Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.

Gestart door kijfhoek rbf woensdag 11 augustus 2021, 17:46:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
In Duitsland zijn de eerste loks van de Baureihe 101 (bouwjaar vanaf 1998) naar de sloper in Opladen gebracht. Het gaat om de 101 112 en de 101 119.

Bron: Eisenbahn Kurier.

Groeten,

Leon.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Opmerkelijk: 101 112 heeft in Rheingold kleurstelling gereden, weet nu of dat nu nog zo is.
Nog door Piko uitgebracht.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Idd opmerkelijk.
Al na 23 jaar...
En de loc is ook nog geschikt voor goederendienst.

Mvg
Marcel
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Op DSO een discussie waarbij iemand opmerkte dat de meeste van deze loks al veel hogere kilometerstanden hebben dan bijvoorbeeld de BR 103's of de Einheitsloks. Een einheitslok zou per dag gemiddeld tussen de 300 en 800 km gedraaid hebben, waar de gemiddelde dienstkaart van de BR101 zo'n 2000 km zou zijn. En waar een einheitslok na ca. 5 tot 6 miljoen kilometer naar de sloop ging, zou de Br 103 op 8 komen en de 101 dus nog hoger zitten (alhoewel niet verteld wordt hoe hoog).

Voor de liefhebbers: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9811814
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
ff een beetje natte vinger rekenwerk .
Per dag 2000 km , op 5 werkdagen = 10000 km , x 52 weken = 520.000 km ( een half miljoen km per jaar ) x 23 jaar = een slordige 12 miljoen kilometer .

Voor goederenverkeer zijn er zat andere/betere oplossingen te vinden , en hoe vaak moet een goederentrein 160 km/h of sneller rijden .   
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Los naar de sloper gebracht door een aanzienlijk oudere BR132 in Reichsbahnuitvoering, mooie loc in die outfit.

Verklaring voor meer km. dan 103 kan zijn: langere omlopen; bovendien was de "reikwijdte" van de BR101 groter: ze reden immers ook in de voormalige DDR.
Vanaf 1990, en zeker 1998 het jaar dat de 101en hun opwachting maken, zijn er veel trajecten in de "Neue Bundesländer" onder de draad gekomen en het werd het IC-net met het jaar groter.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Ik las in de Rail Magazine dat de 101 door uitfasering van getrokken IC treinen, overbodig zullen worden.
Als van zo'n loc dan de revisie termijn vervallen is.....
Maar normaal wordt overbodig materiaal eerst nog een tijd Z-gesteld.
In dit geval blijkbaar niet.
Wel jong om al gesloopt te worden.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Verschil schijnt hem hoofdzakelijk te zitten in het feit dat er:
- Minder onderhoud aan nodig was. Ergo: ze stonden minder vaak stil in de werkplaats.
- Langere dagen gemaakt werden
- Harder gereden werd

Neem bijvoorbeeld IC 240. Die vertrekt om half 7 uit Berlijn en staat om half 11 in Bentheim. Dan is ie al 480 km verder en is de dag pas net begonnen. Half 12 vertrekt ie weer als IC143 naar Berlijn om daar om half 4 aan te komen. Dan zit de eerste 1000 km er al bijna op. Kan ie als IC 140 nog een keer naar Bentheim om half 5, waar ie rond half 9 weer aan komt en rond half 10 nog een keer vertrekt richting Hanover om daar weer tegen half 12 met IC243 binnen te rollen. Bentheim - Hanover is ook een 200 km, er wordt her en der nog wat gerangeerd. Dit is een langzame dienst met veel stilstanden en die is al 1700 km.

's Nachts werden ze ook ingezet, voorheen zelfs met goederentreinen, bijvoorbeeld de Parcel InterCity (die 160 reed). Reken maar dat zo'n lok die vroeger de nachttrein München - Rome/Milaan tot Villach en weer terug trok, overdag ook nog een pendeltje kreeg. Maar we pakken even die Berlijntrein. Die zou zomaar 's nachts nog een retourtje Hanover - Berlijn kunnen doen.

@Kappa: Deze twee loks zijn volledig geplukt. De 119 schijnt zelfs zijn transformator kwijt te zijn, het zwaarste onderdeel van de hele lok (13 ton).
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Duidelijk Laurent,

Maar voor de tijd van de 101 konden de locs niet door naar Berlijn.
Voor de Berlijntrein was er locwissel bij Helmstedt waar in de laatste decennia, tot de electrificatie een BR132, of zoals je wilt de DB-nummering eenBR232 de trein overnam.
Hoe frappant dan weer dat juist een 132 de 101en naar de sloper afvoert! :D

Volgens mij was tot in ieder geval halverwege jaren '90 Berlijn ook niet van Hamburg en Munchen onder de draad bereikbaar.
Precies data daarvan weet ik niet, heb nu geen tijd en zin om het op te zoeken.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Vanaf München klopt dat. Daar zijn toen de BR210.4 uit de BR218 voor gekomen, die liepen wat harder. Uiteindelijk ging de elektrificatie dusdanig voortschrijdend dat maar een enkele dienst met diesel over het complete traject München - Berlijn - Hamburg is gereden en het merendeel slechts deels met diesel (inclusief BR120) is voortgetrokken.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Wat een berg interessante informatie zeg. :)
Mag ik vragen waar jullie je info vandaan hebben?

Overigens, als het op kilometers aankomt, dan zouden de ICE-1 treinstellen toch veel meer gelopen moeten hebben?
En die rijden nog vrolijk rond. :|
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Ad,
Ik was al "ervaringsdeskundige" door met de D345 naar Berlijn te reizen in 1978.
In Bad Bentheim kwam er toen nog een 110 voor deze trein en in Helmstedt een BR132.
Een reis om nooit te vergeten, alleen zo stom om geen foto;s te nemen. :(
Hier de dienstregeling zoals die jaren was tot in de jaren 90. KLIK

Voor de rest is er een schat aan informatie op de diverse fora, fotosites en boeken over treinen van en naar Berlijn, toen en nu.
Maar ook op NL-sites van Nico Spilt.
En de kennis van Laurent natuurlijk, onze forum-expert op dit gebied :thumbup:

Terug naar de 101: dat was op enkele uitzonderingen na, sinds ca. het jaar 2000(?) de belangrijkste trekkracht voor de Berlijntrein op het traject vanaf/tot Bad Bentheim.

EDIT Fred, linkje gerepareerd.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
De ICE-1 staat/stond dan ook op het punt van terzijdestelling. Besloten is nog een keer een revisie uit te voeren maar met slechts een deel van de tussenrijtuigen. Maar een treinstel is natuurlijk veel bruikbaarder dan een loc die nog veel oudere rijtuigen sleept. Dus niet zo heel raar dat dan twee slechte exemplaren voortijdig (?) aan de kant gaan.
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
Een film fragment van de te slopen loc

In de film wordt gesproken over 1 miljoen km per jaar bij een dienst snelheid van ca 200 km/h
Cees
Re: Eerste loks Baureihe 101 naar de sloper.
'k heb het gelezen. het is niet de afspraak. er is destijds afgesproken met de leverancier, ADTranz dat ze terug geleverd zouden worden. dat is dus niet naar de sloper in Opladen

nog los van het feit dat deze loccen er veel te nieuw voor zijn om afgedankt te worden.