Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3D-Printer met scanner

Gestart door GTIBert zaterdag 21 augustus 2021, 19:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D-Printer met scanner
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
3D-Printer met scanner
Zijn er mensen die ook 3D-Printer en gebruik maken van een scanner voor hun project te kunnen inscannen.
En van welk merk is deze dan?


Ik hoor het graag



Mvg Bert
Re: 3D-Printer met scanner
3d scanners die voor onze modelbouw hobby / schaal nauwkeurig genoeg zijn, zijn op dit moment nog erg duur. Daarnaast zorgen deze datamodellen voor behoorlijke nabewerkingen. Hierdoor heb ik gekozen voor het modelleren mbv cad software.
Re: 3D-Printer met scanner
De gedachte die Maarten verwoordt, bekroop mij ook. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik heb het idee dat het alleen enige kans biedt bij simpele vormen.
Ik sluit niet uit dat je een niet zo ingewikkeld 1:1 object zou kunnen scannen en dan verkleinen naar 1:87.
Ik kan me echter ook voorstellen dat je het net zo snel met een programma als 123D design of Fusion 360 zelf tekent. En dan heb je meer vrijheid want het aanpassen van een scan zal niet heel simpel zijn, als je meer wilt dan vergroten of verkleinen. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar wel heel handig in zijn.

Groet,

Peter
Re: 3D-Printer met scanner
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: 3D-Printer met scanner
Ja, een gemiddelde 3D scan kost vanaf 90 euro bij een scanner van rond de 6000 euro. Ik ken ook iemand die een scanner heeft van 30.000 euro die ook op een kraan gezet kan worden. Dat wordt dan helaas een wat duurder plaatje.
Meestal loont het beter om het object in 3D goed na (te laten) tekenen.

Groetjes Egidius
Re: 3D-Printer met scanner
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: 3D-Printer met scanner
In de Modelbouwer hebben diverse artikelen gestaan over het scannen.
Een Daf/Ford is professioneel gescand en nageprint.
Het nabewerken nam meer tijd, dan dat nodig was geweest voor een ontwerp.

Poppetjes kan je zelf maken met het programma Make Human en dan Blender.
Ook is het mogelijk om van een object en 20 tot 40 rondom genomen foto's een 3D model samen te stellen. Deze dan te verkleinen.

Ronald Visser
Re: 3D-Printer met scanner
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 3D-Printer met scanner
Ik heb een xbox360 kinect sensor in gebruik als 3D scanner, samen met (betalende) software genaamd "skanect".
Zo heb ik een nichtje dier terminaal was, enkele jaren geleden in 3D gescand, en als mooi aandenken, nog een buste kunnen printen voor haar man en zoontje.
Zo staan er hier ook 2 bustes op de kast van mezelf en mijn vrouw.

Tegenwoordig heb je aan een deftige smartphone genoeg, die sensors in die dingen zijn goed genoeg !
Bij wijze van test heb ik een tijdje geleden ons interieur (volledige woonkamer met inhoud), ingescand met mijn iphone 11,
En vervolgens als interieur geprint voor in één van mijn H0 woningen :-)

Het is dus zeker niet alleen maar voorbehouden voor duur apparatuur, die tijden zijn stilaan voorbij.
Misschien voldoet je smartphone wel aan de eisen, en met de juiste (gratis) software, kan je nu al beginnen experimenteren zonder geld uit te geven.
Re: 3D-Printer met scanner
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3D-Printer met scanner
Helemaal mee eens, zelf (android) gebruik ik Qlone.

In de app zitten 2 files die je afdrukt, waarmee jouw camera de diepte kan "lezen". Advies dat ik kan geven is om deze op een passende maat af te drukken. Hoe kleiner, hoe nauwkeuriger de scan. Maar het voorbeeld moet er natuurlijk wel op passen.

Gratis versie is super om mee te experimenteren. Om een .stl te exporteren moet je de betaalde versie hebben, maar om mee te beginnen is diteen superleuke app.