Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hallo kan iemand mij helpen !

Gestart door Angelo8037 donderdag 19 augustus 2021, 18:22:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hallo kan iemand mij helpen !
Hallo ik ben angelo , ik heb namelijk een nieuwe baan gekocht maar wil nu alles goed doen , juist de baan ontwerpen blijft een probleem. Ik ben namelijk handiger met handen dan met het hoofd 😁 mocht iemand mij kunnen helpen zou heel leuk en lief zijn , hierbij alle gegevens , als je nog iets wil weten stuur maar ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn !!! (Baan met pijltjes is schaduw station ) ... bedankt !!!!
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Bijlage vergeten sorry
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Stad mag ook omgedraaid worden i.v.m het station als dat groter en mooier is op het grote stuk , gebruik maar je fantasie 😊
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Hoi,

Je bent zelf al aardig ver gekomen. Wat wil je dan dat we verder uitwerken voor je? Je kan nu relatief eenvoudig zelf een (ruitjes)papier pakken en aan het schetsen gaan. Je hebt al iets van een idee. Op de webzijde van Marklin zijn de maten van wissels, radius van bogen te vinden en dan is het tekenen  ;) Of wil je precies alles uitgetekend hebben zodat je weet wat je allemaal nodig hebt? Daar zijn wel handigie programma's voor  :)

Groet
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Hoi Angelo8037,

Als ik naar je getekende plan kijkt valt met het volgende op;

- het station op de zijde waar jij die nu hebt ingetekend wordt extreem kort icm. de bochten die daar nog aan vast komen. Met welke lengte treinen wil je maximaal gaan rijden ? Persoonlijk denk ik dat je beter uitkomt als je het stationsgedeelte diagonaal gaat leggen.

- zoals ik nu kan zien op jou plan wordt de diepte van je tafel, te diep om nog bij te kunnen komen. Hoe ga je vanuit de deurzijde nog bij je linker/rechterboven hoek komen ? Houdt er rekening mee dat je ong. 60 kan reiken. Als er ook nog " scenery " opstaat aan de voorzijde, dan wordt dit nog moeilijker.

- het valt me op uit je verhaal/foto's dat de treinen rondjes gaan rijden? Wil je gewoon lekker rijden of wil je ook een stukje realiteit na bootsen ? In het echt rijden treinen geen rondjes, maar altijd van punt naar punt en terug.

- op welke manier ga je de baan aansturen? Analoog/digitaal ? Handmatig/ semi automatisch / volledig computergestuurd ?

Zoals RonaldK ook aangeeft.. Wat verwacht je precies van de forumleden hier.. Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met een plan digitaal in software uit te tekenen ? Maak eens een start met de proefversie van bijv. Anyrail ( zo kan je ook zien hoeveel ruimte een wissels etc in het echt in beslag nemen ).

Verdiep je ook eens in de geometrie van de rail die je wilt gebruiken, dat levert echt al vaak vele inzichten op.

Genoeg stof tot nadenken vermoedt ik zo  :D En als je vragen hebt, stel ze gerust hier..  :thumbup:
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
@Angelo,

hierbij een opzetje ( uit een boek wat ik nog had liggen ) van hoe het bijv. ook zou kunnen.. Ik ben geen superkei in het ontwerpen... Maar er zijn hier vast " profi's " die hier weer een uitwerking van kunnen maken, mocht je dit iets vinden :)

Grtz Kevin
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Hé Kevin

kijk hier eens naar, misschien is hat wat voor je.
Ik zal een tra bestand bijvoegen zodat er nog wat aangepast kan worden als er nog iemand is.
Verder heb ik voor de K rail gekozen puur omdat ik het zelf ook heb en dus vrij makkelijk een railplan kan maken.
Ook heb ik alles zo ruim mogelijk gemaakt in de bogen en slanke wissels gebruikt.

Enjoy,..... :D

Groeten Jarno

Re: Hallo kan iemand mij helpen !
hier even een plaatje van alleen de rails

groet Jarno
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Ik reageer ook (al ben ik geen C-rails liefhebber):

-je wilt iets beneden en iets boven (dus minimaal 2 niveaus)
-de trein rijdt rond tot hij boven komt: daar rangeert hij,
-er ligt een kopstation boven (niet beneden)
-keerlus of half hondenbot,
-je treinlengte is 2-3 wagons achter een loc (lijkt mij weinig, ik ga uit van 6-8)

-beneden dubbelspoor, boven enkelspoor, of beide dubbelspoor?
-heb je schuine wanden of rechte wanden?
-aan wat voor scenery denk je op zicht niveau (industrie, haven, mijnbouw, landschap)?

armlengte en tafeldiepte: bezwaar is bekend, maar oplossingen zijn legio aanwezig op dit forum
-zet scenery op in raamwerken (loshaalbaar, of kantelbaar opdat je daar kunt staan)
-maak bij 2-arms tafeldiepte gebruik van bruggen, lades of takelbare panelen.
-maak gebruik van sta-gaten in de ontwerpsfase (voorkom dat die gaten onmogelijk worden, bijvoorbeeld in spiraal)


Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Citeertreinlengte is 2-3 wagons achter een loc (lijkt mij weinig)

Hangt er maar vanaf welke wagons je op het oog hebt. Sneltreinrijtuigen zijn 30cm lang en bv een tankwagonnetje of een lokalbahnwagen is 10cm lang. Van de laatste kun je er 9 aanhangen in plaats van 3 van de eerste. Dus dit is een rekbaar begrip.

Voor een beetje trein heb je minimaal 120cm perronlengte nodig. Dat is een lok met drie IC rijtuigen.
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
he Kevin

Ik heb nog even zitten puzzelen met de C variant  :P

Groet Jarno
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Dit doe ik er ook nog bij voor je,
Aan de rechterkant kunnen er nog wat rangeer sporen bij ,..... mocht je het willen

Groet Jarno
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Hoi @Jarno,

Het baanplan is overigens niet voor mij he, Angelo is de topic starter  ;) :P
Re: Hallo kan iemand mij helpen !
Hallo,


Zie ik het goed dat de linkerpoot van de U 240 cm breed is en dat de kopkant 130 cm diep is? Dan kan je niet aan de verste sporen, tenzij de tafel opgesteld staat in een grote ruimte met vrije zijden. Ik zou een maximale breedte/diepte van 80 cm aanhouden, behalve in de hoek waar de klimspiraal komt. In de klimspiraal voorzie je inderdaad voldoende ruimte om gemakkelijk te kunnen werken: dit betekent een minimale vrije diameter van 50-60 cm en een vrije hoogte van 70 cm tussen de vloerplaat van het schaduwstation en de vloer van de kamer.
Misschien is het een betere optie om het baanvlak 50 cm minder breed en minder diep te maken, zodat je hierin een gangpad kunt voorzien (bvb rechts en achteraan). En dan kan je inderdaad een tafeldiepte van 1 meter of meer aanhouden, met voldoende plaats voor een mooie en gevarieerde scenery, maar met een vlotte bereikbaarheid. En met veel speelplezier zonder frustraties!
Kortom: niet de oppervlakte van de kamer, maar wel uw armlengte en de afstand tussen de bovenkant van uw schouder en de onderkant van uw bekken (voor zittend werk in een klimspiraal) bepaalt de grootte/hoogte van de baanvlakken met betrekking tot een vlotte bereikbaarheid. En op basis hiervan baken je dan een vlak af (rechthoek, veelhoek, U-vorm, L-vorm etc.), al dan niet in twee of meer niveaus waarop je de spoorbaan met alles erop en eraan tekent en bouwt!
Zelf werk ik met Wintrack 15. Je kan de demoversie met alle functionaliteiten (behalve opslaan/afdrukken) gratis downloaden. En voor 90 euro heb je een volwaardige licentie (die is haar geld meer dan waard!). Nadeel is wel dat het software pakket enkel in de Duitse taal wordt uitgebracht, maar je wordt snel vertrouwd met alle functionaliteiten zodat dit eigenlijk geen onoverkoombare handicap hoeft te zijn. Bovendien vind je op het internet veel tutorials over het gebruik van Wintrack. ik zou zeggen: probeer het eens uit! Je zal er geen spijt van hebben...


Succes ermee!


Jos