Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CS 3 loc besturing

Gestart door josje40 zaterdag 21 augustus 2021, 06:38:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2007

offline
CS 3 loc besturing
Hoi
Kan ik via de cs 3+ een mfx loc zo programmeren dat die automatisch stopt voor een rood sein en bij groen weer aan rijdt.
Het is me wel gelukt om via "gebeurtenissen"  loc's op bepaalde plekken in de baan geluid te laten maken bv een hoorn.
Maar het lukt niet om bij een loc op die manier de snelheid te beinvloeden.
Kan iemand mij een tip geven.
Bij voorbaat dank.
Gr    Jos
Re: CS 3 loc besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 loc besturing
Het zou wel mooi zijn als dat kan, alleen lukt het nog niet goed met alleen een CS3 en wat contactrails/terugmelders.
Je kunt prima rijwegen (gebeurtenissen) aanmaken die reageren op melders. En zelfs afhankelijk van de stand van het sein.
Het vervelende is dat het systeem nog niet in staat is te bepalen welke lok de melder activeert.

John (VT601)
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS 3 loc besturing
De hele opzet van het MFX systeem zou dit in principe wel mogelijk maken, maar ik vermoed dat het af en toe wegvallen van de 2weg communicatie dit nu nog verhinderd om het ook in de praktijk ye brengen.
Re: CS 3 loc besturing
ACTS.zuid
gast

Re: CS 3 loc besturing
 @citaat MFX kan dat niet, ook niet "in principe".

Gr, Ben.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS 3 loc besturing
Daarom heeft M* een hele serie MFX seinen op de markt gezet.....omdat die het niet kunnen zeker.....hahahaha
Re: CS 3 loc besturing
ACTS.zuid
gast

Re: CS 3 loc besturing
 @citaat Een MFX sein kan zichzelf aanmelden. Maar daarmee is nog niet bekend welke MFX lok voor welk sein staat.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS 3 loc besturing
Je kunt met een mfx sein perfect programmeren wat er moet gebeuren.
Dus wat de vraagsteller wil kan zeker, maar met gebruik van een mfx sein.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2015

offline
Re: CS 3 loc besturing
John heeft gelijk, je kan (nog?) niet de treinen van elkaar onderscheiden. Een terugkoppeling door een contact geeft een algemeen signaal af. De oplossing die ik gebruik is dat ik alle treinen v e Rfid heb voorzien. Een heel dun stripje aan de onderkant. Deze geven elk n unieke code af. Op een aantal plaatsen heb ik dan een reader onder de rails, gekoppeld aan n Arduino.
Op de plekken waar n trein over de lezer rijdt weet ik precies welke het is. De arduino geeft dan n contact aan de Cs3 en ik kan dan voor elk v d treinen een programma bouwen via gebeurtenissen. Waarbij ik stand v wissels en seinen en alle andere variabelen mee kan nemen
Op deze wijze heb ik aan beide zijden v mijn station een reader (op redelijke afstand v h station) dan krijgt de cs3 het contact dat trein "X" aankomt, bij rood begint deze af te remmen, melding op station dat op spoor"Y" trein X aankomt, trein vertraagt verder en stopt vlak voor de stopsectie en houdt dus stroom. De gebeurtenis gaat op pauze en wacht op groen. Dan gaat de gebeurtenis weer verder met starten, deuren sluiten en langzaam optrekken.

Het is wel veel programmeren in de cs3, maar ik vind dat leuk en het maakt dat ik op elke plek waar ik wil exact weet welke trein daar rijdt, door uitlezen en niet door "redenering"

Rene
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: CS 3 loc besturing
 @citaat ik vind het best knap, René, wat je hebt gepresteerd als ik het zo hoor, ook nog met behulp van RFID en Arduino.

Hoe je het ook draait of keert, CS3 kan gewoon niet wat zelfs vrij simpele computerprogramma's wel kunnen. Märklin slaat wat mij betreft hier de plank mis. Er zijn mensen die bijvoorbeeld met een Rasberry Pi en RocRail een hele baan weten aan te sturen. Fysiek zou dat best kunnen passen in de behuizing van een Märklin CS. Wat ik ermee zeggen wil: technisch moet het mogelijk zijn een compact systeem te maken dat wel doet wat, naar mijn smaak, het wezenlijst is: een modelbaan aansturen. En met blokgestuurd rijden hoeft een sein niet meer te zijn dan een lichtmastje of armpje dat ook niet meer doet dan het juiste seinbeeld geven. Daar heb je echt geen dure mfx gevallen voor nodig!
Laat dan zo'n centrale met aanraakscherm en knoppen, al dan niet met booster, een 800 euro kosten met misschien als extra een abonnement voor software updates (waarom moet dat per se gratis?) dan heb je een plug and play apparaat waar je mensen echt blij mee maakt.

Groet,

Peter
Re: CS 3 loc besturing
ACTS.zuid
gast

Re: CS 3 loc besturing
Citaat van: Adjebelle op zondag 22 augustus 2021, 08:53:09

Dus wat de vraagsteller wil kan zeker, maar met gebruik van een mfx sein.


Leg dan even aan Jos uit hoe dat moet en waar in te stellen want lokpositie herkenning is echt geen MFX dingetje, daar heb je Railcom+ voor nodig in combinatie met een Railcom detector. Of de oplossing van Rene.

Gr, Ben.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS 3 loc besturing
HIer

https://www.marklin.nl/producten/spoor-h0/accessoires/seinen/

is er alles over te lezen.

Vooral in deel 4 kun je e.e.a. over programmering hiervan lezen.


Re: CS 3 loc besturing
ACTS.zuid
gast

Re: CS 3 loc besturing
 @citaat Daar staat niets over lokherkenning......
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS 3 loc besturing
Waarom locherkenning? Een loc komt aanrijden voor een rood sein en moet dan stoppen. Meer is het toch niet.
Idem voor alle overige zaken zoals langzaam rijden bij seinbeeld, etc.
Gaat het sein op groen dan rijdt de loc verder op basis van rijweg en programma.
Ik zie het probleem niet.

Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: CS 3 loc besturing
De vraagsteller wilde dit doen door het aanmaken van gebeurtenissen. De loc laten stoppen bij een bepaald sein. Zuiver digitaal, door aansturing van de decoder in de loc.

Dat gaat misschien met een specifieke loc bij een specifiek sein met het CS3.

En anders gebruik je het sein (met extra  remmodule?) om te stoppen. Maar dan heb je het over stroomonderbreking, of niet?

Groet,

Peter
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS 3 loc besturing
Elk apparaat wat 2weg herkening gebruikt kun je detecteren, een massa detector kan dit gewoon doorgeven het vereist alleeen een hardware en software update voor in zover dit al niet gedaan is.
Problemen die er nog zijn is het af en toe weg vallen van het MFX terugkoppel signaal.
Dit is allemaal op te lossen puur een kwestie van tijd en geld, de toekomst zal het leren.
Re: CS 3 loc besturing
ik ben ook tegen het probleem opgelopen dat ik niet weet waar welke locomotief zich bevind. Als je b.v. in een station een trein wil laten vertrekken en je wil gebruik maken van de locomotief mogelijkheden zoals een fluitje , omroep, optrekgeluiden of pantograaf heffen/dalen dan moet je wel weten waar je loc staat b.v. de trein op perron 3 wil vertrekken.
Nu heb ik dit opgelost door van gebeurtenissen door van een begin situatie uit te gaan en d.m.v. wisselstanden en bezetmelders en in de programmering de mfx-naam steeds mee te nemen. Deze oplossing geeft M ook aan. Voor een kleine baan met een paar treinen is dat nog wel te doen, maar ik heb er 5 lopen en dat betekent tenminste alles 5 keer programmeren plus onderlinge uitsluitingen. Gebeurt er dan iets op de baan dan heb je een heel grote kans dat je de toestand kwijt bent en alles opnieuw initieel moet opstarten.
Ik ben erg dan ook erg benieuwd naar de stripjes onder de locomotieven, met name naar de verwerkingssnelheid van het systeem. Ik ga mij eens inlezen op dit systeem. Bedankt voor de info op dit forum.
Re: CS 3 loc besturing
ik reageer op Rene,
kan je aangeven welke Rfid je gebruikt hebt en welke reader? Ik vraag dit omdat de meeste Rfid slecht werken bij metalen chassis. Je schrijft dat de reader onder de rail gemonteerd zit. Welke rail gebruik je de C rail, de M rail of de K rail? Welke reader gebruik je? Hier zijn ook zoveel mogelijkheden. Ben je nog problemen tegengekomen met onderlinge beïnvloeding? Immers het systeem werkt op een afgestemde kring of via een radiosignaal.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS 3 loc besturing
Het is wat betreft Marklin maar ook andere modeltrein fabrikant zo dat ze bouwen waar de markt om vraagt.
Dus er zijn de volgende mogelijkheden;
-men heeft er niet om gevraagd
-ze zijn op het moment met deze ontwikkeling bezig.
-ze zijn er voor nu mee gestopt omdat het ontwikkelings technisch nu niet uit kan(kosten overstijgen de baten).
-ook is het niet realistisch om arduino ontwikkeling hier mee te gaan vergelijken, want dit gebeurt meestal via een community waar weet ik hoeveel mensen tijd in steken. Dus kosten technisch onhaalbaar op een bedrijfsmatig manier.
Re: CS 3 loc besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 loc besturing
Voor Märklin is ondanks het plug & play karakter van de mfx-technologie geen doel om daarmee de besturing van individuele treinen te vergemakken.
Men houdt nog steeds vast aan het hardware matig stoppen voor een sein, al dan niet met tussenplaatsen van een remmodule. Dat herken ik ook aan de zg. Bremsmakro, die je voor elke lok individueel per stopplaats en lok moet aanmaken.

De mfx-technologie voor de aanmelding en instelling van seinen verandert daar niets aan.

Ook is Märklin heel terughouden met het publiceren van Gebeurtenis toepassingen. Men houdt hierbij als argument: Elke situatie is anders. Volgens mij telt hier zwaarder de aansprakelijkheid voor aangereikte oplossingen.

Dat zie je ook aan de Expert-modus voor het aanpassen van CV-waarden via de CS3 (en CS2).

John (VT601)
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: CS 3 loc besturing
Zelf denk ik dat er een heel grote vraag is naar een simpel apparaat dat handmatige en automatische besturing mogelijk maakt. De hoeveelste vraag is dit niet op ons forum over de mogelijkheid een of meer treinen automatisch te laten rijden met de CS3? En dat het antwoord luidt: dat kan ook niet, niet goed en niet makkelijk.
En er is geen tweerichtingsverkeer nodig, hoewel het misschien een mooie extra zekerheid oplevert. Maar een trein volgt de rails en de rijwegen die ontstaan door omzetting van de wissels. Er kan maar een trein van een bepaald punt naar de volgende melder komen dan die ene die de ingestelde weg volgde. Dat betekent dat in een programma te berekenen en te tonen valt, welke trein waar rijdt. Geen al te ingewikkelde kwestie.

Maar Märklin zal de mfx seinen niet meer zo goed verkopen kunnen als blijkt dat het simpeler kan. Ik vrees dat de eerder ontwikkelde producten aan een radicale verandering in de weg staan


Groet,

Peter
Re: CS 3 loc besturing
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS 3 loc besturing
Peter, dat is precies wat een computerprogramma doet. Echter, de CS3 kan dat niet. De grap aan MFX seinen en dergelijke is dat je ze niet meer hoeft in te regelen. Je prikt ze op de baan (net als een lok) en hij regelt zichzelf in. Dat doet verder niks aan terugmelding, daar is het nooit voor ontwikkeld. De enige methode om, zonder extra hardware, een trein te laten stoppen is simpelweg het op de decoder ingebouwde relais gebruiken en het baandeel stroomloos zetten.
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re: CS 3 loc besturing
Wij maken met tevredenheid gebruik van de uitgebreide gebeurtenissen, de random functie en als functie, zorgen ervoor, dat je treinen leuke en onverwachte routes kan rijden,
Je moet ze wel inderdaad eerst zelf verzinnen en bouwen.
Eventueel dmv hulpcontacten bepaalde acties doorgeven.

Een raspberry pi met rfid erbij levert nog meer mogelijkheden op.


Het is gewoon erg veel werk en vooral documenteren.
Het bouwen doe ik enkel op afstand, dmv vnc viewer.

Overzicht en schakelen kan perfect in een web brouwser.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat Marklin geen ondersteuning wil geven, daarom staan volgens mij de uitgebreide gebeurtenissen achter een schakelaar.

Zelfs de logging van de gebeurtenissen is uit te lezen in gebeurtenissen door de knop controle ingedrukt te houden.

Helaas mis ik een export om de gebeurtenissen beter te overzien/documenteneren.
Ook moet ik ze in een tijdelijke groep plaatsen om het makkelijker te kunnen bouwen/ in elkaar schuiven.

Dus er is veel mogelijk, maar mogelijk niet voor iedereen weggelegd.
Voor sommige gebruikers zal het zeker handiger zijn om er een computer aan te hangen.

Kortom er kan veel mee, maar je moet inderdaad zelf veel uitzoeken.



Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2015

offline
Re: CS 3 loc besturing
Nico
Bijgaand een link naar een youtube filmpje dat ik npaar jaar geleden heb gemaakt


De rfids zijn NXP en de reader is ardafruit. Ik werk met c rail

Op t filmpje zie he de locs en via de arduino heb ik n relaisblok dat de trigger is voor de gebeurtenis.

Als je meer wil weten laat maar weten

Met vr gr

Rene
Re: CS 3 loc besturing
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 loc besturing
Iedereen bedankt voor de reactie.
Ik ben er nu wel achter gekomen dat ik buiten de cs 3+ toch nog een besturingsprogramma nodig heb.
Gelukkig heb ik i train en win digipet op de lap top staan.
Gr.    Jos