbij op een krat bier (wel van het enige goede merk natuurlijk) en pas er dan precies onder. Voordeel is wel, je hebt altijd wat voor het grijpen.  ;)

Dat zeker het goede merk  :thumbup:  :D  :D :thumbup: Zeker ook de versie is goed  :D Even lekker ploppen  :thumbup:  :thumbup:
Re: Solderen onder de baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Solderen onder de baan
 :offtopic:  Dat is de enige goede versie van dat merk


Wat betreft de verschillende verbindingsmogelijkheden:
Kroonstenen kunnen prima, lostrillen heb ik in mijn werk nog niet meegemaakt. Je moet de draad ook niet dooddraaien.
Solderen levert, mits goed uitgevoerd, een goede verbinding op. Zoals anderen al gezegd hebben, ga niet recht onder je soldeerwerk zitten en gebruik niet teveel tin.