Om op deze kleine ruimte een stedelijk station, een veel lager gelegen industriegebiedje en een klimspiraal te bouwen is nogal veel gevraagd. Als de klimspiraal in de poot aan de rechterkant moet komen, blijft daar geen ruimte meer over voor industrie. Daarom bedacht ik dat de spiraal beter onder het station zou kunnen liggen, dan neemt hij geen kostbare ruimte in beslag.
Een bijzondere uitdaging bij deze opzet is om geschikte aftakkingen van de klimspiraal naar de industrie te ontwerpen. Het was wat puzzelen, maar met wat ik heb bedacht zijn alle routes mogelijk: van stad naar schaduwstation, van industrie naar stad en van industrie naar schaduwstation en alles in beide richtingen. Bij een dubbelspoors spiraal kan dat in principe met 4 wissels (en een paar kruisingen) maar dan wordt de spiraal niet zo compact als met dit ontwerp met 6 wissels.
Uitgaande van 90 mm per omwenteling in de klimspiraal wordt het stijgingspercentage in de binnenbocht van de spiraal 3,11%, maar door de afwijkingen bij de aftakkingen zal het plaatselijk tegen de 3,2% lopen. De industrie komt zo'n 47 cm lager uit dan de stad. Dat is in werkelijkheid ruim 40 meter en dat stelt weinig voor, maar op een modelbaan lijkt me het me eerlijk gezegd nogal fors. Het doet me aan een mijn denken.
Ik heb zomaar wat industriesporen getekend. In het ontwerp heb ik bovendien nog een paar open eindjes gelaten, daar kun je eventueel nog wat meer mee doen.