Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan met spiraal

Gestart door Kees van Veen vrijdag 20 augustus 2021, 15:40:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan met spiraal
Hoi treinmakkers,
ik ben een tijdje geleden verhuisd en moest mijn baan op zolder afbreken.
Er moest sowieso iets gebeuren aangezien ontsporing op moeilijk bereikbare plaatsen,
voor mijn ouder wordend lijf, te moeilijk dreigden te worden.
Veel kunnen redden en er staan nu 18 dozen in de opslag, omdat ik nog 1,5 jaar beperkte ruimte heb.
Daarna een nieuw appartement en ik had een kamer in gedachten om weer iets te gaan opbouwen.
Kan moeilijk afscheid nemen van onze hobby.
Vanwege veel beperktere ruimte de hoogte proberen te benutten.
Wil 3 niveau's met spiraal gaan verbinden.
Voordat ik extra rail aanschaf (heel veel 24230)
zou ik graag met jullie haalbaarheid en eventuele verbetering willen afstemmen.

Groeten, Kees
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Ziet er erg goed uit  :thumbup: Je kunt op een kleine ruimte meestal toch best veel moois voor elkaar krijgen. Ik zag laatst ook iemand die in een kleine kamer geheel langs de wand van de kamer een baan had gebouwd:


Ik blijf je graag volgen :thumbup:
Groeten Egidius
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Kees, Aardig baanplan in elkaar getimmerd. Maar ik zie veel R1 bochten, dat betekent korte treinen met korte wagons. Op zich niet zo heel erg doch in de spiraal niet te handhaven. Met een R1 bocht heb je niet genoeg rijlengte om voldoende hoogte te winnen in één winding bij een acceptabele stijging. Je kan wel steil omhoog willen maar je loks gaan dat niet leuk vinden. En dan heb je hetzelfde probleem als waar je over schreef bij je vorige baan. OOk je schaduwstation kan veel beter opgezet worden. Er liggen nogal wat tegenbochten in door de wissels links en rechts te verwisselen kun je dat oplossen. Ik zie mogelijkheden om veel strakkere wisselstraten te maken. Helaas werk jij met Wintrack, ik met Anyrail en ik heb nu geen tijd om dat allemaal opnieuw in te kloppen. Misschien komt er nog iemand langs die wel Wintrack heeft om je daarbij te helpen. Moet je wel het wintrack bestand ter beschikking stellen.
Succes in ieder geval.
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Henk,
inderdaad korte wagons, maar dat had ik al op mijn vorige baan.
Ook nogal veel R1 en ook dikwijls de seinen dicht tegen de wissels aangezet, waardoor lange
wagons niet haalbaar waren.
Plan is wel om de R2 spriraalbocht te gebruiken voor klimmen en de R1 alleen voor dalend verkeer.
Ga de andere tips bekijken en mogelijk inpassen.

Groeten en bedankt...

Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Zo'n kleine cirkelspiraal wordt veel te steil om daarmee 8 cm per winding te gaan overbruggen dat is iets wat zeker is.
Ik zou de problemen niet opzoeken. Aan je baanplan te zien kun je daar ook heel goed een ovale klimspiraal van maken. Dat scheelt behoorlijk wat in stijgings%.
Denk er maar eens over na.....
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Kees,

Heb zelf een klimspiraal gemaakt;
- 3 lagen
- totaal hoogteverschil 30cm
- dalen c-rail 24130 R1
- klimmen c-rail 24230 R2
- klimmen met Marklin DDM set of Rheingoldset of 5 delige ICE  geen enkel probleem
- met iTrain daalsnelheid aangepast
- zeer tevreden

Gr Matje
Zie spiraal op 2.37 en 7.50 minuten


Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Ik heb laatst een klimspiraal ontworpen om te laseren met onze lasersnijder.
Mvgr Egidius
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan met spiraal
Kees, In opvolging van mijn vorige post heb ik wat tijd gevonden om je baanplan te optimaliseren. De grootste fout die je gemaakt hebt zit in de wisselaanvullingen naar 30'. Hiervoor gebruik je steeds 24207. Een dergelijk railstuk zou je moeten gebruiken bij K-rail. Maar C-rail heeft een andere wisselhoek en daardoor moet je het railstuk 24206 gebruiken. Verder heb ik overal de overbodige slingers en wissels eruit gehaald. In principe kun je met deze layout exact hetzelfde als wat jij origineel had bedacht maar het is allemaal wat eenvoudiger gemaakt. Vooral in het schaduwstation had je nogal wat slingers en dubbele rijwegen waarvan het nut mij enigzins ontging. In tekening 3 zijn nog twee baanstukken opgenomen die ik blauw heb ingekleurd. Ook hiervan ontgaat mij het nut volledig. Een doodlopend stuk zou je kunnen benutten voor een pendeltrein maar deze komt nooit meer op de klimmende spiraal, dus nutteloos. Zo ook met wissels die nergens voor nodig zijn. Er zijn voldoende rijwegen en zeker in een schaduwstation moet je niet teveel willen rangeren. Het is een opslagplaats voor treinen die even niet in beweging zijn. Daarvoor heb ik als alternatief tekening 4 gemaakt. Het resultaat van deze wijzigingen uit zich in langere stations- en opstelsporen waardoor je nog een aardige treinlengte kunt samenstellen. Kijk er eens rustig naar en rij in gedachten over het baantje.

Als toegift heb ik het .any bestand toegevoegd. Misschien kun je daar iets mee.
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Henk,
heel wat werk mee gehad, denk dat het inderdaad een stuk beter is.
Ga het inpassen want zo te zien past het allemaal mooi binnen de beschikbare ruimte.
Bedankt, Kees
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Matje,
mooie baan met veel beweging en effecten.
Mijn vorige baan had nogal wat hoogteverschil, beetje Duits landschap.
Ook gereden met Faller car, maar veel tunnels en bruggen, geen spoorwegovergang.
Gaat bij jou goed, dus ik denk dat gezien de ruimte ik ook spoorwegovergangen moet maken.
De treinen moesten toen ook al klimmen, alleen nogal wat slipgedrag op wissels van de helling.
Straks regelmatig de anti-slip bandjes vervangen denk ik zo.

Groeten, Kees
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Om op deze kleine ruimte een stedelijk station, een veel lager gelegen industriegebiedje en een klimspiraal te bouwen is nogal veel gevraagd. Als de klimspiraal in de poot aan de rechterkant moet komen, blijft daar geen ruimte meer over voor industrie. Daarom bedacht ik dat de spiraal beter onder het station zou kunnen liggen, dan neemt hij geen kostbare ruimte in beslag.

Een bijzondere uitdaging bij deze opzet is om geschikte aftakkingen van de klimspiraal naar de industrie te ontwerpen. Het was wat puzzelen, maar met wat ik heb bedacht zijn alle routes mogelijk: van stad naar schaduwstation, van industrie naar stad en van industrie naar schaduwstation en alles in beide richtingen. Bij een dubbelspoors spiraal kan dat in principe met 4 wissels (en een paar kruisingen) maar dan wordt de spiraal niet zo compact als met dit ontwerp met 6 wissels.

Uitgaande van 90 mm per omwenteling in de klimspiraal wordt het stijgingspercentage in de binnenbocht van de spiraal 3,11%, maar door de afwijkingen bij de aftakkingen zal het plaatselijk tegen de 3,2% lopen. De industrie komt zo'n 47 cm lager uit dan de stad. Dat is in werkelijkheid ruim 40 meter en dat stelt weinig voor, maar op een modelbaan lijkt me het me eerlijk gezegd nogal fors. Het doet me aan een mijn denken.

Ik heb zomaar wat industriesporen getekend. In het ontwerp heb ik bovendien nog een paar open eindjes gelaten, daar kun je eventueel nog wat meer mee doen.
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Door het grote hoogteverschil tussen schaduwstation en de bovenste laag zal er naar verhouding een grote hoeveelheid rails verborgen zijn, hoofdzakelijk in de spiraal. Een plaatje met alleen de zichtbare rails maakt nog eens duidelijkheid hoe weinig dat eigenlijk is.

Met een ontwerp met veel lagen is het lastig voor te stellen hoe het er uit komt te zien, daarom ook nog een ruwbouw plaatje.
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi Rob,
toch wel een kompleet ander ontwerp.
Kan de zaak niet zo snel overzien, ga het eens op mijn gemak bekijken.
Bedankt voor het uitgebreide ontwerp, leuk om de voor en tegens eens uit te gaan zoeken.

Groeten, Kees
Re: Nieuwe baan met spiraal
Hoi mensen,
bedankt voor alle tips en het ontwerp is een stuk beter geworden.
Als dank hierbij een indruk van mijn helaas afgebroken baan.

Re: Nieuwe baan met spiraal
leuk ontwerp, zou persoonlijk nergens de r1 gebruiken maar minstens overal r2 bochten of groter. Dat is in lijn met de wissels en alles gaat er doorheen (in principe)
gr koen
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan met spiraal
In principe helemaal gelijk maar dan moet je daar wel de ruimte voor hebben hé. Niet iedereen kan daarmee woekeren.
Re: Nieuwe baan met spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe baan met spiraal
Citaat van: Kees van Veen op donderdag 26 augustus 2021, 13:40:25
Als dank hierbij een indruk van mijn helaas afgebroken baan.
klopt het dat er op 0.30-0.31 vanaf het begin een groot antislipbandje zijdelings meedraaiend in beeld komt?