Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?

Gestart door Roland zaterdag 14 augustus 2021, 21:00:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Hallo mede-spoorders,

Heerlijk, eindelijk weer ruimte voor een modelbaantje.  :)
Niet te groot, heb in het verleden een project afgebroken omdat ik het totaal niet meer zag. Te groot, te moeilijk.  :-(
Echter, ik heb geleerd van de fouten die ik destijds maakte, maar wil het nu beter doen, alleen.... hoe?

Ik heb een mooi schaduwstation gebouwd en wil nu op de 'bovenplaat' verder.
De Arduino-schakeling doet zijn werk perfect, dus, tijd voor de volgende stap.  :important:

Maarrrr.... De oude M-rail, houten platen en zware locs zijn geen goede combinatie.  B)
Volgens de ARBO-normen mag ik geloof ik niet meer op de zolder komen zonder gehoorbescherming  :D

Ik lees op het forum van alles, styreen, kurk, kunstgrasmatten... ik kom er niet meer uit.
Kurk onder de M-rail kan wel, maar dan wordt die M-rail nóg hoger te liggen t.o.v. de rest.
En wat voor kurk dan... ik heb gelezen ergens dat 2mm voor N-spoor is en 4mm voor H0?
Maar de M-rail NOG eens 4mm omhoog brengen, hoe maak ik dan de scenery tot een normaal niveau?

Eerst maar wat foto's laten zien van mijn gepruts op zolder:









In het schaduwstation ligt kunstgras, het goedkoopste wat er is en dempt erg goed.
Maar de bovenplaat werkt óók als klankkast gezien de onderbouw.

Vroeger, in de kindertijd, deed ik er ook altijd grasmat onder, maar dat wil ik nu niet meer. Of alleen onder de rails?

Overigens, het is de bedoeling dat de helft van de boventafel wordt voorzien van 'berg', maar da's voor later.
Eerst maar eens die demping op orde krijgen, zelfs buiten kan ik de treinen horen rijden om maar te zwijgen over het kabaal ter plaatse, hi.  :D

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren om te doen, alvast bedankt allemaal!

Roland.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Doordat de bovenlaag zo'n 10, cm boven de onderlaag zit geschroefd, heb je een mooie klankkast gemaakt. Het is waarschijnlijk geen optie meer, maar de onderkant van de bovenplaat bekleden met dun geluiddempend materiaal (zoals wel in computerbehuizingen en luidsprekers zit) vermindert het weerkaatsen van het geluid. Daar zou je dus je hele bovenplaat voor moeten lichten.

De metalen rails kunnen voorzien worden van de ouderwetse rubberen isolatieblokjes van Märklin zelf. Er zit zelfs een tuitje aan dat door het schroefgat in de bedding steekt waardoor de schroef ook nog redelijk geïsoleerd blijft. Niet keihard aandraaien, want de rails moeten geen contact met de plaat maken. Het lastige is dat het niet meer nieuw verkocht wordt natuurlijk. Dus, goed zoeken.
Een andere optie is de hele bovenplaat voorzien van (bijvoorbeeld) de blauwe platen die onder laminaat gelegd worden. Dan komt niet alleen je rails hoger te liggen, maar alles. Dan de rails niet schroeven of alleen met gebruik van de isolatieblokjes, en eventueel wel met dubbelzijdige tape vastzetten. Of met hete lijm. Als je scenery gaat maken kun je dat allemaal wel weer maskeren.
Vermoedelijk werkt papier maché of sculptamod beter qua geluiddemping dan gips of tegellijm.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groet,

Peter
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Misschien wat maten?
Bovenleiding in het onderstation of niet?

Je zou zo op het oog 3 of 4 cm dik tempex of XPS platen kunnen verlijmen tegen het dak van het schaduwstation, en aan de onderkant van de plaat waarop het schaduwstation ligt.

Je zou tussen de rails stroken zachtboard kunnen aanbrengen (dat deed Einte om een andere reden, maar het dempt ook). Een andere klassieker is het aanbrengen van diagonalen om de trillingen af te voeren en zo te dempen.

De demprubbers 7171 die per 50 stuks werden verkocht (ik heb nog ergens zo'n zakje), zijn handig, maar je hebt er wel erg veel nodig voor deze baan. In plaats daarvan kun je het railbed vullen met schuimplastic of zachtboard.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Dag Roland.

Je hebt en prachtige klankkast gebouwd, die het rijgeluid over de M-rails alleen maar versterkt!
Wat bij mij hiertegen heel goed werkt is rubber isolatiemateriaal tegen de onderzijde van de plaat geplakt met DZ-tape.
Hiermee wordt het resoneren van het rijgeluid in de onderplaat een flink stuk gedempt.
Je vindt deze techniek ook terug aan de binnenzijde van grote stukken plaatwerk van auto's.

Maar ook aan de bovenkant van de plaat kun je maatregelen nemen, met bijvoorbeeld kurk.
Ik heb 3mm parket-ondervloerplaten hiervoor gebruikt en dit 2cm breder dan de sporen gelegd.
Zorg dat iedere verbinding tussen rails en onderplaat flexibel is en blijft, door de juiste materialen te gebruiken.
Maar je zou ook het railtracé op XPS-platen kunnen leggen, waarmee tevens het landschap kan worden gevormd.

Nog een stap verder is het vullen van de holle ruimte onder de M-rails met isolerend materiaal, wat best veel werk is.
Next level: op internet is ook nog werk van een Duitser te vinden, die met lijm de PuKo-gaatjes heeft dichtgemaakt!
Dit zijn enige tips wat ik je hierover kan geven, maar er zal vast nog wel iemand adviseren om die 'ouwe metalen meuk'
weg te kieperen en een vermogen te investeren om alle rails te vervangen, alvorens verder te gaan ...

Groeten,

Erik.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Dank allemaal voor de reacties!
Eens kijken, ik heb intussen 3mm kurk besteld, 1 meter breed en 5 meter lang. Past over de héle boventafel heen.

Dat ik daar zelf niet opgekomen was Peter om de héle bovenlaag te bedekken, duhhh  O:-D

Het zou even wat werk zijn, maar de bovenplaten kunnen er ook nog áf. Rails eraf en schroeven er uit en klaar.
Niet gedacht dat als er isolatie aan de ónderkant zit, dat ook gaan reduceren, ja, ik ben geen geluidstechnicus hoor  :P
Ik heb nog van dat groene kunstgras over, wellicht dat ik dáár wat mee kan doen aan de onderkant.
En nee, er wordt niet met bovenleiding gereden, de hoogte (14,5cm tussen onder en bovenplaat) is meer vanwege de bereikbaarheid.
Als er een ontsporing is in het schaduwstation, moet ik er nog wel bij kunnen.
De hellingen zijn gebouwd op exact 4%, komt ook door die stomme balk die in de weg zit  :-)

Maar ik ga eerst mijn rol kurk afwachten en proberen, gezien de afmetingen moet dat (met wat hulp van de vrouw) zo op de plek liggen.

Die raildempertjes, ja, schattig, die moet ik ook nog ergens hebben.
Ik kwam ze laatst tegen op internet, 50 stuks voor 6,95 ofzo, ja, kan, maar dan moet ik er nogal wat hebben en dat is meer werk dan kurk.
Elke rail weer losmaken, rubbers eronder, rail weer vast leggen... en dat rubber is nog best hard, dus ik heb meer vertrouwen in de kurk.

Inderdaad Erik, het valt me op dat een laatste reactie van jou nog niet gegeven is. M-rail eruit, en K- of C-rail erin.
Ik heb nog zóóóóvééél M-rails, in topconditie, ik vind dat best zonde. M-rail levert niks meer op en C-rail is niet te betalen!
Nee, ik wil best wat investeren in de hobby, maar een dergelijke overstap is gewoon (voor mij althans) niet nodig en niet op te brengen.
Ik heb meer dan 150 meter aan M-rail, het zou een jaarsalaris kosten om dat allemaal te vervangen door C-rail volgens mij, haha!
En ik wil toch écht wel graag op vakantie volgend jaar  :D

Ik ben wel kritischer op de M-rail, roest of slechte puko's, gebogen rail-uiteinden: hup, in de afkeur-bak ermee, niet meer gebruiken.

Nou, ga ik nog even in de wereld duiken van XPS-platen, kijken of die ook kunnen helpen.
Gelukkig is de baan nog in een stadium dat ik dat nog kan wijzigen en aan kan brengen.

Dank voor de hulp nogmaals, wordt vervolgd (volgende week denk ik, als de kurk op z'n plek ligt).

Roland.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Hoi Roland,

Tijdens de bouw van mijn baan ben ik in het bezit gekomen van dikke ( 10 cm ) XPS dakisolatieplaten. Het zijn reststukken die in de container verdwenen bij het isoleren naar de huidige normen van bestaande woningen. Het is dat ik al redelijk ver gevorderd was met de bouw van mijn baan maar anders had ik mijn hele baan er misschien wel mee belegd.
In eerste instantie denk je wat moet ik nu met een verhoging van mijn baan met 10 cm. Maar bedenk eens wat de voordelen ervan zijn.
Je hoeft geen 3 meter lange helling meer te maken om over een ander spoor te gaan immers het onderdoor gaande spoor laat je ook 3% zakken. Hierdoor volstaat 1.50 meter voor zowel het stijgende als het dalende spoor.
Je hoort bovendien geen trein meer rijden en bedenk eens hoe eenvoudig het is om spoordijken, greppels en andere hoogteverschillen in het landschap te creëren. Daarnaast steek je bomen en struiken gewoon in het XPS. Ik geef toe dat het tijdens de bouw wel veel rommel geeft maar dat is dan ook het enige nadeel.
Ikzelf gebruik deze platen XPS nu voor het maken van mijn berglandschap maar als ik weer eens helemaal opnieuw zou beginnen dan zou ik het zeker overwegen.
Succes met de bouw van je baan.

groet, Wim
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
@citaat - @citaat:

Overweeg, als je de bovenplaat er toch afhaalt, om deze op iets van neopreen te leggen en niet vast te schroeven. Op de hoeken dan een paar opstaande randen aan de ondersteuning en de bovenplaat ligt vast.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Mijn M rails ligt op zachtboard, voor een deel is de rails vastgeplakt met houtlijm (was eigenlijk niet de bedoeling).
De soundlokomotieven maken doorgaans meer herrie dan een rijdende trein, alleen de blikken 24 centimeter rijtuigen willen flink kabaal produceren. Verder hoort lawaai bij een spoorbaan, ga maar eens langs een spoorlijn staan, ik zou me er niet zo druk om maken. Pas als de buren beginnen te klagen ga ik verder iets aan de geluidsproductie van mijn treinen doen!
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Haha, ja, die MFX-soundjes, leuk leuk... op video's ja  :P
Mooi dat het erin zit, maar dat hoeft voor mij niet, teveel kabaal aan de oren op den duur, haha!

Nee, ik snap dat er natuurlijk méér herrie wordt geproduceerd door de M-rail en inderdaad ook enkele blikken wagons.
Dat is logisch, maar het is op dít moment écht te erg. De radio moet harder en conversaties zijn nu buiten te horen.

Ik heb zojuist de hellingen met dat kunstgras belegd (zie je toch niet meer straks) en dat scheelt al 75% aan geluid.
De kurk komt van de week binnen, rol van 1x5 meter, dus die kan er mooi opgelegd worden.

Daarna laat ik mijn bevindingen wel even weten, ga ik ook nog even naar XPS-plaat kijken Wim.
Inderdaad, 't is wel makkelijk werken denk ik, boompjes prik je er zo in natuurlijk en een riviertje is zo gemaakt.
Ook hoogteverschillen met bijvoorbeeld een weg en een trottoir zijn (straks ook voor mij!) leuk te realiseren.

Nou, wat ik al schreef, wordt nog vervolgd.
Dank wederom voor de nuttige reacties, zo kom ik al een heel eind!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Dag Roland.

Tip: de kurk middels DZ-tape fixeren en geen vullende lijm gebruiken,
want daarmee gaat grotendeels de (geluids) isolerende werking mee verloren!
Rails op het kurk fixeren wil prima met acrylaatkit: hier en daar een dot is voldoende.

Groeten,

Erik.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Kijkerdekijk!

Rol kurk (3mm dik) is vanmorgen keurig en vakkundig door de koerier in de papiercontainer gedeponeerd  :D
Nee, niet om weg te gooien, lag keurig een briefje in de brievenbus, topper!

Vóór en ná het kurk-leggen heb ik een Decibel-meting gedaan. Appje op de telefoon.
De telefoon lag continu op dezelfde plek en er was geen ander noemenswaardig omgevingsgeluid.

In stilte sloeg het metertje niet verder uit dan een keurige 26 dB.
Het ventilatiesysteem, de CV-ketel en ook de ietwat brommende trafo's, de kreunende buurvrouw (WTF?!?), ach, standaard geluiden dus.

Toen gaan rijden... Treinen in willekeurige volgorde (met Arduino, die kiest 1 van de 11 treinen vanzelf).
Toen alles een keertje rond was geweest, lag de piek op bijna 60 dB:important: :important:
Zodra de treinen de houten boventafel opreden, ging de meter best wel omhoog, mij een beetje té hoog.
Wat een herrie! Zodra ze op de helling en ondertafel kwamen, was het geluid rond 35 à 40 dB.
De hellingen en ondertafel waren al voorzien van kunstgras, prima demping dus!

Toen mét de kurk erop... helaas stootte ik mijn BR111 van de tafel die gelukkig op z'n zijkant op de grond viel.
Geen schade gelukkig en gewoon op de baan zetten en weer rijden. Oh en wat rijtuigen waren ontspoord.

Zelfde meting gedaan, zelfde situatie, telefoon nog stééds op dezelfde plek....
Alle treinen weer een keer langs laten komen ENNNNNNN..... niet boven de 48 dB te krijgen!
Dus, gemiddeld 10 dB aan demping, afhankelijk van de trein en de wagons soms zelfs 15 dB.

Kijk, dan praten we ergens over!

Ikke blij, nu verder met het baanplan en met de bouw, op de foto's was slechts even een testspoortje om te kijken of alles paste.

Dank voor alle reacties, ook wat betreft het fixeren van de kurk, niet geheel onbelangrijk  ;)
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Zie ik het goed dat je MDF als plaat hebt gebruikt? Mijn ervaring met MDF en M-rails was ook niet best te noemen, veel te veel lawaai. De treinenwinkel in Utrecht adviseerde me om berkentriplex te gebruiken, deze is niet zo hard als MDF en daardoor een stuk stiller. Op mijn module welke ik heb gemaakt heb ik de berkentriplex gebruikt en deze was stiller met de M-rails. Er is wel alleen een groot verschil in de afmetingen van de plaat, deze kan natuurlijk ook er goed voor zorgen dat de resonantie minder werd.

Mooi dat je voor je lawaai een oplossing hebt gevonden en dat je dus lekker door kunt gaan met je M-rails.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Ik zie nu pas dat je MDF gebruikt. Dit gaat doorhangen. Dat kan je op de foto's al zien. Als je het nu nog kan vervangen door ander materiaal dan zou ik dat doen. Je gaat geheid problemen mee krijgen.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
 @citaat Of panlatten haaks onder de MDF-platen schroeven ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
Citaat van: MdBruin op donderdag 19 augustus 2021, 13:47:46
De treinenwinkel in Utrecht adviseerde me om berkentriplex te gebruiken
Iemand op dit forum raadde me aan over te stappen van multiplex op populierentriplex
omdat dit veel lichter is om te tillen. En niet krommer trekt dan alle andere soorten plaat, ongeacht de dikte.
En vroeg of laat til je jezelf een breuk, dus gewoon doen, zo luidde het advies.

Dat advies heb ik opgevolgd. Sindsdien gebruik ik 6 mm populier-plaat, met kurk erop.
Met alu-profiel eronder (volière alu systeem, vastgelegd met 2-zijdig kleeftape). Heerlijk, die rust.
En hopelijk licht genoeg als het ooit weg moet.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
hoi,

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 19 augustus 2021, 16:29:48
@citaat Of panlatten haaks onder de MDF-platen schroeven ... :roll:

Kan ook ... Je mag dan de boel alsnog slopen ... Dan kan je beter voor beter materiaal kiezen. Dan zou ik voor een multiplex gaan. Berken of Peppel .... In ieder geval geen MDF of ander geperst hout.

Citaat van: Jan22 op donderdag 19 augustus 2021, 17:27:18
En hopelijk licht genoeg als het ooit weg moet.

Dat kan ik mij voorstellen  :) Met de huidige constructie die hier getoond wordt zal dat niet gaan  ;) Dat is een kwestie van slopen  :D

Groet
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
@citaat @citaat populieren is inderdaad lekker licht, al mag ik ook niet klagen over de berken variant. De module zelf is goed te tillen voor mij, maar langzaam aan wordt deze toch langzaam wat zwaarder door alle extra's welke erop gemonteerd worden (rails/kurk/bekabeling/servo's/decoders/terugmelder/enz).
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
 @citaat: Klopt. Ongemerkt gaat er wel iets op  :) En de hamvraag is natuurlijk past het dan nog door het trapgat heen  :D Ik weet dat ik bij mijn modules van 400x1200mm de achterwand en fries (koof) af mag halen. Dan gaat het makkelijker om wat draaien te maken.  :)

Groet Ronald.
Re: Wat een HERRIE! M-rail op houten plaat... demping, maar wat?
@citaat met gemak, het is een soort van puzzel (inglenook meets timesaver) module geworden. Dus maar 180 x 30.