Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

baanontwerp

Gestart door bennieT maandag 16 augustus 2021, 10:34:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
baanontwerp
ben is aan het puzzelen geweest met het progam anyrail.
ik heb al 1 baan gewoon een simpele is het mogelijk om er een 2e baan erbij te maken.


zoiets de grote baan gebruikt deze rails 14912 14901 14904 14974
de ronde gewoon 14912.
met het progama moet het lukken maar of ik het goed heb gedaan
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: baanontwerp
Als je wilt weten of een anyrail ontwerp zoals dit ook in het echt zou kunnen lukken, ja, dat kan. Of het een interessante baan oplevert, is een heel andere vraag. Ik ga er maar vanuit dat je daar nog niet mee bezig bent, maar dat je wilt leren ontwerpen met anyrail.

Mocht je overwegen zoiets te maken maar je hebt de rails nog niet, zou je eens naar ruimere bochten kunnen kijken. Links en rechts in het ovaal heb je nu bogen van 90° met elk 3 rails 14912 en één rechte 14904 ertussen. Een trein die van recht naar gebogen spoor rijdt of omgekeerd krijgt iedere keer een schok(je). Als je het niet weet, valt het misschien niet zo op, maar anders zie je het duidelijk. Hoe scherper de bocht, hoe sterker het effect. De treinen kunnen het wel aan, maar het staat onnatuurlijk. Daarom kun je dat soort overgangen beter vermijden, of, als dat niet kan, met iets ruimere bochten beginnen.

Met 6 gebogen rails 14922 kun je al een boog van 180° maken die om de cirkel past, met een parallelafstand van 33,6 mm. Wanneer op beide sporen hele lange rijtuigen rijden is dat erg krap, maar dat is geen serieuze beperking: lange rijtuigen in zo'n krappe cirkel zien er onnatuurlijk uit, dat kun je maar beter vermijden. Mooier vind ik het combineren van rails 14922 met iets ruimere bochten als overgang tussen recht en gebogen. In het onderstaande voorbeeld ligt op elke overgang de iets ruimere 14910. Zo gaan de treinen net iets soepeler de bocht in en uit, en de parallelafstand van 38 mm tussen de cirkel en het ovaal is meer dan genoeg voor de treinen om elkaar veilig te passeren, zelfs met hele lange rijtuigen.
Re: baanontwerp
Bernardo
gast

Re: baanontwerp
Hier op het forum zijn er diverse topics met een .any. Deze kun je downloaden en bekijken. Dat doe ik ook en gaandeweg leer ik het programma steeds beter kennen. Nog wel een tip: verdiep je in de geometrie van het type rail.
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: baanontwerp
de rails heb ik allemaal liggen hier die ik opnoemden.

bedankt voor de tip ik ben weer wat wijzer geworden  :thumbup:
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp
Voor de lezers die ook verbijsterd waren door een parallelafstand van 33 mm: het gaat hier om een Minitrix ontwerp, schaal N dus :)
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: baanontwerp
 :thumbup: tis ondertussen gelukt hoor heb 2 banen er liggen.