Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ballast m-rails

Gestart door stanny zondag 16 maart 2008, 20:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ballast m-rails
stanny
gast

ballast m-rails
ik ben bezig met men m rails een beetje realistischer te krijgen...
echter klein probleem met de uitvoering... hier volgen men stappen:

1) zijkant van de sporen + randen van de sporen inverven met houtlijm
2) strooien maar
3) met een eigen gemaakt malletje dat over het spoor past, de ballast mooi op vorm brengen
en nu komt het probleem
4) vastlijmen van de ballast
         test a) verdunning van houtlijm en water erover spuiten, leuk maar lost blijkbaar de paintbrush op de
                     sporen op (blijkbaar is de verf uit een faller verweerset watergedragen) DUS DIT IS GEEN OPTIE
         test b)  faller expert modellijm in flesje met naald erover doen, leuk maar de steentjes klitten bij elkaar, dus
                     GEEN OPLOSSING
 

kan iemand mij wel een oplossing geven? heb hier al iets gelezen over houtlijm + water + afwasmiddel in een pipet... is dat wat? ik heb gezien dat de ballast dan wel dreigt "in te zakken" en de mooie aangelegde vorm dreigt te verliezen

eigenlijk zou ik een soort vernis moeten hebben die als het ware een sluitende laag vormt rond de ballast, nadeel is dat een spuitbus geen oplossing is aangezien dan men ballast overal zal liggen behalve naast het spoor...
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Hoi Stanny,

Zelf heb ik heel heel lang geleden een baan met Mrail voorzien van ballast. Zelf vond ik het resultaat netjes. Ik ging toen als volgt aan het werk.
Eerst smeerde ik ik de zijkanten in met onverdunde houtlijm. Daarna strooide ik een hoeveelheid ballast materiaal tegen de zijkant van de rails aan. Met een zachte kwast verrdeelde ik het ballast materiaal over de lijm. Je zal zien dat het dan best netjes vast blijft zitten. Hier en daar nog wat met je vingers aandrukken en klaar is kees.
Het moeilijkste vond ik zelf het aanbrengen van de ballast tussen de bielzen. Dit is best wel tijdrovend en een precies werkje. Ik had daarvoor zo'n klein busje houtlijm met spuitmondje gekocht. De breedte van het tuutje past precies tussen de bielzen. Nu steeds een baantje houtlijm aanbrengen tussen de bielzen, daarna balastmateriaal er op gooien en weer met de zachte kwast verdelen.
Nooit verdunnen want dan gaat te in dit geval klonteren omdat de ondergrond van de rails metaal is en dan helemaal niet wil hechten aan de Mrail. Je moet er wel voorzorgen dat je niet een te groot oppervlak gelijk behandeld anders is de lijm te droog en hecht de ballast niet goed meer.
Als je het dan echt mooi wil afwerken moet je de rails nog lekker roestig maken.
Het resultaat is dan echt mooi te noemen, succes en veel plezier met het ballasten.

Gr. Bert
Re: ballast m-rails
ron van den broek
gast

Re: ballast m-rails
Hoi Stan,

A= wel de oplossing maar je moet anders na de ballast de roest opbrengen wat gewoon te doen is. Dan kan je ook verf op waterbasis gebruiken alhoewel ik voor de rails persoonlijk geen waterbasis zou gebruiken ben bang dat je slijtage op den duur krijg te zien :(. Zou in geval van M-rails de lijm een beetje dik houden omdat je toch op metaal werk. In ieder geval op het metaal als je daarna de ballast erop hebt liggen kan je met verdunde houtlijm proberen met een scheutje afwasmiddel, of zoals jullie zeggen detergent, en licht inspuiten en daarna weer lichtjes erover spuiten om korrel vorming te voorkomen. :shock:
Maar neem vooral je geduld Stan en loop anders af en toe even weg :wink:

Succes Ron
Re: ballast m-rails
br212
gast

Re: ballast m-rails
N.a.v. een artikeltje op http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html heb ik zelf ook eens voorstrijk uitgeprobeerd, en eerlijk gezegd beviel mij dat erg goed. Geen gedoe met verdunnen, en direct te verwerken. Geen ervring met M, wel met K rail. Wat met M rail gebeurt als je er met water basis spullen op werkt? Geen idee.
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: br212 op zondag 16 maart 2008, 22:06:48
N.a.v. een artikeltje op http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html heb ik zelf ook eens voorstrijk uitgeprobeerd, en eerlijk gezegd beviel mij dat erg goed. Geen gedoe met verdunnen, en direct te verwerken. Geen ervring met M, wel met K rail. Wat met M rail gebeurt als je er met water basis spullen op werkt? Geen idee.

Als je op M rail met verdunde lijm of wat dan werkt gaat de ballast drijven, Echt ik heb er toen van geleerd.

Gr. Bert :)
Re: ballast m-rails
ron van den broek
gast

Re: ballast m-rails
Citaat van: baureihe 103 op zondag 16 maart 2008, 22:35:06
Citaat van: br212 op zondag 16 maart 2008, 22:06:48
N.a.v. een artikeltje op http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html heb ik zelf ook eens voorstrijk uitgeprobeerd, en eerlijk gezegd beviel mij dat erg goed. Geen gedoe met verdunnen, en direct te verwerken. Geen ervring met M, wel met K rail. Wat met M rail gebeurt als je er met water basis spullen op werkt? Geen idee.

Als je op M rail met verdunde lijm of wat dan werkt gaat de ballast drijven, Echt ik heb er toen van geleerd.

Gr. Bert :)


Er is niks om te absorberen lijkt me :o , dus dik

Mvg Ron
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Lees dit eens: http://www.rees-cees.nl/welkom_bij_handige_harry.htm

volgens mij kun je M rails best wel realistisch krijgen door de ballast erst droog tegen de bedding aan te leggen van de rails en daarna pas te lijmen zoals bij mijn link beschreven.

Het eindresultaat krijg je door te dry-brushen of te air-brushen.

succes,

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: ballast m-rails
Hoi,

Ik heb wel eens iemand gezien die de M-rails helemaal "ingebed "had met op maat gesneden stukken piepschuim en vervolgens met behulp van strooisel dit op kleur bracht.
Mooi gezicht bij stations en rangeerterrein.
"Ieder voordeel hep natuurlijk ook weer z'n nadeel" want als hij iets wilde wijzigen moest er behoorlijk gesloopt worden. Maar dat zal voor andere railsoorten ook gelden als je die netjes hebt "geballast".
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: ballast m-rails
Ik heb slechte ervaring met M-rail en houtlijm.
Na verloop van tijd gaat de rail roesten rond de houtlijm...

Koen
Re: ballast m-rails
Robber
gast

Re: ballast m-rails
Bij K-rails waarschuwd men dat je geen 'Super' houtlijm moet gebruiken maar gewone houtlijm, ivm roesten. Dit zal waarschijnlijk ook wel voor M-rails gelden.
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: ballast m-rails
Stanny,

Persoonlijk heb ik geen slechte ervaring met het ballasten van M rail.
Tussen de station sporen eerst de zaak opgehoogt met balsa hout, vervolgens de rails een verouderings keur gegeven.
Hierna de rails ingebed met een mengsel van Busch 7127 en 7069. Dit heb ik gewoon vast gezet met verdunde houtlijm. Ook "tussen" de spoorbielsen. (wel even met een oud wagentje heen en weer rijden door de verse ballast, zodat de wielflensen vrij spoor houden).
Als laatste heb ik met poeders nog wat extra kleur aangebracht. Dit zou eigenlijk met een airbrusch moeten, maar die heb ik (nog) niet. Roest heb ik nog niet kunen ondekken en het rijdend materieel heeft nergens last van.

Op de onderstaan foto is een stukje van het resultaat te zien.
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Kijk das nou netjes Drum!

zo'n airbrush heb je niet nodig hoor. Met een kwast en dry-brush techniek kom je ook heel ver.

Zie hier voor de kleur (combinaties):





Het is wel geen M rails maar de ballast (woodlands 78) is alleen met verf ge dry-brushed.

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
stanny
gast

Re: ballast m-rails
Citaat van: drumclassic op dinsdag 18 maart 2008, 20:46:31
Stanny,

Persoonlijk heb ik geen slechte ervaring met het ballasten van M rail.
Tussen de station sporen eerst de zaak opgehoogt met balsa hout, vervolgens de rails een verouderings keur gegeven.
Hierna de rails ingebed met een mengsel van Busch 7127 en 7069. Dit heb ik gewoon vast gezet met verdunde houtlijm. Ook "tussen" de spoorbielsen. (wel even met een oud wagentje heen en weer rijden door de verse ballast, zodat de wielflensen vrij spoor houden).
Als laatste heb ik met poeders nog wat extra kleur aangebracht. Dit zou eigenlijk met een airbrusch moeten, maar die heb ik (nog) niet. Roest heb ik nog niet kunen ondekken en het rijdend materieel heeft nergens last van.

Op de onderstaan foto is een stukje van het resultaat te zien.


mooi man!

heb je nog enkele detailfoto's van de situatie bij wissels en de ballast die tussen de sporen ligt? heb je de dwarsliggers vrijgelaten en verweerd?
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: ballast m-rails
Stanny,

Als je goed kijkt op de foto is nog net te ondekken dat de dwarsliggers met een kwast bewerkt zijn in een hout kleur. Dit is nog niet overal het geval want ik ben nog vollop aan het expirimenteren.
Daar ik het afgelopen jaar veel tijd heb gestoken in het technische deel van deze modelspoorbaan, is er weinig tijd over gebleven om lekker te bouwen. Tevens ben ik nog vollop aan het uitbreiden. op de volgende foto's word het een en ander wellicht duidenlijk.

Kees Jan bedankt voor de tip van het dry brushen. Ik ga hier zeker verder mee aan de slag. Het zal nooit zo mooi worden als bij jou het geval is. Dit word voor een groot deel veroorzaakt door mijn rail keuze, maar ik ga het in ieder geval proberen.
(30 jaar geleden begonnen met M rails en op de een of andere manier
wil ik dat maar niet los laten. :?)

Groet, Paul.



Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: ballast m-rails
Echt heel mooi gedaan Paul ! , petje af !

Ik heb vorig jaar al m'n M-rails verkocht en heb nu C, maar als ik dit zo zie heb ik spijt 8)

Mvg Gert
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Paul dit ziet er toch goed uit. Dat dry-brushen moet je gewoon oefenen op een stukje M rails. Ik zal eens kijken of ik aan een stukje kan komen om het eens te proberen. Met Roco Geo line lukte het ook aardig.

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: ballast m-rails
Paul,

Ziet er prachtig uit, mooie duidelijke foto's.
Dit is een prima voorbeeld hoe je M rails mooi kan maken,
Dit ga ik zelf ook gebruiken, ik heb zelf ook M rail's.
Maar eh als je wissel nou eens stuk gaat hoe kom je daar dan bij?

Groet Jac.
Re: ballast m-rails
stanny
gast

Re: ballast m-rails
ziet er echt super uit, ga me dit weekend eens uitleven :)
Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: ballast m-rails
Jac,

als er een wissel stuk zou gaan heb ik wat je noemt een uitdaging.
Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo bang voor. In al die jaren heb ik nog nooit een defecte wissel gehad qua techniek. m.a.w. schakelen doen ze altijd.
Ooit één exemplaar gehad met een 'versleten' puntstuk. Deze is zonder al te veel moeite te vervangen.
De treinloop word door windigital geregeld waardoor de schakelpulsen voor de spoelen beberkt zijn in enkele millie seconden. Viessmann decoders met een eigen stroomvoorziening voor deze schakelpuls vormen tot nu toe een zeer betrouwbaar systeem.

Kees Jan, Als jij voor mij de kleurnummers van Woodlands hebt, kom ik al een heel eind verder. Kleur gebruik is namelijk al sinds jaar en dag mijn grootste probleem.
In een potje ziet het er altijd heel anders uit dan in de werkelijkheid.

Groet, Paul.
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Wissel vervangen?

Gebruik (hout)lijm die met water weer op te lossen is zodat je de ballast na nat maken weg kunt halen en de wissel er uit kunt halen (wordt wel een troep maar is te doen zonder hakkenen zagen).

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: Rees-Cees op donderdag 20 maart 2008, 08:39:13
Wissel vervangen?

Gebruik (hout)lijm die met water weer op te lossen is zodat je de ballast na nat maken weg kunt halen en de wissel er uit kunt halen (wordt wel een troep maar is te doen zonder hakkenen zagen).

Kees-Jan

Bij mijn baan met M-rail had ik aan de onderzijde bij de wissel een gat en lag de wissel gewoon open. No problemo met het vervangen van bijvoorbeeld het veertje.

Gr. Bert :)
Re: ballast m-rails
stanny
gast

Re: ballast m-rails
even tussendoor, ik denk het ultieme dispensertje gevonden te hebben voor verdunde lijm...

een brandstofvuller van modelvliegtuigen

ben benieuwd of het werken zal... :)

Re: ballast m-rails
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: ballast m-rails
Stanny,

Aangezien ik in deze tak van modelbouw ook actief ben, is het gebruik van deze fles al eens in mij opgekomen en heb ik deze optie vervolgens al eens geprobeerd. Echter met teleurstellende resultaten.
Met de fles is niet goed te doseren, en je zal met iets van brandstofslang aan de gang moeten om knap bij en tussen de rails te komen.

Verder wil ik als tip meegeven, niet te veel lengte rails in één keer te behandelen.
Op de door mij gehanterde manier behandel ik 3 á 4 railsen tegelijk, als deze naar mijn zin zijn ga ik pas verder.

Groet, Paul.
Re: ballast m-rails
google
gast

Re: ballast m-rails
Hai allen,

Even hardop meedenken:

Stel dat je eerst de railstaven "veroudert" en dergelijke andere zaken.
Daarna het geheel vernissen met de goedkoopste vernis die je maar kan vinden.
Het ballast strooi materiaal verzadigen in redelijk verdunde behanglijm en proppen maar.
Ik heb wel redelijk veel ervaring met het verzadigen van behanglijm, omdat de substantie makkelijk te manipuleren en boetseren is met een kwast en spateltje.
Misschien gaat M-rail dan niet roesten.
Is het geheel dan na en 2tal dagen droog, is alles keihard en later af te doen met een toetenbord stofzuigertje.
struiken en bomen monteren gaat vervolgens eenvoudig simpel door hout/behang lijm te soupleren en het materiaal op te drukken.

Groetjes Eric.
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Dit werkt het beste en niets anders dan dit:



Om verdunde houtlijm in de ballast aan te brengen.

de rest lees je hier:

http://www.rees-cees.nl/welkom_bij_handige_harry.htm

Een 50cc spuit met een stompe naald (en die zijn via mij leverbaar!).

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: Rees-Cees op zondag 23 maart 2008, 15:08:02
Dit werkt het beste en niets anders dan dit:



Om verdunde houtlijm in de ballast aan te brengen.

de rest lees je hier:

http://www.rees-cees.nl/welkom_bij_handige_harry.htm

Een 50cc spuit met een stompe naald (en die zijn via mij leverbaar!).

Kees-Jan

Op dokters recept?? :) of vrij te koop

Gr. Bert
Re: ballast m-rails
DB bas
gast

Re: ballast m-rails
mooi hoor ik zit ook te denken dat ik op deze manier mijn beddingen ga behandelen.
maar je moet zeker wel biels na biels opnieuw injekteren met de lijm???om het overal tussen de rails te krijgen.

maar wat is nu het verschil met gewoon lijmen wel denk ik en meschien is dat het antwoord wel dat je een dikkere laag ballast kan maken net als in het echt.
klopt dat of zit ik er helemaal naast :lol:.

groetjes bas
Re: ballast m-rails
Rees-Cees
gast

Re: ballast m-rails
Bas lees het verhaal op mijn site en je weet hoe het moet.

Kees-Jan
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: DB bas op maandag 24 maart 2008, 10:39:48
mooi hoor ik zit ook te denken dat ik op deze manier mijn beddingen ga behandelen.
maar je moet zeker wel biels na biels opnieuw injekteren met de lijm???om het overal tussen de rails te krijgen.

maar wat is nu het verschil met gewoon lijmen wel denk ik en meschien is dat het antwoord wel dat je een dikkere laag ballast kan maken net als in het echt.
klopt dat of zit ik er helemaal naast :lol:.

groetjes bas

Hoi Bas.
Ik heb zelf gekozen voor de luie methode. De zijkanten van de bedding insmeren met onverdunde lijm van Jeweha of houtlijm. Daarna de ballast tussen de rails gestrooid en een speciaal recept losgelaten op de lijm van Jeweha te weten 1/3 deel lijm 1/3 deel water dan goed schudden en dan 1/3 deel spiritus. Dit mengsel in een flesje gedaan en hier op een rietje van zo'n pakje vruchtensap vast gemaakt. Dit rietje kan je naar alle kanten bewegen wat het werken vergemakkelijkt. Door dit mengsel gaat de ballast nagenoeg niet drijven op de vloeistof omdat de oppervlakte spanning van het mengsel nagenoeg is opgeheven. Ik heb het ballasten gedaan nadat de bovenleiding is aangebracht ( wilde het eerst niet). Nu overtuig je zelf ziet er toch niet gek uit toch. Oh ja en het werkt snel dat ik het haast niet kon bijhouden.

Gr. Bert  :)

Re: ballast m-rails
DB bas
gast

Re: ballast m-rails
ha die bert.

normaal deed ik het altijd met houtlijm en dan er gewoon op strooien.
alleen als die injekteer of jouw metode mooier werkt dan sta ik voor zulke technieken open.
de module baan moet natuurlijk wel een juweel gaan woorden.
al is de foto van jou bert ook een juweeltje.

groetjes bas
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: DB bas op maandag 24 maart 2008, 21:09:27
ha die bert.

normaal deed ik het altijd met houtlijm en dan er gewoon op strooien.
alleen als die injekteer of jouw metode mooier werkt dan sta ik voor zulke technieken open.
de module baan moet natuurlijk wel een juweel gaan woorden.
al is de foto van jou bert ook een juweeltje.

groetjes bas

Beste Bas,

Wat voor rail gebruik je op de module baan?

Gr. Bert :)
Re: ballast m-rails
DB bas
gast

Re: ballast m-rails
ha die bert.

heb je mijn bouwverslag nog niet gelezen  :lol: :lol: :lol:.
ik maak gebruik van de k rail en die licht weer op een 9 mm multyplex waar aan bijde kanten onder een hoek van 45 graden gezaagt is.

groetjes bas
Re: ballast m-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ballast m-rails
Citaat van: DB bas op maandag 24 maart 2008, 21:36:17
ha die bert.

heb je mijn bouwverslag nog niet gelezen  :lol: :lol: :lol:.
ik maak gebruik van de k rail en die licht weer op een 9 mm multyplex waar aan bijde kanten onder een hoek van 45 graden gezaagt is.

groetjes bas

Oeps  :oops: je hebt gelijk. Nu dan kan je zowel de methode van Cees-rees en of die van mij gebruiken
net wat je wil. Of je moet er een ander idee over hebben.

Gr. Bert :)
Re:ballast m-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re:ballast m-rails
Dag Kees-Jan,

Met belangstelling heb ik dit topic gelezen.

Er wordt verwezen naar jouw site : http://www.rees-cees.nl/welkom_bij_handige_harry.htm

Jammer genoeg kan ik dit niet openen. Is deze pagina op jouw site niet meer beschikbaar?

Bij voorbaat bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten.

Rik.
Re:ballast m-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re:ballast m-rails
Hallo allemaal,

Dit is allemaal M-rail en gewoon verdunde houtlijm met water en latex mengkleuren








Kijk hier maar even Klikkie daar staat de hele uitleg   ;)
Re:ballast m-rails
Lid sinds: 2010

offline
Re:ballast m-rails
Dag Jan,

Hartelijk dank voor uw uiterst snelle reactie op mijn vraag omtrent het ballasten van M-rail.

Mooie duidelijke uitleg. Kan me weer uren vol afgunst vergapen op je mooie resultaten.

Met dergelijke uiteenzetting kunnen menig rail-liefhebbers aan de slag.

Nogmaals mijn dank.

Vriendelijke groeten.

Rik.