Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gebroken koppeling Roco goederenwagon

Gestart door moroquendo zondag 22 augustus 2021, 16:49:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Van een van mijn Roco goederenwagonnetjes is het haakje waar het veertje aan vast zit van de koppeling gebroken. Dacht ik even een nieuwe koppeling met een heel haakje bij de modelbouwwinkel (Kuijpers) te halen echter er worden geen reservedelen zoals een koppeling voor Roco geleverd omdat ze er gewoon niet zijn. :( Wel heb ik even met ze gesproken over hoe het te repareren. Haakje aan het eind dichtplakken of een klein gaatje boren op de plaats van het gebroken haakje en daar een metalen haakje in plaatsen of......... zijn er nog andere mogelijkheden??

Mijn vraag dus wie heeft hier ervaring mee en hoe heb je het opgelost.

Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Om welk model gaat het?

En plaats eens een fotootje. Denk gemakkelijker mee.  :)
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Citaat van: moroquendo op zondag 22 augustus 2021, 16:49:25
Haakje aan het eind dichtplakken
Wat bedoel je hiermee?
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Op de beurs in Houten staan meestal 2 leveranciers van onderdelen van Roco (1 Nederlander en een Duitser). Ik heb ook al eens een koppelingsdissel kunnen vervangen die zij hadden liggen, van een al minstens 25 jaar oud wagentje.
Je kan het proberen (neem het wagentje mee).

Groet, Paul
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Hi Elmar,

Plaats eens een foto zelf heb ik of evt. bij Stomm veel koppelingen liggen.

groet
Harald
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Sorry mensen ik ben net terug van vakantie en daar lees ik geen mail/forums e.d. Inmiddels heb ik een paar foto's gemaakt (maar niet tevreden erover) en zal deze zo snel mogelijk posten.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Beste mensen,

Niet de mooiste foto's maar ik doe het ervoor. De goederenwagon komt uit een roco goederenwagonset, zelf heeft de wagon geen nummer althans ik kan er niet eentje vinden.
Bij de koppeling is aan de onderkant een haakje afgebroken waar normaliter een veertje aan vastzit. Een mogelijke reparatie heb ik al genoemd maar wie heeft/kent een andere oplossing.
Een oplossing kan zijn om het vorkje dicht te plakken dan kan deze niet meer uit zijn schacht (Kuijpers). Zelf vind ik dat niet de eleganste oplossing.

Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Zelf heb ik dit ook een keer bij een Roco wagon gehad en ben voor deze optie gegaan.
Citaat van: moroquendo op zondag 22 augustus 2021, 16:49:25
klein gaatje boren op de plaats van het gebroken haakje en daar een metalen haakje in plaatsen
Is steviger dan een nieuwe kopen. Het meeste werk was het uitvinden hoe de wagon uit elkaar te krijgen zodat daarna de koppeling weer gemonteerd kon worden.

De oplossing van Kuijpers zie ik niet echt als een oplossing. Want hoe willen ze dan weer het veertje monteren zodat de koppeling naar de middenstand terug wil?
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Niet de veer houdertje is afgebroken maar het koppelboom geleiderpinnetje.
Heb nog even beter gekeken, en als het goed is zou de ROCO 40343 moeten passen is een setje.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Kwam deze afbeelding tegen op stummiforum universeel inzetbaar dus.
Er moeten alleen nog 3 onderleg ringetjes M2 x 0,4 tussen de bodem en koppelingshouder.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 07 september 2021, 09:57:57
Niet de veer houdertje is afgebroken maar het koppelboom geleiderpinnetje.

Nu je het zegt. Dat klopt. Maar dan nog is dichtmaken van uiteinde een vreemde oplossing want de koppeling zal alsnog naar beneden gaan hangen.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Beste mensen,

Ga voor een nieuw haakje zoals NL-modelspoor. Lukt dat niet of niet goed dan ga ik eens kijken naar ROCO 40343.

Het dichtmaken van de uiteinde kan zonder dat de koppeling naar beneden gaat hangen. Koppeling zwabbert dan alleen wat.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Ik zou op de plaats van het afgebroken nokje een klein gaatje boren van 1,5mm en er dan een klein schroefje in draaien.
Neem bijvoorbeeld een schroefje waarmee de sleper van lok vast zit.
Het kopje van het schroefje verhinderd dan ook meteen het uit de schaargeleider vallen van de koppelingsschacht.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
 Dat is ook een goed idee. Ik heb nog hele kleine schroefjes uit die wegwerp zaklampjes. :thumbup:
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Denk niet dat dat gaat werken het lipje gaat ongeveer een 2 mm naar binnen dat gaat je met een schroef niet lukken na een stootje ligt het waarschijnlijk al los.
Wat je al opperde met het haakje is waarschijnlijk de enigste fix die zal werken
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Dat zie ik vanzelf danwel, ik moet ik die schroefjes weer kunnen vinden. Ben bang dat ik ze heb weggegooid.
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Gebroken koppeling Roco goederenwagon
Niet te moeilijk doen en zo'n ombouwstje halen. Al eens gehad, daar haal je eenvoudig het schaartje uit en zet hem er weer in je eigen wagon. Fluitje van een cent.