Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke baanplanner?

Gestart door H.Kes vrijdag 21 mei 2021, 11:52:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke baanplanner?
Lid sinds: 2021

offline
Welke baanplanner?
Hallo
Na een pauze van een goede 40 jaar :O wil ik weer gaan de modeltrein-hobby gaan oppakken. Er is heel veel verandert zie ik wel, natuurlijk is er veel digitaal en erger - schrikbarend duur geworden.
Afijn, meteen maar eens kijken naar banenplanners. Bij Trax mijzelf aangemeld, maar ik krijg geen bevestigingsmail, dus die  is onbruikbaar voor mij. Anyrail 6 gedownload, die gaat gratis tot 50 baandelen...Scarm heb ik net gedownload, maar gaat tot nu toe lastig. Heeft er iemand een goede tip? Laatste minder snuggere vraag, wat is nu een "schaduwstation"?  U ziet, ik moet flink bijspijkeren....
Hans
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2016

offline
Re: Welke baanplanner?
Tja, Hans, er is veel veranderd.
Altijd als er vragen komen over software, gereedschap, railsystemen en dergelijke, heeft ieder zijn voorkeur of (harde) kritiek. Vooral oefenen is het devies.
Gratis en goed is er nauwelijks. Scarm en Anyrail zijn denk ik het voordeligst in aanschaf. WinTrack wordt echter vaker gebruikt, heb ik de indruk.
Kies een pakket, kijk of er tutorials (voorbeeldfilmpjes) op YouTube staan en doe er je voordeel mee.

En wat is een schaduwstation?
Een verborgen opstelplaats voor je materieel, soms voorzien van een of twee keerlussen. Soms zijn het heel rudimentaire schuifbare bakken of draaiplateaus, maar meestal zijn er automatisch gestuurde wisselstraten en voldoende lange sporen om hele treinen op te stellen. Een soort coulissen van het theater. Het podium is het zichtbare gedeelte van je baan waar de treinen hun kunst vertonen om daarna weer te verdwijnen.
Misschien iets te poëtisch dit, maar ik denk dat het zo wel helder is.

Succes met plannen maken!

Peter

Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2021

offline
Re: Welke baanplanner?
Dank Peter!
Wordt vervolgd
Hans
Re: Welke baanplanner?
Beste Hans,
In welke streek van het land won je. Misschien dat andere deelnemers van het forum kunnen helpen bij de Stamtafels die ongetwijfeld (hoop ik) dit jaar weer "live" gehouden zullen gaan worden.
Re: Welke baanplanner?
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 21 mei 2021, 12:05:57
@citaat Potlood en papier kost niets. :D

Je kunt ook met name wissels 1:1 printen in Anyrail, uitknippen en uitleggen.
Powerpoint is ook een optie O:-D

https://www.youtube.com/watch?v=OGNMhc2ZfWI&ab_channel=BBM1930sBBM1930s
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: Welke baanplanner?
Hoewel dit draadje al een aantal maanden oud is, toch even reageren.

Ook ik zat met het dilemma hoe ik het beste een bandenplan kon maken.
Een paar software programma's geprobeerd, maar dat was toch niet mijn ding....
En toen herinnerde ik een tip van mijn schoonvader, die zei "gewoon op papier uittekenen.

Zo gezegd, zo gedaan. Treintafel gemaakt, toen rollen BEHANG erop ( wel even vastplakken, anders rolt de rol zichzelf steeds op  :P ) rials uitgelegd, met een viltstift de sporen ingetekend en gelijk de rail nummers ( Marklin C-rails ) erbij (met aantallen) en hopla, banenplan is gereed.

En dan kan de opbouw beginnen.... ;) :)
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Welke baanplanner?
simpel : proefversie van wintrack 7 downloaden.  ;)
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2021

offline
Re: Welke baanplanner?
AnyRail is zeker een aanrader als je een grotere baan wil ontwerpen. Veel mogelijkheden en een zeer uitgebreide databank aan sporen van verschillende merken. Zeker de moeite waard
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke baanplanner?
Anyrail is een heel goed programma met vele mogelijkheden. Het gedoe met 50 railstukken in de demoversie valt te omzeilen. Wanneer de 50 railstukken bereikt zijn kun je van het laatste railstuk de coördinaten en hoek noteren. Die staan bovenin de opdrachtenbalk. Dan open je een nieuw bestand en legt de eerste rail die je met de genoteerde gegevens laat "aansluiten" op de laatste rail. Wanneer je zo 50 deelbestanden met ieder 50 railstukken hebt gemaakt wordt het tijd om voor een paar tientjes het echte programma te kopen. Op deze manier ben ik ook begonnen met Anyrail. Na 5 deelbestandjes vond ik het wel voldoende en heb die paar tientjes uitgegeven.
Re: Welke baanplanner?
Lid sinds: 2020

offline
Re: Welke baanplanner?
Is idd waar. Het is een makkelijke en veelzijdige tool. Heb er mijn nogal uit de kluiten gewassen vlieringbaan mee ontworpen en het klopt, tot op de kleinste railstukjes.