Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rijtuigverlichting + condensator

Gestart door Stefanius maandag 23 augustus 2021, 09:25:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijtuigverlichting + condensator
Komend weekend ga ik op visite in Houten 8) en hoop daar wat spulletjes te scoren. o.a. rijtuigverlichting. ipv de marklin TL balk wil ik het gaan proberen met een ledstrip die ik kan opknippen. Zijn die in Houten te vinden en wat zou ongeveer een acceptabele prijs zijn voor een strip / rol? Om flikkeren tegen te gaan dacht ik aan een condensator toe te voegen, echter een grote capaciteit betekend ook een flatgebouw in de wagon. Wat zou nog acceptabel zijn in verhouding van de capaciteit / grootte?

Verder vroeg ik mij af wat andere gedaan hebben met meerdere wagons?
- elke wagon een eigen condensator of alleen in de wagon met het sleepcontact?
- elke wagon een sleep contact of (mijn voorkeur) 1 wagon met een sleepcontact
- Stroomvoerende koppelingen van Marklin gebruiken of een alternatief?
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Hi Stefanius,

Kijk eens bij mijn index daar staan diverse rijtuigen met "verlichting inbouw" mogelijkheden.
Ook hier op het forum is veel info te vinden.

groet
Harald
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Ik gebruik meestal Action leds (euro per meter) in combinatie met buck-converter en/of weerstand.  Wagons koppel ik vaak per 3, zodat ik maar 1 sleper nodig heb.  Ik vind zelf de starre koppelboom wel fijn, het op de rails plaatsen is alleen wat lastiger.

Misschien heb je hier iets aan?   https://photos.app.goo.gl/FvQYuaihhDW4cCRC6 
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Hallo,

Er zijn ook hier vele wagen die naar Rome leiden. Zelf ben ik van plan om per stam 1 rijtuig uit te rusten met een sleper (ivm de rijweerstand) en dan mbv magnetische stroomvoerende koppelingen van REE de andere rijtuigen/ledstrips van stroom te voorzien (scheelt in prijs vergeleken met de Märklins). Per rijtuig komt er 1 condensator (470muf en 12,5mm hoog) maar, ik rij met 1:87 rijtuigen dus misschien is het daarbij iets gemakkelijker om die condensatoren in het toilet te verstoppen.

Ik heb ook verhalen gehoord en gelezen over ledstrips met een ingebouwde decoder, die zou je dan per rijtuig moeten voeden, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Groet Dennis
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Hallo,

Ik heb losse spullen besteld voor binnenverlichting (condensator, gelijkrichters etc)

Totaal 3 rijtuigen met stroomvoerende koppelingen.
het 1e rijtuig onder de voorste as monteer ik een sleper/ achterste as een massaveer.

Nu is mijn vraag moet ik buiten het 1e rijtuig om ook in het 2e en 3e rijtuig een condensator en gelijkrichter plaatsen of alleen in de 1e?

Mijn dank is groot!

Groet Jeffrey

Re: Rijtuigverlichting + condensator
Beter van wel.
Met de koppelingen geef je dan alleen de stroomafname door. In ieder rijtuig een gelijkrichter en condensator voor knippervrije verlichting.
Als je een gelijkrichter met elco in één rijtuig plaatst en die stroom doorgeeft, dan moet de elco groter zijn naarmate er meer rijtuigen aan hangen. Bovendien geven stroomvoerende koppelingen ook weleens kleine haperingen.
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Heb je al eens op deze website gekeken Wagonverlichting
Zo gelikt voor dat geld ga ik niet zelf prutsen
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Rijtuigverlichting + condensator
10 euro voor 5 m daar heb je in china 15 meter voor.Idem condensatoren en die diodes en SMD weerstanden.Als het  nou nog vaste platines zouden zijn wel maar is gewoon bandledstrips dat ze op 30 cm afsnijden.Zo te zien op hun website.
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Rijtuigverlichting + condensator
Wat ik het mooie vind zijn die kleine printplaatjes. Zo klein en zo netjes kan ik ze zelf niet maken.
Uiteraard weet ik ook wel dat bij Ali alles goedkoper is. Daar kopen zij het waarschijnlijk ook.