Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor

Gestart door H.Kes donderdag 19 augustus 2021, 19:45:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Hoi,

In al mijn beginners enthousiasme heb ik een 5 polige motor "Hochleistungsmotor"gekocht en dacht ik die wel even aan te sluiten... Motor pas prima in de loc in kwestie. Op wiki zie ik weliswaar aansluitschema's staan alleen de kleuren van de draden draden komen niet overeen met de 6080 decoder in mijn loc, ( ik heb 2 x blauwe draad, 2 geel, 1 rood en 1 zwart, de blauwe draden zaten op de oude veldmagneet gesoldeerd.. en er wordt niet gerept over de 60941 ombouwset, maar er wordt op de "oude" 3 polige motor aangesloten. You tube geeft geen uitsluitsel helaas, wel inbouwen van de hoogvermogenmotor, maar niet het aansluiten op de 6080
Nu hoop ik dat iemand een aansluitschema dan wel een tip voor nitwits heeft...ik wil niet weer meteen naar de treinenwinkel rennen en daar help roepen. Als deze post niet in deze rubriek thuishoort dan bij voorbaat mijn excuses.
Hans
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Dat wordt hem niet, de 6080 is bedoeld voor allstrom motoren (met veldspoel), en de 60941 is een hoogvermogen DC motor. Marklin had destijds bij introductie naast de 6080, de 6081, die is wel voor DC motoren geschikt. Momenteel zijn echter de meeste decoders geschikt voor DC motoren en zijn deze ook beter geworden dan de 6080/6081.
Maar het wordt voor je dus of decoder wisselen, of de oude motor terugbouwen.
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Hi Hans,

De 6080 decoder is alleen geschikt om een motor met veldspoel aan te sturen.
Je kunt deze dus niet met een hoogvermogensmotor gebruiken.

Je was me net voor John. ;)
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Hoi
Decoder wisselen dus, vreesde al zoiets :O
Groet
Hans
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
De 6080, 6081 en 6090 zijn Moterola I decoders.
De 6090 werd/wordt in combinatie met een 5-polige gelijkstroom motor gebruikt.

Hierna kwam de vervanger 60901 onder het Moterola II protocol met max 4 extra functies.
Een verdere ontwikkeling werden de fx-decoders. Ok Moterola II, maar via programmeren instelbaar.

Resumé: de 6080 kan alleen goed functioneren met een wisselstroommotor.

Mvg
Marcel
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Dag Hans,
Wellicht is het handiger wat basiskennis op te doen vwb het digitale rijden en wat er mee samenhangt.
. Het is ,denk ik, allemaal zo zonde van de tijd en geld en om teleurstellingen te voorkomen
Ik bedoel uiteraard hier niet mee dat je, je enthousiasme moet temperen. Ik denk juist dat met wat basiskennis, je enthousiasme  alleen maar kan groeien.
Een baby leert ook niet in een week kruipen en op eigen benen te staan. Op dit forum is veel info te vinden over het onderwerp digitaliseren in al zijn verschijningsvormen. Verder is er elk najaar, november/december ,in Houten de digitale treinenbeurs ,met heel veel info en voorbeelden over dit onderwerp.

Samengevat , doe je voordeel ermee .

Groet, Koos
Re: decoder 6080 aansluiten op een 60941 Hochleistungsmotor
Dag Koos
Ja, ik stoot nogal eens mijn hoofd idd. Ik lees ook best veel maar het meeste is toch te " digitaal" voor mij en zie ik door de bomen het bos niet meer. Heel specifiek zoeken is door de veelheid van artikelen toch ook een probleem. Zo meende ik te begrijpen dat de 5 polige motor juist wel kon met een 6080. Dat had ik goed mis. Ook geen ramp, dan een andere decoder, alleen maar dan laat ik het (weer) doen door een ander. Ben nu aan t lezen over blokken en you tube aan te kijken erover. Snap ik het dan.......eerlijk......... :error:
Hans